Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 09:37

Heb je daar een linkje van?

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 09:48

Dit is hem:


En hier ging hij voor het eerst kijken.

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:53

fluffyfox schreef:
Wauw horseware
Wat een plaatje!
Is hij al ingereden of doe je mee met ons inrij clubje


Hij is zadelmak maar kent verder niets. Dus echt zadelmak maken hoeft niet meer, maar ik begin wel bij 0 qua training. Ik heb net mn eerste les met hem gehad van Monique de Rijk

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 23:18

Horseware schreef:
fluffyfox schreef:
Wauw horseware
Wat een plaatje!
Is hij al ingereden of doe je mee met ons inrij clubje


Hij is zadelmak maar kent verder niets. Dus echt zadelmak maken hoeft niet meer, maar ik begin wel bij 0 qua training. Ik heb net mn eerste les met hem gehad van Monique de Rijk


Heuj, welkom bij ons inrij clubje :D!

Bij mij vandaag wat minder, één van de enige aangename avonden deze week hier, dus had graag gereden.
Maar uiteindelijk is er niets van in huis gekomen ... we waren terug bij af wat betreft "de enge hoek" v_V
Dus alleen maar grond/longe werk gedaan uiteindelijk om te proberen dat probleem weer te verhelpen.
Heb vanalles geprobeerd, geduldige rustige aanpak; met haar naar de hoek gaan kijken, zelf gezucht, gebriest, grasjes geplukt en aan haar gegeven, de kordate aanpak; aan de longe en richting hoek sturen en iedere keer opnieuw haar erin sturen, de leidinggevende aanpak; zelf voor haar in beide richtingen langs de hoek gelopen en haar laten volgen, de er-is-toch-niets-aanpak; net veel wisselende oefeningen gedaan, zodat haar aandacht bij mij moest blijven ipv bij de hoek ...

Echt niets hielp ... de hoek blééf eng en ik weet écht niet wat ze er nu weer gezien heeft dat hem nu weer eng maakt. Toen ik haar eenmaal een paar keer wat rustiger (ontspannen kan ik het niet noemen) langs de hoek kreeg aan de longe en ze 1x zonder voorbij te stormen in bangheid er met me langs liep, ben ik gestopt.
Daarna nog net alle mogelijke enge dingen langs die kant rond de piste gaan besnuffelen, maar ik merkte
toch echt niets waar ze echt bang van was ... Ben s benieuwd wat het de volgende keer geeft.

Wel een beetje balen dat we weer helemaal terug bij grondwerk in die stomme hoek zijn, ben de hoek inmiddelijks nogal beu :p
Jullie nog ideeën?

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 07:36

Het gaat niet om de hoek.
(Stom zinnetje he)
Iets daar triggert bepaald gedrag. Daar geef jij waarschijnlijk bewust of onbewust een bepaalde reactie op en dan gaat meestal een balletje rollen.

Wat is haar reactie. Is die altijd hetzelfde. Of wisselt dat nog?
(Rennen/staken/opblazen/afsluiten/?)
Kan ze nog buigen op die momenten?
Kan je nog connectie behouden of ben je echt alles kwijt?

Lastig punt hoor, heb wel wat ideeën.
Maar wel lastig zonder beeld ervan.

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 08:31

fluffyfox schreef:
Het gaat niet om de hoek.
(Stom zinnetje he)
Iets daar triggert bepaald gedrag. Daar geef jij waarschijnlijk bewust of onbewust een bepaalde reactie op en dan gaat meestal een balletje rollen.

Wat is haar reactie. Is die altijd hetzelfde. Of wisselt dat nog?
(Rennen/staken/opblazen/afsluiten/?)
Kan ze nog buigen op die momenten?
Kan je nog connectie behouden of ben je echt alles kwijt?

Lastig punt hoor, heb wel wat ideeën.
Maar wel lastig zonder beeld ervan.


Dat is het gekke net, het was volledig weg, ik dacht dat ik het opgelost had en nu begint ze weer van voor af aan. Dus ik zou niet weten wat ik er precies doe dat bij haar een reactie uitlokt, aangezien ze het een week geleden helemaal niet deed.

