(VOLG) Woonboerderij gekocht, dromen komen uit

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 13:58

chance schreef:
Je zou met een boomdeskundige een rondje kunnen maken en kijken welke er echt weg moeten ivm risico's.

Wat ik van zo iemand geleerd heb is dat je zelf ook wel wat kunt zien: als het flink waait en de bodem rondom de boom beweegt, is het niet goed. Dan is de boom z’n flexibiliteit kwijt en niet gezond meer.

Anoniem

Re: (VOLG) Woonboerderij gekocht, dromen komen uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 14:00

Dat lijkt me voor levende bomen een goede indicator inderdaad, echter staan er ook heel wat al dode bomen bij... Die op de oprit lag was zonder wortel om gegaan. Die gaan er dus sowieso uit moeten.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: (VOLG) Woonboerderij gekocht, dromen komen uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 14:12

Ik bedoelde met snoeien, vakkundig snoeien inderdaad. Zo een bomen mannetje weet waarschijnlijk precies hoe en wat.

Waar wij huren, zijn ze bomen gaan kappen, terwijl goed snoeien al heel veel doet. En op veel bomen is het heel soms hier en daar er eentje tussenuit halen om de rest beter te laten leven.

Goede bedrijven weten daar wel raad mee.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: (VOLG) Woonboerderij gekocht, dromen komen uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 19:15

Bij dode bomen lijkt het me duidelijk: d’r uit :+

Anoniem

Re: (VOLG) Woonboerderij gekocht, dromen komen uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 19:23

Dat is ook heel duidelijk, blijft wel de vraag nog hoe want dat is hier gewoon niet zomaar er uit trekken en gaan helaas.

zonnebloem18

Berichten: 24837
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: (VOLG) Woonboerderij gekocht, dromen komen uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 19:28

Ze snoeien gewoon eerst de takken eraf en dan plakken van de stam. Gebeurt veel vaker en is soms de enige optie vanwege bebouwing of andere bomen. Toch zijn de echt bomenmannen heel handig en kunnen goed mikken en dan kunnen ze een boom vaak ook nog wel gewoon omzagen.

Anoniem

Re: (VOLG) Woonboerderij gekocht, dromen komen uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 20:09

Bij ons achter kan geen hoogwerker komen dus dat is probleem nr 1 al :+

Maar goed we gaan het allemaal zien, stap voor stap!

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Re: (VOLG) Woonboerderij gekocht, dromen komen uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 20:11

Hoeft ook niet, ze gaan dan aan een soort trapeze in de boom hangen bij het zagen.

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 20:46

Bloodymary schreef:
Hoeft ook niet, ze gaan dan aan een soort trapeze in de boom hangen bij het zagen.


Kan Jolijn misschien nog kaartjes verkopen als voor een circusvoorstelling.
"Cirque du Jolijn" ipv cirque du soleil _O-

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Re: (VOLG) Woonboerderij gekocht, dromen komen uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 21:13

Haha, ik zie Jolijn dan nog wel meedoen ook.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: (VOLG) Woonboerderij gekocht, dromen komen uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 21:30

Geloof me, dat is echt een vak apart en daar wil je echt een vakman voor hebben. Goede boom verzorging wordt gedaan vanuit de boom, niet vanuit een hoogwerker. En klimmen met spikes alleen in dode bomen of bomen die geheel omgaan, niet bij alleen snoeien omdat je de bast te veel beschadigd. Zwaar en gevaarlijk werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 21:31

Maar waar zit de boom dan aan vast? Want die is zo groot dat ie nergens heen kan zeg maar! Ik maak morgen wel even een foto als ik er aan denk!

Hahahaha ja joh, doen we gewoon!

Wel zo fijn, net nog een half uurtje hebben voor het donker wordt en even de zonsondergang meepakken vanaf je paard <3

Afbeelding

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: (VOLG) Woonboerderij gekocht, dromen komen uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 21:34

De boomverzorger klimt aan een touw de boom in, zaagt eerst alle takken eraf (en vangt deze af ipv gewoon laten vallen, tenzij dat wel veilig kan). Daarna wordt de stam stuk voor stuk van boven naar beneden afgezaagd. Ook die stukken worden afgevangen aan een soort kabelbaan, tenzij ze veilig kunnen vallen.

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: (VOLG) Woonboerderij gekocht, dromen komen uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 21:37

bij ons in de buurt heet hij de 'boomchirurg' doe doen dat idd heel vakkundig. Boomstronken gaan op de aanhanger en takken worden versnipperd

Christiene
Berichten: 7720
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 21:40

hier ook zon boom meneer gehad met een collega die op de grond werkte.

die wekrte ook vanuit de boom met touwen ook de hele hoge bomen.

waar het kon gingen ze gewoon om waar het niet kon klom hij in.

Anoniem

Re: (VOLG) Woonboerderij gekocht, dromen komen uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 21:41

Dat klinkt hoopvol!
Ik ga eens in de buurt rondvragen!

