De longen van de aarde staan in brand...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 23:18

Fitzroy schreef:
LadyMadonna schreef:
Maar wat doen andere landen? Niet om met een vinger te wijzen, maar na m’n bezoek aan Azië vorig jaar sta ik regelmatig met een gevoel van “tja” m’n afval te scheiden.

Dit.
Echt, ons kleine landje stelt geen f*ck voor op de aardbol. Laten eerst grootmachten als de USA en China, die in een heerlijke handelsoorlog verwikkeld zijn, wat meer doen aan het milieu.
Waarom moet ons ienie-mini speldenprikje op de aardbol hierin voorop lopen?
Nee hoor, zo lang ik zie hoe het er in andere landen aan toe gaat, eet ik geen stukje vlees minder en vlieg ik ook geen kilometer minder.

Daarbij heeft Bolsanaro ook nog gelijk met zijn bewering dat wij in Europa ook onze oerbossen gekapt hebben. Wie zijn wij om nu te jengelen tegen hen?


Misschien hebben wij het recht om te mogen jengelen omdat wij decades geleden hebben mogen inzien dat wat wij hebben begaan, fout was.. Exact wat Europa teruggaf op de uitspraak van Bolsonaro: dat de kap van die oerbossen hier een grote fout was, maar dat Brazilië daarom nog niet dezelfde fout hoeft te maken.
Overigens is dat sowieso een vreemde redenatie "jullie hebben dat ook gedaan toen, dus nu wij.." Omdat dat zich in een heel andere tijd afspeelde met hele andere kennis en situatie. Toen was de wereld heel anders, maar met de kennis van vandaag kun je er niet omheen dat die kap, brand en wat nog meer gewoon heel héél serieus slecht is voor de hele wereld..

Een gegronde uitspraak van Bolsonaro was dat wij het aan onszelf te danken hebben met onze hebzucht naar luxe waarin wij ons dagelijks bewegen. We zijn (nog) niet overbevolkt, we zijn gewoon onuitstaanbaar verwent. Ik snap je redenatie heel goed (ook al sluit die niet aan bij de mijne) en ik hoor oprecht graag meer zodat ik het nog beter leer begrijpen. Maar ik vind het moeilijk sommige argumenten daarbij aan te nemen omdat deze veel hebben om op te kunnen schieten... Betreft America en China heb je volslagen gelijk, als die even snel normaal willen gaan doen.. :n

-

Wat trouwens een leerzaam (en hoopvol) feitje is, is dat er in Frankrijk en België nog steeds huidige delen oerbos zijn. Daarbij heeft Scandinavië nog steeds het grootste aantal hectaren oerbos en is anderen Duitsland hard bezig is met het steeds succesvoller laten terugkeren van deze bossoorten. Misschien niet zo groot als de amazone daar, maar het is er (nog) wel. En dus niet totaal verdwenen zoals de krant (en waarschijnlijk deze man) nu redeneert..

Schemerdier schreef:
Als Nederland het geld in Europa zou besteden voor een beter milieu en geen geld zou geven aan landen die bossen verbranden voor betere wegen etc dat zou helpen.

En boeren zouden steunen beter te zijn voor het milieu. Niet alleen regels opleggen maar echt ondersteunen.

Ik denk dat vele kippen en varkensboeren best anders willen boeren. Kleiner, milieu vriendelijker maar er domweg geen geld voor hebben...


Nederland staat nog steeds als één van de meest vervuilende landen op de lijst. Ik voel me dan wel eens teleurgesteld in ons land.. Ze mogen echt bijvoorbeeld het Europees beleid beter uitvoeren, zowel inlands als in het buitenland met hun handelsverdragen en bijdrages aan (in)directe uitbuitingen (en dan weet ik heel goed dat het de inwoners zijn die dat helaas evengoed in de hand hebben..) maar ik ben echt sterk voor verandering en gebruik maken van de leidraden die er liggen.

Willen jullie mee helpen denken met mij?