Haar reactie is altijd vertragen richting hoek (of willen omkeren, het ene moment is het "enger" dan het andere) , langs de hoek er enorm naar kijken, dus aandacht weg van mij en dan weer versnellen eens ze er voorbij is. Wanneer ze de hoek achter zich heeft, is het hoofd hoog, oren naar achter en ongerust kijken. Het ene moment is het gewoon wat sneller gaan stappen, het andere schiet ze echt even weg en alle mogelijke gradaties ertussen, maar dat varieert dus. Het is ook niet erger in het begin, of op het einde, het wisselt continu.
Buigen op die momenten lukt niet, dan is haar aandacht volledig weg en de connectie ook. Eens ze dan op de andere kant van de cirkel is, weg van de hoek, is ze wel terug bij mij en let ze netjes op en buigt ze wel.

Ik zou in ieder geval echt niet weten wat ik doe, ik vraag gewoon exact hetzelfde aan beide kanten van de cirkel. Dus alle tips welkom :D

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 09:44

Die van mij deed dat ook toen hij thuis kwam. Ik zet hem gelijk paar passen achterwaarts als hij zo doet, geen zin in dat bange gedoe. Voor hem is het ook heel duidelijk! Daarna loopt hij er zo langs.

Ik heb het zo meegekregen van de stal waar hij beleerd is. Normaal zou ik hem betuttelen en geruststellen maar dat mocht ik niet doen. En ik moet zeggen het werkt enorm goed! Misschien dat eens proberen? :D

KellyR

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 10:18

Ik ben nog steeds voorstander van het "vermijden".
Waarom frustraties bij jullie beide opbouwen en met een slecht gevoel in de training staan als het ook anders kan?
Ga aan de andere kant van de bak staan. Zorg dat het daar eerst weer goed is.
En ga vanuit daar met rust langzaam naar die hoek toe werken.

Lukt het vandaag niet helemaal? Laat het dan bij het maximaal haalbare.

Ofwel, stel je doelen bij.

Hier nog een mooi stuk van mijn instructrice. Onwijs blij dat ik dit mezelf eigen heb kunnen maken.
We laten los en maken een ander plan, een plan wat op dat moment wel werkt.

https://www.bitmagazine.nl/psyche/oplos ... en/111663/

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 10:20

Gewoon hoek wat afsnijden en schoudervoor er langs. Zelf ook niet een te groot probleem van maken. :)

Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:21

Lante schreef:
Gewoon hoek wat afsnijden en schoudervoor er langs. Zelf ook niet een te groot probleem van maken. :)


Ja zoiets, of vroeger afdraaien en dan stilletjes aan de cirkel vergroten richting enge hoek, of er beetje bij beetje naartoe wijken.
Versnellen eens gepasseerd zou ik niet toelaten, dan zou ik meteen haar stil zetten of meteen een kleine volte maken, ook al moet je dan maar even doorpakken om haar op die volte te krijgen maar zeker het vluchtgedrag niet toestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:23

KellyR schreef:
Ik ben nog steeds voorstander van het "vermijden".
Waarom frustraties bij jullie beide opbouwen en met een slecht gevoel in de training staan als het ook anders kan?
Ga aan de andere kant van de bak staan. Zorg dat het daar eerst weer goed is.
En ga vanuit daar met rust langzaam naar die hoek toe werken.

Lukt het vandaag niet helemaal? Laat het dan bij het maximaal haalbare.

Ofwel, stel je doelen bij.

Hier nog een mooi stuk van mijn instructrice. Onwijs blij dat ik dit mezelf eigen heb kunnen maken.
We laten los en maken een ander plan, een plan wat op dat moment wel werkt.

https://www.bitmagazine.nl/psyche/oplos ... en/111663/


Zo rijd ik ook, eigenlijk leef ik zo, scheelt heel veel frustratie en negatieve gevoelens :+

Lukt niet altijd, dan wordt het een lol met je knol uurtje ;)

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:03

MightyJoe schreef:
Die van mij deed dat ook toen hij thuis kwam. Ik zet hem gelijk paar passen achterwaarts als hij zo doet, geen zin in dat bange gedoe. Voor hem is het ook heel duidelijk! Daarna loopt hij er zo langs.


