[VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 10:19

Maar ehm. Heb je er al eens onder gekeken? :+

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-19 10:21

Sintara schreef:
Maar ehm. Heb je er al eens onder gekeken? :+


Ja hangt niks, gisteren stal eigenaresse gevoeld maar hij laat dat niet goed toe. Maar wilt niks zeggen als hij hoger zou zitten hè.. Shetlander van Mn zus liet ook zijn ballen niet zien of voelen, was toch echt een hengst!

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 11:08

Klopt, maar soms wordt de meest logische eerste stap vergeten :j

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 12:04

k_m schreef:
Wat denken jullie, hij reageert echt heel fel op de merries, maar andersom nog veel erger. Alle merries zijn zooo extreem hengstig, echt nog nooit gehad. De paarden staan er allemaal al verschillende jaren, en er is al vaker een nieuwe ruin geweest. Op de mijne reageren ze echt heel hengstig.

Nu reageert lex ook erg fel. In de weide paraderen als er een merrie voorbij komt, soms losse achterbenen als het hem niet helemaal aanstaat, vandaag aan de longe vond ik hem ook heel dominant. Met rijden is hij ook de kluts helemaal kwijt als er een ander paard voorbij komt.

Ik heb even mijn DA gemaild voor zijn mening. Hij zal vast wel moeten wennen, maar de reacties van de merries vind ik wel echt vreemd.. we zijn een beetje bang dat ie misschien niet goed gecastreerd is oid?? Iemand ervaring hiermee?

Volgens mij is dat echt de nieuwigheid hoor. Overigens zijn er zat toch echt gecastreerde ruinen die toch merries dekken.Het man-zijn zit ook tussen de oren en daar kun je het niet uithalen. Op mijn pensionstalling zetten ze merries en ruinen meestal wel in aparte weides.Ik zou me beslist niet ongerust maken.Het paard moet ook nog aan een nieuwe eigenaar en nieuwe stalling en nieuwe stalgenoten wennen.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-19 13:10

Ja we nemen gewoon even bloed. Ik denk ook dat het gewenning is, maar als het toch niet zo is weet ik het liever nu!

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 13:37

Vaak hebben merries aan het begin en aan het eind van het seizoen een heftigere hengstigheid. Al is het daarvoor misschien nog wat vroeg. Weet je of hij op latere leeftijd geruind is en of hij gedekt heeft? Vaak blijven ze dan ook wat meer "hengst" in hun koppie. Misschien kan het ook zijn dat hij zo op nieuwe merries reageert en dat het later weer afneemt?

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-19 13:44

Jennyxx schreef:
Vaak hebben merries aan het begin en aan het eind van het seizoen een heftigere hengstigheid. Al is het daarvoor misschien nog wat vroeg. Weet je of hij op latere leeftijd geruind is en of hij gedekt heeft? Vaak blijven ze dan ook wat meer "hengst" in hun koppie. Misschien kan het ook zijn dat hij zo op nieuwe merries reageert en dat het later weer afneemt?


Ik vermoed dat hij wel iets later geruind is. Stond hiervoor bij een spring ruiter, ik heb het idee dat die hem eerst hengst hebben gelaten ivm zijn afstemming. Mensen hadden hem 3 jaar en ze hebben hem wel gekocht als ruin. Hij is 8 nu. Zijn eigen reactie valt opzich mee, maar wel feller dan ik gewend ben. Uitstappen naast een merrie van de week ging hij helemaal klauwen met zn voor benen bv. En hij heeft echt wel losse achter benen als het hem niet aan staat. Verder is hij op stal wel rustig en dan staat er ook een hengstige merrie langs. Hij eet wel niet altijd zijn brok op.

We zullen het zien! Als het gewenning is is het ook zo, maar ivm kosten en verborgen gebreken wil ik het toch zeker weten nu.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 14:19

Ik heb ooit een oud ponytje gehad die pas na zijn tiende was gecastreerd. Die bleef enorm naar merries trekken ,zat ook te kappen ,te hinniken, enzo. Maar het voordeel was dat het een lekker pittig en vitaal diertje was.Hij was altijd verliefd op een merrie met voorkeur voor heel grote dames. Op zij 31ste lag hij ineens dood in de stal,volgens de erbijgeroepen veearts door acuut hartfalen.Dit zijn wel de fijnste en dapperste paardjes.Die doorgaan wat er ook gebeurt.Ik weet niet of jouw paard ook zo'n geval is of dat het toch komt door een soort stress vanwege al het nieuwe.Overigens denk ik dat rijden en werken ,i.t.t. wat anderen hier zeggen,juist wel goed is voor zo'n paard omdat hij daar energie ik kwijt zal kunnen.

