steun onze boeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:43

mellanion84 schreef:
volbouwen van de wei..
nou ja het hoeft niet... maar het gebeurd wel helaas..

https://www.stadszaken.nl/ruimte/wonen/ ... -realiteit de eerste alinea "Bijna 90 procent van de nieuw gebruikte grond is woon- en werkterrein en de uitbreidingen zijn voor een groot deel gerealiseerd op voormalige landbouwgrond." voor de mensen die de illusie hebben dat de overheid een braak liggend stukje grasland terug geeft aan de natuur..



Dit dus, ik snap echt echt niet dat mensen zich dit niet realiseren!
Zonder boeren gaat dit land naar de klote of het nou over de bijen, water, lucht, land en natuur beheer of voedselproductie gaat. De mens en de verstedelijking zijn het allergrootste probleem.

BigOne
Berichten: 38273
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:46

Pinacolada schreef:
Las ergens op nieuwssite dat elke boer 10 fulltime banen oplevert

Dat klopt , elke agrariër beter gezegd.

MarjanB

Berichten: 16454
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:46

En tegenwoordig pleurt iedereen de tuin vol met tegels.. wateroverlast en geen bloemen of struiken..

hagelslag
Berichten: 9039
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:47

Ik vind het prachtig wat ze doen,
Hier in duitsland word ik door boeren en vrachtwagencollega's erop aangesproken.
Die vinden het fantastisch dat de nederlandse boeren actie voeren.
Eh hoe!

nicole_floor

Berichten: 3250
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:47

riegje schreef:
mellanion84 schreef:
volbouwen van de wei..
nou ja het hoeft niet... maar het gebeurd wel helaas..

https://www.stadszaken.nl/ruimte/wonen/ ... -realiteit de eerste alinea "Bijna 90 procent van de nieuw gebruikte grond is woon- en werkterrein en de uitbreidingen zijn voor een groot deel gerealiseerd op voormalige landbouwgrond." voor de mensen die de illusie hebben dat de overheid een braak liggend stukje grasland terug geeft aan de natuur..



Dit dus, ik snap echt echt niet dat mensen zich dit niet realiseren!

Als ik alleen maar hier om me heen kijk ook. Vroeger moest ik meer dan 5km voordat ik in de stad was, nu 500 m en ik woon nog steeds op dezelfde plek. We hebben geluk dat er een stuk bos tussen zit, anders waren we allang verhuisd.

Janneke2

Berichten: 22750
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:48

Citaat:
Citaat:
"Bijna 90 procent van de nieuw gebruikte grond is woon- en werkterrein en de uitbreidingen zijn voor een groot deel gerealiseerd op voormalige landbouwgrond." voor de mensen die de illusie hebben dat de overheid een braak liggend stukje grasland terug geeft aan de natuur..



Dit dus, ik snap echt echt niet dat mensen zich dit niet realiseren!


Realiseer je dat we bestemmingsplannen hebben.

En ja, helaas veel projectontwikkelaars. Maar het is wel degelijk iets wat regelmatig gebeurt: natuurmonumenten weet dat een boer wil stoppen en het beëindigde bedrijf wordt volop natuur.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:48

Hebben jullie dat filmpje gezien van de kinderen van een basis school op hun speelgoed trekkerjtes? Ze rijden door het dorp. Geweldig. Ik ga ff kijken of ik het kan vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:48

Ik begrijp nu dat de gemeente Den Haag zelf deze drukte in de hand heeft gewerkt. De boeren zouden op het strand mogen parkeren en dan met shuttlebussen naar het Malieveld worden gebracht, maar die bussen waren er dus niet.. Dus zijn ze met de trekker door gaan rijden :+

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:48

Ja, gezien. Geniaal

Danielleeee_
Berichten: 3174
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:50

Esaqar schreef:
Bijzonder dat er daadwerkelijk mensen 'tegen' zijn.

