Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-19 17:59

Bedankt voor je leuke reactie Bigone, zo voelt het ook precies voor mij. Deze merrie doet gewoon zoveel met mij, ik zou een paar maanden mijn bed niet uitkomen als ze weg zou gaan :o

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 18:11

Ik ben het met Bigone eens en vind het sterk en goed dat je dicht bij jezelf en je eigen gevoel blijft. Gewoon stap voor stap blijven groeien met je paard en vooral ook lekker blijven genieten van alles. :-)

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 19:19

Ontspanning is absoluut stap 1! Al is daarvoor nodig om zonder teugels te rijden. Dus dit is hartstikke goed. Jij krijgt ontspanning door te rijden zoals je reed gister, dus daar zeker nog ff mee door gaan.

Enige reden waarom ik aanvulde wat ik aanvulde is omdat je anders waarschijnlijk juist weer aanleuningsproblemen krijgt. Voor je paard maakt dat niet uit, maar zou wel weer sneu voor jezelf zijn :+

Ik geloof overigens ook niet dat het medisch is. En dan nog zul je dat pas merken als je meer gaat vragen, haar wat meer in verbinding stelt. Dus gewoon aankijken hoor.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 19:42

Ketly schreef:
Ik krijg niet alleen adviezen hier, maar ook veel via pb. Wel heel lief, maar wel inderdaad soms wat verwarrend en overwelmend. Ik heb zowel adviezen gehad over wel 20 verschillende instructeurs, osteopaten, grondwerkmanieren en vele medische adviezen. Als ik alles op zou moeten volgen zou ik mijn fulltime baan op moeten zeggen en fulltime met mijn paard bezig zijn. Dat is natuurlijk onmogelijk dus ik moet keuzes maken. Met mijn manier van rijden bedoel ik dat ik ook daarin dicht bij mezelf en mijn paard wil blijven. Ze is erg gevoelig dus sommige dingen wil ik op eigen volgorde doen en ik bouw rustig op. De eerste stap was gisteravond ontspanning opzoeken die we zo lang niet hebben gehad. Vervolgens krijg ik vele berichten dat ik er niet kom als ik haar niet aanvul met mijn been. Het is hartstikke lief bedoeld, maar we dienen zoveel aan te passen dat ik dit met een avondje niet meteen te pakken heb. Ik ben trots op hoe ze daar loopt en ik neem zeker alle tips mee.

Ook krijg ik heel veel lieve priveberichten en reacties in dit topic waar ik erg blij mee ben. Motiveert mij om samen door te zetten!


Och jeetje, ja dat krijgen wij hier natuurlijk niet allemaal mee. ik zou alle medische tips even achterwege laten. Ik krijg zo uit de filmpjes niet de indruk dat daar een probleem zit. Ook geen headshaking al kan ik dat natuurlijk niet helemaal uitsluiten, maar dat hangt toch vaak samen met pollen en licht.

Ook met een paard dat je niet in aanleuning hebt (dus geen contact teugel) kun je al een beginnetje maken met recht richten (recht stellen) door middel van sturen (de schouders plaatsen) zonder enige druk. Ik heb ooit in het verleden zelf een aantal lessen gehad van Antoine de Bodt (hij gaf destijds les bij ons op stal)
Daarna kreeg je zo'n hype met die methode en ik vond ook niet alle instructeurs die volgens die methode lesgaven ook goed. Het werd een beetje de heilige graal voor alle kreupele paarden en dat was het natuurlijk niet. Maar ik vond het wel een goede manier voor mensen met weinig ervaring om te leren voelen hoe je je paard recht onder je kunt laten bewegen. Een heel goede manier om de basis te leren voor je paard en jezelf.
Kijk hier heb je ook weer een tip :D :D

karijn

Berichten: 5408
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 20:31

Zoveel mensen, zoveel paarden, zoveel verschillende soorten ervaringen wel of zonder goed resultaat. Alles is denk ik vanuit de beste intentie geschreven (uitzonderingen daar gelaten).
Succes met je knappe merrie en alle puzzelstukjes vallen echt wel een keer op zijn plek.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-19 01:14

Ik heb net een retegave clinic gereden :D Supertrots en blij met zo’n paard onder mijn kont. Ik heb wel beeldmateriaal maar weet nog niet of ik deze online zet.

Afbeelding

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 07:50

Cool!! Zo te horen kan je weer verder :)

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 10:00

Leuk! bij wie?

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-19 10:42

Bij Hennie Roffel!

Was wel pittig, maar het resultaat mag er wezen! In tijden niet zo'n fijne les gehad. Wel een beetje spanning van ons beide, maar het voelde erg goed. Heb een filmpje hieronder gezet van hoe ze op het einde ongeveer liep.

https://vimeo.com/371824396

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 11:30

Wat stoer zeg dat jullie daar hebben gereden! En wow wat een verbetering al :D
Ga zo door *\o/*

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 11:40

Super fijn, je rijd ook met meer durf! Dit even volhouden en dan kan je d’r wat terug gaan nemen in tempo.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-19 12:31

Ben ook zo trots op haar! Ze vindt altijd alles zo spannend, en nu even op de trailer, de sterren van de hemel lopen en weer mee naar huis. :D Een hele stap in de goede kant voor ons!

