[CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 11:27

Prachtig!

Selina

Berichten: 14299
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 11:46

Denk dat het vooral belangrijk is dat je het echt leuk vindt. Als je er passie voor hebt dan gaat het vanzelf al makkelijker. En praktisch iedereens eerste tekeningen waren geen pareltjes. Vooral niet te groot willen beginnen. Ik wil altijd als ik een nieuw medium probeer het direct kunnen en daardoor raak ik altijd gefrustreerd dat het dan niet werd zoals ik wilde :+ Stomme perfectionist in mij _O-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 11:49

eva1969 schreef:
Prachtig!

Dank je wel :D.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 11:53

Ja een cursus volgen is altijd goed! Helmaal mee eens, zeker voor de basis technieken, maar het is ook best wel duur O:) Daarnaast doe ik dit nu omdat ik vakantie heb, maar als ik maandag weer aan het werk moet (waar ik nu al tegen op zie :') ) dan zal ik geen tijd meer hebben ben ik bang, vertrek 9u en kom meestal 's avonds 21:00-22:00 pas weer thuis en dan is het al weer donker :(
Voor nu is het fijne bezigheidstherapie om mijn hoofd van werk af te zetten, dat is soms best moeilijk.
Dit is het tot zover, niet te streng zijn asjeblieft :D , eerst keer schilderen en met paletmes, dat het een beetje "ruig" is is ook wel de bedoeling, alleen heel moeilijk hoe je diepe aanbrengt en het spelen met de kleuren is ook nog ontzettend lastig. Ook weet ik niet wat ik met het oog aan moet, die is niet naar mijn zin.
Hele lijf moet ik nog doen maar dat was wel duidelijk denk ik, en ik heb een beetje geknoeid her en der, binnen de lijntjes kleuren is moeilijk :')

@Selina Heel herkenbaar, ben ook best perfectionistisch en ik dacht ik pak het gelijk super groots aan _O- kleiner beginnen is het te laat voor :Y)

Afbeelding

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 11:54

_San87_ schreef:
[ [url=m/4t9Kg7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier nog een update'tje :D. Zit nog wel flink werk in... Hals moet nog, achtergrond, details afwerken. Er zit nu ca 7 uur werk ik. Dat worden er wel 10 denk ik zo :P.

Helaas niet zo'n beste foto. Ik heb daar altijd moeite mee als t geen stralend zonnig weer is buiten :').

Dat wordt een erg mooie tekening. Beetje melancholieke sfeer.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 11:56

Kuggur schreef:
_San87_ schreef:
[ [url=m/4t9Kg7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier nog een update'tje :D. Zit nog wel flink werk in... Hals moet nog, achtergrond, details afwerken. Er zit nu ca 7 uur werk ik. Dat worden er wel 10 denk ik zo :P.

Helaas niet zo'n beste foto. Ik heb daar altijd moeite mee als t geen stralend zonnig weer is buiten :').

Dat wordt een erg mooie tekening. Beetje melancholieke sfeer.

Dank je wel!

Klopt inderdaad, de pony kijkt op de referentiefoto ook een beetje treurig. Ik vind het sepia er goed bij passen, die sfeer. Ik wilde achtergrond grijsblauw maken.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 11:58

Faelynn schreef:
Ja een cursus volgen is altijd goed! Helmaal mee eens, zeker voor de basis technieken, maar het is ook best wel duur O:)

Het is een open deur maar er is ook gratis een wereld van informatie op het internet. Het is veel filteren, er zit veel kaf tussen het koren, maar als je even zoekt kun je van zo goed als iedere basis techniek goede tutorials vinden.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 14:15

Kuggur schreef:
Ik denk dat "talent" iha schromelijk overschat wordt als het gaat om beeldende kunst. Natuurlijk is het een factor, maar als ik bijvoorbeeld het (prachtige) schilderij van Jis_ zie, denk ik vooral aan alle oefening/ervaring die daar achter zit.
En eve 1969, ik heb jouw werk gezien hier op bokt, en ben er zeker van dat mensen daarvan zeggen "wat een natuurtalent, dat zou ik nooit kunnen", terwijl jij weet hoeveel weken, maanden, jaren van oefenen en leren van technieken eraan vooraf zijn gegaan....


