Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:58

Qua karakter: heel nuchter, sensibel maar niet zozeer op de omgeving alswel de gemoedstoestand van de berijder, lekker voorwaarts en mensgericht (vaak op 1 persoon). Heerlijk <3 en goudeerlijk.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 12:04

Mijn twee dravers verschillen qua karakter als dag en nacht van elkaar. De een is heel mensgericht en een echte knuffelkont, maar wel snel bang voor vreemden. De ander vindt vooral zichzelf belangrijk en ziet de rest als ondergeschikt. :))

Wat ze wel gemeen hebben is dat ze allebei altijd graag met me mee op pad gaan, al zou ik ze drie keer per dag meepakken. Daarnaast leren ze heel snel en hebben ze een enorme will to please, als je de vraag maar goed (Zanzi) of duidelijk (Fernando) stelt.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 12:05

Robijntjah schreef:
Qua karakter: heel nuchter, sensibel maar niet zozeer op de omgeving alswel de gemoedstoestand van de berijder, lekker voorwaarts en mensgericht (vaak op 1 persoon). Heerlijk <3 en goudeerlijk.

Vind ze ook heerlijk, wel gevoelig maar niet zo over de zeik :+

Had Diva te vroeg alleen in de wei gezet, raakte ze van in paniek. Loop terug en komt in galop naar me toe om bij mij uit te staan hijgen :(:) En zo weer kalm aan het touwtje mee terug naar de paddock.

Net even gekeken wanneer ik voor het laatst echt een goede buitenrit heb gereden, april 8)7
Gezien ik nu voor de middag al te moe ben om een boek te lezen zal het voorlopig niet gebeuren ook -O-

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 12:28

Doe mij maar een Fries! :D En dan wel het liefst een hengst.. vind ik 1. het mooist en 2. het fijnste karakter hebben :+: Al ben ik ook erg gecharmeerd van een flink barokke PRE (hengst) en kan ik sowieso heel veel paarden mooi vinden, zo ook Haflingers :D Maar een Fjord... nee, daar kan ik niets leuks aan vinden :') Maargoed, ieder z'n ding... het is wel de rots in de branding voor haar, en dat geloof ik dan weer wel.. dat een Fjord dat kan zijn :P

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 12:40

Utopia, Melle is een halve fries <<) telt dat ook.
Melle is wel gericht op 1 persoon en gelukkig ben ik die persoon.
Hij moet niks weten van mannen.
Na bijna 12 jaar moet hij nog steeds niks weten van de hoefsmid terwijl hij daar echt nog nooit een nare ervaring mee heeft gehad. :')
Dierarts idem, laatst uur bezig geweest om hem überhaupt te verdoven 8)7
Ben benieuwd hoe het straks op pension gaat, zal hij wel weer wat makkelijker worden omdat hij daar minstens 2x per dag naar stal en weide wordt gebracht door de pensioneigenaar.
Maar het zal wel even een paar weekjes afzien worden voor hem haha.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 12:44

Friezen (en kruisingen) zijn natuurlijk ook fantastisch maar dan heb ik alsnog wel liever de wat sensibele :=

Modesta is wel regelmatig drama maar dat is meer haar trauma dan haar karakter, van nature is zij volgens mij ook (redelijk) nuchter. Hoe denk jij daarover na afgelopen weekend Natasja? :=
Ontzettend heet kunnen ze tonen maar dan gebeurt er eigenlijk vrij weinig.

Lynn_Nikita

Berichten: 25467
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 13:05

Doe mij maar een pre, mijne is ook erg mensgericht,, heel gevoelig en je kan ze zo heet maken als je zelf wil maar ook ontzettend relaxt lui mee rijden. Nadeel is dat e ontzettend spiegelen

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 13:12

Ik ben ook verliefd op het karakter van de PRE, maar ik sluit niet uit dat er ooit nog iets anders komt hier. Idealiter komt er over een paar jaar een jonge PRE bij.
Elevada kan wel echt stressen hoor, en ook echt de bitch uithangen. Tis nooit saai met haar zeg maar :')
Ik ben wel echt een merrie mens, volgende wordt ook echt weer een merrie. Cheetah was mijn eerste paard, en daar heb ik echt heel veel plezier mee (en vooral gehad ook) maar zoiets als hij zal er nu nooit meer bij komen :=

MarloesHJ

Berichten: 2466
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 13:23

Ik heb liever geen hele sensibele paarden.
Mijn warmbloed is een AES. Als je hem gewoon regelmatig rijd let hij goed op je. Hij kan wat snel afgeleid zijn maar bij angst van de ruiter is het echt een gouden paard en doet hij dat niet. Met hem kan ik lezen en schrijven en mijn andere paard na een jaartje of twee ook.

