[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mi_Amore

Berichten: 14844
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 22:39

Iemand ervaring met een ZE-paard houden bij dennenbomen? Zou dat een even groot risico zijn als bij gewone bomen? Ik heb mij namelijk laten vertellen dat dennenbomen niet populair zijn bij knutjes. Het is de vraag waard he :)

Nyaleti

Berichten: 6151
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 16:53

Heb ik eigenlijk nog nooit gehoord dat het scheelt met dennenbomen. Zou wel handig zijn :)

Heeft iemand ervaring met de Bucas Sweet itch? Ik vind die zebra variant megaaa cool, als ie dan een jurk aan moet in de zomer, dan een leuke :D
Is hij stevig en beschermt ie goed? Pony jeukt vooral aan de buik (navel + lijn) en twijfel of ie daar voldoende beschermt.
https://www.agradi.nl/bucas-eczeemdeken ... -zebra.htm

Anders zou ik graag voor die van Shires willen gaan, iemand daar ervaring mee? Kun je van een gewone sluiting nog een V-sluiting maken? Wat is het belangrijke verschil tussen beide dekens behalve de prijs en het oren stukje?
https://www.agradi.nl/highlander-plus-b ... -white.htm
https://www.agradi.nl/tempest-plus-by-s ... bo-wit.htm



Ik wil geen pyjama, da's voor hem veel te warm want ga hem dit jaar niet scheren.
Afgelopen jaar ging het top en heeft zonder deken gestaan totdat die processierupsen kwamen, gaven hem zó veel jeuk, waarschijnlijk door z'n geschoren velletje. Toen was z'n weerstand naar de knoppe en kreeg de ZE ook een kans :(:)

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 17:12

Deze dekens zijn ook wel redelijk warm. Dat is nadeel van eczeem dekens. Maar beide dekens staan wel goed bekend! Ik kon hier vorig jaar af met een goede vliegendeken, van QHP. Dit jaar ga ik zonder proberen. Hooguit met hoody hoop ik. Heb haar voeding nu beter op de rit, haar mest is super. Tweede jaar oerbalans. En blijf erbij dat die van mij haar problemen ergens anders van kwamen, hoogstwaarschijnlijk slechte lever. Jammer is alleen dat ze 10 dagen buut heeft gehad vorige maand, en dat ik haar niet kan detoxen ivm dracht. We gaan het zien...

welmoed__

Berichten: 6566
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 17:26

Ik vind het nadeel van die Bucas deken, dat ie niet over de oren heen gaat. Met grazen lijkt me dat toch gaan verschuiven.

Ik heb die van Shires en die bevalt me erg goed.

Nyaleti

Berichten: 6151
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 17:46

Die van Shires hebben dezelfde stof als de Rambo Sweet Itch Hoody toch? Die mintgroene. Daar stond hij van de zomer onder toen het 40graden was en kwam er prima onder vandaan toen :D die Zebra van Bucas lijkt van dezelfde stof als een gewone vliegendeken dus niet waterdicht gok ik? Dat ie niet over de oren zit valt me nu pas op. Pony heeft nooit een deken gehad die goed om de oren bleef zitten en dS altijd goed gegaan.
Ik ga er denk ik gewoon 3 of 4 bestellen en dan zien we wel welke goed past. Hij is gigantisch uit verhouding dus ben allang blij als er iets fatsoenlijk past.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 18:38

Ik heb de shires. Ik vind hem tot nu toe (hij heeft er een week onder gelopen :+ ) heel fijn.

welmoed__

Berichten: 6566
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 19:09

Die van Shires en Rambo zijn ook niet waterdicht hoor.

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 23:43

Die zebra Bucas schuurde enorm bij mijn fjord. Zowel op de borst als op de plek waar de buikflap bevestigd wordt. Vind het materiaal ook erg zwaar en juist warmer dan de pyjama dekens.

Heb nu zelf de eczeemdeken van epplejeck en ben daar heel tevreden over. Hetzelfde materiaal als de pyjama’s in een lichtere kleur dus vrij koel, maar dan het model van een gewone deken.

Heb zelf een regenliner die ik altijd aan de Rambo vast maakte die ook prima onder deze deken blijft liggen als je hem voor bij de borst gewoon dicht doet en vastmaakt aan de bilriem clipjes.

https://www.ej.nl/paard/dekens-toebehor ... _2301.html

Eefke85

Berichten: 1323
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: Silvolde

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 00:18

Ik ben heel erg blij met de Rambo Sweet Itch. Poylief zweet er niet onder, ook met 40 graden niet en zelfs na een regenbui was ze onder de deken nog droog, terwijl de buitenkant kleddernat was.
Afgelopen jaar heeft ze het alleen wel voor elkaar gekregen een gat in de hals te schuren (combinatie eczeem en eikenprocessierups) dus er ligt voor dit jaar een nieuwe op haar te wachten.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 08:30

Jets schreef:
Die zebra Bucas schuurde enorm bij mijn fjord. Zowel op de borst als op de plek waar de buikflap bevestigd wordt. Vind het materiaal ook erg zwaar en juist warmer dan de pyjama dekens.

Heb nu zelf de eczeemdeken van epplejeck en ben daar heel tevreden over. Hetzelfde materiaal als de pyjama’s in een lichtere kleur dus vrij koel, maar dan het model van een gewone deken.