Mee eens. Talent zit m denk ik ook meer in de creativiteit en gevoel voor compositie en kleuren dan in de techniek. Dat laatste kan inderdaad iedereen leren.

Faelynn, dat ziet er nog helemaal niet verkeerd uit hoor. Het is een leuke stijl. Wel is het altijd handig om - als je schildert en zeker op de manier die jij doet - met de achtergrond te beginnen. Heb je daar al ideeen voor?

San87 Ziet er mooi uit en inderdaad iets droefgeestig melancholiek

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 14:17

Kuggur schreef:
Faelynn schreef:
Ja een cursus volgen is altijd goed! Helmaal mee eens, zeker voor de basis technieken, maar het is ook best wel duur O:)

Het is een open deur maar er is ook gratis een wereld van informatie op het internet. Het is veel filteren, er zit veel kaf tussen het koren, maar als je even zoekt kun je van zo goed als iedere basis techniek goede tutorials vinden.


Ja precies. Daar doelde ik ook op

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 16:10

Citaat:
Faelynn, dat ziet er nog helemaal niet verkeerd uit hoor. Het is een leuke stijl. Wel is het altijd handig om - als je schildert en zeker op de manier die jij doet - met de achtergrond te beginnen. Heb je daar al ideeen voor?


Dankje, ja als je goed kijkt zit de achtergrond er al op, die is wit met heel lichtblauw/grijs naar buiten toe gewerkt, maar ik had echt geen enkel idee hoe het er met paard uit zou komen te zien en wil bij nader inzien de achtergrond veel donkerder en "ruwer" hebben, heb het hoofd nu ook iets bijgewerkt, en een donkere kleur voor het lichaam opgezet waar ik straks dan weer met verschillende tinten overheen ga. Hier zie je misschien de achtergrond zoals die nu is iets beter.


Afbeelding

vikawiek

Berichten: 1489
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 16:24

Ik vind m voor een eerste niet verkeerd Faelynn! Het oog en de neus zijn niet helemaal kloppend maar voor een beginnende maakt dat niet uit, je leert door het doen en te kijken

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 17:10

O ja. ik zie het nu beter. Ik vind het inderdaad op zich een leuk werk dus ik vind je zeker talent vol als dit je eerste is. Zou toch wel kijken of je het rechteroog (voor de kijkers, voor het paard links) wat duidelijker kunt krijgen. Het andere oog vind ik wel bij het geheel passen. De neus misschien niet helemaal kloppend maar wel leuk. Ook daarvan mag je rechts (voor het paard links) nog iets uitwerken. Ik zou dat met een randje licht aan de binnenkant van de buitenkant doen (omdat aan die kant blijkbaar zo te zien aan jouw schilderij het licht valt.

Selina

Berichten: 14299
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 19:24

Jouw sepia paard is trouwens ook heel gaaf San! De sepia vind ik er echt bij passen.

Vandaag dit werkje afgerond:
Kattenoog 15x15cm op pastelmat met Faber castell en caran d’ache

Afbeelding

Deze had ik geloof ik ook nog niet geplaatst, eerste poging tot veren textuur:
Van Gogh aquarel op 15x15cm Arches Hot Pressed papier

Afbeelding

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 19:34

Heel mooi kattenoog, geweldig kleurgebruik.
De vogel ziet er wat ongebalanceerd uit vind ik. Alsof hij teveel massa heeft aan de achterkant, en te kleine pootjes.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 19:39

Selina schreef:
Jouw sepia paard is trouwens ook heel gaaf San! De sepia vind ik er echt bij passen.

Vandaag dit werkje afgerond:
Kattenoog 15x15cm op pastelmat met Faber castell en caran d’ache

[ [url=m/KAOqx8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze had ik geloof ik ook nog niet geplaatst, eerste poging tot veren textuur:
Van Gogh aquarel op 15x15cm Arches Hot Pressed papier

[ [url=m/07nEKZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dank je wel :D.

