Hoe het juiste paard vinden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 15:00

Voordeel van handelsstal is dat je wel sterker in je schoenen staat wanneer er wel wat aan het paard mankeert.
En niet alle handelsstallen verkopen paarden meteen door.
Sommigen maken ze ook eerst wedstrijd klaar, waardoor ze er best een tijdje staan.
Ook zitten die niet te wachten op negatieve reclame wat momenteel zo makkelijk te geven is op social media.
Rotte appels heb je natuurlijk altijd.

Bij particuliere aankoop zit je er echt vast aan, heb je geen poot om op te staan.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 15:02

@juffig95, ik had een zoekertje op mijn Facebook. Die werd door best wat mensen gedeeld en daar ben ik ook paarden door gaan kijken, die eigenlijk niet te koop waren. En wat mij opviel was dat die prijzen ook lager waren. Bij mij zat er toevallig geen match tussen.

Ik had op een Belgische zoekertjes site ook een advertentie staan, en daarlangs ook veel reacties gekregen, ook gaan kijken maar paar paarden die toch niet helemaal paste. Ik was ook wel heel kritisch.

Maar het kan dus! Ik heb wel echt heel intensief gezocht, je moet er echt constant mee bezig zijn had ik het idee. En van te voren bellen ipv berichten sturen, dan hoor je vaak gelijk of het iets is of niet.

rien10
Berichten: 14700
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 15:03

Juffig95 schreef:
rien10 schreef:
Ik koop liever bij een handelsstal dan bij een particulier.

Waar let jij op bij een handelsstal? Kijk je eerst naar ervaringen online?



Ik kijk naar ervaringen in het verleden. Heb ik er al eerder gekocht? Heeft een kennis/vriend van mij er gekocht? Hoe verliep dat? Hoe was het paard? Etc.

Nyaleti

Berichten: 6188
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 15:05

Mag toch hopen dat je voor dat budget een leuk gereden paardje kan vinden? Of is het zo duur geworden sinds de laatste keer dat ik voor een sportpaard zocht :=

Sporthorses is een goede site. Facebook groepen in de gaten houden, evt zelf een berichtje plaatsen. Ik vind het zelf fijn dat je dan meteen kan spieken op iemand z'n account en soms al wat meer foto's of info tegen komt.
Vraag van te voren een filmpje, die recent gemaakt is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 15:06

Gewoon blijven zoeken en rond kijken en rond vragen. Ik ben wel van mening dat je beter een paard zonder toebehoren kan kopen, tenzij dat de spullen waarmee er proefgereden wordt etc ook echt meegaan.

Gini
Berichten: 17919
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 15:13

Juffig95 schreef:
Gini schreef:
- Hoeveel paarden ben je al gaan bezichtigen?
- Wat is 'niet gezond'? Bedoel je dan een chronische aandoening, paard dat niet rad loopt of paard dat een loopneusje heeft?
- Hoe maak je de selectie naar welke paarden je gaat kijken? Houd je je aan het eisenlijstje dat je hierboven hebt neergeschreven of merk je dat je toch voorbij die 13 in het dozijn bruine paarden scrolt? Hoe groot is je zoekradius?


Ik ben de tel kwijt. Stuk of 8-10?
Ik kom
Vooral paarden tegen die volledig onregelmatig lopen. Ook een paar getroffen wat ik niet zelf mocht laten keuren. Het eerste paard bleek op een handelsstal te staan. Beest zag er in zijn algemeenheid mega slecht uit. Toen er nog 2 mensen stonden te wachten om ook een proefrit te maken heb ik mijn spullen gepakt.
Op dit moment lees ik marktplaats advertenties. Sla een lijstje favorieten op en bekijk dan waar ik ga kijken. Ik let totaal niet op kleur of ras. Met uitzondering van: tinker, haflinger, fjord. Dat zijn niet mijn soort paarden. Verder mag alles vanaf 1.48 tot 1.80. Ik wil maximaal 1,5 uur rijden (zo kan ik ook nog eens een tweede of derde keer gaan rijden).