Ik las net dit artkel:
https://www.ad.nl/buitenland/vuurzee-ra ... ~a6dac984/
En het blijft me maar na-echoën.. "In Bolivia brandt het in drie natuurparken met een oppervlakte zo groot als de provincies Gelderland en Limburg samen."
Is het iets om de giro's e.d. hier te verzamelen zodat als mensen willen helpen voor in ieder geval de branden nu, dat kan? (Mag zoiets op bokt?)

Avalanche

Berichten: 16015
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 23:37

LadyMadonna schreef:
Janneke2 schreef:
Gewoon, doe je plicht.
De aarde is niet van ons, wij lenen haar van onze kinderen (wier toekomst wordt afgebroken).
.

Oplossing: minder kinderen maken :j
Bijzonder onpopulaire oplossing, maar de grootste oorzaak van het klimaat probleem is heel simpel overbevolking....

Is niet waar. De aarde heeft ruim de capaciteit ons allemaal te voeden. Het probleem is de ongelijkheid en de verdeling van rijkdom.

En het probleem is dat we de aarde plunderen en niet haar verzorgen.

Als de rijkdom beter verdeeld is, vrouwen in andere landen ook zelf de beschikking hebben over hun lichaam, en kinderen geen investering meer zijn in hun oude dag, die vrouwen naar school kunnen ipv uitgehuwelijkt worden zodra ze ongesteld worden, dan gaan die vrouwen minder kinderen krijgen (want de gemiddelde vrouw wil er namelijk geen 13) later kinderen krijgen, en door educatie kunnen ze ook beter voor hun omgeving zorgen, en beter met afval omgaan.

Maar dat staat of valt met emancipatie en educatie. Je maakt geen betere mensen door met een klein groepje al het geld in te pikken en te roepen: "na ons de zondvloed".

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: De longen van de aarde staan in brand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 23:49

Wij hebben educatie en gaan alsnog niet beter met onze omgeving en afval om. Wie zegt dat dat daar wel gaat gebeuren?

Avalanche

Berichten: 16015
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 23:56

Whale schreef:
Wij hebben educatie en gaan alsnog niet beter met onze omgeving en afval om. Wie zegt dat dat daar wel gaat gebeuren?

Joh, het wordt er waarschijnlijk niet beroerder op, want je moet er serieus je best voor doen om het slechter te maken, en de situatie wordt voor heel wat mensen waarschijnlijk een stuk beter. Met name vrouwen, die dan ook mensenrechten krijgen, niet doorlopend zwanger zijn, en een keus hebben wat betreft hun eigen leven.

Zeker weet je het nooit natuurlijk, maar het lijkt me geen slecht idee, zeker neit als je het er toch niet erger op maakt.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 00:01

Avalanche81 schreef:
Whale schreef:
Wij hebben educatie en gaan alsnog niet beter met onze omgeving en afval om. Wie zegt dat dat daar wel gaat gebeuren?

Joh, het wordt er waarschijnlijk niet beroerder op, want je moet er serieus je best voor doen om het slechter te maken, en de situatie wordt voor heel wat mensen waarschijnlijk een stuk beter. Met name vrouwen, die dan ook mensenrechten krijgen, niet doorlopend zwanger zijn, en een keus hebben wat betreft hun eigen leven.

Zeker weet je het nooit natuurlijk, maar het lijkt me geen slecht idee, zeker neit als je het er toch niet erger op maakt.


Dat die mensen een beter leven krijgen, zeker. Maar wat denk je dat er gaat gebeuren wanneer die landen ook ineens rijk worden? Dan willen ze ook al die luxe die wij hebben. Dan willen ze ook een mooi huis in een mooie wijk, een auto of twee, die geweldige vliegvakanties die wij elk jaar doen, enz.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 00:07

Avalanche81 schreef:
Is niet waar. De aarde heeft ruim de capaciteit ons allemaal te voeden. Het probleem is de ongelijkheid en de verdeling van rijkdom.

En het probleem is dat we de aarde plunderen en niet haar verzorgen.

