steun onze boeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:18

lizy29 schreef:
Relaxed schreef:
Ja boeren zijn geen mensen, maar monsters, lees ik hierboven :+


Goed te weten dat dat nu bekend is geworden. Kan ik mijn menselijke kostuum in de kast hangen en voortaan gewoon lekker natuurlijk rondlopen.... *\o/*


Blijkt vandaag een prima dag voor je te zijn! _O-

nicole_floor

Berichten: 3250
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:20

__danielle__ schreef:
ik vraag me af of mensen die tegen de actie zijn ook bedenken wat dit voor gevolgen heeft voor de werkgelegenheid, los van de boeren zelf? alle chauffeurs die dag en nacht rijden om melk te halen en voer te brengen? Veeartsen die ineens de helft minder patienten hebben. Er is vast nog wel meer te bedenken, maar de veestapel halveren heeft veel grotere gevolgen dan alleen voor de boeren zelf.

Mijn man rijdt voor een bedrijf dat boeren voorziet van voer, hij is zelf niet naar het Malieveld, maar het bedrijf heeft tenminste 1 wagen er ook staan (zag al een stukje van de betreffende auto langskomen in een foto net, haha). Ik sta ook volledig achter de actie, zolang ze het "netjes" houden

Dit dus ik werk bij een groot dierlijk laboratorium, die er voor zorgt dat Nederland ziekte vrij blijft. Als de veestapel halveert, ben ik me baan ook kwijt. En vriend werkt als zzper/bedrijfsverzorger bij andere boeren, hij is dan ook zijn baan kwijt.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:21

Ik sta echt verbaast van kortzichtigheid van de mensen die tegen de actie zijn.
De boeren zijn de ruggengraat van dit land, zonder agrarische sector valt het als een kaartenhuis in elkaar.
En ja er zijn verbeteringen mogelijk. Maar man wat ben ik blij met de actie van vandaag.
Eindelijk eindelijk eindelijk zijn de boeren zichtbaar!

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:21

Ik steun de goede boeren

Loretta
Berichten: 8773
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:24

riegje schreef:
Ik sta echt verbaast van kortzichtigheid van de mensen die tegen de actie zijn.
De boeren zijn de ruggengraat van dit land, zonder agrarische sector valt het als een kaartenhuis in elkaar.
En ja er zijn verbeteringen mogelijk. Maar man wat ben ik blij met de actie van vandaag.
Eindelijk eindelijk eindelijk zijn de boeren zichtbaar!


Zeker weten. Het is doorgeslagen in Nederland. En het is bizar hoe een klein clubje hier de halve economie plat kan leggen voor een paar Natura2000 gebieden.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:26

MarlindeRooz schreef:
Als iedereen minder zuivel en vlees zou nuttigen daalt de gehele vraag. En tuurlijk is dat idealistisch maar wie had ooit gedacht dat zoveel mensen ooit zo rijk zouden zijn om meerdere keren per dag vlees te eten?

En ook niet alle mensen die voor dierenwelzijn zijn, zijn tegen de boeren. Net als dat niet alle boeren schijt hebben aan dierenwelzijn.


Precies wat je zegt, als. Maar dat gebeurt niet. Op mondiaal niveau neemt de vraag alleen maar toe, oa omdat de wereldbevolking toeneemt. Dus ik begrijp niet hoe je kunt denken dat je het probleem oplost door hier de productie te halveren. Hier hebben we zicht op dierenwelzijn en duurzaamheid, in het buitenland heb je dat niet. Hier hebben we de kennis, het klimaat én vruchtbare grond om op een efficiënte manier veilig voedsel te produceren. Dat zijn waardevolle productiefactoren die lang niet overal ter wereld beschikbaar zijn.

Mocht het zo zijn dat de mondiale vraag naar dierlijke producten ooit gaat afnemen, pas dán doe je er goed aan om de productie te verminderen. Maar dat is voorlopig niet aan de orde, dus met het halveren van de veestapel loop je te ver vooruit en het enige wat er gebeurt is dat het probleem verplaatst dan wel verergerd (want minder efficiënt) wordt ipv opgelost.

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:27

riegje schreef:
Ik sta echt verbaast van kortzichtigheid van de mensen die tegen de actie zijn.
De boeren zijn de ruggengraat van dit land, zonder agrarische sector valt het als een kaartenhuis in elkaar.
En ja er zijn verbeteringen mogelijk. Maar man wat ben ik blij met de actie van vandaag.
Eindelijk eindelijk eindelijk zijn de boeren zichtbaar!


Ik ook. Zo ook hier op bokt. Wat een aannames. Zou zeggen ga deze week eens een keer naar een boer. En vraag waar hij overal wel aan moet voldoen. En wat voor administratie hij wel niet bij moet houden.

