[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48143
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 09:11

Leuk origineel padje +:)+

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 23:42

Ik ben op zoek naar iemand die een pasconsult kan doen in Aachen. Liefst iemand die western look zadels heeft die of tweedehands zijn of gemaakt van Vegan materialen.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 08:40

Maddoxx schreef:
Ik ben op zoek naar iemand die een pasconsult kan doen in Aachen. Liefst iemand die western look zadels heeft die of tweedehands zijn of gemaakt van Vegan materialen.


Je zou contact op kunnen nemen met Paula van www.freehorsepasservice.nl

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 09:54

Sweetiee schreef:
Hoihoii

Ik lees al een tijdje stilletjes meer, maar vraag nu toch graag eens om advies.

Mijn paardje (pony Oldenburger) van 5 jaar ben ik nu rustig aan aan het oppakken met rijden, maar telkens zonder zadel. Is tuurlijk heerlijk maar vanwege die warmte krijgt ze snel zweetplekken :+ en voor de ritten die langer duren als 10 minuten vind ik het voor haar rug toch ook wel prettig om er een zadel op te hebben.

Nu is vandaag FreeHorsePasservice langs geweest en hebben we wat zadels geprobeerd.
Ik had zelf eerst de Barefoot Nottingham maar deze ligt helaas niet goed, te bol voor haar platte enorm ronde rug.
De ghost daar viel ik al van af voordat ik er op zat en pony ging in paniek de bak door met een zadel onder haar buik |o

Toen kwamen we op de Edix Equis uit en deze lag eigenlijk super goed.
Nu duurde het eventjes voor haar (en mijn) angst voordat ik er weer op zat maar toen ik er eenmaal weer op zat moest de spanning er even uit bij ons beiden door even lekker rond te galopperen.
Het zadel lag hier enorm fijn bij alleen ik moest nog even flink naar mijn balans zoeken.

Mijn enige twijfel begint nu alleen te komen: wil ik wel een westernzadel voor haar?
Ik ben het komende jaar van plan om veel buiten te gaan rijden zodat er eerst ontspanning komt en ze recht kan worden.

Mijn vraag is eigenlijk of jullie eventueel nog anderen merken buiten Ghost, Barefoot, Edix,startrekk of Freeform kennen.
Ik zie regelmatig klassieke (spaanse) zadels voorbij komen waarvan de kussens te verplaatsen zijn, maar ik weet zelf totaal niet van wat voor kwaliteit deze zijn?

Edit: ze heeft ook een enorm naar voren gelegen rigging wat het al wat moeilijker maakt voor mij om een fijn engels boomlooszadel te vinden.

Mijn doel met haar is om komende tijd veel te gaan buitenrijden, hopelijk volgend jaar een keuring in Duitsland mee te kunnen rijden en ook te gaan springen en uiteindelijk de eventingsport in met haar. Ik begin mij alleen af te vragen of vooral die laatste dingen boomloos wel mogelijk gaan zijn..

Ik hoop dat iemand mij advies kan geven of in ieder geval tips :)


Easytrek heeft sinds kort nieuwe modellen die wellicht aansluiten bij wat je zoekt. Boomloos, en met verwisselbaar kopijzer. Ik heb 2 dressuur modellen liggen en ben er zeer over te spreken!


Afbeelding

Afbeelding

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 12:17

Zien er gaaf uit!

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 13:44

Sweetiee schreef:
Hoihoii

Ik lees al een tijdje stilletjes meer, maar vraag nu toch graag eens om advies.

Mijn paardje (pony Oldenburger) van 5 jaar ben ik nu rustig aan aan het oppakken met rijden, maar telkens zonder zadel. Is tuurlijk heerlijk maar vanwege die warmte krijgt ze snel zweetplekken :+ en voor de ritten die langer duren als 10 minuten vind ik het voor haar rug toch ook wel prettig om er een zadel op te hebben.

Nu is vandaag FreeHorsePasservice langs geweest en hebben we wat zadels geprobeerd.
Ik had zelf eerst de Barefoot Nottingham maar deze ligt helaas niet goed, te bol voor haar platte enorm ronde rug.
De ghost daar viel ik al van af voordat ik er op zat en pony ging in paniek de bak door met een zadel onder haar buik |o

Toen kwamen we op de Edix Equis uit en deze lag eigenlijk super goed.
Nu duurde het eventjes voor haar (en mijn) angst voordat ik er weer op zat maar toen ik er eenmaal weer op zat moest de spanning er even uit bij ons beiden door even lekker rond te galopperen.
Het zadel lag hier enorm fijn bij alleen ik moest nog even flink naar mijn balans zoeken.

