Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 20:33

Gemorst hooi hark ik altijd met een bladhark bij elkaar, een plastic variant van (jawel) Van Cranenbroek. In principe kun je ‘m ondersteboven ook als schep gebruiken, maar daar is het hooi meestal te zwaar voor en het zand net te onhandig. Daar gebruik ik dan gewoon de mestvork voor.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 20:39

Zand en hooi en poep schuif ik aan de kant met een rubberen ding, volgens mij heet dat ook een mestschuiver.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 20:48

Oh Antheman, jij had het pas over greppeltje schoonmaken met een harkje (?), wat voor ding bedoel je dan? Blijken nogal veel verschillende soorten hark te zijn >;)

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 20:51

Wij hebben geen van Cranenbroek :+

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 20:55

Ik ga naar Dongen, das 45 minuten ofzo. Ik probeer wel altijd met een lijstje te gaan waar meer dan 1 ding op staat, anders vind ik het zonde van het heen en weer rijden.
Blijf het wel jammer vinden dat je er niet online kan bestellen. Voor sommige dingen snap ik dat (grasmaaiers etc), maar andere dingen kunnen best als pakketje.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 21:12

Oh wij gaan ook naar Dongen!! Al véél teveel geld uitgegeven daar :') heb ook altijd een lijstje inderdaad, anders kom ik helemaal met de hele winkel thuis _O-

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 21:15

ik woon in Groningen. Dat lijkt me wat te gek hahaha

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 21:36

Hilary schreef:
Oh Antheman, jij had het pas over greppeltje schoonmaken met een harkje (?), wat voor ding bedoel je dan? Blijken nogal veel verschillende soorten hark te zijn >;)

De sloten doen we met een sloothark. Die heeft ook een andere naam.

Greppeltjes, van die ondiepe, trek ik schoon met een gewone hark. Dezelfde die bij mijn mestboy hoort. Ik heb een lichtgewicht Gardena harkje, met een aluminium steeltje.

Lynn_Nikita

Berichten: 25466
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 21:40

_Lorette_ schreef:
Dat herken ik maar al te goed, dat heb ik bij de randen van de betonplaten. Boor ik die sneeuwschuiver vol in mijn maag. :+


herkenbaar! Maar het werkt wel het beste en snelste ipv vegen met een bezem zeker als er wat zand opligt

Lynn_Nikita

Berichten: 25466
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 21:42

Hilary schreef:
Gemorst hooi hark ik altijd met een bladhark bij elkaar, een plastic variant van (jawel) Van Cranenbroek. In principe kun je ‘m ondersteboven ook als schep gebruiken, maar daar is het hooi meestal te zwaar voor en het zand net te onhandig. Daar gebruik ik dan gewoon de mestvork voor.



Die had ik toto die doormidden brak omdat ik te lomp schepte. Heb nu bij een voerzaak een nieuwe gekocht. Dat ding was mega handig, ook om drollen op te ruimen

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 21:55

Antheman schreef:
Hilary schreef:
Oh Antheman, jij had het pas over greppeltje schoonmaken met een harkje (?), wat voor ding bedoel je dan? Blijken nogal veel verschillende soorten hark te zijn >;)

De sloten doen we met een sloothark. Die heeft ook een andere naam.

Greppeltjes, van die ondiepe, trek ik schoon met een gewone hark. Dezelfde die bij mijn mestboy hoort. Ik heb een lichtgewicht Gardena harkje, met een aluminium steeltje.

Thanks! Ik ga in de kerstvakantie maar even met m’n lijstje naar Dongen, geloof ik :+
Onze sloot staat eigenlijk altijd droog, het greppeltje is niet heel ondiep, maar wel te smal om goed schoon te kunnen houden zonder dat je zelf op je knietjes moet en met je handjes moet graaien (zoals ik dus vorige week). Ik heb wel een idee voor aanleg van betere waterafvoer, maar moet dat er bij de verhuurster nog door krijgen. Ik hoop dat mijn rug, klimaatverandering en het speciale ‘beslag’ van mijn pony’s voldoende argumenten zijn. Dat beslag doen ze in Utrecht, als er een “ijzer” af valt, moet ik naar Utrecht om er een nieuwe onder te laten zetten, plus dat de oude niet meer herbruikbaar is. En ze zijn duur.

