[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Froukje
Forever young

Berichten: 10840
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-19 08:09

Ik laat de deken niet op met die constante regen. Toen ik de dekens donderdag avond af haalde voelde ze allebei niet echt warm meer aan, dan heb ik toch liever dat ze even schuurt.
Het is ook niet dat ze tot bloedens toe schuurt maar ik kan het wel zien.

Tja. Dit weer is gewoon lastig en is het kiezen tussen 2 kwaden.

wendy1987

Berichten: 6927
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 09:38

Afbeelding

Ik hen over de eczeem deken een ik dacht bucas liggen. Ook vliegen deken met regen gedeelte boven op. Onderin beschermt met vamoose. Hals is te kort dus niet als enige deken, maar werkt heel fijn nu met dit weer..

Edit, amigo deken dus :+

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 10:17

Hier sinds enkele dagen onder een 0grams regendeken. Ondanks dat het nog vrij warm is zweet hij er totaal niet onder. Staart is ook nog niet geschuurd, en zelfs op zijn hoofd groeit de wintervacht nu al terug.

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 08:45

Afbeelding
hier ook zo.
is dus echt ongevoerd, zonder fleecelaagje er in.

xGin
Berichten: 50
Geregistreerd: 28-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 13:48

Heeft er nog iemand een paard dat nu ineens extreme jeuk krijgt? Mijn merrie schuurt ineens sinds 4 dagen der hele hoofd kapot tot wondjes aan toe. Heeft normaal het hele jaar wel wat jeuk, maar niet zo extreem als dat ze nu heeft. Het begon laatst met een dik oog, wat nu wel weer weggetrokken is en extreme jeuk. De jeuk heeft ze nogsteeds en ze maakt ook telkens der nek lang, houd der hoofd scheef en trekt de lip iets op. Ze schud ook met der hoofd tijdens het rijden en dit had ze ook al tijden niet meer gedaan. Van de dierenarts moet ik Hydrocortiderm smeren, maar ik dacht misschien herkent iemand dit bij zijn paard. Zomereczeem is nooit echt vast gesteld bij der en is nu ook wel uit de periode denk ik, maar wie weet komt het iemand bekend voor. :) Het is acuut ontstaan 4 dagen terug.

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 14:03

misschien iets anders wat dwars zit en jeuk geeft?
oormijt,of zand in de oren, of net dat oog wat nog wat last geeft en jeukt?
hydrocortiderm helpt wel hoor,is goed spul :j

hier wel jeuk,maar ze staan nog op gras en dat is kort dus geeft kriebel aan de staart.
en mijn merrie heeft weer wat jeuk aan het hoofd, maar die heeft dat elk jaar als ze verharen

ZarahZoe

Berichten: 56
Geregistreerd: 17-10-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 19:00

xGin schreef:
Heeft er nog iemand een paard dat nu ineens extreme jeuk krijgt? Mijn merrie schuurt ineens sinds 4 dagen der hele hoofd kapot tot wondjes aan toe. Heeft normaal het hele jaar wel wat jeuk, maar niet zo extreem als dat ze nu heeft. Het begon laatst met een dik oog, wat nu wel weer weggetrokken is en extreme jeuk. De jeuk heeft ze nogsteeds en ze maakt ook telkens der nek lang, houd der hoofd scheef en trekt de lip iets op. Ze schud ook met der hoofd tijdens het rijden en dit had ze ook al tijden niet meer gedaan. Van de dierenarts moet ik Hydrocortiderm smeren, maar ik dacht misschien herkent iemand dit bij zijn paard. Zomereczeem is nooit echt vast gesteld bij der en is nu ook wel uit de periode denk ik, maar wie weet komt het iemand bekend voor. :) Het is acuut ontstaan 4 dagen terug.


Ik merk een beetje hetzelfde inderdaad! Hele zomer bijna geen last gehad eigenlijk en nu ineens raken we hele plukken manen kwijt. Ik zie haar niet schuren, maar 's nachts gaat ze helemaal los...

Froukje
Forever young

Berichten: 10840
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-19 19:11

Hier is de jeuk gelukkig zo'n beetje over. Heb paard gefopt met een regendeken en ze schuurt niet meer. Zit voor een groot deel dus echt tussen de oren want er zit niet eens een hals aan de regendeken.