Mijn IJslander is een hele introverte, heeft soms wat overtuiging nodig om aan te gaan maar als hij eenmaal aan is, reageert hij op de kleinste hulpen. Kijken op de omgeving doet hij eigenlijk niet.
Echter doordat iemand op ons ingereden is buiten reageert hij heel heftig op zware motorgeluiden of scooters. Als je dat weet dan kan je er rekening houden en is ook echt een super paard. Hij is wel sensibeler dan mijn warmbloed.

Mijn warmbloed is wel een echte spiegel, mijn IJslander vind ik dat moeilijker om te zeggen maar ik denk van wel. Mijn IJslander is ook een therapiepaard geweest toen hij net ingereden was en je ziet dat hij binnen een paar seconden op degene die met hem bezig is, zich aanpast.

Colien

Berichten: 1293
Geregistreerd: 29-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:26

Doe mij maar een wat lompere boerenknol zoals we dat zeggen. Heb een (klein uitgevallen) Fries x Haflinger. Lekker lomp, maar heerlijk rustig in zijn koppie, is niet snel onder de indruk van iets (ooh wat heerlijk, met het vuurwerk keek hij niet op of om maar at rustig verder), en wanneer ik eens wat minder tijd heb er geen moeite mee hebben als hij een weekje niet aan het werk gezet word, enige nadeel is dat je zonder stalenneuzen de wei echt niet kunt betreden.
Verder is het echt de grootste knuffelkont die ik ken <3

edit: Sorry al hele tijd niet gereageerd, laatste reactie was in vorig topic zie ik haha

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:54

Hier 3 paarden die zeker niet lomp zijn maar ook niet heel heet... ja, onder het zadel wel eens maar goed we trainen dressuur dus dat is juist fijn :)
Gewoon alle netjes opgevoed en verstandig :P

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:57

Wat grappig al die verschillende voorkeuren :D Leuk om te lezen!

Hahaha Jolijn.... ontzettend nuchter _O- Leek meer op mijn panische KWPN'er dan op je andere mooie PRE <3 Hahaha. Maar inderdaad: hoop herrie, maar uiteindelijk gebeurd er altijd vrij weinig :')

Halve Fries telt ook zeker Claudia <<) Wel bizar dat hij zo'n aversie tegen mannen heeft!

Hier ook van alles.. een lompe Friese hengst, wat een ontzettende lieverd is en waar ik mee kan lezen en schrijven. Een panische KWPN'er :') Die inmiddels al 20 is, en een raar leven heeft gehad, waarvan de laatste jaren voordat ie bij mij kwam in het manegewerk liep... zit een steekje los bij dat dier :') Maar stiekem issie wel lief := En een hele 'chille' Quarter.... apart dier, je kan hem stilzetten, en dan blijft hij met gemak een half uur precies zo staan :') Maar als je klikt met je tong, zit je in een seconde aan de andere kant van de bak := Waarna ie na een 'whoaa' weer een half uur stil kan staan :') Kan heel explosief zijn (dus ook als ie uit z'n panty gaat in de paddock, of op buitenrit, als ie dan een keer schrikt :') ), maar ook heeeeeel at ease... vooral die laatste eigenschap is heel fijn. Toen ik hem net had, vroeg ik dagelijks aan de (toen) staleigenaar of ie écht niet ziek was, omdat ik hem zo vlak vond _O- Nu ik hem heb leren kennen, heb ik gezien dat ie helemaal niet vlak is :') := En 2 mini's, die ook allebei helemaal anders zijn :')

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:11

Colien schreef:
Doe mij maar een wat lompere boerenknol zoals we dat zeggen. Heb een (klein uitgevallen) Fries x Haflinger. Lekker lomp, maar heerlijk rustig in zijn koppie, is niet snel onder de indruk van iets (ooh wat heerlijk, met het vuurwerk keek hij niet op of om maar at rustig verder), en wanneer ik eens wat minder tijd heb er geen moeite mee hebben als hij een weekje niet aan het werk gezet word, enige nadeel is dat je zonder stalenneuzen de wei echt niet kunt betreden.
Verder is het echt de grootste knuffelkont die ik ken <3

edit: Sorry al hele tijd niet gereageerd, laatste reactie was in vorig topic zie ik haha



Oh ik vind hem prachtig je Frieslinger <3
Zo'n kruising zie ik ooit ook nog wel zitten.
2 van mijn grootste liefdes in 1.