Ik wil een combi tussen een bezinkput en een bredere greppel naar de sloot. Die sloot moet dan wel schoon gemaakt worden (veel blad en eikeltjes). Ik wil graag alles door iemand met een graafmachientje laten doen. Kan ie ook gelijk de track wat beter laten aflopen.

Edit: onze boswachter zegt dat het weer steeds extremer wordt. Hij vertelde dat het de laatste jaren langer achter elkaar flink droog en heet is, gevolgd door hevige regenbuien. In het bos bij ons (Utrechtse heuvelrug) zien ze dat paden wat losser worden bij droogte en dat het losgewoelde zand bij zo’n regenbui naar het laagste punt stroomt. Je krijgt daardoor dus erosie van de paden. Op de ruiterpaden ontstaan daardoor soms gevaarlijke geulen.

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 23:22

Oef dat weer ja... Van mij mag het ook mooi droog winterweer worden. Ben al die wind en regen nu wel zat. En steeds als ik denk dat het weer ok is, begint het weer hoor. Zucht... Wij gaan wel een stukje bestraten, ik weet dat het niet altijd de veiligste optie is, maar hier letten ze meestal behoorlijk goed op dus ik durf de gok wel te nemen.

Cranenbroek is een fantastische winkel! :D Ik ga altijd naar Schijndel.

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 01:02

Ik heb in de uitloopjes bij de stallen dit jaar dus grind gestort, en het is echt veel minder modder zo! Echt heel fijn. Alleen... ze poepen er dus wel op, en de kippen hebben dat lekker uitelkaar zitten trekken, dus de combi regen/uitgeplozen paardenpoep/ rondlopende paarden zorgt er wel voor dat de bovenste laag nu een beetje smurrie word...
Iemand een idee om de poep eraf/eruit te krijgen zonder dat ik al het grind meeschep?

Wil deze zomer als het droog is een nieuwe lading grind erover storten, en dan goed aanstampen, misschien iets van rubber matten erover voor volgend jaar? Of gewoon klinkers leggen of beton storten?

Lynn_Nikita

Berichten: 25466
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 08:23

ik was de hele dg aan lezen over regen en slecht weer en had het juist heerlijk droog en 9 graden. Geweldig. tot het in de avond begon te regenen en de rest va de nacht behoorlijk hard geregend heeft, bah.

Libera, met een zaagselhark zodat het grind ertussendoor valt?

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 08:27

Hier net zo, Lynn. Grote stukken track die alweer aardig droog waren en toen begon het ineens te hozen.
Doe mij maar een serieuze winter.

Lynn_Nikita

Berichten: 25466
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 08:35

Gewoon geen winter graag. lente is prim :)

Ik mag niet klagen, grond trekt hier snel droog bij omdat het afloopt maar alles loopt tot de stal ( paddock) en het huis en nu de kelder 1 eer goed blank heeft gestaan ben ik bang dat dit vaker gaat gebeuren

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 08:46

Mest uit grind halen lijkt me wel lastig. Zou het ook even niet weten zo.

Hier ook alles weer zeik en zeik nat. Maar wel een hele mooie buitenrit gemaakt gisteren middag, leek wel lente!
Ik plan de buitenrit zo in dat ik de kinderen op de terugweg van school kan halen. Dan sta ik gewoon met trailer bij school haha.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 09:00

Gisteren was het hier heerlijk. S avonds beide paarden gelongeerd.
Afbeelding

Ze staan helaas wel de hele dag op de paddock. Mijn pad naar het bosje is te nat. Als er straks vorst is kan ik eenmaal uitzetten via de andere kant. Gok dat mijn pad namelijk nog niet opdroogt en vlak wordt.

rover_
Berichten: 1360
Geregistreerd: 27-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 09:00

Haha, leuke foto’s. Handig om de paarden mee naar school te nemen.

