[VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sting

Berichten: 12861
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 19:38

lissisanne schreef:
superpony schreef:

edit: ik vind net dit online http://www.kitchzen.nl/informatie/de-bamboe-keuken Er zijn nu dus ook keukens van Bamboe!

Klinkt goed! Alleen op de website is wel héél weinig aan materiaal te zien, 1 foto van 1 keuken :') Facebook hebben ze niet en contactformulier werkt niet -O- . Hier ook langzaam aan het kijken naar een duurzame keuken, vandaar dat ik meelees ;)

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 21:38

Wat ga je dan met het cellen beton doen in de keuken?

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 00:26

Het is inderdaad lastig. Wij moeten nu ook wat slopen, maar wil ook wat hergebruiken.

Het meest duurzaam is lang gebruiken denk ik. Of je keuken aanbieden als je hen eruit haalt. De buurman liet zijn keuken door mensen ophalen en die waren er erg blij mee.

Maar volledig milieu vriendelijk en duurzaam lijkt me echt moeilijk.

Malenka

Berichten: 7569
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 08:24

Wat een leuke tip om naar bamboe als materiaal te kijken!

Ik ben van plan om vandaag een tekening te maken als impressie van de keuken. Ik hoop dat het lukt. De makelaar die moet gaan taxeren kan dat namelijk het beste met artist impressies van het huis en de kavel. Dus die ga ik zelf proberen te maken!

De cellen betonblokken wil ik gebruiken als muurtjes tussen de kastjes. Het plan is om daar een betonnen blad op te maken. Deurtjes willen we misschien wel van het pellethout maken waar bouwmaterialen op geleverd worden.

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 10:01

Sting schreef:
lissisanne schreef:


edit: ik vind net dit online http://www.kitchzen.nl/informatie/de-bamboe-keuken Er zijn nu dus ook keukens van Bamboe!

Klinkt goed! Alleen op de website is wel héél weinig aan materiaal te zien, 1 foto van 1 keuken :') Facebook hebben ze niet en contactformulier werkt niet -O- . Hier ook langzaam aan het kijken naar een duurzame keuken, vandaar dat ik meelees ;)


Had ik ook gezien inderdaad! Heb hier ook naar gekeken maar een bamboe keuken is ontzettend duur, van wat ik kon vinden nog duurder dan een eikenhouten keuken. Bij koakdesign.com maken ze ook keukens op maar met beton, eikenhout/bamboe. Dit is de meest voordelige site die ik kon vinden.

Erg leuk idee TS van de betonblokken. Gaan jullie het zelf in een soort mal storten? Want ik gok dat je dan bijv een uitsparing moet maken voor een wasbak etc, klopt dat?

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 10:12

He wat leuk. Ik weet ongv waar t is.
Je hebt al mooi alles op papier, ben benieuwd naar t eind resultaat

SensaHorses
Berichten: 709
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 10:16


Ethelate

Berichten: 21122
Geregistreerd: 02-10-01

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 11:11

Wat een tof project! Hopelijk is snel alles rond op papier.

De vorige bewoners van ons huis hebben de eiken keuken in de garage gezet, ideaal als werkbank & kastruimte.

Ceetje_bokt
Berichten: 5172
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 16:12

Malenka schreef:
Wat een leuke tip om naar bamboe als materiaal te kijken!

Ik ben van plan om vandaag een tekening te maken als impressie van de keuken. Ik hoop dat het lukt. De makelaar die moet gaan taxeren kan dat namelijk het beste met artist impressies van het huis en de kavel. Dus die ga ik zelf proberen te maken!

De cellen betonblokken wil ik gebruiken als muurtjes tussen de kastjes. Het plan is om daar een betonnen blad op te maken. Deurtjes willen we misschien wel van het pellethout maken waar bouwmaterialen op geleverd worden.

Ik heb een tv meubel van cellenbeton en het kost wel heel veel ruimte, want die blokken zijn best dik. En de pellets waar bouwmateriaal op geleverd wordt is vaak waaibomenhout met vreselijk veel splinters. Is een tweedehands keuken geen idee? Zeker zo’n degelijke eikenhouten die je dan kan schilderen.

Malenka

Berichten: 7569
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 18:10

Ceetje,
Dat is zeker een idee. We hebben ook al een stapel prachtig antieke eikenhouten parketplanken achter de hand. Al heb ik daar ook andere ideeën voor. Het liefst heb ik in de keuken hout met veel textuur als contrast met het gladde beton.

