steun onze boeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 22:51

bigone schreef:
Wanneer je als kleine boer in de buurt van een natura 2000 gebied zit heb je straks twee keuzes uitkopen of doormodderen want uitbreiden krijg je nooit meer voor elkaar .

Waarom zou je überhaupt uitbreiden. Je kunt toch gewoon tevreden zijn met wat je hebt?
Ik vind juist heel netjes hoe de politiek dit aanpakt. Eigenlijk hadden ze met terugwerkende kracht het stikstof uitstoot moeten pakken maar doordat dit helemaal erg zuur zou zijn doen ze dit niet.

De boeren hebben jaren een groot voordeel gehad doordat ze al die tijd meer stikstof konden uitstoten dan dat eigenlijk mocht van de EU.

Electra63

Berichten: 17844
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 22:53

Ik vind het toch bizar dat aan de schade van het Maliveld zo makkelijk voorbij aan wordt gegaan.
Zij die de schade hebben veroorzaakt, moeten dit betalen.
Dit geldt voor burgers, dus ook voor boeren :D
En dan hebben we het nog niet over de schade voor Cirque du Soleil.
Die avond moet ingehaald worden, maar zie maar een gaatje te vinden.
Die zijn het komende jaar al volgeboekt.
Ook deze economische schade moet betaald worden door de veroorzakers,

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 22:54


fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 22:57

misterA schreef:
Duitse boeren gaan waarschijnlijk ook demonstreren, gezien het grote succes in Nederland. Ze zijn ook de voortdurend veranderende mest-en regelgeving zat.


Huh, en hun normen zijn veel hoger en ze hebben een andere regering. :oo

Maanon_
Berichten: 1139
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 22:58

Electra63 schreef:
Ik vind het toch bizar dat aan de schade van het Maliveld zo makkelijk voorbij aan wordt gegaan.
Zij die de schade hebben veroorzaakt, moeten dit betalen.
Dit geldt voor burgers, dus ook voor boeren :D
En dan hebben we het nog niet over de schade voor Cirque du Soleil.
Die avond moet ingehaald worden, maar zie maar een gaatje te vinden.
Die zijn het komende jaar al volgeboekt.
Ook deze economische schade moet betaald worden door de veroorzakers,


Dat zegt toch iedereen, dat de boeren dit betalen en herstellen? Of lees jij iets anders?

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 22:59

Blussem schreef:
Waarom zou je überhaupt uitbreiden. Je kunt toch gewoon tevreden zijn met wat je hebt?
Ik vind juist heel netjes hoe de politiek dit aanpakt. Eigenlijk hadden ze met terugwerkende kracht het stikstof uitstoot moeten pakken maar doordat dit helemaal erg zuur zou zijn doen ze dit niet.

De boeren hebben jaren een groot voordeel gehad doordat ze al die tijd meer stikstof konden uitstoten dan dat eigenlijk mocht van de EU.

Misschien om je bedrijf toekomstbestendig te maken? Uitbreiding geeft mogelijkheden om emissies te reduceren, waar we allemaal zo hard om schreeuwen.

Lees even de post op de vorige blz, van de Wageningse student. Doe je huiswerk. En dan praten we verder over wat eerlijk is.

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 23:04

Tiepfoudt schreef:
De agrarische sector, met name de veehouderij is de grootste bron van atmosferisch ammoniak in Nederland. Er zijn daarom sinds ongeveer 1990 veel maatregelen genomen om de ammoniak emissie terug te dringen. Dit is gelukt: de ammoniak emissie is met 2/3 afgenomen ten opzichte van 1990 (CBS Statline, 2019) met ook een daling van atmosferisch ammoniak tot gevolg.
Echter daalt de concentratie van atmosferisch ammoniak niet meer sinds 2004 (Zanten van et al., 2017, peer-reviewed paper in Atmospheric Environment) terwijl de emissiereductie uit de landbouw is doorgegaan (CBS Statline, 2019) onder de Wet ammoniak en veehouderij. Een wet die is ingesteld door (D66) landbouwminister Brinkhorst in 2002 en er voor heeft gezorgd dat boeren bij het bouwen van nieuwe stallen emissiebeperkende technieken (door de overheid goedgekeurd in de Regeling ammoniak en veehouderij) moesten toepassen.
Dit heeft de Nederlandse boeren op extra kosten gejaagd, die ze vervolgens niet terugkrijgen op hun producten: de prijzen voor landbouwproducten zijn, gecorrigeerd voor inflatie, nog hetzelfde als toen (agrimatie Wageningen Economic Research, 2019). Vervolgens is dit het moment dat de overheid de Wet ammoniak en veehouderij (waar dus geld van de boeren in zit) buitenspel zet door zonder verdere verklaring (delen van) vergunningen in te trekken.
Bovendien is, zoals gezegd, er ondanks een daling van ammoniakemissies uit de veehouderij nog steeds een onverklaarbare gelijkblijvende concentratie van ammoniak in de lucht. Dit doet vermoeden dat (1) er een ammoniak emitterende bron is die buiten beeld is of (2) de Wet ammoniak en veehouderij niet doet waarvoor deze is ingesteld.
Voordat de overheid een besluit neemt om de veehouderij in Nederland aan te pakken, is het dus zaak eerst uit te vinden wat het (zelfs voor het RIVM) onverklaarbare ammoniakgat is.


