steun onze boeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 08:04

Dit was niet eens in de stad maar op het platteland

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 08:06

Ik ken ook mensen uit de stad die eten alleen biologische eieren uit de supermarkt omdat alle andere eieren volgens hun van kippen zijn die nooit buiten komen en in kooien zitten.

Melk uit de fabriek is gewoon echt te dom. Dan mis je ook wat in je opvoeding hoor...
Ik had het ook eens met iemand over borstvoeding geven dat ik zei dat ik graag borstvoeding wilde geven. Omdat dat ik dat wel het natuurlijkste vond, omdat ik niet mn eigen melk weg wilde doen en koeien- of geitenmelk aan mijn kind wilde geven. En diegene trok een gezicht; huh, hoe dan geiten- of koeienmelk?? Tja, waar denk je dat poedermelk van gemaakt is dan.... Dat wist ze ook niet echt.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 08:12

Nou, dan ontbreekt er inderdaad een enorm stuk algemene ontwikkeling

Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 08:22

verootjoo schreef:
Mensen, vooral die uit de stad, hebben gewoon echt geen flauw idee hoe het boerenleven in elkaar zit.
Mijn mond valt elke keer weer open van verbazing als ik iemand uit de stad spreek over boeren.
Het staat zo ver van elkaar af... :n


Dat is natuurlijk een behoorlijke generalisatie.
Ik woon in de stad, maar als kind stond mijn pony bij een boer (melkbedrijf met 100 koeien en later bij een akkerbouwer).
Ik ken genoeg stedelingen die regelmatig kamperen bij de boer :D.
Mijn stadse kinderen gingen op de basisschool naar de kinderboerderij en kregen daar les. En ook hadden zij een schooltuin.
Kinderen leren gewoon op school, dat melk van de koe komt of van de geit

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 22:48


juval

Berichten: 13211
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 19:12


Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 11:06

Ik heb gisteren de fosfaatplanner 2020 maar eens even ingevuld....dit jaar 28 kilo eronder en uitgaande van de huidige veestapel en de nog niet officieel nieuwe regeltjes 32 kilo overschrijding ;(
Of we dan maar even 3,3 stuks jongvee <1 jaar of 1,4 stuks jongvee 1-2 jaar of 1,3 stuks jongvee >2 jaar weg willen doen |(
Klote diercategorie 103 :(
Wel efficiënt van de overheid, 3,3 stuks jongvee is dus 4 stuks, best veel als je er maar 6 hebt staan. Of 2 van 1-2 jaar als je er 5 hebt.
Onze Blonde dames kalven pas als ze 3 jaar zijn dus misschien moeten we toch maar op 2-jarige leeftijd laten afkalven

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 11:41

Ik ben even benieuwd hoor, dus gooi mijn vraag even hierin:
Gezien de agrarische sector de grootste veroorzaker is van het stikstofprobleem in Nederland moet er dus wel iets veranderen. Zijn er in jullie optiek dingen die de regering kan doorvoeren waarmee het stikstofprobleem wel tegengegaan wordt maar de boeren niet helemaal krom gaan? Want lijkt me dat er sowieso iets moet gebeuren: die snelheden aanpassen op de snelweg is leuk en aardig maar dat gaf iirc maar 2% (of minder) verbetering.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 17:20

Er werd toch gesproken van het toevoegen van een voedingssupplement waarbij het uitstoten van methaangas drastisch verminderd wat een reductie van 30% stikstof geeft? Dit leek mij een goede tijdelijke oplossing i.p.v boeren lopen te pesten met verkleinen van veestapels. Helemaal nadat de overheid dus jaren geleden alleen maar schaalvergroting heeft lopen pushen. Ik vind het allemaal zo krom als een hoepel.