Nu hier iemand van Groen Links voor de regionale radio. Die ook weer hetzelfde riedeltje praat. Alleen maar over de boeren die moeten krimpen en niet over alle andere milieuvervuilers. Want die zijn in mijn ogen nu eens een keer aan de beurt om milieuvriendelijker te worden. Plus er moet een echt goed onderzoek naar de stikstof ed. worden gedaan. Want die is er nog steeds niet. Nederland moet eens ophouden met het beste jongetje van de klas te willen zijn.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:28

MarlindeRooz schreef:
Relaxed schreef:
Marlinde, waar verspreiden zij dan leugens over dierenwelzijn en inkomen?

Wel over Co2 uitstoot... en echt transparant over wat achter gesloten deuren gebeurt zijn ze natuurlijk ook niet.

En ik ben zeker bereid meer te betalen. Ik wil bijvoorbeeld best meer betalen voor een stukje kaas en het gewoon minder vaak consumeren.

Misschien jij persoonlijk (misschien, mensen geven liever meer uit met hun mond dan hun portemonnee...). Maar de gemiddelde consument niet. Voedsel in het algemeen is absurd goedkoop.
Het wordt grotendeels geïmporteerd uit landen waar mensen voor een hongerloontje produceren, óf door high tech zeer intensieve en daardoor financieel efficiente bio industrie. Daar is met "normale" traditionelere landbouw en veeteelt methoden niet tegen te concurreren.
De westerse mens (ja, jij óók) is zó gewend maar een schijntje voor zijn eten uit te geven, het percentage van inkomen dat voor eten wordt uitgegeven is een fractie van wat het vroeger was.

R_oo_s
Berichten: 224
Geregistreerd: 26-08-18
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:29

Iedereen met al zijn of haar comentaar op de boeren oa over stikstof , dierenwelzijn enz , wat willen dan straks op je bord ?.... alle bewerkte zooi uit het buitenland ? Realiseer jewel dat de regels betreft voedselveiligheid en dieren welzijn nergens zo strak zijn als in Nederland. Als alle boeren hier straks weg gepest zijn door europa ,zo zie ik het , moet je maar afwachten wat je door je strot gedouwd krijgt en dan is er geen weg meer terug

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:30

Niet dat ik denk dat het op korte termijn zal gebeuren, het halveren van de veestapel.. Maar stel dát het uiteindelijk gebeurt; voor mensen die zich druk maken om de werkgelegenheid; minder vee betekent minder veevoer op de akkers, en dus meer ruimte voor andere gewassen. Kolen, bonen, asperges, prei enz enz, en dat zorgt juist ook weer voor extra werkgelegenheid. En meer ruimte voor natuur. Die akkers hoeven echt niet volgebouwd te worden.

BigOne
Berichten: 38275
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:32

Ik ben voor de acties en voor de boeren maar laten we nu niet alle boeren de hemel in prijzen. Ja het zijn harde werkers en ja die moeten ook gewoon een normaal leven en inkomen kunnen genereren maar dat inkomen komt dus voor 90% uit de export, hoeveel invloed heeft het dan wanneer de melk wat duurder word en het vlees. Die 10 % wat in Nederland blijft haalt ze er ook niet boven op. Het is een begin, maar niet zaligmakend. Misschien moeten we eens veel minder importeren en exporteren. Ik vind het bvb van de zotte dat dieren op transport gaan naar Italie en hier weer als salami en hammen in de winkels ligt. Gelukkig kun je tegenwoordig ook in veel winkels streekproducten kopen maar die zijn inderdaad duurder en dat moet je maar net kunnen betalen.
De hele landbouw, half miljoen betekend anderhalf miljoen banen. Dat is nogal wat, daar zitten ook de bedrijven bij die uit het buitenland grondstoffen importeren en hier verwerken.

Janneke2

Berichten: 22750
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:33

janouk schreef:
Wat mij opvalt is dat ik nooit ergens lees over de schepen op onze oceanen. Die varen op zware stookolie, nog steeds. Een groot containerschip verbruikt bij een topsnelheid zo’n 250.000 liter in 24 uur. Die lijken wel buiten alle discussies te vallen. Waarschijnlijk omdat ze vaak op zee buiten het zicht varen.

Het accoord van Parijs heeft om allerlei redenen
(...waar ik geen goed woord voor over heb...)
de scheepvaart en de luchtvaart erbuiten gehouden.

En zelfs in Europees verband is het lastig om op eigen houtje de boel aan te pakken.

Uiteraard vind ik niet dat we er in mee moeten gaan om dat dan maar buiten schot te houden.
INCLUSIEF geen stedentripjes en vakanties per vliegtuig.
Zelfs New York is te bezeilen, vraag maar aan Greta Thunberg.