Als de rijkdom beter verdeeld is, vrouwen in andere landen ook zelf de beschikking hebben over hun lichaam, en kinderen geen investering meer zijn in hun oude dag, die vrouwen naar school kunnen ipv uitgehuwelijkt worden zodra ze ongesteld worden, dan gaan die vrouwen minder kinderen krijgen (want de gemiddelde vrouw wil er namelijk geen 13) later kinderen krijgen, en door educatie kunnen ze ook beter voor hun omgeving zorgen, en beter met afval omgaan.

Maar dat staat of valt met emancipatie en educatie. Je maakt geen betere mensen door met een klein groepje al het geld in te pikken en te roepen: "na ons de zondvloed".


Hoe kom je daarbij dan? De bevolking groeit maar en groeit maar, ik betwijfel of de aarde dat wel kan hebben. 60 jaar geleden was de bevolking de helft van het aantal wat het nu is. De helft! Toen was het namelijk 3 miljard, waar het nu inmiddels 7,5 miljard is.

Ik betwijfel of de aarde dat allemaal zo gemakkelijk aankan. De aarde gaat niet voor niets zo naar de knoppen.

Avalanche

Berichten: 16015
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: De longen van de aarde staan in brand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 00:28

Als we zouden stoppen met deze hoeveelheid vlees en in plaats daarvan die enorme capaciteit aan land, die nu gebruikt wordt om soja te verbouwen en vee te voeden met diezelfde soja, zouden gebruiken om gewassen te laten groeien die geschikt zijn voor mensen, was er echt geen voedseltekort.

Zoveel vlees eten is verspilling van land en verspilling van water.

De aarde gaat naar de knoppen omdat we ermee omgaan op een manier die onhoudbaar is. Windenergie is eindeloos, zonne-energie ook. Gaan batterijen stuk. Tuurlijk, zonnepanelen ook, en meer dingen. Maar dat is peanuts in vergelijk met de schade die aangericht wordt door gebruik van fossiele brandstoffen.

verootjoo
Berichten: 35647
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 05:29

Shaggy09 schreef:
Avalanche81 schreef:
Is niet waar. De aarde heeft ruim de capaciteit ons allemaal te voeden. Het probleem is de ongelijkheid en de verdeling van rijkdom.

En het probleem is dat we de aarde plunderen en niet haar verzorgen.

Als de rijkdom beter verdeeld is, vrouwen in andere landen ook zelf de beschikking hebben over hun lichaam, en kinderen geen investering meer zijn in hun oude dag, die vrouwen naar school kunnen ipv uitgehuwelijkt worden zodra ze ongesteld worden, dan gaan die vrouwen minder kinderen krijgen (want de gemiddelde vrouw wil er namelijk geen 13) later kinderen krijgen, en door educatie kunnen ze ook beter voor hun omgeving zorgen, en beter met afval omgaan.

Maar dat staat of valt met emancipatie en educatie. Je maakt geen betere mensen door met een klein groepje al het geld in te pikken en te roepen: "na ons de zondvloed".


Hoe kom je daarbij dan? De bevolking groeit maar en groeit maar, ik betwijfel of de aarde dat wel kan hebben. 60 jaar geleden was de bevolking de helft van het aantal wat het nu is. De helft! Toen was het namelijk 3 miljard, waar het nu inmiddels 7,5 miljard is.

Ik betwijfel of de aarde dat allemaal zo gemakkelijk aankan. De aarde gaat niet voor niets zo naar de knoppen.