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 17:23

IMANDRA schreef:
Ik ben even benieuwd hoor, dus gooi mijn vraag even hierin:
Gezien de agrarische sector de grootste veroorzaker is van het stikstofprobleem in Nederland moet er dus wel iets veranderen. Zijn er in jullie optiek dingen die de regering kan doorvoeren waarmee het stikstofprobleem wel tegengegaan wordt maar de boeren niet helemaal krom gaan? Want lijkt me dat er sowieso iets moet gebeuren: die snelheden aanpassen op de snelweg is leuk en aardig maar dat gaf iirc maar 2% (of minder) verbetering.

iig de boeren compenseren voor de financiële schade.
Eerst groei stimuleren en vervolgens afstraffen is niet erg fair. De regering had deze problematiek al lang moeten zien aankomen en heeft fouten gemaakt in de beleidsvoering.
Lijkt mij dat degene die de fouten maakt ze ook weer oplost en ze niet over de schutting van de boeren gooit :)

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 19:02

verootjoo schreef:
IMANDRA schreef:
Ik ben even benieuwd hoor, dus gooi mijn vraag even hierin:
Gezien de agrarische sector de grootste veroorzaker is van het stikstofprobleem in Nederland moet er dus wel iets veranderen. Zijn er in jullie optiek dingen die de regering kan doorvoeren waarmee het stikstofprobleem wel tegengegaan wordt maar de boeren niet helemaal krom gaan? Want lijkt me dat er sowieso iets moet gebeuren: die snelheden aanpassen op de snelweg is leuk en aardig maar dat gaf iirc maar 2% (of minder) verbetering.

iig de boeren compenseren voor de financiële schade.
Eerst groei stimuleren en vervolgens afstraffen is niet erg fair. De regering had deze problematiek al lang moeten zien aankomen en heeft fouten gemaakt in de beleidsvoering.
Lijkt mij dat degene die de fouten maakt ze ook weer oplost en ze niet over de schutting van de boeren gooit :)


Maar met de boeren nu compenseren lossen we het stikstof probleem niet op. Of bedoel je compenseren als ze hun veestapel moeten verkleinen?

irmaz

Berichten: 4776
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 23:27

verootjoo schreef:
IMANDRA schreef:
Ik ben even benieuwd hoor, dus gooi mijn vraag even hierin:
Gezien de agrarische sector de grootste veroorzaker is van het stikstofprobleem in Nederland moet er dus wel iets veranderen. Zijn er in jullie optiek dingen die de regering kan doorvoeren waarmee het stikstofprobleem wel tegengegaan wordt maar de boeren niet helemaal krom gaan? Want lijkt me dat er sowieso iets moet gebeuren: die snelheden aanpassen op de snelweg is leuk en aardig maar dat gaf iirc maar 2% (of minder) verbetering.

iig de boeren compenseren voor de financiële schade.
Eerst groei stimuleren en vervolgens afstraffen is niet erg fair. De regering had deze problematiek al lang moeten zien aankomen en heeft fouten gemaakt in de beleidsvoering.
Lijkt mij dat degene die de fouten maakt ze ook weer oplost en ze niet over de schutting van de boeren gooit :)

Groei stimuleren deed de Rabobank :$ niet de staat. Ere wie ere toekomt hoor.

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 07:21

IMANDRA schreef:
verootjoo schreef:
iig de boeren compenseren voor de financiële schade.
Eerst groei stimuleren en vervolgens afstraffen is niet erg fair. De regering had deze problematiek al lang moeten zien aankomen en heeft fouten gemaakt in de beleidsvoering.
Lijkt mij dat degene die de fouten maakt ze ook weer oplost en ze niet over de schutting van de boeren gooit :)


Maar met de boeren nu compenseren lossen we het stikstof probleem niet op. Of bedoel je compenseren als ze hun veestapel moeten verkleinen?


Ja financiële compensatie voor de financiele schade die ze moeten maken voor het wanbeleid de afgelopen jaren :) de oplossingen die nu aangedragen worden moeten de boeren weer zelf betalen, net zoals al die andere regels om boeren om zeep te helpen.

