Het Connemara topic, deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TinekeVD
Berichten: 1523
Geregistreerd: 10-11-14

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 17:03

Dank je.
Oh ik weet t nog wel van onze Nienke, pffff spannend die 18 dgn. Succes met wachten

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 21:09

Thanks. 2e pinksterdag weten we meer. Voor nu fijn dat ze weer thuis is. <3

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 15:13

Beauty helaas nog steeds niet fit. Nog steeds aan het hoesten. Morgen opnieuw contact met de dierenarts voor een uitgebreider onderzoek waar de hoest vandaan komt. Medicatie die ze nu heeft lijkt niks te doen.
Ik hoop dat ze uberhaupt mee kan naar het connemara weekend. Al is het maar een dagje -O-

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 15:27

Oh jee gaat het niet goed met Beaut? Hoor dat er meer zijn die last hebben vd droogte. Zou dat bij Beaut ook kunnen?

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 15:36

SkyMarian schreef:
Oh jee gaat het niet goed met Beaut? Hoor dat er meer zijn die last hebben vd droogte. Zou dat bij Beaut ook kunnen?


Ze begon 4 weken geleden met een giga snotneus. Week later te hoesten. Medicatie verminderd wel iets van de klachten maar de hoest blijft. Ook zit er gewoon weinig puf in haar. Elke vorm van inspanning zorgt ervoor dat ze kortademig (minimaal, volgens DA is pols en hartslag goed) is of dat ze gaat hoesten. Nu begint ze ook nog eens met vieze ogen. Huidige medicatie lijkt niks aan het hoesten te verbeteren.

Ik weet niet wat de trigger is.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 15:47

Oh dat is balen als de oorzaak onbekend is. Hopelijk kom je met de DA weer een stapje verder.

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 16:25

Meh Saams -O- Zo naar als ze iets mankeren en je niet precies weet wat :\ Vertroetel haar maar lekker!

esje007

Berichten: 620
Geregistreerd: 14-05-12
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 21:55

Saams, wat vervelend dat het niet over lijkt te gaan en het niet duidelijk is wat er aan de hand is. Beterschap voor Beauty!

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 05:44

Oh Saams: wat een ellende zeg!
Is het een optie om met haar naar Utrecht te gaan? Dan mag je in ieder geval verwachten dat je helder krijgt wat er nu precies aan de hand is

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 05:45

Het zou bv kunnen zijn dat er toch nog wat slijm in de longen vastzit

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 08:07

Ja dat is eventueel een optie. Maar ze komen woensdag eerst aan huis voor een bronchoscopie.
Ik hoop dat het mee valt, zo’n heftig traject als wat JouJou had lijkt me niet fijn. Je blijft dan toch bij elk kuchje alert.

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 18:42

Vervelend als je paard niet lekker is. Hopelijk vinden jullie gauw de oplossing.



Vandaag voor t eerst gestart met Qizzy. Met 3 punten naar huis gekomen maar kan kan nog beter. Van de week nog paar x trainen en dan mogen we zaterdag weer.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 22:19

Mooi debuut met 3 punten. +:)+
Welke verbeterslag staat boven aan het lijstje?

Vanochtend eerst met mijn new forest gestoeid. Het makkelijke ongecompliceerde rijden waar ik hem ooit voor gekocht heb is uiteindelijk een heel
project geworden. Heel langzaam aan komen we eindelijk toe aan het leggen van een rijtechnische basis. Geduld is een schone zaak zullen we maar zeggen. := :')

Daarna snel spullen ingepakt en witje ingeladen. Ondanks weinig arbeid de afgelopen 2 weken en tig keer opgevoeld en gescand heeft ze super gelopen met de les. Verbinding van achter naar voor was even zoek, maar galopwerk deed wonderen. Gek ijverig harkepoppetje is ze. <3

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 00:36

Ze moet nog beter voor t been worden en wat minder horizontaal. In t begin was ze erg vast in t lijf en vreselijk rillerig. Na behandeling osteo zijn we veel gaan longeren en over de rug gaan rijden met een lage instelling.
Nu kan ze het aan om wat meer op te richten maar dan gaat ze wat smokkelen in tempo.
Allemaal logisch en ook al is t maar B, ze willen toch meer oprichting zien. Zou niet mogen maar helaas.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 20:47

Saaams schreef:
Ja dat is eventueel een optie. Maar ze komen woensdag eerst aan huis voor een bronchoscopie.
Ik hoop dat het mee valt, zo’n heftig traject als wat JouJou had lijkt me niet fijn. Je blijft dan toch bij elk kuchje alert.


Ik hoop het ook voor je...

Want eerlijk gezegd begin ik me met JJ nú pas een beetje te ontspannen...


(Een beetje..... en het blijft opletten natuurlijk: hooi stomen, en toch ook regelmatig preventief aan de flexineb om te zorgen dat eventueel slijm dun blijft en zich niet vast gaat zetten in de longen...)



Edit:
Gefeliciteerd met dit prachtige debuut Elly!!

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 21:15

Punz schreef:
Saaams schreef:
Ja dat is eventueel een optie. Maar ze komen woensdag eerst aan huis voor een bronchoscopie.
Ik hoop dat het mee valt, zo’n heftig traject als wat JouJou had lijkt me niet fijn. Je blijft dan toch bij elk kuchje alert.