Oke dus, stel. De helft van de boeren stopt. En dan?
Dan komt er kneiter veel land vrij. En wat gaan we daarmee doen? Dat wordt lekker volgebouwd! En dan nog meer huizen, meer gasverbruik, meer mensen, meer kinderen, meer elektrische auto's (die helemaaaal niet goed zijn...), meer vervuiling, meer vliegtuigvluchten, meer stikstof uitstoot, minder ruimte om te leven.

Dus... Een slechter milieu.

Ik ben niet zozeer 'tegen', ik begrijp goed waarom ze in protest gaan. Maar boeren zijn niet zo heilig als dit topic doet lijken.

Boeren zorgen inderdaad voor eten en werkgelegenheid, en dat is natuurlijk super belangrijk. We kunnen niet niet zonder! Maar ze zorgen ook voor uitstoot, een deel van de boeren voor slecht dierenwelzijn, etc.

Er zou een balans gevonden moeten worden. Niet het ene uiterste zoals in dit topic, of het andere uiterste zoals in de politiek.

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:53

Een deel van de normale bevolking zorgt ook voor uitstoot en slecht dierenwelzijn. Hebben die daarom geen recht op werkgelegenheid en eerlijke concurrentie in hun vakgebied?

Moeten mensen en boeren gelijk maar helemaal heilig zijn om ergens recht op te hebben? Dan heeft de gemiddelde Nederlander helemaal nergens meer recht op. Elke wereldbewoner draagt wel iets bij aan de huidige klimaattoestand of het welzijn van anderen, zij het positief of negatief. Dat heft recht op dingen hebben niet op. "Niet heilig zijn" is wat mij betreft een drogreden om niet achter een protest te staan. Zeker in dit geval waarbij boeren waanzinnig belemmerd worden in hun bedrijfsvoering, ook als ze wél willend zijn om deze milieu- en diervriendelijker te maken.
Laatst bijgewerkt door xPabloBokt op 01-10-19 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:54

FriesWytske schreef:
Ja, gezien. Geniaal

Ik kan m niet meer vinden, jij wel? (vroeg ze hoopvol)
Leuk om hier te delen toch?

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:54

En als je goed leest en je goed hebt ingelezen. Hebben wij nooit gezegd dat de boeren niks hoefden te doen. Maar het moeten niet alleen de boeren zijn. Die zijn op het moment steeds het bokje. Het moet ook in andere sectoren gebeuren, zoals oa Schiphol en de scheepvaart. En dat zeggen de boeren zelf ook.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:56

Ik zeg 21% BTW op vliegen. Als we dat doorvoeren hebben we geld om milieu maatregelen te nemen die nu blijven liggen.

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:56

Letterlijk iedereen zorgt voor uitstoot.. De ene alleen een beetje meer dan de ander. luchtvaart, fabrieken staan daar redelijk boven in.. Die boer heeft ook uitstoot, maar verwerkt daarvan een hele hoop weer in eigen land.

nicole_floor

Berichten: 3250
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:56

Natuurlijk heb je rotte appels in het vak, maar dat heb je overal. En ja zeker moet er een balans gevonden worden, maarja de hele mensheid is slecht voor het milieu. :+

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:57

rien10 schreef:
Ik zeg 21% BTW op vliegen. Als we dat doorvoeren hebben we geld om milieu maatregelen te nemen die nu blijven liggen.


Ik wist helemaal niet dat daar 0% btw op zat, belachelijk -O- vliegen is een luxeproduct en daarop zou dus per definitie 21% btw op moeten zitten.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:57

De boeren doen wat wij willen: Spotgoedkoop eten maken.
Alles is vraag en aanbod.

nicole_floor

Berichten: 3250
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:57

rien10 schreef:
FriesWytske schreef:
Ja, gezien. Geniaal

Ik kan m niet meer vinden, jij wel? (vroeg ze hoopvol)
Leuk om hier te delen toch?