BigOne
Berichten: 38268
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 12:48

Denk dat je jezelf ook wel een schouderklopje kunt geven hoor, zodra jij ook echt je spanning kunt laten gaan en vol vertrouwen in het zadel zit zal je paard giga veranderen. Haar voorzichtigheid kan zeker te maken hebben met jouw spanning. Betekend dat ze eigenlijk heel braaf is anders was het elke keer zandhappen dus geef vertrouwen en je krijgt ontspanning.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 12:52

Maar je neemt nu meer leiding door meer bezig te zijn. Dat moet je wel door de instructie die er staat, die het wel erg leuk doet vind ik. Heel goed dat je dat zo goed reageert op de aanwijzingen en je ziet er meteen ook een stuk zekerder uit. Zowel qua houding als rijden. Mooie vooruitgang al en nu proberen die opmerkingen in je hoofd te laten herhalen. ;) Niet meteen vast houden aan het gevoel, want het is moeilijk om zelfstandig op te zoeken, maar denk steeds aan wat je moest doen. Net als bij A afwenden, ik vind het eigenlijk heel goed om te zien dat zij er gewoon om moet lachen. Boeiend dat je nog niet rechtuit gaat, je bent aan het rijden en dat gaat nooit perfect, dus lachen en door oefenen.

Als je dit toch afwisselt met het ontspannen rijden als het een dag wat moeilijker gaat, dan heb je toch al enorme stappen gemaakt? Ook voor jouw eigen gevoel?

Heel knap, van beide! Ik ben nog wel heel benieuwd wat er uit jou komt. Qua onderzoek, eventuele behandelingen en daardoor misschien houding.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 12:53

Zo, dat ziet er echt een heel stuk beter uit. Je mag niet alleen trots zijn op haar, maar zeker ook op jezelf!
Ik had al zo'n vermoeden dat met het paard "aan elkaar rijden" je aanleuningsprobleem zou verbeteren. Veel rustiger het hoofd nu.
Dus op de goede weg. Zo te zien ben je zelf in staat je probleem met goede begeleiding op te lossen. Zoek instructie dus op dat niveau.
Kan zijn dat je paard komende tijd door wat protesteert door de andere manier van werken. Maar daar moet je gewoon even doorheen.
D.m.v. werken op de volte, wendingen rijden en wat wijken kun je je paard al prima meer aan elkaar rijden.
Met tussen twee benen en twee teugels houden en consequent je lijnen rijden kom je al een heel eind.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 13:30

Hier word ik heus vrolijk van!!! Heel gaaf!!! MWM en Babootje hebben al alles gezegd wat ik wilde zeggen, dus eh..... ga zo door :D

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-19 14:09

Bedankt voor alle leuke reacties, geeft ook weer een vette boost! :D Ik ga kijken of ik vaker bij haar ook kan lessen, is zo goed bevallen!

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 15:41

Heel goed. Vond ook heel goed hoe zij op je houding let, super hoor!

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 15:51

Ziet er goed uit! Je bent haar echt aan het rijden daar, goed opgesloten tussen je hand en je been. En ze reageert er super veel beter op dan je dacht! Heel fijn dat je door die clinic hebt gemerkt dat het kan!

Probeer inderdaad niet teveel vast te houden aan het gevoel, want zonder les zal het natuurlijk niet zó goed gaan als in de les omdat je (als in men) dan toch wat minder eraan rijd.

En dit is natuurlijk voor haar vrij moeilijk omdat ze nu echt haar lichaam moet gebruiken, dus niet te veel rijden, genoeg rust geven! Spieren laten herstellen. Anders gaat ze door de pijn wellicht weer er tegen in.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-19 16:12

Nu nog even op een roze wolkje, maar we blijven realistisch! Als het morgen droog blijft gooi ik haar even lekker aan de longe maar na gisteravond heeft ze wel even een paar dagen vrij verdiend. We gaan dit ook niet meteen 4 keer in de week op zo'n fanatieke manier doen, maar we pakken het gewoon steeds meer mee en rijden gewoon wat kortere stukjes. Maar na alle struggels is het wel superfijn om weer wat een positieve toekomst tegemoet te gaan :D

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 16:24

Wat fijn Ketly!

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-19 16:35

Ik zit telkens het filmpje te bekijken en denk dan, wauw, wat een dier is het toch :o Zo leuk dat je na 5 jaar nog steeds onder de indruk kan zijn van je eigen paard! :+

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 16:43

Ketly schreef:
Bij Hennie Roffel!

Was wel pittig, maar het resultaat mag er wezen! In tijden niet zo'n fijne les gehad. Wel een beetje spanning van ons beide, maar het voelde erg goed. Heb een filmpje hieronder gezet van hoe ze op het einde ongeveer liep.

https://vimeo.com/371824396


Jaaaaaa! Ik ga met haar mee. Nu ben je aan het rijden! En dat moet juist geen uur aanspanning zijn, maar precies zoals je nu doet, na aanspanning komt ontspanning!

Ben vet trots op je!

karijn

Berichten: 5408
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 18:04

Chapeau! Keep up the spirit!

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 19:45

Ik zou hem tóch nog op de foto zetten!

:+ sorry heel flauw mopje. Ziet er super uit TS. Goede instructie vind je heel moeilijk dus inderdaad alles eraan doen om het vast te houden als je het gevonden hebt!