steun onze boeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juval

Berichten: 13213
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 23:07

Enzymen door het voer?
Wat zijn daarvan de gevolgen voor de gezondheid van de dieren?
De gevolgen voor de kwaliteit van het vlees en de melk?
Wie gaat die kosten betalen?

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 23:27

Er wordt door de veevoederbedrijven veel onderzoek gedaan in het "passend maken van de rantsoenen", in samenwerking met Wageningen. Enzymen zijn lichaamseigen. Waar vooral naar wordt gekeken zijn synthetische aminozuren. Door hiervan gebruik te maken kan het ruw eiwitgehalte (dé bron van stikstof) nog verder omlaag. Er is nog geen toelating. Ook met fasevoeren is in de pluimvee-en varkenshouderij nog veel winst te behalen. In de pluimveehouderij is in 10 jaar het eiwitaanbod al 10% gedaald.

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 23:34

In het zuiden van Mexico ontdekten wetenschappers een maissoort met verbazingwekkende eigenschappen.Stikstofvastleggende mais.Een maissoort die in staat is om stikstof uit de lucht vast te leggen door middel van symbiose door de luchtwortels. Van 30-80% die benodigd is kan zo worden vastgelegd. In een project van de U.v.Californië is inmiddels aangetoond dat deze eigenschap d.m.v. hybride techniek is in te kruisen in bestaande maisrassen.

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 00:06

verootjoo schreef:
Ik lees nog steeds mee op die boeren steungroepFB, maar dat wordt ook echt van kwaad tot erger.
Nu beweren ze zelfs dat de politie en ME expres rellen heeft uitgelokt.
En hebben ze zogenaamd Hero Brinkman bereid gevonden een stukje te schrijven en te concluderen dat dat zo is.
Belachelijk... Dat mensen erin trappen en die FBgroep nog serieus nemen :=



Ik zit in meerdere facebookgroepen en de politie en ME waren aan het uitlokken ja.
Is schandalig dat het zo moet in dit land.
Gelukkig zijn de bouwvakkers er niet in mee gegaan want dat was zeker de bedoeling van de politie en ME.

Electra63

Berichten: 17844
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 00:22

loriene schreef:
verootjoo schreef:
Ik lees nog steeds mee op die boeren steungroepFB, maar dat wordt ook echt van kwaad tot erger.
Nu beweren ze zelfs dat de politie en ME expres rellen heeft uitgelokt.
En hebben ze zogenaamd Hero Brinkman bereid gevonden een stukje te schrijven en te concluderen dat dat zo is.
Belachelijk... Dat mensen erin trappen en die FBgroep nog serieus nemen :=



Ik zit in meerdere facebookgroepen en de politie en ME waren aan het uitlokken ja.
Is schandalig dat het zo moet in dit land.
Gelukkig zijn de bouwvakkers er niet in mee gegaan want dat was zeker de bedoeling van de politie en ME.



Dat is gewoon populistisch fake nieuws.
Beetje knippen en plakken.
Gewoon luisteren naar de politie ;)

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 00:33

Dat wil de regering ons laten geloven ja.
En zo te zien trappen mensen daar in.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 00:49

Lekkere dooddoener he :')
Ga maar eens kijken in een echte politiestaat, dan kom je erachter dat het hier echt zo slecht nog niet is. (En nee niet alle agenten/ME-ers zijn heilige engeltjes, maar om nu te stellen dat ze allemaal erop uit zijn op bepaalde beroepsgroepen willekeurig kapot te stampen vind ik wel ver gaan hoor :n )

Electra63

Berichten: 17844
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 00:57

Magrathea schreef:
Lekkere dooddoener he :')
Ga maar eens kijken in een echte politiestaat, dan kom je erachter dat het hier echt zo slecht nog niet is. (En nee niet alle agenten/ME-ers zijn heilige engeltjes, maar om nu te stellen dat ze allemaal erop uit zijn op bepaalde beroepsgroepen willekeurig kapot te stampen vind ik wel ver gaan hoor :n )


Er zijn natuurlijk afspraken gemaakt. Er zijn veel demonstraties geweest de afgelopen tijd en demonstranten houden zich niet allemaal aan afspraken en de wet.
Ik kan me voorstellen dat er een zero-tolerance is afgesproken.
Luisteren naar aanwijzingen van de politie, je houden aan de wet en wie niet horen wil, die moet maar voelen.

Maar de ME en politie gaan geen demonstranten uitdagen en geweld uitlokken.