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 14:56

Weet niet of het in België ook zo is, maar ik moest 14 dagen wachten op de uitslag van de testosteron test hier. Wel goed hoor, bloedje trekken! Kost ook de kop niet en wie weet wat eruit komt :)

Overigens heb ik er hier één op stal staan met maar 1 balzak en een testosterongehalte lager dan de gemiddelde merrie :')

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 15:35

k_m schreef:
Wordt vandaag ineens bloed getrokken. Vroeg aan Mn DA, wat als het verhoogde waarden zijn? ‘Dan gaan we zoeken’ zegt ie. Naja hopelijk is het niet zo. Is wel een verborgen gebrek moest het wel zijn toch?


Jammer dat er misschien weer iets 'mis' blijkt te zijn. Ik weet niet of het een verborgen gebrek is. Als het aan de buitenkant lijkt alsof hij gecastreerd is en de vorige eigenaren hadden nooit problemen, konden zij ook niet weten dat hij een klophengst is.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-19 17:28

Ja geen idee zelf.. misschien is het ook helemaal niet. De dierenarts zei dat het morgen geweten was, maar ben niet zeker!

We zullen zien, ff niet druk in maken. Hij doet zelf ook niet gevaarlijk ofzo. Die achterbenen kan ik niet mee lachen, maar daar wordt hij gewoon voor gestraft als ie dat doet.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 17:41

k_m schreef:
Ja geen idee zelf.. misschien is het ook helemaal niet. De dierenarts zei dat het morgen geweten was, maar ben niet zeker!

We zullen zien, ff niet druk in maken. Hij doet zelf ook niet gevaarlijk ofzo. Die achterbenen kan ik niet mee lachen, maar daar wordt hij gewoon voor gestraft als ie dat doet.

Bedoel je dat hij slaat? Naar andere paarden,of naar mensen?In het laatste geval zou ik dat wel een probleem vinden.Maar hengstengedrag is dat niet,want die kappen eerder met de voorbenen en bijten nog al eens.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 17:45

emilyslaluna schreef:
k_m schreef:
Wordt vandaag ineens bloed getrokken. Vroeg aan Mn DA, wat als het verhoogde waarden zijn? ‘Dan gaan we zoeken’ zegt ie. Naja hopelijk is het niet zo. Is wel een verborgen gebrek moest het wel zijn toch?


Jammer dat er misschien weer iets 'mis' blijkt te zijn. Ik weet niet of het een verborgen gebrek is. Als het aan de buitenkant lijkt alsof hij gecastreerd is en de vorige eigenaren hadden nooit problemen, konden zij ook niet weten dat hij een klophengst is.
het direct 'iets mis' noemen vind ik wel wat overdreven :=. Beestje is net verhuisd naar een nieuwe stal, nieuwe paardjes en ook nog een nieuwe eigenaar. Best logisch dat daarop gereageerd wordt.

Het is slim van TS om even te checken of het toch geen klophengst is. Maar ik heb hier ook wel eens een stal gehad waarbij de merries wat heftiger reageerde op mijn ruin. En juist dat heftige gedartel van die merries, daar reageerde hij dan af en toe weer op.

Maar mocht er niks uit de bloedtest komen: geef het dan even de tijd. En kijk of het mogelijk is om de paardjes toch samen te zetten. Over een draadje is net niet echt contact voor ze. En vaak is het heftige er dan ook direct af. Of ja, dat zou ik dan toch doen.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-19 18:33

Ik ga er ook niet vanuit, maar het is ons wel op gevallen en dan weet ik het liever zeker.

Hij drijgt met slaan naar mensen, maar bv niet met uitkrabben, wel met achterbenen afspuiten of als we gisteren aan zn ballen wouden voelen. En als hij met grondwerk iets niet goed begrijpt wilt hij ook drijgen met slaan. Ben hier gewoon streng op nu. Kappen met de voor benen deed ie zondag heel fel toen ik wou uitstappen in een piste naast de weide. Daar schrok ik wel van, was de eerste keer.

Ik wil even benadrukken dat ik het gewoon laat testen voor de zekerheid! Hij is verder echt braaf en lief. Hij moet volgens mij gewoon wennen, maar het is gewoon opvallend. Hij krijgt echt alle tijd om zich aan te passen, als de test heel duidelijk negatief is weet ik gewoon dat het wel goed komt. Anders weet je ook dat je beter er naar laat kijken! Ik ben blij om te horen dat er nog ruinen zijn die ook vergelijkbaar zijn. Zeker met recente verhuis en verandering van kudde naar apart lijkt het me eerder daar te zitten!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-19 18:59

Ben net weer geweest en DA was nog niet geweest, heb het voorlopig even af gebeld. De rust was weder gekeerd en hij was echt heel braaf. Denk dat hij eerder verlatings angst heeft, als hij als eerste binnen moet wordt hij bv ook heel zenuwachtig. Komt van een kudde dus denk dat hij vooral hier aan moet wennen. En het is toch niet iets wat ik op de vorige eigenaren kan verhalen dus laat het wel even zo!