Heb zelf een regenliner die ik altijd aan de Rambo vast maakte die ook prima onder deze deken blijft liggen als je hem voor bij de borst gewoon dicht doet en vastmaakt aan de bilriem clipjes.

https://www.ej.nl/paard/dekens-toebehor ... _2301.html


Die had ik vorig jaar maar na een seizoen is die al helemaal kapot. Ik was vanaf april al gaten aan het naaien :+

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 09:16

appie gaat weer zo
Afbeelding


en als het regent zo
Afbeelding


is me hartstikke goed bevallen.
glucobalance er bij en denk dat het wel goed komt

LaPluche

Berichten: 1980
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 09:33

Staan die van jullie alweer onder de deken?
Zelf heb ik nog geen beestje oid zien vliegen...

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 09:36

die van mij staat onder een winterdeken met hals.
vliegjes zat hier, maar die deken beschermt genoeg

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 09:42

Die van mij staat nu ook onder een winterdeken met hals. Voor nu gaat dat prima. Als het te warm word voor zijn Bucas krijgt hij een eczeemdeken met een regendekentje eroverheen. Mijn paard bevriest.


Afbeelding

Anoniem

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 10:07

Mijn paard staat nog naakt.

Bloemmeke

Berichten: 1129
Geregistreerd: 24-09-13

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 10:43

Onze Cato staat nu met winterdeken zonder hals. gaat voor alsnog prima.
@ellepel, welke deken is die zebra?

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 11:21

die is van QHP.
vind het wel een goede,past mooi.
is ook stevige stof

Bloemmeke

Berichten: 1129
Geregistreerd: 24-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 11:30

ellepel schreef:
die is van QHP.
vind het wel een goede,past mooi.
is ook stevige stof


Thanks!
deze deken ziet er minder warm uit dan de rambo sweet itch. ik zoek een alternatief

Bloemmeke

Berichten: 1129
Geregistreerd: 24-09-13

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 11:50

Ik lees pas sinds kort in dit topic mee. En wil vragen of jullie met me mee willen denken.

Wij hebben sinds een jaar een nu 4-jarige haflinger merrie.
Afgelopen zomer is ze rond april de wei opgegaan. Kort daarna is ze begonnen met het schuren van haar manen. Vanaf dat moment hebben we haar een rambo sweet itch opgegeven. Ze is kort daarna voor de zekerheid ook van de volle wei afgehaald. Ze is het hele seizoen wel blijven schuren aan haar manen. Niet heel ernstig maar wel dat haar manen er deels af zijn gegaan.
Het is ons op dit moment niet duidelijk of ze is gaan schuren van een overdaad aan suikers/eiwitten in het gras of van de mugjes.

Hoe zouden jullie het dit komende voorjaar aanpakken? Ze staat nu nog met een winterdeken op (geschoren) maar wil haar als die af kan meteen onder haar rambo sweet itch zetten.
Maar dan? Wel met de andere paarden het gras op? Of haar op de paddock laten. (vindt ze echt niet leuk)
Ik gun het haar zo om lekker de wei mee op te kunnen.
Ze krijgt nu ook iedere dag oerbalans bijgevoert.

Wat zouden jullie adviseren?

LaPluche

Berichten: 1980
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 12:51

Ik zou haar niet op de volle wei zetten, haflingers zijn sws niet heel goed met veel suiker en de kans op bevangenheid is dan groter.
Een eczeemdeken op leggen vanaf maart/april.
Mijn paard die moet het ook doen met strookbegrazing.

xbelieveitx

Berichten: 620
Geregistreerd: 19-04-13
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 12:52

Hi bokkers, hebben jullie alweer het eczeem deken om? Ik twijfel namelijk heel erg. Zeker nu het nog zoveel regent . Ook ben ik op zoek naar voer waar weinig suiker in zit omdat dat hopelijk ook iets meewerkt aan minder jeuk. Pony word 4 tot 6 keer per week Max een uur per keer gereden.

wendy1987

Berichten: 6927
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 12:59

Mijn haflinger reageert super erg op gras. die gaat dus nooit meer het gras op. Sommige zeggen zielig, maar een jeukend paard is zieliger.

Die van mij staat onder winter deken. Zonder hals nog. T gaat steeds beter nu ze dus geen gras meer krijgt.. zodra winter deken af kan gaat ze weer onder de rsih..

Anoniem

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 13:02

Hier 6 paarden maar gaan geen van allen het gras op ;)
Niks zieligs aan.

Ik leg nog geen eczeem deken op, het gaat deze week nog veel meer regenen.

Bloemmeke

Berichten: 1129
Geregistreerd: 24-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 13:06

LaPluche schreef:
Ik zou haar niet op de volle wei zetten, haflingers zijn sws niet heel goed met veel suiker en de kans op bevangenheid is dan groter.
Een eczeemdeken op leggen vanaf maart/april.
Mijn paard die moet het ook doen met strookbegrazing.


Bedankt voor je reactie. Strookbegrazing is idd een optie. zal eens vragen op stal hoe het hier in zijn werk gaat. Ze staat hier pas een maand.

Bloemmeke

Berichten: 1129
Geregistreerd: 24-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 13:07

wendy1987 schreef:
Mijn haflinger reageert super erg op gras. die gaat dus nooit meer het gras op. Sommige zeggen zielig, maar een jeukend paard is zieliger.

Die van mij staat onder winter deken. Zonder hals nog. T gaat steeds beter nu ze dus geen gras meer krijgt.. zodra winter deken af kan gaat ze weer onder de rsih..


Een jeukend paard is zeker zieliger. Ik vind het alleen moeilijk omdat ik bij haar op dit moment niet weet of het aan het gras ligt.