Ook al geprobeerd, daar wordt ze heel druk en zo mogelijk nog meer bang van :(


KellyR schreef:
Ik ben nog steeds voorstander van het "vermijden".
Waarom frustraties bij jullie beide opbouwen en met een slecht gevoel in de training staan als het ook anders kan?
Ga aan de andere kant van de bak staan. Zorg dat het daar eerst weer goed is.
En ga vanuit daar met rust langzaam naar die hoek toe werken.

Lukt het vandaag niet helemaal? Laat het dan bij het maximaal haalbare.

Ofwel, stel je doelen bij.


Aan de andere kant van de bak is er geen enkel probleem, daar doet ze alles prima, ik zou het gewoon echt niet leuk vinden als ik telkens maar 3/4 of 1/2 van onze piste kan gebruiken die al vrij klein is. Ik wil gerust de tijd en het geduld nemen om haar te tonen dat er niets is in die hoek.
Ik heb gisteren dan ook mijn doel bijgesteld van rijden naar gewoon rustig zijn in de hoek en zien dat hij niet eng is.

@Lante, het gaat over aan de longe, en vind het best belangrijk dat haar aandacht bij mij is en niet bij iets anders. Eventjes iets gezien hebben kan altijd, maar elke keer helemaal krom naar buiten lopen
afsnijden draagt nergens iets aan bij..

@Lukasje, dat is best lastig aan de longe om haar meteen stil te zetten.. en ook wst jij voorstelt heb ik al geprobeerd, om er rustig naartoe te werken, ook dat helpt niet, ze bleef hardnekkig dramatisch doen.


Dat maakt het net zo frustrerend, alle mogelijke methodes die ik ken om ermee om te gaan blijken niet te werken en ik vraag me oprecht af wat ze nu in hemelsnaam gezien heeft.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 15:39

Kan juist de frustratie niet (deel van) het probleem zijn?

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 16:31

@Jenara, Als ze jou als leider ziet krijg je ze overal langs. Aan de hand al bepalen waar ze moet lopen (achter jou) als jij stilstaat, zij ook meteen. Zo ga je ook de bak door. Altijd zorgen dat die focus op jou blijft, ook ohz.
Wordt vooral daar niet gefrustreerd, dat zorgt dat ze juist spanning daar blijft houden. Ik zou toch wat meer grondwerk doen, simpele oefeningen die haar vertrouwen geven over haar eigen lichaam. Als ze dat hebben dan leren ze zichzelf heel snel te herpakken als ze iets spannends zien. Ga vooral ook gewoon in die hoek werken, dus niet laten zien, maar oefeningen in die hoek met de focus op jou. Bijv: bij ons hadden ze grote viltpakken in de hoek gezet, dat is ineens iets groots en engs. Normaal doe ik altijd al wat grondwerk voordat ik opstap. Achterwaarts, zijwaarts om mij heen met het binnenbeen goed onderzetten. Nu deed ik dat in de hoek bij het viltpak. Na 3 minuten keek ie al niet meer naar het pak, omdat ik gewoon zijn normale werk van hem vraag waar focus vereist wordt. Dan is zijn spanning weg. (Ik denk aan de hand van je filmpje trouwens wel dat je zadel niet goed is, ook niet voor jou, want je zit helemaal achterop de lepel waardoor er extra druk bij haar lendenen komt, dat is bij merries toch al een gevoelig plekje.)

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 21:36

Azmay schreef:
Kan juist de frustratie niet (deel van) het probleem zijn?


Maar hoe dan? Ik frustreer me niet terwijl ik met haar werk, het is achteraf pas dat ik probeer te achterhalen wat het probleem nu eigenlijk is. Tijdens het werk met haar, probeer ik gewoon rustig allerlei dingen uit om te zien wat er werkt en wat niet en blijf ik geduldig vragen, even wat anders doen als het echt niet gaat, dan voorzichtig nog eens proberen op een andere manier etc. Als mijn frustratie (deel van) het probleem zou zijn, waarom gaat het dan een maand wel prima en nu weer niet meer, ik heb me echt niet lopen irriteren aan die hoek de laatste maand ?


