Val-les geven aan kind?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 10:53

De keren dat mijn dochter in het zand heeft gelegen zijn dus niet meer te tellen op 2 handen. Nou is ze ook een klein licht (net de 20 kilo gepasseerd terwijl ze 8 is) wuppie voor haar leeftijd, die al een salto voorover maakt als ze op een grotere pony zit die plots gras gaat eten. Dan trekken ze haar zo uit het zadel want qua gewicht heeft ze ook niks in te brengen natuurlijk.. :')
Nu zijn dat niet de harde vallen, maar ze valt wel. :+

Even voor de beeldvorming, dit is ze op haar favoriete manege-pony (sinds de shetlander van de manege overleden is). De meeste manege pony’s zijn dit formaat.. (Dit is een ijslander, ze hebben veelal ijslanders en een aantal haflingers en een paar gewone pony’s op deze manege.)

Afbeelding

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Val-les geven aan kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 11:01

Ik was al 12 toen ik begon met rijden en werd gelijk op 'n gewoon paard gezet. De manege had maar een paar pony's en die waren voor echt kleine kinderen.

Rossfechten
Berichten: 539
Geregistreerd: 28-07-14
Woonplaats: zeeland

Re: Val-les geven aan kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 11:49

Zelf leer ik ook kinderen vallen/doorrollen. Voor mezelf ook al regelmatig minder zware blesures door gehad doordat je lichaam weet wat tie moet doe.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Val-les geven aan kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 11:56

Ik heb een grote broer, ideaal voor valles :') nog nooit echte valles gehad, ben 32.

Narcomil

Berichten: 138
Geregistreerd: 04-02-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 12:05

Ik zou eens gaan vragen bij een vechtsport vereniging; judo of jiu-jitsu bijvoorbeeld, of jouw dochter een lesje valbreken kan krijgen. Misschien zijn er wel meerdere ruitertjes (of hun ouders :+ ) geinteresserd en kunnen de kinderen samen een "workshop" volgen?

Ik weet dat in Enschede onder de studenten de vechtsport vereniging ieder jaar een trade doet met de ruitervereniging, lesje valbreken in ruil voor lesje paardrijden. Dus misschien dat de vereniging bij jullie in de buurt zelfs wel vaker aan ruiters een les valbreken heeft gegeven.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Val-les geven aan kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 12:14

Het is mij zon 21 jaar geleden wel uitgelegd en geleerd maar ik viel zelf altijd op de meest onpraktische manieren dat ik het niet toe kon passen _O-
Het zou wel een goede zijn vind ik, iedereen pakken ze tegenwoordig maar gewoon in voor de veiligheid maar als iemand valt weten ze nog niet hoe te handelen

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Re: Val-les geven aan kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 12:48

Nouja, val-training klinkt allemaal leuk. Maar als je gelanceerd word en plat op je rug terechtkomt, dan mag je nog proberen een bolletje te rollen..

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Val-les geven aan kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 12:53

Ik ben maar één keer vervelend terecht gekomen, toen heb ik maanden een zere schouder gehad. Denk niet dat ik dat met valtraining had kunnen voorkomen. De meeste keren had ik meer geluk dan wijsheid dat ik gewoon op m'n voeten terecht kwam, omdat ik wel instinctief de teugels blijf vasthouden en als ik dan zover was dat het paard daardoor een ruk in z'n bek kreeg dan trok hij me in feite dus overeind.

Rossfechten
Berichten: 539
Geregistreerd: 28-07-14
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 15:44

SETEFURII schreef:
Nouja, val-training klinkt allemaal leuk. Maar als je gelanceerd word en plat op je rug terechtkomt, dan mag je nog proberen een bolletje te rollen..