Nu nog zoveel jeuk krijgen lijkt me eerder aan iets anders te liggen dan aan de knutjes. Vanny heeft ook wel eens een beetje een ontstoken oog gehad en toen ging ze ook los met schuren en ik kon amper wat aan het oog zien.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 09:06

ZarahZoe schreef:
xGin schreef:
Heeft er nog iemand een paard dat nu ineens extreme jeuk krijgt? Mijn merrie schuurt ineens sinds 4 dagen der hele hoofd kapot tot wondjes aan toe. Heeft normaal het hele jaar wel wat jeuk, maar niet zo extreem als dat ze nu heeft. Het begon laatst met een dik oog, wat nu wel weer weggetrokken is en extreme jeuk. De jeuk heeft ze nogsteeds en ze maakt ook telkens der nek lang, houd der hoofd scheef en trekt de lip iets op. Ze schud ook met der hoofd tijdens het rijden en dit had ze ook al tijden niet meer gedaan. Van de dierenarts moet ik Hydrocortiderm smeren, maar ik dacht misschien herkent iemand dit bij zijn paard. Zomereczeem is nooit echt vast gesteld bij der en is nu ook wel uit de periode denk ik, maar wie weet komt het iemand bekend voor. :) Het is acuut ontstaan 4 dagen terug.


Ik merk een beetje hetzelfde inderdaad! Hele zomer bijna geen last gehad eigenlijk en nu ineens raken we hele plukken manen kwijt. Ik zie haar niet schuren, maar 's nachts gaat ze helemaal los...


Hier ook verschillende paarden....

Niet allemaal in dezelfde mate hoor. Maar er wordt gewoon nog steeds gejeukt. Mijn eczeem uiteraard het ergste. Toch heb ik hem door al die regen maar zonder deken gezet, hij kreeg rainrot plekjes.
Niet helemaal 100% lekker in zijn velletje dus :-(

Ik kwam dit tegen, misschien ben ik spuit 11 en is dit allang besproken.... maar even nieuwsgierig:
https://cool4horses.com

Iemand hier ervaring mee?

meabe

Berichten: 64
Geregistreerd: 26-01-08

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:08

Ik ben benieuwd naar jullie advies/tips. Gaat om een paard dat overdag buiten staat en snachts op stal. Schuurt buiten absoluut niet en kan dan ook prima zonder deken (wel zo veel mogelijk deken opgehad). Zo gauw hij op stal komt (of hij die dag nou deken of geen deken op heeft) schuurt hij de manen/staart/hoofd. Is ontwormd en behandeld voor mijten dus is eigenlijk uitgesloten. Verschillende bodembedekking geprobeerd, zonder brok e.d. geprobeerd. Maakt allemaal geen verschil. Denken dus toch lichte vorm van exceem. Nu zien we door de bomen het bos niet meer. Tips qua kuur/detox? nog andere (betaalbare) middelen om te proberen? Zijn staart gaat nu beter en groeit weer, maar laatste dagen schuurt hij weer erg de manen eraf... Paard is gekocht met hele volle manen en staart (paar maanden geleden, maar stond hier dag en nacht buiten vermoeden we, vorige eigenaren hebben het wel geweten achteraf...)

cijsalover
Berichten: 3368
Geregistreerd: 03-01-05

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:11

meabe ik heb geen tips voor je (had ik die maar), maar ik heb een soortgelijk geval als jij. Vorige eigenaar weet ook van niks, maar toch een volle zomer geschuurd. Afgelopen dagen wordt het inderdaad weer wat erger. Ik had eigenlijk de hoop dat het steeds minder zou worden, zeker omdat het al halverwege oktober is. Wat houden jullie normaal een beetje aan als eindpunt?

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 12:07

als het eerder niet zo was en het paard buiten leefde dan zou je er ook nog aan kunnen denken dat het misschien daar niet kon en de mensen daarom niet op de hoogte waren?

voorbeeld: mijn paarden leven buiten.
de ruin heeft zomereczeem , maar de merrie niet.
zet ik de merrie binnen om te voeren dan schuurt ze hoofd,hals,kont als het even kan.
maar zij heeft geen eczeem.!
momenteel kriebelt het verharen, ze schuurt soms door teveel suikers in het voer/gras en volgens mij vind ze het gewoon lekker.

paarden kunnen ook gaan schuren uit verveling.
ik ben niet anti stal ofzo, maar ze scharrelen normaal de hele dag wat rond en in een stal kan dat niet.
afleiding kan dan helpen, eventueel hooi in een hooinet?


einde jeukseizoen is toch echt pas al het overdag onder de 5 graden blijft.
en dat duurt nog even

cijsalover
Berichten: 3368
Geregistreerd: 03-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 12:22

ellepel schreef:
als het eerder niet zo was en het paard buiten leefde dan zou je er ook nog aan kunnen denken dat het misschien daar niet kon en de mensen daarom niet op de hoogte waren?