_Zsazsa_ schreef:
@Jenara, Als ze jou als leider ziet krijg je ze overal langs. Aan de hand al bepalen waar ze moet lopen (achter jou) als jij stilstaat, zij ook meteen. Zo ga je ook de bak door. Altijd zorgen dat die focus op jou blijft, ook ohz.
Wordt vooral daar niet gefrustreerd, dat zorgt dat ze juist spanning daar blijft houden. Ik zou toch wat meer grondwerk doen, simpele oefeningen die haar vertrouwen geven over haar eigen lichaam. Als ze dat hebben dan leren ze zichzelf heel snel te herpakken als ze iets spannends zien. Ga vooral ook gewoon in die hoek werken, dus niet laten zien, maar oefeningen in die hoek met de focus op jou. Bijv: bij ons hadden ze grote viltpakken in de hoek gezet, dat is ineens iets groots en engs. Normaal doe ik altijd al wat grondwerk voordat ik opstap. Achterwaarts, zijwaarts om mij heen met het binnenbeen goed onderzetten. Nu deed ik dat in de hoek bij het viltpak. Na 3 minuten keek ie al niet meer naar het pak, omdat ik gewoon zijn normale werk van hem vraag waar focus vereist wordt. Dan is zijn spanning weg. (Ik denk aan de hand van je filmpje trouwens wel dat je zadel niet goed is, ook niet voor jou, want je zit helemaal achterop de lepel waardoor er extra druk bij haar lendenen komt, dat is bij merries toch al een gevoelig plekje.)


Vooral bedankt voor je tips, maar ik doe echt heel veel grondwerk met haar, ze kent al haar oefeningen super en voert ze ook allemaal netjes met haar aandacht op mij uit, mijn lesgeefster zei onlangs ook dat je ziet dat ze er echt plezier in heeft. (Die les was nog maar een kleine 2 weken geleden, dan was er dus totaal geen spanning/angst/probleem met die hoek) En zoals ik in mijn bericht al zei, ook de methode van gewoon werken in die hoek heb ik geprobeerd, het betert niets, ze blijft er even erg naar kijken, hoeveel moeilijkere grondwerk-oefeningen ik ook van haar vraag (achterwaarts, zijwaarts weg, zijwaarts naar mij toe, draaien, van richting veranderen, ...) Als ik haar bv. vraag om mij heen te draaien met haar achterste richting de hoek, springt ze van stress bijna bovenop me, terwijl ze dat op eender welke andere plaats van de piste nooit doet. Haar oefeningen geven in die hoek, creëert alleen maar meer druk, of zo lijkt het toch. In alles wat ik met haar doe, heeft ze netjes respect en volgt ze mij, ze stopt als ik stop, draaft als ik begin te lopen, ik kan haar schouder wegzetten, naar me toe halen, alles super. Maar op nét die plaats is ze zodanig met iets anders bezig dat ik haar compleet kwijtraak en ik krijg haar aandacht tot dusver niet terug bij mij, tot we weg zijn uit de hoek, daarna gaat alles weer vanzelf. Dus ik sta echt open voor tips of tricks die ik nog niet geprobeerd heb of nog niet aan gedacht heb, maar "jouw frustratie is het probleem" of "meer grondwerk doen", heb ik echt niets aan.

Wat het zadel betreft, mijn lesgeefster vond het prima liggen (kent zelf ook best wel wat van zadels), het is me aangeraden door de zadelpasser als verbetering op mijn vorige zadel en ook nog volledig aangepast (nog maar net 3-4 weken geleden), het aandraaf probleem is ook volledig weg, dus tenzij iedereen in mijn omgeving hier me voorliegt, gaat het zadel toch blijven.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 22:30

Ok, wilde je niet aanvallen. Het is moeilijk tips geven zonder filmpjes.

@Robijntjah, hoe gaat de verhuizing? Zijn je paarden al over verhuisd?
@Horseware, Spam maar gauw meer foto’s! Hij lijkt heel gaaf!