Ik hoop het ook voor je...

Want eerlijk gezegd begin ik me met JJ nú pas een beetje te ontspannen...


(Een beetje..... en het blijft opletten natuurlijk: hooi stomen, en toch ook regelmatig preventief aan de flexineb om te zorgen dat eventueel slijm dun blijft en zich niet vast gaat zetten in de longen...)



Edit:
Gefeliciteerd met dit prachtige debuut Elly!!


Ik heb het van Jou van een vérre vérre zijlijn meegekregen maar zelfs ik ben nu getraumatiseerd :')
Ik duim hard voor je Saams!

Birgit01

Berichten: 780
Geregistreerd: 12-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 22:38

Beterschap voor Beaut!

Pandora reageert ook op stof met hoesten. In de winter geen last, want dan kan ze kuil meeëten vd pensionstal, maar in de zomer staan ze daar op het land, dus ben ik op hooi aangewezen. En buiten is het ook wat stoffiger in de zomer. Vorig jaar en nu sinds een week gebruik ik Balsamic control, korreltjes voor door het voer. Ze hoest bijna niet meer nu, dus werkt snel. Maar bij Beaut klinkt het meer of het met een infectie begonnen is.

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 22:49

Het is inderdaad gestart met een luchtweginfectie van de voorste luchtwegen en een bacterie in beide longen.
Hooi gaat Beaut ook van hoesten. Helaas geen mogelijkheid om het te weken of stomen.

Birgit01

Berichten: 780
Geregistreerd: 12-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 07:39

Als je denkt dat ze ook op hooi reageert zou je het kunnen proberen, het is 50 euro voor een maand. Binnen 3 dagen hoestte Pandora al niet meer bij het rijden. Nog wel als ze gelegen heeft 1 of 2 keer.

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 09:06

Zou ik kunnen proberen. Maar voorlopig niet. Eerst dit hele traject met de dierenarts. Anders weet ik niet wat wel of niet heeft gewerkt. Ik ga de tip wel opschrijven. Maar hooi is al vanaf dat ik haar heb geen optie geweest. Ze vind het hooi wel lekker, maar binnen een week hoest ze. Stop ik ermee is ze er met een dag of 2 vanaf :+

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 15:45

Gelukkig viel de bronchoscopie mee. Allergische reactie. Ze moet van stro naar vlas, voordroog weken en we hebben medicatie. Er zit nog slijm in haar luchtwegen en longen maar het is geen infectie meer. De splitsing naar de bronchieen is ook gezwollen.
Over 10 dagen overleg. Evt opnieuw een bronchoscopie om te kijken of ze schoon is.

Verder mag ze alles doen wat ze zelf aangeeft te kunnen.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 22:18

Fijn dat er verder niet iets raars uit de bronchoscopie is gekomen. Maar denk aub niet te licht over de allergische reactie. Daar kun je best druk mee zijn om het onder controle te krijgen.
JJ heeft in principe ook alleen een stof en pollen allergie, maar het vraagt toch echt wel wat management.

Tip 1: zorg dat het slijm dun blijft, dus bij de minste terugval zorgen dat je iets geeft waardoor het slijm dun blijft, en er makkelijk uit kan ( flexineb is het handigst ook.. .maar duur)

Tip 2: Rustige beweging om het slijm er uit te werken

Tip 3: ALs het niet over gaat: een longspoeling zodat je weet waar ze precies allergisch voor is: stof of pollen ( in Utrecht/ hebben daar nl enorm veel ervaring mee, doen het heel simpel terwijl een reguliere dierenarts er vaak wat zenuwachtig van wordt)

ALTIJD echt nat hooi en zoveel mogelijk naar buiten ( als het stof allergie is, geen pollen allergie)

Welke medicatie heeft ze?

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 22:19

Ps: Stalgenoten van buurponys instrueren niet lekker het hooi uit te schudden als Beaut er naast staat EN ook geen hooi opstrooien als Beauty er naast staat..

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 06:54

Bedankt voor je tips Ria!
Beaut staat nooit op stal met opstrooien oid. Buurman krijgt gelukkig ook voordroog. Helaas wel stro, maar dat is niet te voorkomen.

We hebben nu equisolon gekregen, dus prednison. Goed alert blijven op hoefbevangenheid. Ik mocht evt de ventipulmin ook nog extra geven.

Bewegen mocht ze alles maar uiteraard in de mate waarin ze het zelf aangeeft.
Als ze over 10 dagen niet beter is blijven we uiteraard verder behandelen.

Wel heel vreemd en stom dat dit zo ineens kan ontstaan.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 11:05

Tja
Zo is het bij JJ ook gewoon ineens maar ontstaan he. Dat kan gewoon.

Wat een alternatief is voor equisolon ( je weet dat je dit bij voorkeur voor 8 uur sochtends moet geven: risico op HB is dan minder) is puffen met flixotide. Dit werkt direct op de luchtwegen/locaal en niet systemisch, waardoor risico op HB veel minder is.

Equisolon werkt natuurlijk steviger... maar als je wat langer moet behandelen is flixotide ( die je dan met babyhaler op de neus puft) een heel goede ( en meer veilige optie ook)