Ik ben dan wel echt van ruinen.
Al heb ik vroeger ook wel fantastisch lieve goed opgevoede hengsten gereden (springstal met o.a 2 broertjes van Contender)

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:33

Mijn lompe haflinger is sensibeler dan mijn dressuurgefokte moderne KWPN merrie van 2 :+ De haf was compleet in de stress en paniek tijdens de jaarwisseling terwijl de KWPN-er gewoon stond te vreten met d'r kont naar het vuurwerk. Volgens mij kan je daar een bom naast afsteken, als er eten is vind ze het allemaal best. :')

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 18:24

Om nog even terug te komen op mijn schrikdraadavontuur.
Het apparaat werkt gewoon goed. Direct op het apparaat meet ie 9000 volt.
Extra aardpen van 2m er bij geslagen en verbonden. Dit heeft ervoor gezorgd dat er in ieder geval geen spanning meer op de aardpen staat, dus dat is winst.
Dan zou je denken dat datgene wat naar de aardpen lekte dan op de draad zou komen te staan. Maar helaas, die vlieger ging niet op. Nog steeds maar 1000-2000 volt max.
We hebben de kabels vanaf het apparaat ook nog vervangen voor speciaal hoogspanningsdraad. Maar ook dat mocht niet baten helaas.
Zou 1000 volt genoeg spanning zijn?
Mijn vermoeden is nu; er staat ook overal schapengaas omheen. Ik ben een beetje bang dat op de een of andere manier dat gaas, ook al raakt het elkaar niet, de spanning wegtrekt. Zou dat kunnen? Als dat zo is heb ik wel een probleem -O-

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 18:33

Ik ben eigenlijk ook van de ruinen :+

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 19:25

Hier is Punette de lompe rots in de branding, nergens van onder de indruk.
Miracle is nog lomper maar sensibel, en Jolly is gewoon sensibel. Mijn voorkeur gaat echt uit naar Punette :D

Samo

Berichten: 2114
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Dtc

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 19:39

Hoi ik kom even binnenvallen, wij hebben een houten omheining, zwart. Nu willen wij tegen een gedeelte hiervan gaas plaatsen (zodat de kinderen niet de wei in kunnen). Liefst zwart gaas, niet te grote mazen (zoals schapengaas).
Wie van jullie heeft dit ook en kan mij gaas / leverancier aanraden?

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 20:49

Robijntjah schreef:
Ik ben eigenlijk ook van de ruinen :+

Ik ook, ik heb er 5 :+

Lynn_Nikita

Berichten: 25467
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 20:51

Ik heb sinds ik een ruin heb ook liever ruinen stuk stabieler dan merries.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 21:01

Bij Punette merk ik niks van het merrie zijn. Hengstigheid merk je er nooit aan. Zulke merries vind ik prima :D

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 21:13

Ik ben wel een merriemens, maar heb in de dressuur het beste gepresteerd met een ruin en in het springen met een merrie ;)

Wat betreft haflingers. Ik kan oprecht zeggen dat de haflinger die van mijn mede huurder is zo vreselijk veel sloopt, dat ik tot de conclusie ben gekomen dat ik zolang ik leef nooit meer een haflinger op mijn terrein wil hebben. Ben er echt zo klaar mee..... :o -O-

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 21:20

Ik ben echt een ponymens, grote paarden heb ik zelf wat minder mee. Ik heb een mini shet en een tinker. Ben hartstikke dol op allebei, maar met mijn tinker heeft het wel heeel lang geduurd voor ik haar gedrag begreep en er goed mee om kon gaan. Dat was met mijn warmbloed toch wel een stukje makkelijker :') Maar (mini) shetlanders zijn toch echt mijn grootste zwakte. Ik vind ze zooo leuk, heerlijk karakter, echt genieten <3

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 21:28

Hahaha ik heb zelf 2 merries, even afkloppen maar geen merrie gedrag gelukkig!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 22:00

Humpiedumpie, hoe dicht langs je gaas zit je draad? Kun je je draad afkoppelen en een nieuw stuk draad aankoppelen en niet langs het gaas zetten en dan meten?
Ik heb een tijdje geleden gehad dat het flink had gewaaid en ik de dag erna weinig spanning op de draad had. Dag voor het waaien niet gemeten, maar de Shetlander verraadde de boel (neus onder de draad en snaaien van het gras). Onze draden zijn zo opgebouwd dat we steeds stukken kunnen aan- en afkoppelen. Ik begin dan dus met afkoppelen van het eerste stuk en meet dan opnieuw, dan het tweede stuk afkoppelen en weer meten. Zo ga ik door tot ik het problematische stuk heb gevonden. Dat was in dit geval het derde stuk. Daar kon ik op het oog geen vreemde dingen ontdekken. Op dat stuk hebben we echter een dubbele omheining staan; de buitenkant staat niet op stroom en is een bij elkaar geraapt zooitje. Op het hoekstuk zitten er ook nog metalen buizen tegenaan geschroefd. Dan staat er een rijtje met struikjes en boompjes en dan komt de omheining met stroom erop. Ik vermoed dat er een stukje was waar de binnenomheining te dicht bij de buitenomheining kwam en er zo spanning oversprong. Ik heb dus de hele buitenkant nagelopen en strak gespannen, dat hielp. Maar ik ben dus nergens iets tegengekomen wat het probleem zou verklaren. Daarna alle stukken weer aan elkaar gekoppeld en toen had ik weer redelijk voldoende. Nog niet overal tevreden, maar een deel heeft een te hoge weerstand, denk ik.