Hier wordt de ingang van de wei erg nat door het veen, vooral richting herfst. Daarna is het ook einde weideseizoen. Wil nog een extra schuilstal maken waar ze vanuit het land in kunnen. Ook voor in de hete zomers dat ze dan kunnen kiezen voor wei of schaduw. Wil dan voor de ingang grind storten, vlak maken beetje zand en dan wat paddockroosters er overheen en dan weer klein laagje zand. Roosters gaan dan vol zitten en dan schuif je de mest er zo af. Heb ik voor de stallen ook en werkt ideaal. Misschien ook wat voor jou Libera?

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 09:39

Hier begon het gisterenavond weer te regenen. ZUCHT.

Vette trailer Chasey.

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 09:40

Hier ook weer regen, wat een ellende...

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 10:11

Haha ja die trailer... hij moest verf, want het hout was erg uitgedroogd.
En omdat de schotten toch vervangen moeten worden dacht ik “doe eens gek”. Maar hij houdt het langer uit dan gedacht.
Aankomend jaar hebben we de mogelijkheid om hem droog te stallen, dan gaan de schotten en bodem eruit. Ben aan het bedenken welke kleur hij dan wordt :p ben er nog niet over uit. Misschien de blauw net als mijn auto.

Vanmiddag hoop ik dat de zon er nog ff door prikt. Het is al weer zo grauw en grijs. Vanmiddag gaan we kerstfotos maken op de manege. Heb de auto al volgeladen met kerstspulletjes. Maar een zonnetje erbij zou dan fijn zijn ivm licht.
Uiteraard ligt de helft van de kerstpullen weer bij Daan in de auto. Dus ik ga zo op pad voor wat anders.

Morgen avond is het kerstdiner op school. Ik ga David en Marloes met het kerstdier ophalen. Afgelopen zaterdag ook met kerstdier naar de kerstmarkt geweest :D

Afbeelding

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 10:13

Veel plezier vanmiddag!

Ik heb een babyblauwe trailer gehad, teruggekeurd ook, was ideaal voor mijn toen 2 dieren.

Ik hoop ook op een zonnetje, wil vanmiddag weer ff rijden.

MarloesHJ

Berichten: 2466
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 10:58

Hier schijnt nu wel weer de zon, net zoals gisteren toen het 13-14 graden was. Maar gisteravond hebben we het maar niet over, net de paarden binnen gisteravond en toen kwam er weer een bak water naar beneden.

Hopelijk kloppen de weersberichten voor zaterdag, ik wilde dan een poging wagen om de meidoorn in te tomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 12:49

:D *\o/* <3 Heerlijke foto's Chasey +:)+ .
Ik heb wat slordig meegelezen de laatste dagen, las iets over een sneu veulen en uiteraard van alles over het weer...….

Zag gisteren op de site van het KNMI dat de droogte nu op de meeste plaatsen voorbij is, maar nog niet overal. Ook dat het in Noord Holland één van de 5 natste herfsten is sinds een eeuw, het is echt niet normaal. Ik heb een super gedraineerde paddock, maar hij krijgt gewoon de kans niet om echt goed op te drogen. https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuw ... jk-voorbij


Maar goed, gelukkig hebben we niets te zeggen over het weer. Het is wat het is.

Hier legt één van de jonge hennen sinds 3 dagen elke een heel schattig klein eitje <3 .
Afbeelding
Zo leuk!

Paarden doe ik op het moment niet zoveel mee, kan er op de één of andere manier geen zin in krijgen. Dus hebben ze vakantie en ik heb niet echt het idee dat ze dat erg vinden.

Ben lekker veel met mijn grote vriend aan de wandel.

Afbeelding