Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 12:34

Wat gaan wel snel hier!

Jenera: Wat fijn dat je nu weer aan de slag kunt. Wolfstanden kunnen flink in de weg zitten. Ze is ook duidelijk onder de indruk van het "enge" zeil haha

Ik zie inderdaad veel PRE's voorbij komen die qua prijs gewoon niet kloppen. Er wordt beweerd dat ze alles kunnen voor een lage prijs. Jammer dat mensen hier toch intrappen...

Lante: Dat ziet er inderdaad heel goed en vertrouwd uit. Grappig om dit zo te ontdekken. Buiten lijkt ook alles goed te gaan <3

Azmay: Ik zweer bij Horseware, alleen hebben die geloof ik niet precies wat je zoekt.

Robijntjah: Jullie zijn heerlijk bezig. Zo te zien zijn ze weinig onder de indruk.

xJolien: Wat een onwijs machtig dier heb jij. Straalt ook echt zo uit. Nu het langer licht is merk ik dat ik ook weer veel meer grondwerk aan het doen ben. Het is zo fijn om op die manier je band te versterken. Dat gaat voor mijn gevoel op de grond toch altijd beter dan onder het zadel.

Fluffyfox: wat heerlijk!

ZoeyDercks: Dat ziet er goed uit en wat een heerlijk plekje. Soort zoekt soort he ;-) Binnenkort maar eens een ritje plannen. Die van mij zal ook vast onder de indruk zijn van deze mooie verschijning haha.

_Zsazsa_: Ohhh wat enorm fijn om te lezen dat het zo goed gaat. En dat hij al twee dagen zonder deken staat. Het rijden lijkt dus ook positief te werken?

Jenara: Achter een meer ervaren paard lopen wil vaak goed helpen. Daarnaast zou ik blijven werken aan de longe om het uiteindelijk ook zelfstandig op te kunnen lossen. Heb je al geprobeerd om haar echt in die hoek te zetten? Dus de confrontatie aan te gaan. Als ze dat systeem snappen kun je ze heel snel laten relaxen op enge dingen. Hugo weet bijvoorbeeld dat we enge dingen altijd samen even gaan onderzoeken. Wanneer hij nu iets eng vind loopt hij er meteen heel dapper op af.

Fluffyfox: Ze werkt zo fijn! Ik ben een paar keer mee geweest met een vrienidn die haar paard daar zadelmak heeft laten maken. Je kunt nog steeds merken dat hij echt goed is opgevoed daar!

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 12:38

Gisteren een workshop sportmassage gehad, Hugo vond het echt heerlijk stond volop te genieten.
We zijn er wel achter gekomen dat het zadel niet lekker ligt, daar baal ik enorm van. Hij was erg strak rechtsachter in zijn rug en reageerde daar ook gevoelig. Zadelmaker is enkele weken geleden nog geweest en heeft wat opgevuld, blijkbaar toch te veel... Hij was de laatste tijd ook weer erg gespannen tijdens het opzadelen. Dacht dat het lag aan zijn logeerpartij, maar nu vallen de puzzelstukjes beter in elkaar. Het zadel ligt achter los en zou voor iets mogen zakken.

Gelukkig komt de zadelmaker snel om het op te lossen. Tot die tijd even beperkt rijden en meer longeren. En nu kunnen we dus ook heerlijk masseren :-)

Vorige week gestart, hij was goed te rijden en had weinig spanning. Wat werd beloond met 2x een tweede plaats. We hebben nu 9 winstpunten in de M1 :D

Lumkea

Berichten: 124
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Lokeren, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 12:41

Ik ben al een tijdje een stille meelezer! Nu vroeg ik mij af of jullie PRE’s ook zo breed zijn heb een massimo in boommaat 34 en deze lijkt nu ook al te smal..
Afbeelding

Hebben jullie soms tips?

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 12:55

Wat fijn ZsaZsa en Lante, heerlijk!

Hier tot nu toe alleen maar smalletjes, denk dat Aurelia uiteindelijk wel een brede wordt.

Verder druk met alle voorbereidingen, vrijdag krijgen we de sleutel.
Aurelia gaat erg voorspoedig, heb al een aantal keer gehangen, ook in beweging en daar geeft ze niks om, gisteren aan de slag geweest met lange teugels om een begin te maken met stuur en rem bouwen.
Modesta heeft wat last van haar astma dus even een stappie terug en hopen dat het gaat regenen.