Nuttige informatie.
Maar onverklaarbaar ammoniakgat: spreker heeft het over landbouw.
Prima, maar een derde van de stikstof komt uit het buitenland - en ook dan heeft Nederland de plicht haar natuur te beschermen.
Maar graag ook dmv luchtvaart, lage maximum snelheid etc etc etc etc.

Citaat:
En dan nu mijn mening hierover: D66, GroenLinks en Partij voor de Dieren hebben een agenda lopen tegen veehouderij in het algemeen. Zij hebben het politieke debat gekaapt over de te hoge uitstoot van reactief stikstof in Nederland door al hun pijlen te richten op de sector waar zij geen stemmers hebben: de landbouw. Hoe minder landbouwers er overblijven, hoe groter hun politieke macht zal worden. Arrogant en egoïstisch, of zoals zij het noemen: “voor een beter Nederland”.

Jan-Pieter Willemsen BSc"

....lust iemand nog peultjes?

Hoezo: zondebokken aanwijzen?

Laat ik mij nu toch herinneren dat met name GL en PvdD het niet moe worden om milieuregels te eisen voor de meest uiteenlopende sectoren...?
(Maar nee, "ze moeten de boeren hebben". Verder niemand, is de suggestie.)

En wat precies is "het debat kapen"...?
Zie bijvoorbeeld het wegkijken van Bleeker, CDA, mbt de progratische aanpak stikstof.
Waarbij het debat jarenlang draaide rond het idee "dat deze PAS wel kon".

Soit, het is een mening.
Nul feitelijke onderbouwing, slechts verdachtmakingen
(nee, zullie hebben geen aanhangers bij de boeren - helaas is dit waar, al is het onterecht - DUS streven ze naar macht,
hoepla, en naar verder helemaal niets,
door te zorgen dat er geen boeren overblijven 'als doel op zich')

... en gaat bij mij bij het grofvuil.

Electra63

Berichten: 17844
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 23:04

Maanon_ schreef:
Electra63 schreef:
Ik vind het toch bizar dat aan de schade van het Maliveld zo makkelijk voorbij aan wordt gegaan.
Zij die de schade hebben veroorzaakt, moeten dit betalen.
Dit geldt voor burgers, dus ook voor boeren :D
En dan hebben we het nog niet over de schade voor Cirque du Soleil.
Die avond moet ingehaald worden, maar zie maar een gaatje te vinden.
Die zijn het komende jaar al volgeboekt.
Ook deze economische schade moet betaald worden door de veroorzakers,


Dat zegt toch iedereen, dat de boeren dit betalen en herstellen? Of lees jij iets anders?


Er wordt een beetje lacherig gedaan om het Maliveld in te zaaien.
Maar over de schade van Cirque du Soleil hoor ik niets? Even verzetten en dat is het dan.


Wat betreft de politiek: met name GL en PvdD zijn maar oppositiepartijen, die kan je toch echt niet de chaos verwijten van de regelgeving.

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 23:08


fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 23:10

Tiepfoudt schreef:
Lees even de post op de vorige blz, van de Wageningse student. Doe je huiswerk. En dan praten we verder over wat eerlijk is.


De prijs voor de producten zeer laag door handelsverdragen en veel macht bij een aantal grote bedrijven is wel eerlijk?

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 23:11

Het circus is toch op het Binnenhof

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 23:12

GL en P.v.d.D. willen niet regeren. De oppositie past hen wel. Daar ben ik het wel mee eens.

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 23:13

stoffel schreef:
Het circus is toch op het Binnenhof

_/-\o_ :')
Vooral veel clowns en muppets.

Maanon_
Berichten: 1139
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 23:13

Electra63 schreef:
Er wordt een beetje lacherig gedaan om het Maliveld in te zaaien.
Maar over de schade van Cirque du Soleil hoor ik niets? Even verzetten en dat is het dan.