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: (VOLG) Woonboerderij gekocht, dromen komen uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 21:51

Waar wij huren werden 2 grote oude eiken ook zo gedaan. Was niet nodig hoor, maar de eigenaren sporen niet.....

En laatst kwamen ze een andere boom snoeien en ging afval meteen door versnipperaar hun bak van de auto in.

De wortels hebben ze gefreesd en ook verwijdert. Wel vond ik deze mannen niet zo netjes werken daarbij en zou ik als het van mezelf was en mn paarden er rondlopen iets meer miepen over de wortels hoe ze die hebben achtergelaten. Ligt misschien niet eens aan de boomwerkers als ik erover nadenk.....Kan me voorstellen dat die het zat waren.

Hier deden ze wel alles in opdracht. Ik zou ook echt advies van de boom man willen, omdat goed snoeien bomen kan sparen. Hier hebben ze duidelijk gedaan wat ze opgedragen werd. Ook laatst met snoeien. 1 hele grote, zware tak boven de oprit is blijven zitten.

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 21:52

Robijntjah schreef:
Dat klinkt hoopvol!
Ik ga eens in de buurt rondvragen!

Ik ken een jongen die daarmee pas een eigen bedrijf is begonnen. Heeft hier ook wel eens wat gedaan, is erg goed. Als je zijn gegevens wil, dan app me maar even. Je merkt ook echt aan hem, dat hij van bomen houdt..

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 09:01

Robijntjah schreef:
Wel zo fijn, net nog een half uurtje hebben voor het donker wordt en even de zonsondergang meepakken vanaf je paard <3

[ [url=m/d9RpiC.jpg]Afbeelding[/url] ]


<3 :+: <3

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Re: (VOLG) Woonboerderij gekocht, dromen komen uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 11:41

Ze klimmen gewoon in de boom ja, zonder hoogwerker. Informeer jezelf goed en nog beter: zorg dat je contactgegevens hebt via andere mensen. De offertes die wij kregen varieerden van € 2100 tot € 4500 voor onderhoud en het omhalen van 3 dode Berken... We hebben van de buren een telefoonnummer gekregen van iemand die het voor een fractie daarvan schijnt te doen - maar die belt me niet terug. En iemand die zelf kwam met dat ie het veel goedkoper deed, maar die belt ons ook niet terug. :')

Paddenstoelen op bomen is ook een slecht teken. Onze paddenstoelenboom is 3 weken geleden om gegaan. Of eigenlijk, in een andere boom gevallen, maar omdat niemand me terug belt hangt ie er nog steeds.

En schade door je eigen bomen is gewoon gedekt, maar je wil dat hoe dan ook voorkomen. De schade is altijd groter dan de uitkering, het levert ontzettend veel gedoe op en het kan gevolgen hebben voor je premie.

Anoniem

Re: (VOLG) Woonboerderij gekocht, dromen komen uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 11:55

Thanks voor de tips!

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 11:55

Wij halen de meeste bomen zelf om zolang ze niet in de buurt van het huis en straatbeeld staan.
Onze buren waren zo lief om een boom voor ons te laten snoeien omdat ze last hadden van de bladeren en bang waren dat er een tak op ging vallen.
Die hebben 2 bomen op hoogte laten afzagen en er door een kunstenaar 2 uilen uit laten zagen. Echt supermooi om te zien.
Moet zeggen dat het simpel omhalen niet zo moeilijk is. Al doe ik de dunne bomen en mijn broertje met een grotere zaag de rest.

Anoniem

Re: (VOLG) Woonboerderij gekocht, dromen komen uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 11:56

Ja wij halen de meeste ook zelf om maar er staan er echt een aantal (eigenlijk 10tallen maar een stuk of 6 problematische) rondom het huis die te groot zijn om mee aan te rommelen.

Prairy
Berichten: 9073
Geregistreerd: 28-12-03

Re: (VOLG) Woonboerderij gekocht, dromen komen uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 12:32

Wij hebben rondom een hutje waar we een relaxplek gaan maken, de bomen ook op een meter of 4 hoogte laten toppen (dennen, die lopen niet meer uit). Daar gaan we nu een verhoogd platform tussen maken waar we kunnen zitten, een schommelbank aan kunnen hangen en hangmatten tussen hangen.

Ik zie ook al dat de vogels er gebruik van maken als uitkijkplek en voor bijv beestjes als spechten is het interessant. Deze bomen zullen uiteindelijk wel om gaan, maar zo kunnen ze, zonder dat ze in de weg staan, toch nog een paar jaar (ik verwacht ergens iets van 10-15 jaar) een andere functie vervullen.

Christiene
Berichten: 7720
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 12:37

Kan me herinneren dat er hier een van binnen een al helemaal rot was. Stond tussen twee schuren met paarden... Maar goed ook dat die omging voor de winter.