Ik wil de pallets in ieder geval ergens hergebruiken. Maar dat kan ook in de schuur als het niet geschikt is voor in huis.

Ethelate,
Dank je! Ik hoop ook zo hard dat het allemaal vlot rond is!

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 18:29

Het wisselt vaak erg of de pallets een beetje bruikbaar zijn. Veel pallets worden namelijk al hergebruikt en dan zit er ook statiegeld op. Als je dan een beetje een nieuwe treft, dan kan je er nog wel wat mee maar wij hebben veel pallets zonder statiegeld uiteindelijk maar opgestookt. Veel kapot of zulk raar hout dat we er niet echt een bestendige toekomst in zagen.

Ceetje_bokt
Berichten: 5172
Geregistreerd: 01-05-07

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 20:33

ik Snap het beoogde contrast, maar keukenkastjes wil je ook kunnen soppen?

Prairy
Berichten: 9089
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 20:42

Ik heb onze ontbijt bar van boomstam plank, gelakt (en heel goed geschuurd eerst) met matte parketlak. Werkt perfect! Kun je ook goed schoonmaken.

Malenka

Berichten: 7569
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 21:18

Precies. Heel goed schuren en aflakken (of in de olie of was).

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 01:22

In de keuken heb ik wel wat spullen van bamboe en het is wel heel fijn materiaal. Alleen mn snijplank bestaat uit stukjes en daar zijn wel 2 stukje afgebroken, maar verder ideaal.

In principe kan je cellen beton blokken ook op maat maken als ze te breed zijn.

Malenka

Berichten: 7569
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-19 22:23

Vandaag hoopte ik een hoop informatie te krijgen tijdens het symposium over natuur inclusief bouwen bij de TU in Delft. En alhoewel het interessant was bleek het voornamelijk te gaan over stedenbouw. De opzet was wel geweldig. Sprekers van allerlei richtingen kwamen samen om over dit onderwerp te praten. Architect, ecoloog, tuin en landschapsarchitect, vogelbeschermer en onderzoeker. Ik ben hoopvol gestemd voor de toekomst als het gaat lopen zoals zij de zaken benoemen. De hele stikstof heisa werd zelfs een 'blessing in disguise' genoemd. Ik heb veel aantekeningen gemaakt en ga verwijzingen die ze gaven in de komende tijd bekijken. Mocht er iets bijzitten dat aansluit op ons project dan deel ik dat uiteraard ook hier.

Verder heb ik vanmiddag een rondje door de IKEA gelopen waarbij ik weer een nieuw idee in mijn hoofd kreeg voor de indeling van de keuken. Die ga ik denk ik morgen maar uittekenen om te bekijken of het kan en wat we er van vinden. Verder zag ik dat ze een smart systeem hebben voor elektrische apparaten en verlichting en inmiddels ook een kookplaat met geïntegreerde afzuiging. Ik weet alleen niet wat ik daar qua kwaliteit van verwachten.

Daarna nog een kleurenwaaier gehaald bij de Hornbach en gelijk gekeken naar wat voor een behang ze hebben. Nu vind ik het jammer dat we bijna geen plekken hebben om behang te gebruiken in huis. Wat een hop leuk behang zeg!

Cerosa

Berichten: 770
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Noord-Holland

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 10:06

Het slimme licht systeem van IKEA ben ik erg tevreden over. Inmiddels zijn alle losse lampen vervangen voor die van IKEA. Wat ik ook erg makkelijk vind is dat het dimbaar is :D

Ceetje_bokt
Berichten: 5172
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 11:50

Ladonna1 schreef:
Het slimme licht systeem van IKEA ben ik erg tevreden over. Inmiddels zijn alle losse lampen vervangen voor die van IKEA. Wat ik ook erg makkelijk vind is dat het dimbaar is :D

Ja, ik zeg nu: 'Hé Siri, buiten aan' en alle buitenlampen gaan aan. *\o/*

Malenka

Berichten: 7569
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-19 21:15

Dat van dat systeem klinkt best goed. Het overwegen waard dus.

Vandaag mijn idee voor de keuken en trap proberen te tekenen.

Ik bedacht me namelijk dat ik de koelkast misschien wel onder de trap in kan bouwen. En vroeg me af of ik dan voldoende aanrecht heb.

Afbeelding

Helaas kan ik zo geen koffiezetapparaat kwijt. Althans, niet zonder kostbare ruimte te verkiezen op het aanrecht. Dus tekende ik er toch een schiereiland aan. Maar dan een kastje korter dan ik eerst had zodat er meer ruimte over blijft.