Schade van cirque de soleil? Nee, hoor ik vanuit het circus ook niks over. Zullen ze wel als bedrijfsrisico zien, zijn ook gewoon ondenemers, net als boeren. Ik geef ze wel groot gelijk als ze het zouden proberen, dat doet iedere ondernemer :D

Diertjec

Berichten: 4622
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 23:14

tienus63 schreef:
stoffel schreef:
Het circus is toch op het Binnenhof

_/-\o_ :')
Vooral veel clowns en muppets.

Raap me op _O- _O- _/-\o_

Electra63

Berichten: 17844
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 23:18

misterA schreef:
GL en P.v.d.D. willen niet regeren. De oppositie past hen wel. Daar ben ik het wel mee eens.


Of ze willen of niet: zij zijn geen regeringspartij geweest, Dus is het onredelijk en onjuist om met name deze 2 partijen als schuldigen aan te wijzen.
Met name CDA heeft de afgelopen naoorlogse jaren de meeste invloed gehad op dit gebied.
Die noem ik ook niet links, maar rechts van het midden en de laatste jaren PVV-light ;)

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 23:19

stoffel schreef:
Het circus is toch op het Binnenhof


_O-

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 23:19

@Janneke2: Ik pas even voor een discussie met iemand die mij uitmaakt voor bitterbek, als je het niet erg vindt :(:)

fransje23 schreef:
De prijs voor de producten zeer laag door handelsverdragen en veel macht bij een aantal grote bedrijven is wel eerlijk?

Nee, maar ik kan wel iets noemen dat ik nóg oneerlijker vind...

Electra63 schreef:
Er wordt een beetje lacherig gedaan om het Maliveld in te zaaien.
Maar over de schade van Cirque du Soleil hoor ik niets? Even verzetten en dat is het dan.

Wat betreft de politiek: met name GL en PvdD zijn maar oppositiepartijen, die kan je toch echt niet de chaos verwijten van de regelgeving.

Daar is MOJO allang mee bezig hoor, wees maar niet bang dat die vervelende boeren overal mee weg komen.

Er wordt niet alleen lacherig gedaan om het Malieveld in te zaaien (mag er ook nog een heel klein beetje humor klinken?), er is al 2000 euro ingezameld (als het ondertussen niet al veel meer is) en ja, ook ik heb m'n bescheiden bijdrage geleverd.

Het zijn op dit moment met name GL en PvdD die het hardste roepen om boeren te verplichten hun bedrijf te beëindigen, dus ja hen valt heel wat te verwijten.

stoffel schreef:
Het circus is toch op het Binnenhof

:') Bedankt voor deze fantastische bijdrage _/-\o_
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 17-10-19 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Berichten: 17844
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 23:20

Maanon_ schreef:
Electra63 schreef:
Er wordt een beetje lacherig gedaan om het Maliveld in te zaaien.
Maar over de schade van Cirque du Soleil hoor ik niets? Even verzetten en dat is het dan.


Schade van cirque de soleil? Nee, hoor ik vanuit het circus ook niks over. Zullen ze wel als bedrijfsrisico zien, zijn ook gewoon ondenemers, net als boeren. Ik geef ze wel groot gelijk als ze het zouden proberen, dat doet iedere ondernemer :D


Dat bedoel ik dus met het bagatelliseren van de schade veroorzaakt door boeren aan anderen.

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 23:25

Denk dat eruit het debat nog niet zoveel gaat komen buiten de opmerking dat het een ingewikkeld vraagstuk is.

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 23:26

Misschien het Malieveld vanaf nu maar even links, of rechts, laten liggen?

Electra63

Berichten: 17844
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 23:26

Typfout,
Dat mogen zij toch ook als kleine oppositiepartijen?
Maar zij zijn niet verantwoordelijk, zij hebben geen ministers of staatssecretaris geleverd en hebben geen deel genomen aan een regering.

En ik stem niet op deze partijen, maar dat is gewoon duidelijk als je objectief en actief de politiek een beetje volgt. Jullie zoeken een zondebok, maar dan moet je toch eens vooral bij de CDA kijken.

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 23:27

fransje23 schreef:
Misschien het Malieveld vanaf nu maar even links, of rechts, laten liggen?

Strak plan!
Laten we even in het euh ... midden :D

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 23:29


Maanon_
Berichten: 1139
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 23:30

Electra63 schreef:
Dat bedoel ik dus met het bagatelliseren van de schade veroorzaakt door boeren aan anderen.


Nee hoor, als je het artikel hebt gelezen zegt een politiewoordvoerster dat de boeren op het Malieveld niet in overtreding waren. Als het vergoed moet worden, moet het vergoed worden en dan zal dat ook zeker gebeuren.

Maar áls ze daar al ‘illegaal’ waren...

Hoeveel compensatie heeft de varkensboer in Boxtel gehad voor zijn economische schade na een illegale actie door toedoen van anderen?