B12 tekort en injecties krijgen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-20 20:55

Lootje1991 schreef:
Kan je niet iemand uit je familie vragen of die het wilt leren?

Ik doe het zelf. Blijft elke x weer een struikelpunt maar je hebt zoveel vrijheid


Mijn familie leden wonen allemaal aan de andere kant van nederland. Dus dat word hem niet.
Nee ik ga binnenkort gewoon de stap zetten om het zelf te doen.
De huisarts is maar 5 minuten van mijn woning, maar je moet toch elke keer een afspraak maken.
Ja de vrijheid zou ik ook fijn vinden

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-20 20:57

Finnea schreef:
Hier ook positieve ervaringen met zelf injecteren! Mijn huisarts was destijds terughoudend maar ik heb doorgezet, na een paar keer samen oefenen mocht ik het zelf doen. Inmiddels injecteer ik ruim 10 jaar zelf en ik zou niet anders meer willen :)


De internist zei in september al dat ik het zelf mocht doen en mijn huisarts begon er vandaag zelf over.
Paarden injecteren kan ik ook, dus dan ook mezelf maar. :o

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 11:48

Nickolay schreef:
Ik weet dat ze bij de B12 kliniek standaard foliumzuur voorschrijven. Ook wanneer het al best hoog is.
Is dit wel eens getest bij je?

Wel heel goed dat je 1x per maand blijft injecteren.
Ze zei gisteren bij mij ook dat ik er nooit mee zal kunnen stoppen, maar waarschijnlijk ver in de toekomst wel kan afbouwen.

Vanmorgen gesprek gehad met mijn huisarts, zei blijft het absurd veel vinden om zolang 2x per week te injecteren. Maar ze volgt het advies van de internist op. En zei ook dat zolang ik vooruitgang merk, blijven we zo door gaan. Echt heel blij mee.

Allebei zeiden ze wel dat ik ook zelf mag geen injecteren. Brrr daar moet ik echt nog even over nadenken, maar heel fijn dat het zou mogen

Ja ik slik inderdaad foliumzuur op de dagen dat ik prik, dus 1 keer per maand lage dosis. Ik moet voor mijn ziekte regelmatig bloed prikken dus het is inderdaad en goed idee om die ook telkens mee te prikken voor de zekerheid :j
Mijn huisarts vindt het ook nogal onzin, maar aangezien hij zoveel fouten bij zowel mij als mijn familie heeft gemaakt durft hij er niet meer tegenin te gaan en neemt vanaf nu het advies van de B12 kliniek over :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 17:17


nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: B12 tekort en injecties krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 17:33

Heel vaag inderdaad: een grotere kans om te sterven, volgens mij gaan we allemaal dood.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: B12 tekort en injecties krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-20 17:47

Hij kwam vanmiddag bij ons op de streek facebook pagina voorbij.
Ik weet er verder nog niets van.

Maar de huisarts zag het als een mooie van, zie je wel niet te lang injecteren

Pindabear

Berichten: 377
Geregistreerd: 15-11-19

Re: B12 tekort en injecties krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 18:07

In mijn eetstoornis periode had ik een drastisch tekort aan B12 en moest toen een paar maanden 2x per week een injectie halen bij de huisarts. Maar die injecties moesten in m’n bil. Ik vraag me dan af hoe jullie dat dan bij jullie zelf injecteren :o en tabletten worden toch minder snel in het lichaam opgenomen dan injecties? Tenminste dat vertelde mijn huisarts toen

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 18:12


Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: B12 tekort en injecties krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-20 18:16

Afbeelding

Lughnassadh

Berichten: 1805
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 18:34

Pindabear schreef:
In mijn eetstoornis periode had ik een drastisch tekort aan B12 en moest toen een paar maanden 2x per week een injectie halen bij de huisarts. Maar die injecties moesten in m’n bil. Ik vraag me dan af hoe jullie dat dan bij jullie zelf injecteren :o en tabletten worden toch minder snel in het lichaam opgenomen dan injecties? Tenminste dat vertelde mijn huisarts toen


In mijn bovenbeen. Ze kiezen alleen maar je bil omdat dat je grootste spier is en dus het makkelijkst.

Pindabear

Berichten: 377
Geregistreerd: 15-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 20:29

Lughnassadh schreef:
Pindabear schreef:
In mijn eetstoornis periode had ik een drastisch tekort aan B12 en moest toen een paar maanden 2x per week een injectie halen bij de huisarts. Maar die injecties moesten in m’n bil. Ik vraag me dan af hoe jullie dat dan bij jullie zelf injecteren :o en tabletten worden toch minder snel in het lichaam opgenomen dan injecties? Tenminste dat vertelde mijn huisarts toen


In mijn bovenbeen. Ze kiezen alleen maar je bil omdat dat je grootste spier is en dus het makkelijkst.


Ohh vandaar :) nu snap ik ook dat het dan vrij makkelijk is om het zelf te doen. Leek me namelijk erg lastig om jezelf in de bil te injecteren :D

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: B12 tekort en injecties krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 08:53

Elders las ik dit:

Citaat:
De onderzoekers van het UMCG waarschuwen mensen die supplementen slikken of injecties krijgen om een vitamine B12-tekort te voorkomen. Het gaat dus niet om mensen die injecties krijgen die een aantoonbaar te kort hebben.