Afbeelding

Waarschijnlijk komt de wasbak daar dan in het midden in. Maar ik had geen zin meer om dat aan te passen.

Tegen de trap bedacht ik een rek dat als reling kan dienen en waar plantenbakken in verwerkt kunnen worden zodat het een soort groene muur vormt. Daar onder extra uitschuif kasten.

Prairy
Berichten: 9089
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 00:36

Ik zou als ik jou was de wasbak juist niet midden in het werkblad doen maar het aaneengesloten stuk blad zo groot mogelijk houden. Ik irriteer me nogal aan mijn huidige keuken, ik heb een gigantisch eiland van bijna 3 bij 95 maar mijn bruikbare stuk is maar ongeveer 70cm. In ons vakantiehuisje heb ik een U vormige keuken die in afmeting veel kleiner is maar die me veel meer werkruimte geeft. Dit is ook veel makkelijker met schoonmaken want een groot oppervlak zonder onderbrekingen is sneller klaar.

Je zou er ook over na kunnen denken om een kleine vriezer in de keuken te zetten en een grotere in een schuur of op zolder ofzo. En dan een kleine of half hoge koelkast in de keuken onder de trap.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 00:53

Ik zou het kookgedeelte ook niet tegen de hoek aan doen, maar in het midden.

Wij hebben een L keuken en onder het raam de dubbele wasbak en dan rechts schuin daaronder de vaatwasser. Super makkelijk zo naast je wasbak.

Op de vaatwasser blad deel koffiezetapparaat en waterkoker.

Dan een diepe hoek met wat spulletjes en onderkastje een uittrek ding.

Naast de hoek in het midden een 90cm gasfornuis. En links daarvan een stuk blad nog met kruiden carrousel daarop en olie etc.

Het huis wat we hebben gekocht heeft een rechte keuken en een 4pits tegen de muur aan, maar daarom gaat die keuken er meteen uit. Met koken moet je vrij kunnen bewegen.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 07:30

Als je ruimte hebt om je keuken in een hoek op te stellen en zo meer werkruimte te creeeren zou ik dat zeker doen. Je gaat ook veel voedsel uit eigen tuin zelf verwerken (neem aan dat dit nog steeds het plan is) en dan is ruimte in mijn ervaring echt onontbeerlijk (denkt aan de emmers met bramen en frambozen, grote koekpannen en tig glazen potjes op mijn eigen aanrecht deze zomer bij het maken van jam en saus :)) Of de zooi die meekomt bij het schoonmaken van bietjes en wortels uit eigen tuin)

Als je die ruimte eigenlijk niet hebt , kun je er geen los werkeiland op wieltjes bij zetten? Zoiets (deze mist alleen de wieltjes, maar ik was lui en heb het 1e plaatje van Google gepakt):

Afbeelding

En iets anders: volgende week is de duurzame woonbeurs, er staat o.a. een producent van bamboe keukens. Misschien leuk om inspiratie op te doen. https://www.duurzamewoonbeurs.nl/deelnemers-2019

Ik kan zelf niet en baal daar best van.

Overigens volg ik dit topic met nog meer interesse, want wij zijn plotseling in een vergevorderd stadium van aankoop van een (belachelijk groot) perceel grond in Overijssel, waar we een passiefhuis op willen bouwen. Gaan wel minder zelf doen, we nemen een architect in de arm voor het ontwerp.

Prairy
Berichten: 9089
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 08:18

Ik kan dat weekend ook niet, maar het lijkt me een hele interessante beurs. Volgend jaar wil ik daar zeker eens kijken, dank voor de tip :)

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:26

Wauw gaaf project. Ik ga het zeker volgen.

Malenka

Berichten: 7569
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-19 11:14

Ik vind het zo leuk dat jullie allemaal meedenken!

Zoals de tekening er nu uitziet zijn alle 3 de stukken werkblad 140cm lang. Bovendien komt in het lege deel op de voorgrond een ruime eettafel te staan. Genoeg plek voor emmers fruit dus. :D Want het is inderdaad de bedoeling om veel producten van eigen grond te oogsten en verwerken. (Het beplantingsplan is ook volop in ontwikkeling!)

Ik twijfel alleen nog erg over de wasbak. Ik denk dat ik het mooier vind als die in het midden zit in verband met symmetrie.


Afbeelding

En dat evenement lijkt me heel interessant. Dat weekend zit alleen al behoorlijk vol. Maar ik ga kijken of ik de plannen van de zondag kan aanpassen.