Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 07:38

Hier voert vriend ze om 6.30u, rond 17.00 u mesten en 19.00 u weer voeren.

Lynn_Nikita

Berichten: 25465
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 08:54

Ik sta om 6.30 op, probeer de kinderen uit bed te krijgen, verzorg de overige dieren, probeer nog eens de kinderen uit bed te krijgen en aan te laten kleden, maak het eten klaar en zet mijn zoon in de taxi om 7.30. dan opruimen, stofzuigen ed en om 8.00 voer ik de paarden en kippen. Breng mijn dochter naar school en als ik thuiskom zet ik de draden open zodat ze bij elkaar kunnen. Afhankelijk van hoelaat ik moet beginnen ( 9 uur vertrekken of 12.00 vertrekken) mest ik de paddock uit en strooi op/ mest uit afhankelijk van hoe nat de stal is. De eikels pissen alleen maar in de stal namelijk.
Rijden is al 2 weken niet meer gebeurd, weinig tijd of regen

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 09:01

Hier 2 paarden en ik voer smorgens en savonds een hooizak, niet op een vaste tijd. Die hoef ik alleen te vullen en op te hangen dus dat kost weinig tijd. Verder staan ze samen in een paddock met grote stal. Als ik uitmest vul ik gelijk de grote slowfeeder met graszaadhooi, dat krijgen ze onbeperkt. Ben nu in totaal denk een half uurtje bezig met voeren en uitmesten van 2 paarden per dag.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 09:14

Tijdens de werkweek voeren we (hooinetten + korrel) we om 7u a 7u30. In het weekend kan dat wat later zijn. Als we terugkomen voer ik opnieuw rond 18u/18u30 maar eigenlijk is het avondmoment altijd anders; of ik voer snel al een klein netje en s avonds opnieuw een groter net, of ik doe ineens heel veel. Ligt een beetje aan avond tot avond, ook ivm werk. Als ik thuis ben voer ik kleinere porties 4 x per dag. Mesten probeer ik te doen voor het werk, maar dat lukt niet altijd. Anders erna of het blijft nu ook even liggen met de modder en het verschrikkelijke weer. Kan ik éigenlijk echt niet zien maar soit, dat is nu gewoon effe zo en ik probeer het zo snel mogelijk weer weg te werken.

martinev

Berichten: 2586
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 10:00

Bij ons voert de eerste die die dag opstaat brok, dat is meestal tussen 7.15 en 7.45. In het weekend kan het wel eens een stukkie later zijn, vinden de paarden geen probleem, ze hebben toch altijd een berg hooi. Tijdens dat de paarden eten halen we even de mest van die nacht uit de paddock, totaal ongeveer een kwartiertje werk. De tweede die opstaat vult het hooi zonodig bij. Ik ben meestal vroeg uit mijn werk en haal dan weer even de mest uit de paddock. 's Avonds rond een uur of 9 krijgen ze dan opnieuw brok en vullen we het hooi bij voor de nacht en halen we natuurlijk nog even mest weg. Als straks de schuilstal klaar is gaan ze overdag naar de grote paddock, daar moeten ze dan ook even heen gebracht worden, maar dat is 2 minuten werk.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 10:28

Hier krijgen ze maar 1 x daags krachtvoer, voeren ook alleen maar marstall force en sommige dieren wat lucerne.

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 10:36

Het gaat hard hier!

Hier zijn we druk bezig om eerst wat naaldbomen op te ruimen. Met de vergunning schiet het helaas nog niet op.

Mijn man zet ze in de ochtend in de wei want die gaat dan toch naar de boerderij. In de middag doe ik meestal de stallen en dan haal ik of mijn man ze binnen. Net hoe het uitkomt met werkzaamheden en kinderen. Dan krijgen ze zo ruim hooi dat het toch niet op komt en paardafhankelijk brokken of muesli. Voor ik naar bed ga krijgt mijn ouwe senioren priores en allemaal nog wat krachtvoer.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 10:38

Ze krijgen rond 9 een pluk hooi, normaal gaat de draad naar de klei dan ook open maar met oog op modder die gaat ontstaan met dit weer moeten ze het maar even met de verharding doen. Rond 3 krijgen ze nog een emmer pulp als ze geluk hebben en rond 9 krijgen ze een hooinet. Verder doen ze het maar met stro :+