Het UMCG geeft zelf in een tweet aan dat het gaat om mensen die van nature een te hoog B12 gehalte hebben én dat het beslist NIET gaat over mensen met een tekort die levenslang aan de injecties zijn verbonden.... Eenmaal een tekort is altijd blijven injecteren….

Lees de oorspronkelijke studie. Conclusies die AD, telegraaf en ander riooljournalistiek trekken kloppen niet. Bij het onderzoek waren mensen die vit b12 gebruikten voor tekorten uitgesloten. Verder stellen de onderzoekers aan het eind van het artikel al dat dit niet doorgetrokken kan worden naar de gehele populatie.

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: B12 tekort en injecties krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 09:04

Zó schadelijk, dit soort nepjournalistiek. Bah, kan er boos om worden.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: B12 tekort en injecties krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 09:11


eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: B12 tekort en injecties krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 20:07

Ook Editie NL nam de ongenuanceerde berichtgeving over...

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: B12 tekort en injecties krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-20 20:39


Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: B12 tekort en injecties krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-20 17:53


2misty2

Berichten: 2235
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Zwolle

Re: B12 tekort en injecties krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 08:36

Hoi hoi,
Ik krijg vandaag mijn eerste injectie. Ik zie dat je ook last kan krijgen van je menstruatie als je B12 tekort hebt. Betekend dit dan dat je vrouwelijke hormonen in de war kunnen zijn?

Lughnassadh

Berichten: 1805
Geregistreerd: 11-08-12

Re: B12 tekort en injecties krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 12:23

Ja, bij een gebrek aan B12 wel. Ik had daar ook goed last van.

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 16:25

Nickolay schreef:
https://www.umcg.nl/NL/UMCG/Nieuws/Pers ... ekort.aspx

En het UMCG begint in te zien dat ze niet handig gehandeld hebben, met de manier hoe ze het naar buiten hebben gebracht


Beetje mosterd na de maaltijd. Mijn opa begon er ook al over tegen mij dat het gevaarlijk is. Ben benieuwd hoeveel artsen dit nu ook weer zullen zien als bevestiging dat door blijven prikken slecht is.

Echt niet handig dit. Goed dat ze in ieder geval een statement hebben gepubliceerd, maar dat zal lang niet zoveel mensen bereiken.

MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 19:29

Ik kom hier ook maar eens kijken, hoe lang zouden jullie bij een proefbehandeling ongeveer aanhouden? Ik heb al lange tijd veel vage klachten. Na veel moeite gedaan te hebben bij de ha eindelijk gestart met een proefbehandeling en heb ik nu 2 injecties gehad. In oktober was vit B12 226, begin januari was dit 210 en is er ook op aandringen van ons MMA geprikt, 235. Ik begrijp dat er geen vaste tijd staat voor wanneer de injecties effect hebben, maar voor degene die een proefbehandeling heeft gehad, hoeveel tijd werd hiervoor genomen?

maliejane

Berichten: 612
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Noordwijk

Re: B12 tekort en injecties krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 08:18

Start is standaard 9 weken 2x per week en daarna instellen naar de freqientie die zorgt dat je klachten vrij bent. Maar geldt dus eigenlijk ook alleen als je na die 9 weken klachten vrij bent je kunt minderen. Ik had een verkeerde opstart gehad 2 jaar geleden ongeveer en nu dus vanaf september toch de stootkuur gehad. Ik had wel direct wat verbetering, maar na 2 weken stagneerde dat en nu gaat het slechts heel langzaam vooruit. Hoelang je proefperiode moet duren is dus ook persoonlijk, zijn mensen die pas na een jaar consequent prikken de eerste verbetering opmerken heb ik gehoord.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-20 08:47

Bij mij zijn we eerste met 4 maanden 2x per week begonnen en toen gekeken naar mijn klachten. Nu verlengd met nogmaals 4 maanden 2x per week.
Daarna kijken we weer verder

Proefbehandeling vind ik ook niet het juiste woord. Het is meer de opstart periode. Want na 10 injecties kan je nog niet zeggen of het werkt

MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Re: B12 tekort en injecties krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 09:42

Bedankt, dan ga ik toch vandaag maar eens vragen om meer injecties, ik krijg nu namelijk 4 weken lang 1 injectie per week

Devil_ina

Berichten: 743
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: In een dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 18:11

Mag ik mij hier ook melden?

Begin december met allerlei vage klachten , en zo verschrikkelijk moe naar de huisarts geweest.

O.a. Vitamine D en B12 geprikt.

Vit D was 40, daar heb ik inmiddels een stootkuur voor gehad en nu nog 8 weken van die rode capules.

B12 was 182, vond de ha niet veel te laag, maar heeft mij toch ddorgestuurd naar de internist.

Bij de internist 21 januari opnieuw geprikt op B12 en methymalonzuur, vandaag de uitslag gekregen.

B12 198, naar mijn idee nog steeds te laag. MMA was 330, net binnen de normaal waarden.

Internist zegt dat ik geen tekort heb, mag wel tabletten gaan slikken. Aangegeven dat ik liever een proefperiode wil spuiten, maar zij zegt zonder tekoet is dat niet nodig :+

Uiteraard ga ik hierover met de huisarts in gesprek als de internist haar bevindingen heeft doorgestuurd.