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:33

Ik steun zeer zeker de boeren.

Maar ik verbaas me dit moment echt heel hard. Hoe kan een willekeurige paarden eigenaar nou niet die boeren steunen?
Wat eten die paarden? Hoe komen hun aan spullen voor hun paarden? Oh en nog erger, hoeveel stikstof stoot een paard uit?
Hoe kunnen deze mensen nou niet in zien dat zij die boeren nodig hebben. Dat hun paarden net zoveel milieu impact heeft, alleen dan voor hobby. Niet eens omdat een ander dan misschien wat te eten of te drinken heeft.
En als je dan naar de vegans kijkt, maar groente en fruit? Komt dat nou toevallig ook bij een boer vandaan? Het gaat hier niet alleen over de veehouderijen hoor, over alles!

R_oo_s
Berichten: 224
Geregistreerd: 26-08-18
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:34

bigone schreef:
Ik ben voor de acties en voor de boeren maar laten we nu niet alle boeren de hemel in prijzen. Ja het zijn harde werkers en ja die moeten ook gewoon een normaal leven en inkomen kunnen genereren maar dat inkomen komt dus voor 90% uit de export, hoeveel invloed heeft het dan wanneer de melk wat duurder word en het vlees. Die 10 % wat in Nederland blijft haalt ze er ook niet boven op. Het is een begin, maar niet zaligmakend. Misschien moeten we eens veel minder importeren en exporteren. Ik vind het bvb van de zotte dat dieren op transport gaan naar Italie en hier weer als salami en hammen in de winkels ligt. Gelukkig kun je tegenwoordig ook in veel winkels streekproducten kopen maar die zijn inderdaad duurder en dat moet je maar net kunnen betalen.
De hele landbouw, half miljoen betekend anderhalf miljoen banen. Dat is nogal wat, daar zitten ook de bedrijven bij die uit het buitenland grondstoffen importeren en hier verwerken.

Wat jij aanhaalt , daar kiezen de boeren niet zelf voor , ze zullen wel moeten om hun toko draaiende te houden . Oa is dit de reden van de demonstratie :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:34

Nou sorry, maar die Greta vind ik echt eng hoor :n

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:35

Zelf heb ik bij een boer gewerkt, en soms is het echt aanpoten. Je (landbouw)winst is behoorlijk afhankelijk van het weer. Dus wat een landbouwboer verdient is ook zeer variabel. Maar ook in de melkveeindustrie is het behoorlijk pittig. Waar ik voorheen woonde waren en heel wat boeren gestopt omdat het niet meer te onderhouden was (kosten-uitgave plaatje). En sommige mensen vergeten dat niet alle koeien zomaar uit een stal gehaald kunnen worden en in een weiland gezet worden. Heb het met mijn oud-baas ook over gehad, de prijzen in de supermarkten zijn echt gigantisch, die verdienen er prachtig aan. En degene die ze oa voorzien (hij was daar een van), krijgen echt een korretje van zo'n hele brood.

laran

Berichten: 702
Geregistreerd: 16-04-08
Woonplaats: Lellens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:35

__danielle__ schreef:
ik vraag me af of mensen die tegen de actie zijn ook bedenken wat dit voor gevolgen heeft voor de werkgelegenheid, los van de boeren zelf? alle chauffeurs die dag en nacht rijden om melk te halen en voer te brengen? Veeartsen die ineens de helft minder patienten hebben. Er is vast nog wel meer te bedenken, maar de veestapel halveren heeft veel grotere gevolgen dan alleen voor de boeren zelf.

Mijn man rijdt voor een bedrijf dat boeren voorziet van voer, hij is zelf niet naar het Malieveld, maar het bedrijf heeft tenminste 1 wagen er ook staan (zag al een stukje van de betreffende auto langskomen in een foto net, haha). Ik sta ook volledig achter de actie, zolang ze het "netjes" houden


Dit gaat echt heel ver, je hebt de boer en zijn gezin. Dan heb je mij. Ik werk voor de boer. Die boer levert melk af, dus een chauffeur. De melk gaat naar de fabriek enz enz enz enz. Ik denk dat veel mensen zich er nogal op verkijken.

Janneke2

Berichten: 22750
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:36

R_oo_s schreef:
Iedereen met al zijn of haar comentaar op de boeren oa over stikstof , dierenwelzijn enz , wat willen dan straks op je bord ?.... alle bewerkte zooi uit het buitenland ? Realiseer jewel dat de regels betreft voedselveiligheid en dieren welzijn nergens zo strak zijn als in Nederland. Als alle boeren hier straks weg gepest zijn door europa ,zo zie ik het , moet je maar afwachten wat je door je strot gedouwd krijgt en dan is er geen weg meer terug


Boeren worden opgejaagd,
zijn verraden door het CDA
en terecht boos.