Fangio

Berichten: 2560
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 10:40

Ik sta ook niet graag midden in de nacht op, want zo voelt 4u wel ja, maargoed, nadeel van in the middle of nowhere wonen is dat je werk dus ook ver weg is. Dan ben ik wel rond 15u30-16u thuis, afhankelijk van of ik op tijd kan stoppen op het werk.
Hier krijgen ze ook maar 1x daags brok, meer voor de vitamines e.d. en als ze gewerkt hebben nog een beetje slobber voor de lekker. Hooi is in principe onbeperkt, tenzij ik door onvoorziene omstandigheden eens veel later thuis ben dan gepland, dat is het net wel eens leeg, maar dat komt niet heel veel voor.
Ik rijd meestal wel 2-3x in de week. Sowieso iedere week een dressuurles en daar probeer ik dan nog 1 a 2 keer naast op buitenrit te gaan, afhankelijk van het weer. Gisteren dus in de storm een strandrit gemaakt. Nog net niet van mn pony gewaaid, maar die heeft toch weer lekker even de pootjes kunnen strekken en zaterdag hebben we meegedaan aan een clinic van Franka Loos, was ook super leerzaam.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 10:41

Hoe ver woon jij van je werk af dan?
Mijn vriend staat ook standaard om 4.30/5.00 op, in het weekend met geluk 6.30 u. Dan lig ik echt nog op 1 oor hoor _O-

Ik rijd sowieso op dinsdag en donderdag en als het lukt allebei de weekend dagen!

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 12:34

Ik lees hier over allemaal partners die meehelpen met voerbeurten enzo. Dat is wel handig. :D

Hier doe ik het alleen, de paarden zijn mijn hobby, niet de zijne. Doordeweeks krijgen ze om 5.30 hooi en hun emmer pulp/grasbrok/biks. Terwijl ze hun emmers leegeten schep ik de mest in de stal en op de verharding weg. In totaal ben ik dan een kwartiertje bezig ofzo. Als ik ook dekens wil wisselen iets langer. Om 6.15 stap ik in de auto richting werk, waar ik om 7 uur begin.

Meestal ben ik doordeweeks tegen een uur of 17 thuis. Dan direct mijn oude kloffie aan om grondiger uit te mesten, nog wat hooi te voeren en de pulp + grasbrok voor 's avonds vast klaar te zetten (weken). Ook de waterbak vul ik dan.

Voor het slapen voer ik nogmaals hooi en wederom pulp/grasbrok/biks. Meestal kan ik het ook niet laten om nog even de drollen uit de stal weg te halen.

In het weekend voer ik eigenlijk ook standaard om 5.30, maar meestal gooi ik dan enkel een pluk hooi neer. De rest doe ik later. Grote klussen gaan ook allemaal in het weekend, net als uitgebreide poetsbeurten en wat grondwerk. Qua rijden heb ik momenteel een winterstop. Doordeweeks geen tijd en ik vind het niet fair om in het weekend dan fanatiek te gaan rijden omdat ik daar zo'n zin in heb. Beide paarden zijn ook niet echt geschikt om maar af en toe te pakken. Dan liever even vakantie en weer oppakken als de dagen wat langer zijn en het droger is.

MarloesHJ

Berichten: 2466
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 12:53

Flew ik doe het ook allemaal alleen met uitzondering van de paarden binnen halen als ik avonddienst heb of een andere afspraak. Maar dan zorg ik ervoor dat het hooi klaar ligt en dan voer ik ze brok als ik thuis kom.

Ik heb vaste avonden om te rijden, en als ik niet kan plan ik deze naar een andere dag. Deze week vier uurtjes vrij gevraagd omdat ik op woensdagavond ipv rijden in Utrecht ben voor het werk, ik wilde eerst donderdagavond gaan maar dan is er 's avonds wedstrijd bij de bak dus geprobeerd of ik 4 uurtjes vrij kreeg 's middags en dat is gelukt, dus kan ik fijn donderdagmiddag gaan rijden. Voor rijden maak ik wel echt tijd, anders heb ik gewoon twee hele dure grasmaaiers staan en dat vind ik zonde (en dat bedoel ik niet vervelend naar anderen toe, ieder zijn keuzes, maar ik maak voor mijzelf wel prioriteit van het rijden), paarden vinden het ook leuk om te werken, van lang stilstaan gaat er een kijken en de ander wordt ontzettend sloom dus probeer max 3 dagen te hebben tussen twee keertjes rijden. Ik rijd wel maar zo'n 3x per week.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 12:57

Oh maar dat herken ik wel hoor, het is echt meer dan een hobby voor mij, een soort van medicijn zeg ik altijd dus rijden heeft gewoon echt voorrang.