Kun je afslaan dat is een judo techniek. Een keer iemand zien doen en die stond zo op en reed weer pijnloos verder. Hij vertelde dat hij dat op judo had geleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 16:23

Ik heb ook val-training gehad met oog op paardrijden, was in een gymzaal maar vanuit paardensportopleiding. Kennis is altijd mooi meegenomen, tuurlijk garandeert het niets maar het kan geen kwaad het een en ander te weten mocht je de kans krijgen het toe te passen.
Kort gezegd, probeer door te rollen zodat niet alle "valenergie" in de klap zelf terecht komt. Of afslaan inderdaad.
Daarnaast weet je vaak vantevoren wel dat je niet kunt blijven zitten, hiermee kun je je dus enigszins al voorbereiden of gewoon de optie kiezen vrijwillig eraf te gaan zodat het nog iets gecontroleerder is. Maar ja. Allemaal mooie praat maar instinct neemt vaak over :D

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Val-les geven aan kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 16:33

Ik heb altijd aan judo gedaan nu ja,toch ruime 10 jaar.Kon dus uitstekend vallen.Toch heb ik er met paardrijden weinig baat bij gehad,Het vallen ging vaak zo snel dat ik weinig tijd had mijn val te breken.De keren dat ik op 45 jaar rijden gevallen ben zijn dan ook op 1 hand te tellen.

Ik denk eigenlijk als je zo vaak valt dat je meer baat hebt bij zitlessen.Mijn dochtertje was ook klein en fijn reed ook grote pony's,maar is ook weinig gevallen.Wel aan de longe en zonder zadel zitlessen gehad.

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 21:25

Rossfechten schreef:
SETEFURII schreef:
Nouja, val-training klinkt allemaal leuk. Maar als je gelanceerd word en plat op je rug terechtkomt, dan mag je nog proberen een bolletje te rollen..

Kun je afslaan dat is een judo techniek. Een keer iemand zien doen en die stond zo op en reed weer pijnloos verder. Hij vertelde dat hij dat op judo had geleerd.


Goed plat vallen, met of zonder afslaan houdt in dat de klap over je volle lengte verdeeld wordt - zo stom nog niet.

Tijdens een valbeweging een draai inzetten is een (""verworven"") reflex. (Parachute/ segmentale rolreflex.) De meeste mensen hebben dit reflex - zij het dat het is gericht op vallen vanaf je eigen voeten.

Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Val-les geven aan kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 17:51

Ik heb nooit val-les gehad maar liet me als kind in alle gangen van de pony af vallen om het te oefenen (zonder cap, zonder BP inderdaad) mij heeft het altijd wel goed geholpen want het haalt inderdaad de angst voor het vallen weg, je wordt handiger met je lichaam en dat vergroot weer het zelfvertrouwen. Dus ik vind het een goed idee dat je het je dochter wilt leren.

Rijdt ze ook weleens zonder zadel? dat is ook mooi om een goede zit te ontwikkelen en makkelijker soms met "vallen".

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Val-les geven aan kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 18:08

Ik heb ook valles gehad als kind, leerde zelfs om aan de nek van het paard te blijven hangen om niet te vallen. Levensgevaarlijk als ik er achteraf over nadenk, zo gaan hangen zou je paard afremmen (en dan valt die met een beetje pech zo over je heen volgens mij haha). Maar de valles heeft wel angst weggenomen inderdaad, je weet hoe vallen is en hoe je best kan vallen om door te rollen. Ik vond het een meerwaarde!

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Val-les geven aan kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 11:14

Als je écht flink valt, hangt veel af van je reflexen op dat moment. En die oefenen is best een goed plan. Weten hoe je moet vallen dus.
Ik heb afgelopen augustus tijdens een sprong een val gemaakt in de categorie bewusteloos ambulance ziekenhuis, en heb in die seconde dat het gebeurde nog bedacht dat recht voorover op hoofd/nek klappen geen goed plan was. En heb me in mijn val naar links opzij gedraaid, van het paard af.
Daardoor heb ik nu nog steeds een flinke plek littekenweefsel zonder gevoel in mijn linkerbovenarm en desondanks had ik een flinke hersenschudding. Maar volgens ziekenhuisarts was het wél een goede reflex op dat moment.

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Val-les geven aan kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 08:45

Zij het, dat reflexen geen gewoontes zijn.

Je valreflexen bouw je op als kind van plm 1 jaar terwijl je primitieve reflexen 'verdwijnen'.
(En bij wanboffers verloopt dit proces niet ideaal en zijn de valreflexen niet of niet goed ontwikkeld. Dat kun je op volwassen leeftijd gewoon alsnog laten gebeuren.)