En wat ik NU AL op mijn bord heb is voedsel dat zonder kunstmest en ellende geteeld wordt.

mellanion84
Berichten: 241
Geregistreerd: 14-07-11
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:36

volbouwen van de wei..
nou ja het hoeft niet... maar het gebeurd wel helaas..

https://www.stadszaken.nl/ruimte/wonen/ ... -realiteit de eerste alinea "Bijna 90 procent van de nieuw gebruikte grond is woon- en werkterrein en de uitbreidingen zijn voor een groot deel gerealiseerd op voormalige landbouwgrond." voor de mensen die de illusie hebben dat de overheid een braak liggend stukje grasland terug geeft aan de natuur..

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:36

Bijzonder dat er daadwerkelijk mensen 'tegen' zijn.

Oke dus, stel. De helft van de boeren stopt. En dan?
Dan komt er kneiter veel land vrij. En wat gaan we daarmee doen? Dat wordt lekker volgebouwd! En dan nog meer huizen, meer gasverbruik, meer mensen, meer kinderen, meer elektrische auto's (die helemaaaal niet goed zijn...), meer vervuiling, meer vliegtuigvluchten, meer stikstof uitstoot, minder ruimte om te leven.

Dus... Een slechter milieu.

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:37

Hoe kunnen deze mensen nou niet in zien dat zij die boeren nodig hebben. Dat hun paarden net zoveel milieu impact heeft, alleen dan voor hobby.


precies, als straks het doek voor de paardenhouders valt piepen we wel anders, en geloof me dat gaat vast komen.

boer zoekt touw is hier in de buurt de nieuwe slogan, we worden uitgeperst met idiote regels en kosten ( en niet alleen de boeren )

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:37

Las ergens op nieuwssite dat elke boer 10 fulltime banen oplevert

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:38

Jesse Klaver schreef:
Ik snap de boosheid van boeren, maar het systeem van de bio-industrie is failliet. We moeten toe naar minder dieren in Nederland. Dat is geen leuke boodschap, maar wel de waarheid.


De politiek gaat er ook niet heel handig mee om :=

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:41

R_oo_s schreef:
Iedereen met al zijn of haar comentaar op de boeren oa over stikstof , dierenwelzijn enz , wat willen dan straks op je bord ?.... alle bewerkte zooi uit het buitenland ? Realiseer jewel dat de regels betreft voedselveiligheid en dieren welzijn nergens zo strak zijn als in Nederland. Als alle boeren hier straks weg gepest zijn door europa ,zo zie ik het , moet je maar afwachten wat je door je strot gedouwd krijgt en dan is er geen weg meer terug



Zo is het ook, je krijgt dan genetisch gemanipuleerd vreten uit Marokko of de Oekraïne.
Waar alles mag wat hier in NL verboden is.

Hier wordt alles volgebouwd met huizen en blokkendozen en meer industrie. En dan dan is er geen stikstof of fosfaatprobleem meer. want dat is in eens in opgelost! zomaar poef.

Maar dat wil men niet inzien. het is nu allemaal namelijk zooooo slecht hier in NL.
Denk na, het vooruitzicht is vele malen slechter zonder boeren!

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:42

R_oo_s schreef:
bigone schreef:
Ik ben voor de acties en voor de boeren maar laten we nu niet alle boeren de hemel in prijzen. Ja het zijn harde werkers en ja die moeten ook gewoon een normaal leven en inkomen kunnen genereren maar dat inkomen komt dus voor 90% uit de export, hoeveel invloed heeft het dan wanneer de melk wat duurder word en het vlees. Die 10 % wat in Nederland blijft haalt ze er ook niet boven op. Het is een begin, maar niet zaligmakend. Misschien moeten we eens veel minder importeren en exporteren. Ik vind het bvb van de zotte dat dieren op transport gaan naar Italie en hier weer als salami en hammen in de winkels ligt. Gelukkig kun je tegenwoordig ook in veel winkels streekproducten kopen maar die zijn inderdaad duurder en dat moet je maar net kunnen betalen.
De hele landbouw, half miljoen betekend anderhalf miljoen banen. Dat is nogal wat, daar zitten ook de bedrijven bij die uit het buitenland grondstoffen importeren en hier verwerken.

Wat jij aanhaalt , daar kiezen de boeren niet zelf voor , ze zullen wel moeten om hun toko draaiende te houden . Oa is dit de reden van de demonstratie :j



En de boeren zien weinig van wat er naar het buitenland verdwijnt. Die krijgt daar echt geen extra centen voor.