Lynn_Nikita

Berichten: 25465
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:02

Ik had vroeger prioriteit rijden maar nu helemaal niet meer. reed er 3 a 4 per dag toen. Die behoefte heb ik helemaal niet meer alleen als ik op concours ben dan kriebelt het ineens heel erg.
Ik vind alles eromheen eigenlijk net zo fijn

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:07

Ik probeer wel iedere dag een van de paarden te pakken, maar het weer moet dan wel meewerken. Longeren, grondwerk of rijden meestal. In het goede seizoen probeer ik er toch minstens 3x per week op te zitten zelf.
Mijn man helpt alleen als ik niet thuis ben. Mijn paarden, mijn zorg. Het grote werk doet hij wel, tractor rijden etc

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:11

Als de paarden thuis staan rij ik bijna niks. Ze staan dan met 2 en eentje gaat altijd aanstellen als de andere weg is. Plus dat ik thuis ook gewoon graag op een stoel in de wei ga zitten.

Als ze bij mijn vriend staan in de kudde rij ik vaker, maar rijden heeft sowieso geen prioriteit voor mij. De 'prioriteit' voor mij is dat het kan wanneer ik het wil, dus daar heb ik mijn keuze qua paarden op aangepast haha.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:19

Ik vind rijden heerlijk, maar geniet eigenlijk het meest van de omgang met mijn paarden. Gewoon het lekker aanrommelen, uitgebreid borstelen, kijken hoe ze met elkaar en nieuwe situaties omgaan et cetera. Rijden is gewoon een fijne extra die ik in de winter veelal achterwege laat. Buiten de winter om rijd ik beide paarden twee keer in de week en doe ik verder nog grondwerk, dubbele longe, vrijspringen en dat soort dingen.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:23

Oh maar dat heb ik met gewoon in de wei bezig zijn zeker zo veel. Gisteren eigenlijk de hele dag lekker zo bezig geweest, sta er dan uitgebreid met 1 (of meer) te kroelen en er gewoon 'bij te zijn'. Zo heerlijk.

Fangio

Berichten: 2560
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:35

Ik geniet van het bezig zijn, maar ik vind het eigenlijk ook wel iets te dure grasmaaiers om niet te rijden. Vind het heerlijk om lekker naar het strand te gaan of door de polders te crossen. En maak er ook wel prioriteti van om 1x in de week te lessen. Hij is nog maar 4 en ik wil hem ook wel een beetje goed opleiden.

Weet niet meer wie het vroeg, maar ik woon 55 km van mn werk en doe daar ongeveer een uur over. Dan moet ik me ook op het werk nog omkleden.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:38

Ik vroeg het, mede omdat ik ook 'ver' van mijn werk woon. 45 km.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:40

Ik woon boven de zaak en de paarden staan hier ook dus luxe leven op dat gebied. Als ze bij mijn vriend staan moet ik 8min met de auto.

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:48

Ik werk op 35 km afstand en dat is me eigenijk al net te ver :+ Ik ben in de meest ideale situatie 35 minuten onderweg maar als ik een ziek kind op moet halen is dat eigenlijk net te ver. Idealiter zou ik iets dichter bij huis vinden, dat zou me zo veel gedoe schelen

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 14:09

Voor mij is het ook iets van 45 kilometer rijden. Iets verder dan me lief is, maar dat wist ik toen ik hier ging wonen.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 14:54

Nu ik nog met ouderschapsverlof ben krijgen de paarden hooi als ik terugkom van de kinderen naar school brengen (en dan mest ik ook uit en vul ik de waterbakken) en dan als ik de kinderen opgehaald heb van school krijgen ze weer hooi en dan ook biks.

Als ik weer ga werken zal ik een kwartier eerder opstaan en dan hooi voeren en de rest later.
Wij wonen 10km van school en werk af (allebei in hetzelfde dorp)

_Lorette_

Berichten: 12085
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:01

Ik lees (weer) bij vlagen een beetje mee, maar actief bijlezen en reageren gaat mij niet lukken.

Mijn werk is 30 km van mij vandaan. Mijn vriend is bereid om hooi in een bak of stal te gooien als ik het perfect heb klaargelegd. Hij appt mij als hij denkt dat er iets mis is. Dat is zijn bijdrage. Ik heb wel een moeder die bij kan springen. Zij neemt ook de verzorging voor haar rekening als wij op vakantie gaan.