@Irmaz; Rabobank sprong in op de mogelijkheden die de continu veranderende wetgeving gaf.
Politiek heeft zeker bijgedragen aan de groei en niet tijdig problemen gesignaleerd.

juval

Berichten: 13211
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 12:29

Kinke schreef:
Ik heb gisteren de fosfaatplanner 2020 maar eens even ingevuld....dit jaar 28 kilo eronder en uitgaande van de huidige veestapel en de nog niet officieel nieuwe regeltjes 32 kilo overschrijding ;(
Of we dan maar even 3,3 stuks jongvee <1 jaar of 1,4 stuks jongvee 1-2 jaar of 1,3 stuks jongvee >2 jaar weg willen doen |(
Klote diercategorie 103 :(
Wel efficiënt van de overheid, 3,3 stuks jongvee is dus 4 stuks, best veel als je er maar 6 hebt staan. Of 2 van 1-2 jaar als je er 5 hebt.
Onze Blonde dames kalven pas als ze 3 jaar zijn dus misschien moeten we toch maar op 2-jarige leeftijd laten afkalven


dit is inderdaad echt heel erg K*t! Zoek maar even uit welke je naar de slager stuurt :(

Wij zitten door lage melkproductie nu nog onder de grens, ik weet niet hoe het volgend jaar gaat zijn.


IMANDRA.. De agrarische sector heeft in het agrarisch collectief al de oplossingen op het fictieve stikstofprobleem aan de minister gepresenteerd.
Je vraagstelling is stuitend, de agrarische sector is niet de veroorzaker!! De agrarische gewassen nemen juist heel veel stikstof en CO2 op.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 13:16

Juval, je kunt de planner nu al invullen voor volgend jaar. Heb je tenminste een indicatie voor volgend jaar

juval

Berichten: 13211
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 13:23

ik zal eens gaan kijken

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 16:07

juval schreef:
IMANDRA.. De agrarische sector heeft in het agrarisch collectief al de oplossingen op het fictieve stikstofprobleem aan de minister gepresenteerd.
Je vraagstelling is stuitend, de agrarische sector is niet de veroorzaker!! De agrarische gewassen nemen juist heel veel stikstof en CO2 op.


Begrijp me niet verkeerd, ik heb echt wel begrip voor de boeren. Maar het klimaat en milieu is ook belangrijk en als de agrarische sector een grote vervuiler is moet er wat aan gebeuren. Grof gezegd vind ik het minder erg dat een handjevol boeren in de problemen komt dan wanneer er blijvende gevolgen zijn voor ons klimaat/milieu. Dat de regering dan door wanbeleid ook financieel moet bijdragen aan oplossingen vind ik trouwens ook niet meer dan eerlijk, maar verandering tov het huidige zal nodig zijn.
En de cijfers zijn gewoon bekend, zo'n 45% komt door de agrarische sector. Nu heb ik er geen verstand van, maar de droge depositie van stikstof zal niet voor die volle 45% weer opgelost worden toch? Een groot deel zal toch alsnog in de grond verdwijnen als natte depositie? En ik ga ervanuit dat dit wel in de berekeningen mee is genomen.
Hoe dan ook veroorzaakt de agrarische sector wel 45% van de stikstof (en hoeveel er dan weer opgenomen wordt laat ik in het midden).

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 19:25

Ik hoop dat ouwe Bessie nog kan blijven, ze wordt volgend jaar 18 en is weer drachtig. Deze keer echter laat, voorgaande jaren was ze altijd vroeg. Mijn streven is dat ze hier uiteindelijk inslaapt maar het wordt zo wel heel moeilijk gemaakt :(

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 20:03

IMANDRA schreef:
Hoe dan ook veroorzaakt de agrarische sector wel 45% van de stikstof (en hoeveel er dan weer opgenomen wordt laat ik in het midden).


Dit is precies wat ik zó onbegrijpelijk en oneerlijk vind.