Mijn enige twijfel begint nu alleen te komen: wil ik wel een westernzadel voor haar?
Ik ben het komende jaar van plan om veel buiten te gaan rijden zodat er eerst ontspanning komt en ze recht kan worden.

Mijn vraag is eigenlijk of jullie eventueel nog anderen merken buiten Ghost, Barefoot, Edix,startrekk of Freeform kennen.
Ik zie regelmatig klassieke (spaanse) zadels voorbij komen waarvan de kussens te verplaatsen zijn, maar ik weet zelf totaal niet van wat voor kwaliteit deze zijn?

Edit: ze heeft ook een enorm naar voren gelegen rigging wat het al wat moeilijker maakt voor mij om een fijn engels boomlooszadel te vinden.

Mijn doel met haar is om komende tijd veel te gaan buitenrijden, hopelijk volgend jaar een keuring in Duitsland mee te kunnen rijden en ook te gaan springen en uiteindelijk de eventingsport in met haar. Ik begin mij alleen af te vragen of vooral die laatste dingen boomloos wel mogelijk gaan zijn..

Ik hoop dat iemand mij advies kan geven of in ieder geval tips :)


Ik heb ook de Equis en als je die te "western' vind, er kan ook een pommel zonder knop is. Ik denk er ook over die bij te bestellen. Overigens is mijn Equis voor mij aangepast, ik kan de cantle verplaatsen d.m.v. klitteband. Een ander Edix zadel heeft dit ook en mijn derriere paste niet lekker in de M maar mijn paard kon geen L hebben. Overleggen is bij Edix dus mogelijk. En je kunt de fenders volgens mij ook vervangen voor engelse beugels.

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 16:24

Ik heb sinds vandaag een eigen paard :o

En kan het Barefoot zadel van mijn bijrijdpaard gebruiken tot ik een eigen heb. De pommel ruimte is gevuld met stof ipv een pommel.

Ik vind 'm te strak trekken op de schoft, wat vinden jullie?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

pmarena

Berichten: 48143
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 16:26

Ja, daarom zit er normaal gesproken ook een pommel in :j

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 00:31

Maddoxx schreef:
Ik heb sinds vandaag een eigen paard :o

En kan het Barefoot zadel van mijn bijrijdpaard gebruiken tot ik een eigen heb. De pommel ruimte is gevuld met stof ipv een pommel.

Ik vind 'm te strak trekken op de schoft, wat vinden jullie?

[ [url=m/4gZglp.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/lp0CZv.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/pLS2ae.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/8M4kMf.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/xdklPo.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/N2DVK5.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik zou inderdaad eerst zorgen dat je er een goede maat pommel in hebt zitten voordat je hiermee gaat rijden.

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 12:10

Ik vind het dekje ook erg strak over de schoft liggen en zie ik wat atrofie van een vorig slecht passend zadel??? (wel een schatje hoor, dat paard <3 ...Merens???)

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 15:11

Ze is een papierloze merens inderdaad :D

Ik ga gewoon op zoek naar een ander zadel en rijd tot die tijd zonder zadel of met bbp.

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 15:27

Als je een pommel koopt ben je goedkoper uit.

DubbelFun

Berichten: 88694
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 15:31

Moet je eerst wel weten welke pommel je nodig hebt :)

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 16:27

Het zal niet mijn zadel worden, en ik rijd er okay in maar niet heerlijk. Dus ik koop sowieso een ander zadel.

pmarena

Berichten: 48143
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 16:53

Een zadel waar geen pommel in zit rijdt sowieso voor geen meter vind ik :o
Niet te vergelijken met een zadel dat gewoon goed aangepast is :)

Het hele model is er uit, de balans is zoek.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 23:11

Maddoxx schreef:
Ze is een papierloze merens inderdaad :D

Ik ga gewoon op zoek naar een ander zadel en rijd tot die tijd zonder zadel of met bbp.

zou een Mandriana/Toscana niets kunnen betekenen voor jullie?

