Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
Lara_Silver schreef:Mijn insziens een slecht en onveilig idee. Vergeet niet dat als je moet remmen, ondanks de oplooprem het gewicht van de trailer de afstand behoorlijk negatief zal beïnvloeden.
DaraBariton schreef:Telt kogeldruk niet ook mee? Ik dacht dat je voor het trekken van 2 paards wel een auto nodig hebt met een kogeldruk van 100kg
Of misschien heeft deze auto dat wel?
ikke schreef:Lara_Silver schreef:Mijn insziens een slecht en onveilig idee. Vergeet niet dat als je moet remmen, ondanks de oplooprem het gewicht van de trailer de afstand behoorlijk negatief zal beïnvloeden.
Dat doet elke aanhanger dus dat is een drogreden. Je hebt je B-E gehaald om geleerd te hebben daar rekening mee te houden!
Lara_Silver schreef:Maar met een mugje voor de trailer is dat effect toch echt stuk intenser en gevaarlijker. Ik merk wezenlijk het verschil tussen de Touareg die ik destijds had en de Tiguan die ik nu heb. En die zijn beiden zwaarder dan de last die ze trekken. Dus laat staan als je auto nog eens lichter is dan dat wat je er achter hangt.
Lara_Silver schreef:ikke schreef:Dat doet elke aanhanger dus dat is een drogreden. Je hebt je B-E gehaald om geleerd te hebben daar rekening mee te houden!
No oliebol Sherlock.
Maar met een mugje voor de trailer is dat effect toch echt stuk intenser en gevaarlijker. Ik merk wezenlijk het verschil tussen de Touareg die ik destijds had en de Tiguan die ik nu heb. En die zijn beiden zwaarder dan de last die ze trekken. Dus laat staan als je auto nog eens lichter is dan dat wat je er achter hangt.
En vergeet niet dat veel mensen in NL zonder trailer rijbewijs rijden vanwege dat 3500 kg rekensommetje waar al 1000 topics over zijn. Mensen die dat dus niet geleerd hebben en gewoon zo rond rijden.
Hier hebben ze dat gelukkig kortgesloten, >750 kg beladen gewicht (dus niet reëel gewicht) BE verplicht.
ikke schreef:Je doemscenario's zeggen meer over het gebrek aan stuurmanskunst dan over het feitelijk gevaarlijk zijn van de combi.
Maar zolang je er niet aan wil dat weggedrag voorspelbaar is en je dus je eigen rijstijl aan kunt pasen aan je combi EN de overige weggebruikers; is alles potentiaal gevaarlijk.
Of, om het in een andere context te gieten: Ik werd eens ingehaald door 30 ton met een wit kenteken terwijl we helling af gingen (mijn cruise hield netjes de snelheid vast) maar toen dat witte kenteken bijna bij mijn cabine was, ging het weer bult-op en hield mijn cruise de snelheid vast, waar het witte kenteken terug viel omdat ie niet de power had die bij z'n gewicht paste om een combi op snelheid te houden!
Mijn wagen weegt 8 ton en legt 200 paarden op straat; dat witte kenteken woog duidelijk fors meer (ik schatte 'm dus op 30 ton) bij maar iets meer vermogen, volgens z'n type aanduiding (320pk).
Ibbel schreef:Als het gevaarlijk was een lichtere auto te gebruiken om wat dan ook te trekken, was er geen normale personenauto meer goedgekeurd die meer dan 1400-1500 kg mag trekken. Het gros van de moderne auto's die een beetje gewicht mogen trekken houdt qua eigen auto echt wel op bij 1450 kg, en een hoop zitten daar onder...
Het feit dat een Mondeao die 1800 kg MAG trekken, houdt ook in dat dat bij normaal rijgedrag en onder normale condities ook veilig kan. Overheden hebben sterk de neiging om verkeersdeelnemers tegen gevaarlijke toestanden te beschermen door regels op te stellen en eisen aan voertuigen te stellen.
TS wil een betaalbare, relatief zuinige auto. Daar vallen Touaregs en Tiguans niet echt onder.
Karreman schreef:Lara_Silver schreef:Mijn insziens een slecht en onveilig idee. Vergeet niet dat als je moet remmen, ondanks de oplooprem het gewicht van de trailer de afstand behoorlijk negatief zal beïnvloeden.
Dit is natuurlijk je reinste onzin, mits alles goed werkt en afgesteld is.