Ik vind je kattenoog echt supermooi gelukt! De vogel is ook netjes, maar niet zo goed als t oog. Aquarel is ook wel lastiger.

Selina

Berichten: 14299
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 19:54

Dank jullie!
Met aquarel ben ik ook pas sinds kort begonnen en leer bij elke tekening weer iets nieuws, vind het echt leuk materiaal. Wel een bokker blij kunnen maken met de zwaluw dus dat is altijd leuk. Nu bezig met een boslandschap om zo een keer een achtergrond te proberen maar durf niet te beginnen met inkleuren O:)

Jis_

Berichten: 11598
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 21:25

Ik vind het goed al Faelynn en ook nog eens met paletmes. :j

Zal eens één van mijn eerste werken en wat werken door de tijd heen plaatsen, gaat jou vast hoop geven.

Ik gebruik een daglamp om ook in de avond door te kunnen schilderen. Vind het alleen met (hele) grote doeken niet zo handig, die ik heb in ieder geval, die zet je vast aan de ezel.


Kuggur schreef:
Ik denk dat "talent" iha schromelijk overschat wordt als het gaat om beeldende kunst. Natuurlijk is het een factor, maar als ik bijvoorbeeld het (prachtige) schilderij van Jis_ zie, denk ik vooral aan alle oefening/ervaring die daar achter zit.
En eve 1969, ik heb jouw werk gezien hier op bokt, en ben er zeker van dat mensen daarvan zeggen "wat een natuurtalent, dat zou ik nooit kunnen", terwijl jij weet hoeveel weken, maanden, jaren van oefenen en leren van technieken eraan vooraf zijn gegaan....


Yep, 10 jaar ervaring, oefenen en oefenen. Geen les gehad dan was het wellicht wat sneller gegaan maar zelf prutsen een ontdekken vond/vind ik heel leuk.

Dank je Babootje! Lijst is goed aanwezig. Is voor een jonge mannenhuis dus gekozen voor geheel zwart

Afbeelding


Afbeelding


Wat mooi dat oog en die vacht Selina!

Gaaf San!

Jis_

Berichten: 11598
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 21:33

Gister en vandaag verder gegaan met deze hondjes, denk dat ik hem over een week wel klaar heb, rechter hondje heeft nog het meeste werk nodig en de voorgrond. Foto na schilderen voor iemand en ik laat een struikje op de voorgrond weg en verplaats de staart naar beneden want puntje verdwijnt van beeld op de foto.
Afbeelding

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 10:50

Citaat:
Ik vind het goed al Faelynn en ook nog eens met paletmes. :j

Zal eens één van mijn eerste werken en wat werken door de tijd heen plaatsen, gaat jou vast hoop geven.

Ik gebruik een daglamp om ook in de avond door te kunnen schilderen. Vind het alleen met (hele) grote doeken niet zo handig, die ik heb in ieder geval, die zet je vast aan de ezel.


dankje, zou het leuk vinden wat van je eerste werken door de tijd heen te zien!
Ja zeker nu de dagen weer korter worden is een daglamp wel handig, dit doek is daar denk ik wat groot voor 80x60 maar wil denk ik hier na als deze af is wel wat verschillende stijlen gaan proberen, om eens te kijken wat bij mij past.


Babootje schreef:
O ja. ik zie het nu beter. Ik vind het inderdaad op zich een leuk werk dus ik vind je zeker talent vol als dit je eerste is. Zou toch wel kijken of je het rechteroog (voor de kijkers, voor het paard links) wat duidelijker kunt krijgen. Het andere oog vind ik wel bij het geheel passen. De neus misschien niet helemaal kloppend maar wel leuk. Ook daarvan mag je rechts (voor het paard links) nog iets uitwerken. Ik zou dat met een randje licht aan de binnenkant van de buitenkant doen (omdat aan die kant blijkbaar zo te zien aan jouw schilderij het licht valt.