Omdat het voedsel nogal oneerlijk is verdeeld. In het westen wordt er veel te veel gevreten, zijn mensen veel te dik omdat we ons alles kunnen veroorloven en van overvloed maar allerlei ongezonde en lekkere dingen in ons lijf stoppen.
En in grote delen van de wereld is er niks over omdat alles wat er verbouwd wordt naar onze dieren moet om ze op te laten groeien zodat we die kunnen eten of naar ons zodat we nog meer kunnen eten :\

Het egoïstische en geldzuchtige westen is hier echt de enige schuldige in en ik schaam me soms dat ik er aan mee doe.

mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: De longen van de aarde staan in brand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 09:11


Danielleeee_
Berichten: 3174
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 09:25


Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: De longen van de aarde staan in brand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 09:28

Trump kennende is hij inderdaad bloedserieus :=

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 09:43

We zouden allemaal best met iets minder luxe kunnen leven. Kijkende naar mijn oma's tijd zijn we door de jaren heen een hoop gaan doen wat voorheen alleen voor 'de elite' was en daar is onze maatschappij in mee gaan groeien.

Elke dag met de auto is een luxe.
Elke dag vlees, drie vakanties met het vliegtuig.. Veel bestellen van goedkope winkels om iets maar één keer te dragen. Meubels van zeldzame houtsoorten in de tuin of in huis. Het zijn veel dingen die ik in mijn omgeving tegenkom die écht wel anders mogen. Maar ik denk dat we last hebben van een gebrek aan inzicht. Dat we de link slecht zien tussen veel consumeren en de natuur, tussen wat we eten in de avond en ons natuurlijk leefgebied. Dat onze leefstijl effect heeft op armere landen. Maar ook een Zwitserland, IJsland en Scandinavië, wat helemaal geen ver van ons bed show is. De mens is vijand nummer één van alles dat leeft in de wereld, inclusief zichzelf. En ik denk dat educatie een goed idee is. Naast rigoureuze aanpakken op korte termijn, zorgen voor een inzichtelijk bewustere samenleving op langere termijn.. :j


Trump heeft één enkele betrouwbare eigenschap, en dat is dat hij liegt. Ik denk dat het komkommertijd is bij die nieuwsredactie en ze proberen met elk klein dom ding nieuw vuur te poken. :') Dat, of ik zie en nieuwe film aankomen over radio-actieve tornado's :=

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 10:42

Shaggy09 schreef:
Janneke, het zijn toch echt de mensen die uiteindelijk die ecologische voetafdruk hebben en in stand houden.
Als er de helft minder zou worden voortgeplant, betekent dat ook een helft minder voetafdrukken.


Graag eerst efkes een helder begrip van wat ik zei en dan de rekenkunde.


Ten eerste had ik het over houding, zo je wil mentaliteit.
Hetzij: de aarde is van de generaties na ons, wij hebben haar te leen versus na ons de zondvloed/ grote wereldbrand.

2e: wij wonen dan wel niet in Brazilië en noem de landen maar op, we hebben wel een (neo) koloniale relatie met hen: daar werkt men zich de pokken, wij worden rijk, zij blijven arm.
Dat systeem is letterlijk duivels slim.

Geboortebeperking in de rijke deel der wereld: ik ben er niet tegen want we zijn overbevolkt.
Maar het maakt geen fluit uit: een dunner bevolkt Europa dat gewoon door gaat koloniaal te doen is meer van hetzelfde.
Bokkers die stellen dat ze geen kinderen hebben "en dus milieu vriendelijk zijn" bedriegen misschien zichzelf, maar mij niet. Sorry, ik heb een hekel aan deze verpakking van "na mij de zondvloed". (Egoïsme ten top.)

En hoe je de ecologische voetafdruk van deze branden moet rekenen: ...?
Ze zijn 'daar', maar zijn mede veroorzaakt door 'hier'.

Raineri
Berichten: 6236
Geregistreerd: 21-02-11

Re: De longen van de aarde staan in brand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 13:26

Een iets ander soort berichtje:

Ik wil geld doneren maar heb zelf voorkeuren voor wat lokale organisaties met lokale actoren:
https://www.sos-amazonia.org/eng

Ook Rainforest Trust schijnt goed te zijn. Ik heb nog niet gedoneerd, hebben jullie nog aanvullingen?
Ik heb 1 keer naar WNF gesmst (4333) maar doneer liever aan een andere organisatie.