Je kan hem gewoon los zetten in de gang, appeltje geven en dan volgt hij je gewoon braaf terug mee in de stal haha lief ding


Afbeelding

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 22:49

freetorun schreef:
emilyslaluna schreef:
Jammer dat er misschien weer iets 'mis' blijkt te zijn. Ik weet niet of het een verborgen gebrek is. Als het aan de buitenkant lijkt alsof hij gecastreerd is en de vorige eigenaren hadden nooit problemen, konden zij ook niet weten dat hij een klophengst is.
het direct 'iets mis' noemen vind ik wel wat overdreven :=. Beestje is net verhuisd naar een nieuwe stal, nieuwe paardjes en ook nog een nieuwe eigenaar. Best logisch dat daarop gereageerd wordt.

Het is slim van TS om even te checken of het toch geen klophengst is. Maar ik heb hier ook wel eens een stal gehad waarbij de merries wat heftiger reageerde op mijn ruin. En juist dat heftige gedartel van die merries, daar reageerde hij dan af en toe weer op.

Maar mocht er niks uit de bloedtest komen: geef het dan even de tijd. En kijk of het mogelijk is om de paardjes toch samen te zetten. Over een draadje is net niet echt contact voor ze. En vaak is het heftige er dan ook direct af. Of ja, dat zou ik dan toch doen.


Daarom ook de aanhalingstekens. Ik vind het ook niet echt iets mis maar zo te lezen is er volgens TS haar gevoel iets aan de hand. ;)

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-19 17:22

Even een update! Gemoederen zijn wat bedaard. Met rijden is hij nog helemaal uit focus als er andere paarden voorbij komen, maar gelukkig is dat niet zo vaak en daar kunnen we wel aan werken.

Hij liep de eerste weken steeds beter en meer ontspannen, maar nu heb ik vorige week een lesje genomen en hij zoekt echt niks ontspanning meer op, of hij duikt veel te diep. Ik rij hem nu goed voorwaarts maar het is echt een beetje een giraf momenteel :+ , opzich vind ik het goed dat we nu eerst aan voorwaarts denken gaan werken, maar wel gek dat hij eerder eigenlijk gelijk enorm verbeterde en juist wel een fijne aanleuning zocht.

Zaterdag komt de tandarts even, hij is altijd heel fel bezig met zn tong en mond. Heb er nu een appel bitje in gehongen, met het idee dat hij dan een iets aangenamere associatie heeft, maar merk niet veel verschil. Reed eerst met een enkel gebroken knevel, en heb ook een sweet iron geprobeerd. Aan 1 kant heeft hij altijd de mond iets open.

Als iemand denkt van hè misschien dit of dat, laat het gerust weten! Ik wacht nu ff de tandarts af. :)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 20:36

Wat denkt je lesgever? Mss waren de vorige eigenaars net wat handiger met hem en is dat narij-effect wat weg nu. Heeeeeel herkenbaar zou ik dat vinden :=

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-19 20:53

Nee hij liep bij haar echt helemaaaaal niet goed en amper nageeflijk. Wel super braaf maar met sporen er in geprikt niet normaal en gewoon meer gestuurd als een fiets dan als een paard. Daarom dat wij het fijn vonden dat hij met correct rijden gelijk begon na te geven en ontspanning te zoeken. Maar dat is nu weer weg.

Lesgeefster denkt dat hij het bit ontwijkt omdat hij gewend is dat dit pijn doet (ondersteboven) of dat ze hem heel hard van voor naar achter hebben gereden i.p.v. andersom. Daarom moest ik hem nu vooral heel voorwaarts rijden. Maar dat deed ik in het begin ook en toen ging hij steeds beter lopen. Wel mocht hij van mij meer aan de rand nog steun zoeken en moet hij nu op 3de hoefslag omdat hij veel balans mist. Ze vond hem heel groen ogen onder het zadel.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 21:37

Het kan ook gewoon zijn dat dit even een dipje in het rijden is. Ik had vroeger altijd lessen die dan opeens bagger gingen terwijl het al weken vooruit ging. Een paard kan ook zijn dagje/week niet hebben.