Dank voor de tips! Ja dat oog is lastig, ik heb natuurlijk wel een foto gebruikt als leidraad en ze komt op die foto een beetje schuin aan rennen, dus dat oog valt heel erg weg, je ziet alleen de oogkas zeg maar, ik krijg dat niet mooi uitgebeeld, de juiste diepte er in krijgen vind ik heel moeilijk. Neus het zelfde, ook dat ene neusgat valt een beetje raar van de zijkant en krijg ik niet de juiste diepte in, maar misschien dat een wit randje wel helpt inderdaad!
Ik ga nu eerst het geheel af maken, en daarna de puntjes op de i zetten. Vind de manen op het hoofd ook niet mooi vallen nog, die staan een beetje raar en kan ik denk ik beter naar voren over het voorhoofd laten vallen? Durf er niet zo goed aan te zitten, haha, vind het tot nu toe al best aardig gelukt voor een eerste keer, maar inderdaad, er valt nog een boel te verbeteren alleen hoe dat goed te doen is best moeilijk.
Ben weer een klein stukje verder


Afbeelding

lovelyfiefy

Berichten: 5093
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 12:46

Jis_ schreef:
Ik vind het goed al Faelynn en ook nog eens met paletmes. :j

Zal eens één van mijn eerste werken en wat werken door de tijd heen plaatsen, gaat jou vast hoop geven.

Ik gebruik een daglamp om ook in de avond door te kunnen schilderen. Vind het alleen met (hele) grote doeken niet zo handig, die ik heb in ieder geval, die zet je vast aan de ezel.


Kuggur schreef:
Ik denk dat "talent" iha schromelijk overschat wordt als het gaat om beeldende kunst. Natuurlijk is het een factor, maar als ik bijvoorbeeld het (prachtige) schilderij van Jis_ zie, denk ik vooral aan alle oefening/ervaring die daar achter zit.
En eve 1969, ik heb jouw werk gezien hier op bokt, en ben er zeker van dat mensen daarvan zeggen "wat een natuurtalent, dat zou ik nooit kunnen", terwijl jij weet hoeveel weken, maanden, jaren van oefenen en leren van technieken eraan vooraf zijn gegaan....


Yep, 10 jaar ervaring, oefenen en oefenen. Geen les gehad dan was het wellicht wat sneller gegaan maar zelf prutsen een ontdekken vond/vind ik heel leuk.

Dank je Babootje! Lijst is goed aanwezig. Is voor een jonge mannenhuis dus gekozen voor geheel zwart

[ [url=m/ksOS2U.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/l3gYIu.jpg]Afbeelding[/url] ]


!


Ik vind deze echt zo gaaf!
Due zwarte lijst is absoluut erg mooi er omheen !

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 12:56

Faelynn ik vind het voor een eerste poging echt heel knap, ik betwijfel of mij dat zou lukken met een paletmes!

Jis leuke collies en pittige achtergrond ook wel

Selina het kattenoog vind ik erg mooi en het vogeltje ook leuk!

Hoe doen jullie dat met het uitproberen van diverse materialen? Ik heb al een tafel vol van alleen pastel, om over de aanschafprijzen nog maar niet te spreken!

Wat oefenen en jarenlange ervaring betreft, ik ben ook nog maar aan mijn 10e pasteltekening dus ik oefen nog lekker door!

Selina

Berichten: 14299
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 13:05

Goede poging hoor al Faelyn!

Wat ik deed als ik iets wilde uitproberen, dan vroeg ik het bv voor m’n verjaardag of kerst oid. Zo toen setje van Gogh aquarel gehad, pastelmat, Rembrandt krijtjes etc.
Maar bij 90% koop ik het gewoon als ik het in m’n kop krijg. Hobby’s kosten nou eenmaal geld :') En ik wil altijd de beste kwaliteit. := Heb ook een tekenkamer dus ook genoeg ruimte om alles op te bergen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 13:29

eva1969 schreef:
Faelynn ik vind het voor een eerste poging echt heel knap, ik betwijfel of mij dat zou lukken met een paletmes!