Suggesties om CO2 te compenseren door donaties zijn ook welkom. Ik ben al bekend met een aantal platforms maar ik ben benieuwd of er nog betere suggesties zijn.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: De longen van de aarde staan in brand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 14:03

De G7 landen hebben blijkbaar 20 miljoen willen doneren maar dat hebben ze geweigerd.

Maar dan wel boos worden toen Noorwegen en Duitsland uit het fonds stapten...

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 18:43

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... uggestions

Ik vond dit ook weer zo'n bericht waar ik van van mijn stoel lazerde.. :x

Danique_G schreef:
Een iets ander soort berichtje:

Ik wil geld doneren maar heb zelf voorkeuren voor wat lokale organisaties met lokale actoren:
https://www.sos-amazonia.org/eng

Ook Rainforest Trust schijnt goed te zijn. Ik heb nog niet gedoneerd, hebben jullie nog aanvullingen?
Ik heb 1 keer naar WNF gesmst (4333) maar doneer liever aan een andere organisatie.

Suggesties om CO2 te compenseren door donaties zijn ook welkom. Ik ben al bekend met een aantal platforms maar ik ben benieuwd of er nog betere suggesties zijn.

Dankjewel! Daar ben ik dan weer enorm in geïnteresseerd! :j Ik heb zelf nog niet echt iets kunnen vinden, maar ben ook benieuwd en blij als anderen er nog meer weten.

Voor iedereen met de uitspraak van onze Amerikaanse vriend en zijn fascinatie voor atoombommen moest ik vandaag eventjes aan jullie denken :D

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/tr ... uggestions

Iets heel anders, maar misschien wel interessant.. Ik kwam vandaag via Instagram een bedrijfje tegen dat armbanden verkoopt en het geld doneert naar de gebieden verbonden aan die armband:

https://legendbracelet.com/

Hun nieuwe capsule armband-video raakte me zo erg dat ik toch heb besloten eentje te gaan bestellen. Voor mezelf zijn dit ook manieren om bewuster te leven en helpen zij mij dat vaker te herinneren of openingen te geven met anderen om in gesprek te kunnen gaan. Een "wat een mooie armband" is een mooie opening voor awareness-gesprekjes in je omgeving. En ik dacht dat dat misschien ook wel iets was voor anderen hier. :o

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 21:05

Ik kwam vandaag iets tegen.... er branden momenteel 4 voetbalvelden per minuut!
Maar.... als je dat in perspectief zet, in dit tempo duurt het bijna 300 jaar voor de amazone verdwenen zal zijn....

Ook zou het onzin zijn dat het de longen van de aarde zijn, want ze verbruiken net zoveel als ze opleveren...

(Bronnen ben ik aan het zoeken, teveel geleden vandaag :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 05:55

LadyMadonna schreef:
Ik kwam vandaag iets tegen.... er branden momenteel 4 voetbalvelden per minuut!
Maar.... als je dat in perspectief zet, in dit tempo duurt het bijna 300 jaar voor de amazone verdwenen zal zijn....

Ook zou het onzin zijn dat het de longen van de aarde zijn, want ze verbruiken net zoveel als ze opleveren...

(Bronnen ben ik aan het zoeken, teveel geleden vandaag :') )

Over dat laatste las ik ook dit idd:
https://nos.nl/l/2299044

NOS schreef:
"Het is een wijdverbreid misverstand dat de Amazonewouden 'de longen van de aarde zijn', zegt Amazone-onderzoeker Bart Kruijt van de Wageningen University: "Door fotosynthese nemen bomen CO2 op en produceren ze zuurstof. Maar ze nemen net zoveel op als ze uitstoten. Ze gaan pas zuurstof produceren als ze groeien. En dat is in de Amazone niet het geval, het wordt juist minder. Bovendien: de planten die in de plaats van die bomen komen, produceren die zuurstof ook. "


NOS schreef:
Dat onderschrijft collega-wetenschapper Ingrid van der Laan-Luijkx: "De bewering dat het Amazonegebied verantwoordelijk is voor 20 procent van onze zuurstof, klopt niet. Ik denk dat mensen het verwarren met dat er bijna 21 procent zuurstof in de lucht zit. Op de beschikbare hoeveelheid zuurstof in de lucht hebben de huidige branden in de Amazone bijna geen effect." Volgens wetenschappers gaat het naar schatting om een verschil van 0,001 procent.