Uiteraard is valtraining wel zinvol...!

pmarena

Berichten: 48141
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 09:04

elnienjo schreef:
Ik ben maar één keer vervelend terecht gekomen, toen heb ik maanden een zere schouder gehad. Denk niet dat ik dat met valtraining had kunnen voorkomen. De meeste keren had ik meer geluk dan wijsheid dat ik gewoon op m'n voeten terecht kwam, omdat ik wel instinctief de teugels blijf vasthouden en als ik dan zover was dat het paard daardoor een ruk in z'n bek kreeg dan trok hij me in feite dus overeind.


Zo heb ik als tiener juist lelijk mijn enkel gebroken na een val van een grote 3-jarige. Ik hou ook altijd de teugels vast maar als de kop dan omhoog gaat en je omhoog wordt getrokken terwijl je voet daarvoor niet in een handige hoek ligt....auw :=

hagelslag
Berichten: 9042
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Val-les geven aan kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 09:49

Ik weet wel dat ik bij mijn laatste val geprobeerd heb fatsoenlijk af te rollen.
Het heeft alleen geen nut gehad _O-
Ik ben wel "mooi" doorgerold nadat mijn elleboog+bovenarm de klap had opgevangen

mavantos

Berichten: 3598
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Val-les geven aan kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 10:28

Mijn paarden geven mijn wel eens valles, maar de training is nog niet zo succesvol geweest :')

GWR
Berichten: 801
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 10:31

Lijkt me heel goed om weer in te voeren, vraag me wel af waarom het 'afgeschaft' is want je hoort het inderdaad bijna nergens meer? Ik zou inderdaad wel vanaf de grond/een bal beginnen. En de pony moet er niet bang van worden als ze zich laat vallen natuurlijk haha.

Ik ben ook wel vaker gevallen en ging altijd goed. Tot 5 weken terug: ik was me er wel bewust van dat voorover eraf geen optie was (met 4 benen de lucht in en blijven springen dus dan was ze op me gesprongen) dus heb me naar de zijkant laten gaan, maar doorrollen werkte niet; gebroken bovenbeen |( Verder geen enkel blauw plekje, snap er nog steeds niks van.

Zoolgangster

Berichten: 9619
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:43

LukieBradley schreef:
Het is mij zon 21 jaar geleden wel uitgelegd en geleerd maar ik viel zelf altijd op de meest onpraktische manieren dat ik het niet toe kon passen _O-
Het zou wel een goede zijn vind ik, iedereen pakken ze tegenwoordig maar gewoon in voor de veiligheid maar als iemand valt weten ze nog niet hoe te handelen


Zelfs mijn judo-leraar heeft wel eens een situatie meegemaakt waarin hij zijn ruime ervaring met valbreken niet kon toepassen... en brak zijn enkel op 2 plaatsen. Moet je vooral niet doen als judo-leraar, want iedereen vroeg aan hem of ie zijn val niet kon breken... nou ja, in ieder geval wel zijn enkel. :')

Zelf 1x over de kop gegaan en knetterhard doorgerold, met een gekneusd bekken als gevolg, maar ik had meer het idee dat het doorrollen door de enorme snelheid kwam, dan door het judo...
En achteraf gezien kwam de valpartij mogelijk doordat ik de dag ervoor wat al te fanatiek bezig was geweest op de sportschool: judo plus karate-training en daardoor spierstijfheid en mede daardoor erafgevallen, want normaal gesproken was ik niet onvrijwillig van een paard af te krijgen.

Dus samengevat judo (en bepaalde vormen van karate) zijn goed om te leren vallen, maar je valt eerder van je paard als je te hard getraind hebt. _O-

Anoniem

Re: Val-les geven aan kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 15:52

De tip om vallessen bij een judo-vereniging te doen vind ik ook echt een goede, ga ik eens naar kijken!
Iemand met een bal vallessen geprobeerd? Hoe pak ik dat het beste aan?

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 16:05

Ik kom ook uit de tijd van het knoopje in je elastiek van de cap. Ik heb nooit val les gehad. Was ook niet nodig. Als 5 jarige begon ik op een shet. Ik ben er zo vreselijk vaak afgevallen. Soms wel 5 keer in een les. Op een bepaald moment wordt je er vanzelf handig in.

Calixae

Berichten: 473
Geregistreerd: 12-07-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 21:50

mavantos schreef:
Mijn paarden geven mijn wel eens valles, maar de training is nog niet zo succesvol geweest :')


Juist. :')