voorbeeld: mijn paarden leven buiten.
de ruin heeft zomereczeem , maar de merrie niet.
zet ik de merrie binnen om te voeren dan schuurt ze hoofd,hals,kont als het even kan.
maar zij heeft geen eczeem.!
momenteel kriebelt het verharen, ze schuurt soms door teveel suikers in het voer/gras en volgens mij vind ze het gewoon lekker.

paarden kunnen ook gaan schuren uit verveling.
ik ben niet anti stal ofzo, maar ze scharrelen normaal de hele dag wat rond en in een stal kan dat niet.
afleiding kan dan helpen, eventueel hooi in een hooinet?


einde jeukseizoen is toch echt pas al het overdag onder de 5 graden blijft.
en dat duurt nog even


Wauw... Dan is er dus het overgrote deel van het jaar jeuk? -O-

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 12:23

bijna wel ja.
hier vanaf voorjaar tot najaar.
maar mijn ruin reageerd ook erg op gras, en daar lopen ze nu nog op :j
maar het wisselt wel hoor, ligt ook aan de gevoeligheid van het paard

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 14:49

Ik kom heel even updaten :)

In juni liet ik bij mijn Haflinger een bioresonantie uitvoeren.
Ik heb haar van 5 jaar, ze is er nu 17.

Klachten:

- extreem ZE
- tepels afbijten door jeuk
- lies openbijten
- schouders openkrabben
- tot bloedens toe oren/ogen/hele buiknaad openschuren

(ook met Boett-dekens en hoofdkappen, dit allemaal met slechts 2h per dag weidegang)

Dit kwam uit de bioresonantie:

** Zeer waarschijnlijk longproblemen begonnen door medische onderdrukking/behandeling van de ziekte van Lyme
** Overbelasting lever op het toxine niveau (waarschijnlijk medicatie gerelateerd + algemene gevoeligheid aan snel lever te overbelasten)
-> gevolg : jeuk/eczema/huidproblemen
** Suiker gevoeligheid dus opletten met fructaan gehalte als ze in de weide staat + graanvrije voeding (granen zijn suikers)
** Resonantie
op Bach bloesem 'Larch' (faalangst)
** Stralingsgevoelig
** Onbalans in het hormonaal/voortplantingssysteem
** Candida (schimmelgevoeligheid in de darmen, dit door suikergevoeligheid, deze schimmel wordt gevoed door suiker)
** Tekort aan mineralen : magnesium,
zink en jodium, waarbij vooral de laatste 2 de belangrijkste zijn. Het zink tekort kan de brokkelige hoeven verklaren
** Aan te raden:
- Jodium (dit voor de stralingsgevoeligheid, hormonale onbalans, candida, detox aan te pakken) -> dit geef je in de vorm van 'Kelp'
een natuurlijk jodium, 1 tablet per dag bij het eten geven, dit zeker voor 6 maand aangezien paarden hier een chronisch tekort aan hebben. Je mag het eigenlijk heel hun leven blijven geven (is ook niet zo duur). Het teveel aan jodium plassen ze uit dus je
kan niet overdoseren als het in een natuurlijk (en niet synthetische vorm) is
- Leverdetox (Health detox Equifyt 2x per jaar in het voorjaar/najaar) aangezien gevoeligheid aan toxines
- Deken aanpassen zodat de zon zijn goede werk kan doen (vit D)
- Granenvrije voeding (bv. Green power van Equifyt)
- Een kuur zink geven (1x pot uitgeven)

Op het moment van de bioresonantie waren de klachten:

- jeukende ogen
- hele buiknaad geirriteerd
- geirriteerde lies

2 weken na de bioresonantie explodeerde de boel:

- oren stuk geschuurd
- ogen stuk geschuurd
- ganse buiknaad extreem opengebeten
- tepel half afgebeten
- gooide zichzelf tegen de grond van het schuren

En toen was het gedaan.

Paardlief staat nu volledig rustig, zonder jeuk (buiten het gewone gekriebel dat mijn PRE ook doet) op de wei van 7 tot 18h, met graasmasker.

Paard is véél rustiger en wakkerder tegelijkertijd.
Ik vind het een héél sterk resultaat en laat het volgend jaar in april/mei weer doen in de hoop van een even goed seizoen te hebben.

Ter informatie: uit de bloedtesten kwam 0,0 informatie, terwijl bij de bioresonantie veel puntjes bovengekomen zijn die je denk ik ook in bloed kan waarnemen.