Lastig om als leek informatie te vinden en te weten wat waar is... Dat er aandacht is, is hoe dan ook goed wat mij betreft want ook over 300 jaar geen Amazone meer is iets wat we moeten voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 06:19

Marie_Anne schreef:
Lastig om als leek informatie te vinden en te weten wat waar is... Dat er aandacht is, is hoe dan ook goed wat mij betreft want ook over 300 jaar geen Amazone meer is iets wat we moeten voorkomen.

Niemand trekt bovenstaande toch in twijfel?

De "longen van de aarde" is toch spreekwoordelijk, we denken toch niet echt dat zuurstof daar geproduceerd wordt en we stikken als de amazone weg is? Dat hoop ik tenminste (middelbare school biologie).

kiki1976

Berichten: 16858
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: De longen van de aarde staan in brand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 07:13

enzino, ik denk toch dat er genoeg mensen zullen zijn die dat wel denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 08:12

enzino schreef:
Marie_Anne schreef:
Lastig om als leek informatie te vinden en te weten wat waar is... Dat er aandacht is, is hoe dan ook goed wat mij betreft want ook over 300 jaar geen Amazone meer is iets wat we moeten voorkomen.

Niemand trekt bovenstaande toch in twijfel?

De "longen van de aarde" is toch spreekwoordelijk, we denken toch niet echt dat zuurstof daar geproduceerd wordt en we stikken als de amazone weg is? Dat hoop ik tenminste (middelbare school biologie).
Het gaat wel om meer dan dat hè :roll:

Nieuwsuur plaatste dit, wat dus niet waar blijkt te zijn.
https://mobile.twitter.com/nieuwsuur/st ... 6603601920
Citaat:
Het Amazonewoud produceert zo'n 20 procent van de zuurstof in de wereld. Hoe lang nog?

Raineri
Berichten: 6236
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:47

Wat een leuke armband Canon!!! Ik ga even ernaar kijken =)

Edit: misschien kunnen we een CO2 compensatie topic openen en elkaar helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:18

Ben er even heel kort ingedoken en dit is het verhaal:

Op 22 aug plaatste de Franse president Emmanuel Macron een tweet waarin hij stelde dat de amazone de longen van de aarde zijn en 20% van de zuurstof produceren.
https://twitter.com/EmmanuelMacron/stat ... 8962527232

Echter, om er wat quotes bij te pakken:
Citaat:
In fact nearly all of Earth’s breathable oxygen originated in the oceans, and there is enough of it to last for millions of years. There are many reasons to be appalled by this year’s Amazon fires, but depleting Earth’s oxygen supply is not one of them.

En:
Citaat:
But virtually all of the oxygen produced by photosynthesis each year is consumed by living organisms and fires.

Citaat:
Forest plants produce lots of oxygen, and forest microbes consume a lot of oxygen. As a result, net production of oxygen by forests – and indeed, all land plants – is very close to zero.

Bron: https://www.pbs.org/newshour/science/no ... -heres-why

Het lijkt er dus op dat Macron wat te graag op de twitter zit en niet zijn feiten checkt voor hij post (doet me denken aan een andere president).

Azmay

Berichten: 17991
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:21

De zuurstof is toch ook niet het probleem?
De CO2 die ze "vangen" en vrij komt bij het branden wel, of zit ik dan weer heel gek?

Overigens slopen we de zuurstofmakers in de oceaan ook gewoon flink, dus dat is ook niet heel positief :')

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: De longen van de aarde staan in brand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:29

De CO2 die vrij komt lijkt me inderdaad ook een groter probleem.
En volgens mij is het ook zo dat bomen/planten de lucht zuiveren, dus alsnog heel belangrijk.