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 23:15

Wat is dat precies?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 07:17

Een maand of twee geleden in overleg met Suzanne van Buitenzinnig mijn nieuwe pad voor onder mijn Ghost laten samenstellen. Inmiddels binnen en blij met het resultaat!
Grandeur pad, olijfkleur, met een katoenen onderzijde (koeler dan kunstwol; en ja, ik weet dat gewone wol juist wel koel is, maar kunstwol dus niet), de inlagevakken liggen bij deze pad bovenop ipv eronder. Gister voor het eerst mee gereden en ik ben happy: paard liep er prima onder weg en het geeft een meer close-contact gevoel dan de pad mét kunstwol.

Afbeelding

pmarena

Berichten: 48143
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 07:46

Dat ziet er mooi uit :)

Inlages bovenop de pad zou ik nooit doen, waarom heb je daarvoor gekozen?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 07:54

pmarena schreef:
Dat ziet er mooi uit :)

Inlages bovenop de pad zou ik nooit doen, waarom heb je daarvoor gekozen?


Tjah, de meningen zullen altijd wel verdeeld blijven over wat wel en niet kan. Hierover heb ik contact gehad met Buitenzinnig. Zij is ervan overtuigd dat dit met mijn paard en mijn zadel (die ze beiden ook live gezien heeft) geen problemen gaat geven.
Deze opbouw gebruikt Grandeur vaker ook. Mijn zadel heeft gewoon kussens natuurlijk, is niet plat van onder. Er is ook zonder inlages ruggengraatvrijheid. De inlages geven dus extra demping, maar hoeven niet de ruggengraat vrij te houden.
Zal niet voor iedere paard-zadel-ruiter combi mogelijk zijn.

pmarena

Berichten: 48143
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 07:58

Voor de demping zal het wel werken. Maar nu ligt de stof van de pad op de ruggengraat, ik zou daar van balen dat er nu geen lucht bij kan. Nu zit het vrije kanaaltje boven de pad in plaats van er onder, ik vind dat zonde :)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 08:01

pmarena schreef:
Voor de demping zal het wel werken. Maar nu ligt de stof van de pad op de ruggengraat, ik zou daar van balen dat er nu geen lucht bij kan. Nu zit het vrije kanaaltje boven de pad in plaats van er onder, ik vind dat zonde :)


Dat mag natuurlijk, het zonde vinden. Grappig genoeg trek je de pad gewoon netjes het 'geultje' in hoor, En dat blijft tijdens het rijden liggen. (ook dat zal misschien per paard-zadel-ruiter combinatie verschillend zijn, maar de pads van grandeur zijn goed gevormd en - mede door de neopreen bovenzijde van de pad op kussenhoogte - schuift dat niet meer naar beneden tijdens het rijden)
Maar de keuze is vooral om katoen aan de onderkant te hebben ipv kunstwol tegen hittestuwing in de zomer. Bij een boomzadel met een dekje is het ook maar net hoe je zelf het dekje in het tussenkanaal tussen de kussens omhoog trekt, en daarmee moet je het in deze vergelijken denk ik.

pmarena

Berichten: 48143
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 08:06

Katoen is sowieso wel lekker :j Zou ik in de zomer ook 100.000 keer liever gebruiken dan kunstwol.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 08:09

Ja absoluut, kunstwol is in de winter echt prima, maar in de zomer gewoon te warm. En ik draag zelf in de zomer heel graag gewoon katoen, dus ik doe maar even de aanname voor mijn paard dat zij dat ook lekkerder vindt :)

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 10:22

Maddoxx schreef:
Wat is dat precies?

(indien dit op mij bedoeld was)

het is een zeer stevige bbpad, er zit een basis onder van de Ghost zadels. Kan een tussenoplossing zijn, sommigen rijden er zelfs liever mee dan met een zadel. Je hebt een goede drukverdeling en voor velen een oplossing qua stabielere ligging.
Niet meteen om uren na mekaar op te zitten maar wel een zeer fijn 'zadel' om grondwerk mee te doen in combi met het rijden, uitstappen of kleine wandelingen.
Ik rij er zelf kleine wandelingen mee en vooral in combi met grondwerk, je kan er ook een Ghost pad voor boomloze zadels onder leggen, zo heb je de ruggengraatvrijheid ook mee