Volgens mij staat die op rtv oost. Hij was van lto vechtdal geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:57

8nnemiek schreef:
Niet dat ik denk dat het op korte termijn zal gebeuren, het halveren van de veestapel.. Maar stel dát het uiteindelijk gebeurt; voor mensen die zich druk maken om de werkgelegenheid; minder vee betekent minder veevoer op de akkers, en dus meer ruimte voor andere gewassen. Kolen, bonen, asperges, prei enz enz, en dat zorgt juist ook weer voor extra werkgelegenheid. En meer ruimte voor natuur. Die akkers hoeven echt niet volgebouwd te worden.


Dat hoeft niet, maar waar ruimte is zullen die ook volledig volgeplemd worden met groentes. Want ruimte onbenut laten is het missen van geld. Daarnaast wordt er dan ook gewoon met machines geoogst ipv met meer mensen. Veel mensen willen niet meer buiten werken, maar een vaste 9 tot 5 baan. Daarnaast komt de akkerbouw ook in de problemen als er zoveel dieren het veld moeten ruimen, want waar zullen zij de mest vandaan moeten halen? Het buitenland? Probleemverplaatsend denken is dit.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-10-19 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:57

xPabloBokt schreef:
rien10 schreef:
Ik zeg 21% BTW op vliegen. Als we dat doorvoeren hebben we geld om milieu maatregelen te nemen die nu blijven liggen.


Ik wist helemaal niet dat daar 0% btw op zat, belachelijk -O- vliegen is een luxeproduct en daarop zou dus per definitie 21% btw op moeten zitten.


Ik denk dat heel veel mensen dat niet weten. Wordt ook niet echt aan de grote klok gehangen he?

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:58

xPabloBokt schreef:
rien10 schreef:
Ik zeg 21% BTW op vliegen. Als we dat doorvoeren hebben we geld om milieu maatregelen te nemen die nu blijven liggen.


Ik wist helemaal niet dat daar 0% btw op zat, belachelijk -O- vliegen is een luxeproduct en daarop zou dus per definitie 21% btw op moeten zitten.


Daarom is het spotgoedkoop. Die hoeven geen belasting te betalen over de kerosine.

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:58

magda_90 schreef:
8nnemiek schreef:
Ik steun de akkerbouwers, de boeren die ons plantaardige eten verbouwen.

Onze veestapel is gewoon veel te groot. Dieren horen op z’n minst af en toe in het gras te kunnen lopen, in de zon, in de modder. In plaats daarvan staat een groot deel 24/7 in kleine hokken in het donker op de beton, en is ook nog eens een groot deel van dat vlees bestemd voor export.

Als de overheid nu gewoon zorgt dat ze subsidie geven zodat boeren de transitie kunnen maken van vleesvee naar akkerbouw voor menselijke consumptie, zodat Nederland meer en meer zelfvoorienend wordt, dan sla je heel veel vliegen in één klap.


De stadse buren konden niet over de lucht, dus moesten de dieren maar binnen staan. Ook hier is het voor een groot deel dat men niet die extra kosten wil dragen.

Kijk je het programma "onze boerderij" toevallig? In Groningen is een prachtige varkens uitloop gemaakt maar men krijgt het vlees voor 2 sterren niet verkocht, want dat is te duur voor de consument. :roll:

Men moet eens ophouden alles op de boeren te schuiven. >;)



Precies dit!! Zo mega krom! Ja er moet iets veranderen, maar de boerensector is maar een kleine speler hierin. De luchtvaart en het winnen van fossiele stoffen moet naar beneden..

Ik steun de boeren ook en draag er maar al te graag aan bij om ze te helpen hun hoofd boven water te houden en ze succesvol te laten verduurzamen als ze dat nog niet zijn. Zonder dat ze eraan onderdoor gaan!


Ik fiets rond met deze :D


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Bommeltje_ op 01-10-19 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:59

rien10 schreef:
De boeren doen wat wij willen: Spotgoedkoop eten maken.
Alles is vraag en aanbod.


En met dat vraag en aanbod principe wordt gesjoemeld door het vrijemarktverdrag waardoor boeren te maken krijgen met oneerlijke concurrentie vanuit sectoren waar zij niet eens iets mee te maken zouden moeten hebben.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:59