Jis leuke collies en pittige achtergrond ook wel

Selina het kattenoog vind ik erg mooi en het vogeltje ook leuk!

Hoe doen jullie dat met het uitproberen van diverse materialen? Ik heb al een tafel vol van alleen pastel, om over de aanschafprijzen nog maar niet te spreken!

Wat oefenen en jarenlange ervaring betreft, ik ben ook nog maar aan mijn 10e pasteltekening dus ik oefen nog lekker door!

Ik vind pastel een heel aantrekkelijk medium.
Maar ik heb me voorgenomen me eerst te verdiepen in fundamentele zaken, value, gesture, anatomie gebruik van licht en schaduw etc.
Daarom concentreer ik me op zwart/wit media, grafiet houtskool, inkt, silverpoint (wel variatie dus, anders wordt het me te saai).
En aanschafkosten zijn zéker een factor, hier in IJsland zijn de winkels peperduur, en online bestellen wordt moeilijk gemaakt ( ik doe zoveel mogelijk via familie bezoek). Dus ik probeer ieder verleidelijk item wel te beoordelen op "heb ik dit echt nodigen ga ik het echt gebruiken". Maar bij laatste bezoek aan een stad(je) toch een electrische gum gekocht :')

oji

Berichten: 4251
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 21:27

Mag ik mij hier ook meldden?
Lees al een tijdje mee en wow ik ben echt onder de indruk van jullie teken/schilder kunsten.

San87, ik vind jouw stijl echt geweldig. Lijkt me echt geweldig om zo te kunnen tekenen, en te varieren met stijlen en materialen. Jaloers op!!! En ook dat je zonder schets werkt, onvoorstelbaar! Ik vind vaak bij paardenschilderijen de verhouding zou verkeerd, een te lang hoofd. Onvoorstelbaar dat jij dat zo "uit de losse pols" tekent zonder schets.

Het doek van Jis met het steigerende paard vind ik ook echt supermooi, en het kattenoog..wauw!!!
Babootje, lijkt me zo moeilijk een mens te schilderen, vooral een mens dat je kent. Indrukwekkend! zou het zelf nooit durven.

Ik vind het bijna genant om als totale beginner hier mijn werk te tonen. Kan echt niet in de schaduw staan van wat hier verder gepresenteerd wordt, maar wil graag mijn oude hobby weer oppakken. Na mijn denk 17e (ben nu begin 50...) nooit meer iets met tekenen/schilderen gedaan. Gewoon uit tijdsgebrek want vond het altijd heel leuk. Maar ja, studie, werk, paarden....huis tuin sociaal bezig zijn..oftewel...tijdgebrek.

Nou ja, bij de action en de pipoos wat spullen ingeslagen. Verschillende materialen om eerst maar eens te kijken wat wat doet en wat mij past. Als ik dat weet kan ik altijd nog beter kwalitatief spul kopen, maar nu eerst maar een beetje spelen.
Hier mijn resultaat van 2 uurtjes “kliederen”. Zou graag veel preciezer werken, maar was nu dus niet het doel. Doel was een beetje te kijken wat de verschillende materialen deden en hoe ze te combineren zijn…en wat ik er mee kan. Als het niet realistisch is, ben ik wel een beetje van het aparte kleurgebruik. Vind het zelf nog een beetje kinderschilderijen, maar ja, alle begin is moeilijk en dit waren maar kleur/materiaal probeersels. Zou als ik wat verder geoefend hebben graag veel preciezer en realistischer werken.

Beetje kliederen met de vloeibare aquarel van de action.
Afbeelding

Stoeien met oliepasel en soft pastel (action)
Afbeelding

Probeersel met vloeibare aquarel, oliepastel en softpastel
Afbeelding

Probeersel met acryl verf
Afbeelding

Be gentle with me….

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 22:11

Maar dat is toch waarom we allemaal tekenen/schilderen? Om er vooral heel veel plezier in te hebben! En volgens mij lukt dat je aardig!

Ik ben weer een stukje verder
Afbeelding