Ik ben wederom uitgereden, mijn pechvogel valt van de ene rare blessure in de andere. Osteopaat kon vandaag niks vinden, zaterdag komt de fysiotherapeut. En maandag uitgebreide bloedtest ook voor Lyme, hij blijft te sloom en te apathisch. Heel raar.
Soms gaan dagen super en dan ineens een week weer niks. Ben het wel beu hoor, 10 maanden in de medische molen maar het is voor iedereen een raadsel..

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 22:51

_Zsazsa_ schreef:
Ok, wilde je niet aanvallen. Het is moeilijk tips geven zonder filmpjes.

@Robijntjah, hoe gaat de verhuizing? Zijn je paarden al over verhuisd?
@Horseware, Spam maar gauw meer foto’s! Hij lijkt heel gaaf!

Ik ben wederom uitgereden, mijn pechvogel valt van de ene rare blessure in de andere. Osteopaat kon vandaag niks vinden, zaterdag komt de fysiotherapeut. En maandag uitgebreide bloedtest ook voor Lyme, hij blijft te sloom en te apathisch. Heel raar.
Soms gaan dagen super en dan ineens een week weer niks. Ben het wel beu hoor, 10 maanden in de medische molen maar het is voor iedereen een raadsel..


Mijn reactie net was mss ook een beetje scherp, ik weet ook wel dat jullie het allemaal goed bedoelen!
Ik ben alvast benieuwd wat ze dit weekend doet, hopelijk was het gewoon eenmalig weer even en maakt ze er nu weer niets van. Ik kreeg van een vriendin nog de tip mee om mss eens ergens anders te werken/rijden, in de weide bv., dus dat ga ik ook nog s proberen als het probleem toch weer blijft.
Ik zal volgende keer ook nog s vragen of iemand wil filmen, dan is het idd wat makkelijker om te zien wat iemand net fout doet :)

En aww, wat vervelend zeg, kan het me wel inbeelden dat je dat grondig beu wordt :( Ik duim in ieder geval dat ze vinden wat er scheelt!!

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 00:19

Super veel tips en tricks. Wat mooi dat iedereen mee wil denken.
Idd lastig om het dan fijn te formuleren soms. Daarom schreef ik ook al “waarschijnlijk”
Ik heb de wijsheid ook niet in pacht, wel gelukkig aardig wat ervaring/kennis en opleiding in Mn rugzakje. Maar zou top zijn als er beeld van is. Ik durf gewoon echt geen uitspraken te doen anders. Is zo gokken dan en daar heb je mijn inziens niks aan. Je hebt duidelijk al zoveel geprobeerd met respect voor het paard. Waarschijnlijk zou menig persoon haar al zijn gaan dwingen en dat durf ik te zeggen werkt altijd averechts.
Of je paard gaat dan het gevecht aan of ze sluiten zich af/geven het op. En vooral dat laatste vind ik altijd intens verdrietig om te zien. En de mens dan roepen van zie je. Het is opgelost hoor!
Knap van je dat je dus blijft zoeken/denken aan een oplossing. Die is er echt!!

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 08:13

Zsa Zsa vervelend zeg, heeft hij geen worminfectie?

Jenara: ik "herken" je probleem wel, ik heb even een out of the box tip. Kun je haar gewoon lekker gaan longeren aan die kant van de bak? en dan niet alleen maar beweging geven maar echt aan het werk zetten? Mijn ervaring is dat als paarden dan echt helemaal nageeflijk worden en ze zich als "ware" overgeven tussen de oortjes dat ze volledig ontspannen en enge hoeken e.d dan geen probleem meer zijn. Eventueel er na nog een paar rondjes ohz er op..maar dat zou ik na een tijdje pas gaan doen. Eerst dit even bevestigen, werken aan de dubbele longe is hier zeer fijn voor. (kun je ze nl ook gewoon sturen waar jij ze hebben wilt)
En je bevestigd op die manier jouw leiderschapsrol.