Vind je oprecht dat je op deze manier eerlijk kunt beoordelen in hoeverre de landbouw een "stikstofprobleem" veroorzaakt? Niemand heeft cijfers die gecorrigeerd zijn naar opname van stikstof (en koolstofdioxide) door landbouwgrond. Maar "ze veroorzaken wel 45% van de stikstof". Wat is dat nu voor uitspraak? Nul onderbouwing, maar op basis van die uitspraak moet "een handjevol boeren" het veld maar ruimen.

irmaz

Berichten: 4776
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 20:48

Kan iemand mij uitleggen waarom we vooral de melkveehouders horen en dat er weinig reactie lijkt te zijn van de vleesvee-sector en de kippensector? Stoten deze laatste 2 minder/geen stikstof uit?

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:25

Ik denk dat dat komt omdat er veel (!) meer melkveebedrijven en dus melkveehouders zijn in Nederland, dan pluimvee- en vleesveehouders. Van alle "klagers" zijn dus veruit de meesten melkveehouders en daarom lijkt het misschien alsof zij het hardste schreeuwen. Maar geloof mij, in alle landbouwsectoren zijn de zorgen even groot.

SincereQ
Berichten: 907
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:37

Voor pluimvee, varkens en vleeskalveren zijn ook meer emissiearme huisvestingssystemen beschikbaar. Denk aan luchtwassers en warmtewisselaars icm luchtmengsysteem (bij pluimvee). Melkvee staat meestal toch in een open stal (althans, ik ken niet anders), qua roosters is er wel iets te doen om te reduceren, maar de uitgaande lucht gaat niet eerst ergens langs heen om zo maar te zeggen. Daarnaast hebben zij zelf veel grond dat bemest wordt. Intensieve veehouderij is niet grondgebonden en voert de mest vaak af ipv het zelf uit te rijden.
Dus ja, melkvee stoot vaak ook meer uit.

irmaz

Berichten: 4776
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:48

Oke, bedankt voor de uitleg +:)+

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 01:29

Tiepfoudt schreef:
IMANDRA schreef:
Hoe dan ook veroorzaakt de agrarische sector wel 45% van de stikstof (en hoeveel er dan weer opgenomen wordt laat ik in het midden).


Dit is precies wat ik zó onbegrijpelijk en oneerlijk vind.

Vind je oprecht dat je op deze manier eerlijk kunt beoordelen in hoeverre de landbouw een "stikstofprobleem" veroorzaakt? Niemand heeft cijfers die gecorrigeerd zijn naar opname van stikstof (en koolstofdioxide) door landbouwgrond. Maar "ze veroorzaken wel 45% van de stikstof". Wat is dat nu voor uitspraak? Nul onderbouwing, maar op basis van die uitspraak moet "een handjevol boeren" het veld maar ruimen.


Slimmere mensen dan ik hebben die onderzoeken gedaan en ik vertrouw er wel op dat die kloppen.

Maar vertel eens dan, hoeveel stikstof wordt er opgenomen door de planten? Heb je bronnen? Heb je goede onderbouwing waarom die cijfers niet kloppen of ben je het er gewoon niet mee eens dat de boeren nu naar voren worden geschoven en je zelf boer bent/dichtbij boeren staat?

juval

Berichten: 13211
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 10:06

IMANDRA schreef:
Slimmere mensen dan ik hebben die onderzoeken gedaan en ik vertrouw er wel op dat die kloppen.


En zo worden mensen gebrainwashed. Omdat het in de krant of op internet staat, zogenaamd wetenschappelijk onderbouwd, dan is het maar de waarheid.

sorry, ik ben inmiddels nogal sceptisch geworden.

Imandra, kun jij mij uitleggen hoe jij last ondervindt van de vermeende stikstofproblemen die door boeren zouden zijn veroorzaakt? groeien de planten in jouw tuin minder goed hierdoor? heb je hierdoor ademhalings- of andere lichamelijke problemen?