De schema’s zijn hier afhankelijk van het weer en van de behoefte van de paarden (bijv. hoeveel krachtvoer ze nodig hebben en over hoeveel voerbeurten ik dat moet verdelen en of ik stoere paarden of watjes op stal heb). Dat wisselt hier wel een beetje.

In deze periode (herfst/winter) gaan ze om 7.15 uur naar buiten (weiland of paddock met hooi op veel plekken). Op dit moment krijgen ze ’s ochtends even geen krachtvoer, maar anders is dat voor die tijd. Na het buiten zetten probeer ik alle stallen uit te mesten. Ik moet om 7.45 u klaar zijn. Dan kan ik me nog snel omkleden, eten klaarmaken en om 8 uur in de auto springen. Hebben ze er een chaos van gemaakt, dan moet ik één of twee stallen bewaren tot de avond. Staan ze in de paddock, dan kijk ik naar mogelijkheden om tussendoor nog eens extra te voeren. De hondenuitlaatservice is bijv. ook bereid om hooi in te gooien. Lukt dat niet, dan krijgen ze zoveel mogelijk eten en op nog meer plekken om dat te compenseren. Mijn ruin doet het niet goed op onbeperkt, maar je moet wat… Rond 18u gaan ze naar binnen met hooinet. Halverwege de avond krijgen ze een plakje en om 23 uur weer een grote hoeveelheid hooi voor de nacht, krachtvoer en een schone stal. Ik mest 2x per dag in de herfst-/wintermaanden.

Bij noodweer staan ze van 06.00 tot 08.00 u buiten en dan ’s avonds weer een paar uur, omdat ik ze dan niet zo lang onbeheerd buiten durf te laten.

Wij hebben geen kinderen en ik vraag me echt af hoe mensen met een gezin alles organiseren..! :7 Als er niks extra’s bij komt, dan lukt het allemaal best, maar zodra er iets onverwachts gebeurt / er iets mis gaat, dan loopt het spaak. Een deel van de omheining sneuvelt, het huis van een oma moet leeggehaald worden, we hebben een weekend vol verplichtingen, etc. dan stapelt het werk zich zo snel op, dat ik er al snel geen begin en geen eind meer in zie.

De paarden hebben er geen last van, want in hun basisbehoeftes wordt wel voorzien, maar het kan wel zijn dat ik iets té lang een ontplofte keuken heb en de zadelkamer een chaos wordt. Dit weer werkt daarbij niet mee… Nat, vies en donker. Ondanks het leggen van tapijt kom ik bijna niet meer met de kruiwagen bij de mestbult. Alles duurt drie keer zo lang. Al je paardenspullen zijn vies en ik heb ongeveer 7x zoveel was als mijn vriend. :+ Na vier natte jassen moet je soms maar accepteren dat het niet mogelijk is om droog te blijven en met de natte blijven rondlopen.

In de zomer is het aanzienlijk makkelijker, maar dat weet iedereen in dit topic. Het gevolg is dat ik dingen moet laten om ruimte te houden voor het noodzakelijke. Dat is al snel het rijden. Jammer, want ik zou graag serieuzer aan de slag willen met de paarden.

Een deel is gewoon mijn eigen schuld, omdat ik precies weet wat er lukt op een ideale dag. Helaas loopt een dag vrijwel nooit zoals gepland. En soms doe ik het zelf. We hebben een pony op stal van de buurman. Pony is netjes klaargemaakt en verkocht. We hadden een stal nodig voor onze verbouwing. We trekken de schuur bij de woning aan. De spullen uit de schuur zouden dan grotendeels in de lege stal kunnen. Maar ik zou mezelf niet zijn als ik van alle geïnteresseerden de beste match zie in iemand die pas na een half jaar de pony kan ophalen, omdat ze nog bezig is met stallen/paddock/bak aan huis. Pony staat hier voorlopig nog en ik kan nergens heen met de zitmaaier, grasmaaier, tuinsets, bench, houtpellets, etc. etc. :+

Ik weet dat ik niet de enige ben met deze uitdagingen en ik weet dat het allemaal nog véél erger kan zijn (zoals ik al zei: hoe dóe je dit met kinderen?). Gedeelte smart is halve smart en ik vind het wel lekker om even te relativeren.

Zo af en toe zoek ik eens naar ervaringen en oplossingen, dus ik hoop dat jullie lekker doorkletsen. :)