*edit* mijn kwpn ruin die inmiddels helaas overleden is, daar heb ik jarenlang hetzelfde probleem mee gehad. Een paar keer per week was ik echt een uur bezig om hem door de bak te krijgen ipv te trainen. Was ook altijd 1 hoek en alleen maar rechtsom..een zeer bang paard, maar ook een extreem dominant paard. Ik moest slimmer dan hem leren worden en "gevechten oid" uit de weg gaan. Uiteindelijk dus het hele probleem op kunnen lossen met de dubbele longe en ik wilde dat ik dat toen veel eerder had geweten.

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 08:43

fluffyfox schreef:
Super veel tips en tricks. Wat mooi dat iedereen mee wil denken.
Idd lastig om het dan fijn te formuleren soms. Daarom schreef ik ook al “waarschijnlijk”
Ik heb de wijsheid ook niet in pacht, wel gelukkig aardig wat ervaring/kennis en opleiding in Mn rugzakje. Maar zou top zijn als er beeld van is. Ik durf gewoon echt geen uitspraken te doen anders. Is zo gokken dan en daar heb je mijn inziens niks aan. Je hebt duidelijk al zoveel geprobeerd met respect voor het paard. Waarschijnlijk zou menig persoon haar al zijn gaan dwingen en dat durf ik te zeggen werkt altijd averechts.
Of je paard gaat dan het gevecht aan of ze sluiten zich af/geven het op. En vooral dat laatste vind ik altijd intens verdrietig om te zien. En de mens dan roepen van zie je. Het is opgelost hoor!
Knap van je dat je dus blijft zoeken/denken aan een oplossing. Die is er echt!!


Wel heel erg bedankt inderdaad voor het meedenken :) Dat appreciëer ik echt enorm!
Ik ga er vanavond heen, en er gaan vrienden mee, dus zal laten filmen :)
En ja uiteraard, dwingen heeft inderdaad echt geen zin, iemand zei al tegen me dat ik veel dwingender moet zijn, maar dat wil ik gewoon niet. Weet ook van mijn eerste maand met haar dat het bij Jenara zeker helemaal niet werkt, die gaat dan gewoon recht terug tegen je in (dat trotse van de PRE zeker? :p)
Daarbij wil ik een paard dat mij ziet als leider inderdaad, als rots waar die op kan bouwen en zich veilig bij kan voelen, niet de bullebak die haar door de bak slaat ofzo.

Ik denk dat het de vorige 2 keer dat ze bang was in die hoek kwam van een ingepakte hooibaal die nieuw naast de bak lag. Heb het toen opgelost gekregen door met haar uitgebreid de baal te gaan bestuderen en besnuffelen. Dat is wel goed, zodra ik iets aanraak, vind zij het niet meer eng en laat ze alle spanning los. Nu lagen er weer nieuwe balen rond de bak, dus ik ben er op voorhand al eens langs gegaan, maar ze leek er niet bang van te zijn. Ik heb woensdag na mijn sessie "werk" met haar, dan toch nog maar s alle balen gaan bekijken en besnuffelen, dus hopelijk heeft dat mijn "probleem" alweer opgelost :)
meer nieuws vanavond!


Elisa2 schreef:
Zsa Zsa vervelend zeg, heeft hij geen worminfectie?

Jenara: ik "herken" je probleem wel, ik heb even een out of the box tip. Kun je haar gewoon lekker gaan longeren aan die kant van de bak? en dan niet alleen maar beweging geven maar echt aan het werk zetten? Mijn ervaring is dat als paarden dan echt helemaal nageeflijk worden en ze zich als "ware" overgeven tussen de oortjes dat ze volledig ontspannen en enge hoeken e.d dan geen probleem meer zijn. Eventueel er na nog een paar rondjes ohz er op..maar dat zou ik na een tijdje pas gaan doen. Eerst dit even bevestigen, werken aan de dubbele longe is hier zeer fijn voor. (kun je ze nl ook gewoon sturen waar jij ze hebben wilt)
En je bevestigd op die manier jouw leiderschapsrol.