Dus als er niks uit de tandarts komt, misschien even afwachten?

terrabeertje
Berichten: 1090
Geregistreerd: 22-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 21:39

Ik vind het heel erg leuk om je verhalen te volgen omtrent je nieuwe paardje maar het is niet helemaal netjes dat je zo spreekt over de vorige eigenaren. Ik ga er van uit dat ook zij het beste met het paardje voor hebben gehad en denk dat je beter gewoon kunt kijken naar hoe het nu met jullie als combinatie gaat, dit is namelijk altijd anders. Een nieuwe ruiter, nieuwe omgeving, misschien wel wat veranderingen in stalmanagement komt er allemaal bij kijken. Daarbij gaan veel paarden uitproberen en voelen hoe ver ze bij iemand kunnen gaan.

Ik vind jullie iig een leuke combi en het gaat helemaal goed komen hoor! Succes en vooral: geniet!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-19 21:50

Gho vind zelf niet dat ik enige verplichting heb tegenover de vorige eigenaar. Ik benoem gewoon feiten, er werd geprikt met sporen, en het bit heeft er ondersteboven in gehongen.. Is gewoon echt zo gebeurd. Ik kijk naar ons als combinatie, maar als een paard een bit andersom in heeft gehad is het misschien niet heel gek dat hij het bit daardoor gaat ontwijken. Probeer hem gewoon te begrijpen!

Sowieso inderdaad de tandarts afwachtten! Ik vind het ook geen probleem dat hij nog zoekende is, maar omdat hij ook zo fel met mond en tong bezig is ben ik even aan het denken wat ik kan doen om het hem minder lastig te maken. Ook qua bitten enz vind ik het best lastig! Ben heeel benieuwd voor de tandarts! Ga ook gelijk bit advies vragen bij haar.

We gaan nu om de week in ieder geval les nemen. Is bij mijn stal eigenaresse dus wel fijn, die kijkt soms tussendoor ook even mee. En ze werkt echt heel fijn, goede uitleg en echt op de juiste manier. Die zei gelijk van eerst lopen dan z’n hoofd. Waar ik het mee eens ben, vind het gewoon ergens vreemd dat hij het eerst wel zo netjes aanbood. Maar hij krijgt lekker tijd. Vandaag heb ik even zonder zadel uit gestapt, hij is zoooo smal! Tis geen zetel in ieder geval :+

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 11:54

Kan ook inderdaad vrij typisch zijn voor een paard dat meer zijn draai ergens vindt en meer vertrouwen krijgt, zoals eerder gezegd, durven ze dan wel eens gaan testen en grenzen opzoeken.
Mijn paardje was de eerste maand doodbraaf (we reden wel nog niet) en dan begon ze echt de ezel uit te hangen (= steigeren, trekken, omver lopen, ...) Heb er veel grondwerk in gestoken en dat heeft enorm zijn vruchten afgeworpen. 2 maanden later was ze weer superbraaf, dan het rijden opgepakt, ik heb op 1-2 maanden zooooo veel vooruitgang gemaakt, kwam ze nageeflijk, begon ze te stellen en lichtjes te buigen! En nu ... en nu, begint ze weer de ezel uit te hangen :p mini-rodeo's geven als ze schrikt van dingen waar ze helemaal niet van hoort te schrikken, bokken als ik galop vraag, loopt zo krom naar buiten gewrongen de ene helft van een cirkel en de andere helft over de schouder weg, ...

Kortom, precies ineens maanden terug achteruit, beetje zoals jij het nu aanvoelt.
Het kan zeker geen kwaad om tanden en bit te laten checken, dan heb je daarover al zekerheid.
Maar als daar niets uit komt, niet te veel zorgen maken en consequent verder werken, je bent denk ik prima bezig :) Komt wel weer slim!

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 12:42

Hoort er een beetje bij hoor, je doet een paar stappen vooruit en opeens lijk je weer een heel stuk minder ver. De kunst is om je niet te laten ontmoedigen en door blijven gaan met wat goed voelt. Als dat even wat meer focus op grondwerk of longeren is, dan doe je dat lekker. Dan bewaar je het rijden voor je lessen bijvoorbeeld. Dikke kans dat je er gewoon weer sterker uitkomt samen!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-19 12:50

‘Fijn’ om te horen dat dit redelijk normaal is! De tandarts kan vandaag al i.p.v. zaterdag, blij mee!

Ben blij dat ik het toch geplaatst heb. Ik vond het zo vreemd dat het eerst echt top ging en dan ineens minder. Maar dan doen we het gewoon zo. Lekker lesjes pakken en ga me ook eens verdiepen in meer actief longeren i.p.v. gewoon rondjes slingeren!