Jessix

Berichten: 16443
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 01:43

Het wordt wel een heel complot zo van de regering. Eerst al het verzinsel over het klimaat en nu zijn ze er ook al op uit om de bouwvakkers uit te roeien! ~~}>

verootjoo
Berichten: 35646
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 04:53

loriene schreef:
verootjoo schreef:
Ik lees nog steeds mee op die boeren steungroepFB, maar dat wordt ook echt van kwaad tot erger.
Nu beweren ze zelfs dat de politie en ME expres rellen heeft uitgelokt.
En hebben ze zogenaamd Hero Brinkman bereid gevonden een stukje te schrijven en te concluderen dat dat zo is.
Belachelijk... Dat mensen erin trappen en die FBgroep nog serieus nemen :=



Ik zit in meerdere facebookgroepen en de politie en ME waren aan het uitlokken ja.
Is schandalig dat het zo moet in dit land.
Gelukkig zijn de bouwvakkers er niet in mee gegaan want dat was zeker de bedoeling van de politie en ME.


Jij gelooft in die onzin??
Wat voor belang heeft me erbij om uit te lokken?
Die zijn aangesteld om de boel binnen de perken te houden en niet om op te ruien. Wat een onzincomplottheorie zeg. :n

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 09:37

Helaas, dat krijg je als mensen elkaar in hun Facebookbubble gaan zitten opstoken. Genoeg types die het maar wat leuk vinden om een oorlogssfeertje te creëren. En genoeg die zich daar vervolgens door mee laten slepen. Best eng eigenlijk.

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 10:12

juval schreef:
Enzymen door het voer?
Wat zijn daarvan de gevolgen voor de gezondheid van de dieren?
De gevolgen voor de kwaliteit van het vlees en de melk?
Wie gaat die kosten betalen?


Goede vragen - nu het antwoord nog.
Mister A heeft al een en ander gezegd.

Het ging mij er om, dat ik - laten we zeggen - verbaasd was, dat een nare, asociale leuze ("wij willen bouwen en dat mag ten koste van de boeren") toegeschreven werd aan de milieubeweging.

En er zal "iets" moeten gebeuren (ik weet het: een understatement) -
maar de inkrimping van de veestapel is GEEN doel in zichzelf.
Laat staan het opheffen van boerenbedrijven.

ALS een en ander via voer op te lossen is: prima.
(Daar hebben we de knappe koppen uit Wageningen voor.)

En de kosten zijn voor ons allemaal, al dan niet in plaats van de warme sanering.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 10:25

Sja die wijsheid, die nare asociale leus, las ik op de twitterlijn van Paul Smeulders (tweede kamerlid GL), hij legde zelf de link met klimaat.. niet mijn idee..

NB: de biomassa (-verbrandings) problematiek is mij nog niet helemaal duidelijk.. "bio" is in dit geval niet heel erg klimaatvriendelijk geloof ik... iemand die hier meer van weet?
Laatst bijgewerkt door Cer op 01-11-19 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 10:27

misterA schreef:
Er wordt door de veevoederbedrijven veel onderzoek gedaan in het "passend maken van de rantsoenen", in samenwerking met Wageningen. Enzymen zijn lichaamseigen. Waar vooral naar wordt gekeken zijn synthetische aminozuren. Door hiervan gebruik te maken kan het ruw eiwitgehalte (dé bron van stikstof) nog verder omlaag. Er is nog geen toelating. Ook met fasevoeren is in de pluimvee-en varkenshouderij nog veel winst te behalen. In de pluimveehouderij is in 10 jaar het eiwitaanbod al 10% gedaald.

KLopt, maar het onderzoek is nog niet voldoende genoeg om daadwerkelijk in te voeren. Ik zou als boer ook niet zonder 100% duidelijkheid zomaar enzymen toevoegen. Je weet niet wat het doet voor het dier én voor de producten.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 10:37

Cer, energie uit biomassa is eigenlijk gewoon het opstoken van plantaardig materiaal. Dat kan afvalhout zijn, maar dat kan ook hout zijn uit Canadese bossen dat met schepen naar Nederland wordt vervoerd -O-
In ieder geval totaal niet goed voor het milieu.

juval

Berichten: 13213
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 11:00

bio betekent niet persé beter voor het milieu, het betekent ook niet persé diervriendelijker. En ook niet voor het klimaat... in mijn ogen is biologisch vooral een marketingterm. Op zich niets mis mee hoor.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 11:10

Nja maar als het door de overheid gebruikt wordt ter compensatie voor andere zaken vraag ik me toch af hoe de overheid dat met droge ogen kan verkopen als milieuvriendelijker? Het kabinet wil dat kolencentrales op biomassa gaan draaien, toch?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 11:36