*edit* mijn kwpn ruin die inmiddels helaas overleden is, daar heb ik jarenlang hetzelfde probleem mee gehad. Een paar keer per week was ik echt een uur bezig om hem door de bak te krijgen ipv te trainen. Was ook altijd 1 hoek en alleen maar rechtsom..een zeer bang paard, maar ook een extreem dominant paard. Ik moest slimmer dan hem leren worden en "gevechten oid" uit de weg gaan. Uiteindelijk dus het hele probleem op kunnen lossen met de dubbele longe en ik wilde dat ik dat toen veel eerder had geweten.


Het was aan de longe, ik ben er niet opgestapt woensdag omdat ik dit eerst op de grond opgelost wil hebben :)
En dat was de moeilijkheid net, aan de kant van de cirkel weg van de hoek, ontspant ze mooi, hals lang, hoofd laag en briesen en hup dat gaat weer de lucht in telkens ze de hoek passeerde. Wat ik ook probeerde (richting veranderen, tempowisseling, stelling vragen), ik kreeg haar aandacht op dat stuk dus niet bij mij.
Nu wat je vertelt over je kwpn ruin klinkt wel enorm herkenbaar, met de uitzondering dat ik Jenara echt niet als "bang" kan beschrijven. Wel dominant als je niet duidelijk je leiderschap bevestigd tegenover haar, maar dat "slimmer zijn dan je paard" herken ik echt wel! Ik zit er nu vooral mee in mijn hoofd en wil eigenlijk liefst gewoon snel teruggaan om te kijken wat mijn vorige sessie heeft bereikt :) Gelukkig vanavond dus al!

Wel nog eens bedankt voor iedereen die zo meedenkt en wil proberen helpen :)!

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 09:54

Het is hier onwijs druk, lief dat je er naar vraagt.

Jullie zijn wel allemaal mooie stappen aan het maken hè? Ik wil morgen voor het eerst even een stukje stappen aan de hand of longe!
Volgende week komen ze naar huis dus wil voor die tijd wel een keer gedraafd hebben denk ik en dan krijgt ze weer een tijdje vrij!

Escada

Berichten: 3848
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 11:07

Ik probeer alvast een beetje mee te lezen met jullie topic :)
Leuk om andere knappe Spanjaarden te zien :+:

Ik moet helaas nog steeds wachten op papieren en de DNA test van mijn hopelijk toekomstige hengstveulen. De DNA moet getest worden door een dierenarts die is aangewezen door de ANCCE en dat kan nog even duren -O-

Gisteren nog wel een foto gekregen van Ferro <3

Afbeelding

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 11:40

Hoe oud is hij eigenlijk? Hij lijkt al zo groot joh!

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 12:05

Jenara schreef:
fluffyfox schreef:
Super veel tips en tricks. Wat mooi dat iedereen mee wil denken.
Idd lastig om het dan fijn te formuleren soms. Daarom schreef ik ook al “waarschijnlijk”
Ik heb de wijsheid ook niet in pacht, wel gelukkig aardig wat ervaring/kennis en opleiding in Mn rugzakje. Maar zou top zijn als er beeld van is. Ik durf gewoon echt geen uitspraken te doen anders. Is zo gokken dan en daar heb je mijn inziens niks aan. Je hebt duidelijk al zoveel geprobeerd met respect voor het paard. Waarschijnlijk zou menig persoon haar al zijn gaan dwingen en dat durf ik te zeggen werkt altijd averechts.
Of je paard gaat dan het gevecht aan of ze sluiten zich af/geven het op. En vooral dat laatste vind ik altijd intens verdrietig om te zien. En de mens dan roepen van zie je. Het is opgelost hoor!
Knap van je dat je dus blijft zoeken/denken aan een oplossing. Die is er echt!!


Wel heel erg bedankt inderdaad voor het meedenken :) Dat appreciëer ik echt enorm!
Ik ga er vanavond heen, en er gaan vrienden mee, dus zal laten filmen :)
En ja uiteraard, dwingen heeft inderdaad echt geen zin, iemand zei al tegen me dat ik veel dwingender moet zijn, maar dat wil ik gewoon niet. Weet ook van mijn eerste maand met haar dat het bij Jenara zeker helemaal niet werkt, die gaat dan gewoon recht terug tegen je in (dat trotse van de PRE zeker? :p)
Daarbij wil ik een paard dat mij ziet als leider inderdaad, als rots waar die op kan bouwen en zich veilig bij kan voelen, niet de bullebak die haar door de bak slaat ofzo.