Wie weet heeft iemand er iets aan :)

Mijn PRE schuurde ook onverklaarbaar, heeft ook bioresonantie gehad en zijn jeukprobleem is nu met 50% geminderd, maar er was al gemeld dat we zijn issues niet met 1 keer gingen kunnen oplossen wegens wel héél veel problemen intern.

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 18:28

ja bioresonantie helpt goed hoor.
heb er ervaring mee, en toen ging het ook super.
ik gebruik het nu niet meer,maar is absoluut waard om te proberen :j

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 08:39

Ik ga proberen vanaf zondag de deken af te laten :) Dan is het ‘s nachts onder de 10 graden en sinds de bioresonantie schuurt mijn paard amper dus ik probeer het gewoon.

Zijn er mensen bij wie de paarden al met blote billen staan?

Froukje
Forever young

Berichten: 10840
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-19 08:49

Geen blote billen wel de manen al bloot en dat gaat goed.
Ze staan hier onder een ongevoerde regendeken.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 08:56

Hier nog lang niet helaas, eerst nachtvorst, dan de deken af.
Die van mij staat gewoon onder de eczeemdeken, alleen als het echt een hele dag regent gooi ik er een ongevoerde regendeken over. Maar dat is geloof ik 3 dagen geweest sinds de zomer voorbij is.

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 09:06

Hier al bijna 4 weken de deken af zonder jeuk. Ze heeft een hele dikke wintervacht dus blij toe. Overigens staan alle eczemers op deze stal al zonder deken.

Froukje
Forever young

Berichten: 10840
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-19 09:10

Ik heb het idee dat ze hier ook gewoon schuren om het schuren. En dat die gedachte doorbroken word door het dragen van een deken.

Qua muggen zouden ze namelijk al prima zonder kunnen. Die zie ik nu helemaal niet meer.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 11:48

Froukje schreef:
Ik heb het idee dat ze hier ook gewoon schuren om het schuren. En dat die gedachte doorbroken word door het dragen van een deken.

Qua muggen zouden ze namelijk al prima zonder kunnen. Die zie ik nu helemaal niet meer.


Die indruk heb ik ook wel 's Froukje. De ruin die dag en nacht buiten staat heeft nog steeds zijn Horsegear eczeemdeken op. Met een regendeken eroverheen. Dat schuren om het schuren als gewoonte zie ik ook geregeld. Voorbeeld: ik heb naast het hek naar de rijbak waar hij staat een biels met rondom borstels staan. Als ik hooinetten aan het vullen ben duurt het hem kennelijk te lang en dan gaat hij meestal staan schuren aan de borstels terwijl hij er verder helemaal al niet meer naar kijkt. Echter de laatste jaren heeft hij nog net in deze periode zijn maanpluk voor de helft weggeschuurd. Aangezien er nu weer een mooie pluk aan zit wacht ik toch nog even met de eczeemdeken af doen tot het nog wat kouder wordt. De CBD olie ben ik mee gestopt eind september en dat gaat tot nog toe prima. Ook is zijn manenkam weer mooi soepel en dun.

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 13:09

het word overdag rond 16 graden?
met al die regen van afgelopen tijd is dat fijn voor vliegjes.
zou echt geen dekens gaan af laten :(

Nyaleti

Berichten: 6149
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 13:15

Froukje schreef:
Ik heb het idee dat ze hier ook gewoon schuren om het schuren. En dat die gedachte doorbroken word door het dragen van een deken.

Qua muggen zouden ze namelijk al prima zonder kunnen. Die zie ik nu helemaal niet meer.


Absoluut mee eens. Pony staat de hele dag in de wei > jeuk vrij en niks aan de hand. (Kan gewoon naar de stal lopen om te schuren)
Pony terug op de paddock met stal > begint direct overal te schuren.

Hij staat nu alleen s'avonds met de deken op, vanaf 5 uur ongeveer. Helaas toch veel schilfers nog in de manen maar die kan ik er niet meer uit wassen omdat ik alleen koud water heb en meneer al een dikke vacht heeft dus het oneindig lang duurt voordat hij droog is.

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 13:23

tegen die schilfers kun je klitwortellotion van het kruidvat gebruiken.
is een middel tegen roos.
je smeert het op de huid, dan laten de schilfers makkelijk los en kam je ze er zo uit.
wel even uitkijken op open plekjes, daar prikt het namelijk.
mijn merrie heeft ook veel schilfers nu, maar die kam ik er gewoon uit