Ik zou ook zelf in je paardenomgeving laten vallen dat je op zoek bent naar een paard. Zo kom je namelijk ook sneller op adresjes uit waar je eerst totaal niet bij stil zou staan. Ik weet bij mij in de buurt bv. een sportdressuurstal waar je als recreatieruiter denkt totaal niks te zoeken te hebben, maar waarvan ik weet dat ze af en toe ook leuke recreatiepaarden hebben staan (zelfs eens een Tinker :+ ). Dat zijn zo van die tips die je van andere paardenmensen moet horen. :D

BigOne
Berichten: 38281
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hoe het juiste paard vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 15:18

Misschien je zoekkring wat groter maken, je kunt wel vaker willen gaan rijden maar meestal weet je na één keer wel of het iets is, ga je ook in Duistland en Belgie kijken??

Roulette_
Berichten: 1062
Geregistreerd: 15-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 16:04

Fijn dat je iemand hebt met veel kennis die met je mee gaat kijken, helpt zij ook advertenties in de gaten houden? Heeft bij mij heel erg geholpen (mijn instructrice zag een leuk paard voor mij, op basis van de advertentie vond ik het niets, toch gaan kijken, bleek echt perfect voor mij).
Verder zou ik toch ook kijken of je budget iets omhoog kan en je niet-karakter eisen iets ruimer. Wat je zoekt is enorm populair en dus snel weg, heb het idee dat met iets ruimer budget/eisen je in een net iets ander segment terecht komt waar iets meer rust is en je dus iets meer tijd hebt om na te denken en te proberen. Zeker als je onzeker kunt zijn kan ik me voorstellen dat het fijn is om bijvoorbeeld meerdere keren te kunnen proefrijden. Voor dit budget en met deze eisen kan het ook, maar dan moet je dus snel kunnen handelen/kijken/beslissen (en nog steeds mazzel hebben).
Je hebt ook handelsstallen die paarden voor anderen verkopen en ze dus niet zelf in bezit hebben. De stal waar ik mijn merrie kocht deed dat zo, de ruiter trainde haar en regelde de verkoop, maar de oude eigenaar betaalde voor de periode dat ze daar stond. Als ze niet door de keuring was gekomen was ze ook terug gegaan naar de oude eigenaar, stal wilde alleen volledig gezonde paarden verkopen. Dat, plus meerdere mensen in mijn omgeving die goede ervaringen daar hadden was wel fijn.

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 16:11

Ik zocht zelf ook een bomproof paard en heb een geweldige haflinger. Mega stoer maar het blijft wel een paard dus honderd procent bomproof kan echt niet (dat een paard nooit is geschrokken betekent niet dat ie dat nooit zal doen). Je kan wél alvast aan die angst werken.

Wat ik merk is dat je eigen paard steeds vertrouwder voelt, ookal gebeurt er wel eens iets wat je eng vind.

Gister zat ik in rengalop in het bos en sprong ze ineens een stuk opzij omdat ze schrok. Dit gebeurt heel zelden maar goed, wat ik merkte is dat ik er vroeger veel banger voor was geworden als nu. Ik lag op haar nek en viel er echt bijna af maar durfde erna nog wel een keer hetzelfde te doen. Had ik anders nooit gedaan.

Feit is dat je dus echt went en vertrouwen gaat krijgen in je eigen paard (als het goed klikt en het over het algemeen een braaf beest is) alleen je moet jezelf wel wat tijd gunnen.

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 16:32

Ik zou echt nog even door sparen en naar een goed bekend staande handelaar gaan. Niet naar zo eentje met "snelle handel" waar alle paarden zo ongeveer 5000 kosten.
Voordeel van een iets ruimer budget is dat je meer te kiezen hebt. Ik zou er zeker ook op letten dat het paard al gekeurd (rontgenologisch) wordt aangeboden. Dan weet je in ieder geval al iets van het paard en loop je niet zo snel het risico dat je na een keuring nog met lege handen staat. Maak anders de afspraak dat bij een negatief aankoopadvies de keuring wordt betaald door de verkoper.
Als je weinig ervaring hebt bij het beoordelen van paarden die je gaat kijken neem dan iemand mee die er verstand van heeft en weet hoe rij rijdt en kan beoordelen of jullie een goede match zouden zijn. Ga bij voorkeur kijken bij een goed bekend staande handelaar dan het je een wettelijke garantie op verborgen gebreken gedurende een half jaar na aankoop (consumentenkoopwet). Dat heb je bij een particulier niet; daar geldt garantie tot de voordeur.

Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Re: Hoe het juiste paard vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-19 20:07

Hoe kan ik een ‘goede’ handelsstal vinden?

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Hoe het juiste paard vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 20:10

Dat zijn meestal de handelsstallen waar de paarden wat meer kosten dan 5000

rien10
Berichten: 14700
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 20:10


Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 20:11

Ik weet niet waar je in de buurt zit maar je kunt eens langs bij Frits Minneboo. Ken een aantal mensen die daar een prima paard hebben gekocht.

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Hoe het juiste paard vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 20:12

Op sporthorses staan er natuurlijk ook een aantal.

Popstra
Berichten: 13766
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 20:15

Een goed paard, zowel kwa gezondheid en goed in de kop kost nu eenmaal het meest want dat wil iedereen. Ik vind 5000 dan ook een erg laag budget.

Het paard heeft een opleiding gehad om een goed paard te worden. Dit duurt ook een paar jaar en kost ook geld.
Als jij een paard zou fokken en deze groot brengt in een fatsoenlijke opfok en wanneer zijn tijd rijp is laat beleren door een ervaren goede trainer en dat paard ook nog zijn ervaring laat op doen op wedstrijden red je het niet met 5000!

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 20:16

Maar ts gaf aan dat het ook een e-pony mag zijn? Dat moet dan toch te doen zijn voor haar budget?

rien10
Berichten: 14700
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Hoe het juiste paard vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 20:17

BB heeft ook pony’s.

MallyBelly

Berichten: 3534
Geregistreerd: 23-12-08

Re: Hoe het juiste paard vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 20:22

Misschien ook paarden/ponys gaan kijken waarvan je in eerst denkt meh.. Net te klein, net te groot, net te jong. Wie weet zit hij daar dan wel tussen!

MarjanB

Berichten: 16460
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Hoe het juiste paard vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 20:39

Ik zocht precies hetzelfde als jij. Heb 2 paarden gekeken, de eerste zou M niveau zijn.. nou een b proef was al een uitdaging :') toen zag ik een heel leuk paard op Facebook en daar reageerde ik op. Dat zag een kennis en die zei joh ik heb een leuk paard voor je. Zit wel een verhaal aan.

Nou je raad het al ik kocht een paard wat totaal niet was wat ik zocht. 100% braaf maar enorm project qua gezondheid en rijden.

Soms is het goed om buiten je “zoekertje” te kijken. Er staan zat leuke kruisingen te koop die echt niet de wereld kosten maar waar je wel heel leuk mee weg kan rijden.

Verder de tip plaats een oproepje op je eigen Facebook als je wat mensen in de paarden er bij hebt zitten.

Gini
Berichten: 17919
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 20:42

Babootje schreef:
Dat zijn meestal de handelsstallen waar de paarden wat meer kosten dan 5000


Maar is dat nou echt? Een tienjarig recreatiepaard zonder sportambitie of heel veel talent moet toch voor 5000 euro aan te schaffen zijn.

Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-19 21:01

Popstra schreef:
Een goed paard, zowel kwa gezondheid en goed in de kop kost nu eenmaal het meest want dat wil iedereen. Ik vind 5000 dan ook een erg laag budget.

Het paard heeft een opleiding gehad om een goed paard te worden. Dit duurt ook een paar jaar en kost ook geld.
Als jij een paard zou fokken en deze groot brengt in een fatsoenlijke opfok en wanneer zijn tijd rijp is laat beleren door een ervaren goede trainer en dat paard ook nog zijn ervaring laat op doen op wedstrijden red je het niet met 5000!


Mijn budget is 6000. Het paard mag best groen zijn. Als het maar een rustig dier is. Een grote D of E pony is ook prima. Ik heb geen wedstrijdambities.

Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-19 21:01

Babootje schreef:
Ik weet niet waar je in de buurt zit maar je kunt eens langs bij Frits Minneboo. Ken een aantal mensen die daar een prima paard hebben gekocht.

Dankjewel! Ik ga even kijken. Ik woon zelf in Venlo.

Secretly
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 21:23

Juffig95 schreef:
Reageren op iemand lukt niet, raar. Dan maar even zo:
Een kennis van mij gaat mee. Zij is osteopaat voor paarden en heeft in het verleden paarden uit het buitenland gehaald om in Nederland te trainen en te verkopen. Een grote rugzak met veel verstand dus. Is heel duidelijk in wat ze ziet, voelt aan het paard en verwacht voor de toekomst.

Ik kom uit bij pensionstalling en meisjes die een paar paarden aan huis hebben. Handelsstallen kom ik niet.

Ik ga vooral af op de beschrijving van een advertentie. Woorden zoals sensibel, een goede ruiter vereist, duidelijke leider nodig, bemerking bij laatste keuring, stalondeugden dat zijn echt afknappers.
Ik zoek geen fantastisch dressuurpaard. Zou het wel leuk vinden als ik thuis op L niveau kan oefenen na een paar jaar. Wedstrijden rijden vindt ik niet leuk.

Ik rij maximaal 1,5 uur om te gaan kijken. Merk dat paarden die mij aanspreken al verkocht zijn voor ik kan gaan kijken. Al twee keer gehad dat ik onderweg een telefoontje kreeg dat het paard verkocht was.

Paarden die ik nu rij voelen voor mij bomproof aan. Een paard wat rustig is van karakter zorgt bij mij voor een veilig gevoel. Misschien is dat beter omschreven?

Is mijn budget echt onrealistisch? Jeetje... daar schik ik wel van.


Ik schrik van jouw schappeliijke budget, daar moet je toch echt wel een fijn leuk opgeleid/vertrouwd paard voor kunnen vinden!! Zou echt niet hoger gaan qua prijs.

Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-19 21:28

Secretly schreef:
Juffig95 schreef:
Reageren op iemand lukt niet, raar. Dan maar even zo:
Een kennis van mij gaat mee. Zij is osteopaat voor paarden en heeft in het verleden paarden uit het buitenland gehaald om in Nederland te trainen en te verkopen. Een grote rugzak met veel verstand dus. Is heel duidelijk in wat ze ziet, voelt aan het paard en verwacht voor de toekomst.

Ik kom uit bij pensionstalling en meisjes die een paar paarden aan huis hebben. Handelsstallen kom ik niet.

Ik ga vooral af op de beschrijving van een advertentie. Woorden zoals sensibel, een goede ruiter vereist, duidelijke leider nodig, bemerking bij laatste keuring, stalondeugden dat zijn echt afknappers.
Ik zoek geen fantastisch dressuurpaard. Zou het wel leuk vinden als ik thuis op L niveau kan oefenen na een paar jaar. Wedstrijden rijden vindt ik niet leuk.

Ik rij maximaal 1,5 uur om te gaan kijken. Merk dat paarden die mij aanspreken al verkocht zijn voor ik kan gaan kijken. Al twee keer gehad dat ik onderweg een telefoontje kreeg dat het paard verkocht was.

Paarden die ik nu rij voelen voor mij bomproof aan. Een paard wat rustig is van karakter zorgt bij mij voor een veilig gevoel. Misschien is dat beter omschreven?

Is mijn budget echt onrealistisch? Jeetje... daar schik ik wel van.


Ik schrik van jouw schappeliijke budget, daar moet je toch echt wel een fijn leuk opgeleid/vertrouwd paard voor kunnen vinden!! Zou echt niet hoger gaan qua prijs.


Dat stelt gerust. De paardenmarkt lijkt heel snel te gaan. Ik denk dat ik telkens te laat ben. Er komt wel een leuk paard. Aan alle tips heb ik een hoop. Ik zoek geen bijzonder dier. Gewoon een lief gezond dier.