Ik denk dat het de vorige 2 keer dat ze bang was in die hoek kwam van een ingepakte hooibaal die nieuw naast de bak lag. Heb het toen opgelost gekregen door met haar uitgebreid de baal te gaan bestuderen en besnuffelen. Dat is wel goed, zodra ik iets aanraak, vind zij het niet meer eng en laat ze alle spanning los. Nu lagen er weer nieuwe balen rond de bak, dus ik ben er op voorhand al eens langs gegaan, maar ze leek er niet bang van te zijn. Ik heb woensdag na mijn sessie "werk" met haar, dan toch nog maar s alle balen gaan bekijken en besnuffelen, dus hopelijk heeft dat mijn "probleem" alweer opgelost :)
meer nieuws vanavond!


Elisa2 schreef:
Zsa Zsa vervelend zeg, heeft hij geen worminfectie?

Jenara: ik "herken" je probleem wel, ik heb even een out of the box tip. Kun je haar gewoon lekker gaan longeren aan die kant van de bak? en dan niet alleen maar beweging geven maar echt aan het werk zetten? Mijn ervaring is dat als paarden dan echt helemaal nageeflijk worden en ze zich als "ware" overgeven tussen de oortjes dat ze volledig ontspannen en enge hoeken e.d dan geen probleem meer zijn. Eventueel er na nog een paar rondjes ohz er op..maar dat zou ik na een tijdje pas gaan doen. Eerst dit even bevestigen, werken aan de dubbele longe is hier zeer fijn voor. (kun je ze nl ook gewoon sturen waar jij ze hebben wilt)
En je bevestigd op die manier jouw leiderschapsrol.

*edit* mijn kwpn ruin die inmiddels helaas overleden is, daar heb ik jarenlang hetzelfde probleem mee gehad. Een paar keer per week was ik echt een uur bezig om hem door de bak te krijgen ipv te trainen. Was ook altijd 1 hoek en alleen maar rechtsom..een zeer bang paard, maar ook een extreem dominant paard. Ik moest slimmer dan hem leren worden en "gevechten oid" uit de weg gaan. Uiteindelijk dus het hele probleem op kunnen lossen met de dubbele longe en ik wilde dat ik dat toen veel eerder had geweten.


Het was aan de longe, ik ben er niet opgestapt woensdag omdat ik dit eerst op de grond opgelost wil hebben :)
En dat was de moeilijkheid net, aan de kant van de cirkel weg van de hoek, ontspant ze mooi, hals lang, hoofd laag en briesen en hup dat gaat weer de lucht in telkens ze de hoek passeerde. Wat ik ook probeerde (richting veranderen, tempowisseling, stelling vragen), ik kreeg haar aandacht op dat stuk dus niet bij mij.
Nu wat je vertelt over je kwpn ruin klinkt wel enorm herkenbaar, met de uitzondering dat ik Jenara echt niet als "bang" kan beschrijven. Wel dominant als je niet duidelijk je leiderschap bevestigd tegenover haar, maar dat "slimmer zijn dan je paard" herken ik echt wel! Ik zit er nu vooral mee in mijn hoofd en wil eigenlijk liefst gewoon snel teruggaan om te kijken wat mijn vorige sessie heeft bereikt :) Gelukkig vanavond dus al!

Wel nog eens bedankt voor iedereen die zo meedenkt en wil proberen helpen :)!


Had je haar ook aan de dubbele longe? want dan heb je veel meer te zeggen en dan vooral doorzetten. Dik half uur longeren en flink aan het werk zetten totdat ze volledig nageeft..daar win je het meeste mee is mijn ervaring. Maar goed, je bent al goed bezig dus..heel veel succes ermee! Ik weet hoe frustrerend het kan zijn.

Escada

Berichten: 3848
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 13:12

MightyJoe schreef:
Hoe oud is hij eigenlijk? Hij lijkt al zo groot joh!


Hij is nu 6 maanden. Denk dat ze hem Pokon geven om te groeien :')