Dat is inderdaad helemaal waar, Cer.. Het is echt belachelijk.
Ik weet dat de partij voor de dieren er op tegen is en de subsidie op biomassa wil stopzetten, verder weet ik niet wat de standpunten per partij zijn..
Maar het is schijnbaar zo dat biomassa in de berekeningen wordt gezien als co2 neutraal (omdat die bomen ooit co2 hebben opgenomen) en we dus daardoor puur op papier gunstiger uitkomen. Dat komt de overheid goed uit, maar lost verder dus totaal niks op helaas..
Ik vind het vooral onvoorstelbaar dat er 2x meer subsidie naar vuile brandstoffen gaat dan naar groene energie :=

En inderdaad, juval, bio betekent voor mij vooral minder gif op mijn groente en fruit. Al stellen ze wel iets strengere eisen aan het houden van de dieren bij bio vlees en eieren dacht ik, iets meer ruimte per kip bijvoorbeeld. Wat nog steeds belachelijk weinig ruimte is trouwens.

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 12:05

Cer schreef:
Sja die wijsheid, die nare asociale leus, las ik op de twitterlijn van Paul Smeulders (tweede kamerlid GL), hij legde zelf de link met klimaat.. niet mijn idee..


Eerst viel ik van mijn stoel, daarna zelf gezocht.

Ik vond:
"We weten allang hoe we uit deze crisis moeten komen: minder vee en verlaging van de maximum snelheid.

Mensen die voor klimaat opkomen, komen vandaag ook voor de bouwers op! Samen op het Malieveld. #bouwprotest"

Ik sta er anders tegenover.
Maar hier staat toch net niet dat de boeren mogen oprotten en de bouwers vrij baan krijgen....

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 12:28

Ik weet ook niet of die interpretatie bij mij vandaan komt of dat dat ergens anders vandaan komt..? Ik heb slechts de leus gequote. "oprotten" had ik iig niet gebruikt :)

Maar het blijft die schijf die vol is, dus als er ergens meer uitstoot komt, moet het ergens anders minder (of andersom). Dus als biomassacentrales meer gaan uitstoten, moet het ergens anders minder om het totaalplaatje gelijk te houden. Of weet ik veel, met minder vee kan er meer gebouwd worden (en komt er misschien meer bouwgrond vrij want met minder vee heb je minder grond nodig)... geen idee hoe men denkt het allemaal rond te willen breien. Maar er zitten nogal wat haken en ogen aan, denk ik?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 12:35

Biomassa als energiebron is enkel nuttig als het wordt gebruikt om van reststromen af te komen.... maar dat gebeurt al, in afvalcentrales. Maar dat moet geen doel op zich zijn, het is handig als je op die manier er nog iets nuttigs mee kan maar op termijn moet dat natuurlijk ook minder en minder worden.

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 12:58

Als iemand het woord oprotten gebruikte, dan was ik dat.
:o

En wat mij betreft moet de uitstoot van broeikasgassen op allerlei manieren dringend omlaag.
(Dwz de uitstoot die we kunnen controleren. De permafrost in Siberië smelt en daar komt methaan bij vrij. |( )

Dus mag de bouwwereld aan de bak, maximum snelheid omlaag, geen luxevluchten meer (we hebben een tgv netwerk), een realistische prijs voor alle vervoer (= veel hoger) en ook in de landbouw moet 'van alles' gebeuren.
En enzymen door het voer zodat die dezelfde veestapel (veel) minder uitstoot produceert: het zou prachtig zijn.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 13:15

Als die enzymen werken, prima toch? Ik zag laatst ook een boer die voor zijn varkens een aparte wc-ruimte voor plas en een aparte ruimte voor de poep had. Hartstikke mooi als dat werkt. Zo'n initiatieven mogen best aangemoedigd worden van mij. Alle beetjes helpen.
Maar uiteindelijk denk ik niet dat we er aan ontkomen om de veestapel toch wat te verkleinen. (en liefst de mensenstapel ook, dat scheelt ook weer veel woningtekort en problemen in de bouw. Gratis anticonceptie en kindertoeslag op de schop zou al helpen.)

mellanion84
Berichten: 241
Geregistreerd: 14-07-11
Woonplaats: Spijkenisse

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 13:21

8nnemiek, daar sla je de spijker op de kop ;) veestapel kleiner is zo voor elkaar als we onze eigen "stapel" zouden verkleinen. maar ja ik heb nooit de aandrang gehad om een kind op de wereld te zetten dus dat is makkelijk praten.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 13:32

maar dan gaan we onze veestapel verkleinen en dan vervolgens van alles importeren? Das dan toch ook lood om oud ijzer?

Ik heb zelf geen kinderen, klein flatje, 1 persoonshuishouden, weinig stookkosten, geen huisdieren, geen paard, zuinig met water, eet weinig vlees, niet veel afval... zo doen we allemaal wat.
Hobbydieren enzo, tellen die dan ook mee voor de veestapel / uitstoot? of is dat alleen voor consumtiedieren?