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 13:27

keeyzie schreef:
Gisteren een workshop sportmassage gehad, Hugo vond het echt heerlijk stond volop te genieten.
We zijn er wel achter gekomen dat het zadel niet lekker ligt, daar baal ik enorm van. Hij was erg strak rechtsachter in zijn rug en reageerde daar ook gevoelig. Zadelmaker is enkele weken geleden nog geweest en heeft wat opgevuld, blijkbaar toch te veel... Hij was de laatste tijd ook weer erg gespannen tijdens het opzadelen. Dacht dat het lag aan zijn logeerpartij, maar nu vallen de puzzelstukjes beter in elkaar. Het zadel ligt achter los en zou voor iets mogen zakken.

Gelukkig komt de zadelmaker snel om het op te lossen. Tot die tijd even beperkt rijden en meer longeren. En nu kunnen we dus ook heerlijk masseren :-)

Vorige week gestart, hij was goed te rijden en had weinig spanning. Wat werd beloond met 2x een tweede plaats. We hebben nu 9 winstpunten in de M1 :D


Waar ben je geweest? Ik wil me ook heel graag verder verdiepen in massage namelijk

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 13:45

keeyzie schreef:
Jenara: Achter een meer ervaren paard lopen wil vaak goed helpen. Daarnaast zou ik blijven werken aan de longe om het uiteindelijk ook zelfstandig op te kunnen lossen. Heb je al geprobeerd om haar echt in die hoek te zetten? Dus de confrontatie aan te gaan. Als ze dat systeem snappen kun je ze heel snel laten relaxen op enge dingen. Hugo weet bijvoorbeeld dat we enge dingen altijd samen even gaan onderzoeken. Wanneer hij nu iets eng vind loopt hij er meteen heel dapper op af.


Ja zeker! Ik ga maar 1-2x per week erop, de rest blijft grondwerk en longeren en wandelen :) nu ik heb haar al heel veel meegenomen tot in de hoek, dan is er weinig aan de hand .. en nervositeit daar betert echt enorm, tot ik erop zit, dan is ze weer helemaal onzeker, ook al heb ik daarvoor samen met haar 20x in de hoek gestaan en is ze er 20x langs gelopen. Ik oefende al wat op zelf suuuperontspannen zitten als ik er voorbij ga, wat helpt in stap, maar in draf duikelt ze in elkaar en stopt ze. Dusja, langzaam opbouwen, maar nog veel werk aan!

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 14:08

Vandaag met de trailer naar les geweest; ging ook allemaal goed. Heel fijn en betrouwbaar paard, maar toch goed wakker.

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 15:23

Lumkea: Het zadel lijkt inderdaad te smal, zou voor wat mogen zakken.

Maartje_M: Mijn instructrice is sportmasseur voor paarden. Ze kwam in kleine groepjes cursus geven. Het was dus gewoon bij ons op de rijvereniging.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 19:30

@Lumkea je zadel is Indd wel een stuk te smal ook, de hele ligging is nu niet goed, vooral ook te zien aan de singelstoten. Daar moet je zo niet mee rijden hoor. Misschien een ander type zadel proberen?
Ik heb een zadel met bredere ruggenwervel uitsparing en verstelbare boom maar ook die vindt ik niet super. 11 juni komt Sella voor Marq en mij een zadel aanmeten. Niks erger dan zadelproblemen. Ze zijn ook zo lekker rond <<)

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 19:37

Ik ben wel fan van de nieuwe modellen van Bates en Wintec; relatief korte zadels, breed tussenkanaal en goed aanpasbaar met een verstelbare boom en mogelijkheid om met inlagen ‘op te vullen’ waar nodig.
Misschien een tip, want inderdaad weinig vervelender dan zadelgedoe.

Lumkea

Berichten: 124
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Lokeren, België

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 19:52

Ik heb het hele gamma van de 'conventionele merken geprobeerd.. Massimo was de enige optie volgens de zadelpasser. Bates was hier een regelrechte ramp helaas. Ik zou ook graag voor een Sella gaan! Zo mooie zadels en volledig aanpasbaar dus lijkt mij ideaal! Maar ik weet niet of hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben? Ze is wel heeel breed natuurlijk..

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 20:03

Lumkea schreef:
Ik heb het hele gamma van de 'conventionele merken geprobeerd.. Massimo was de enige optie volgens de zadelpasser. Bates was hier een regelrechte ramp helaas. Ik zou ook graag voor een Sella gaan! Zo mooie zadels en volledig aanpasbaar dus lijkt mij ideaal! Maar ik weet niet of hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben? Ze is wel heeel breed natuurlijk..


Bij ons op stal heeft hij nu bij 2 paarden zadels aangemeten en echt super. Je mag alles proberen en hij kijkt wat je paard nodig heeft en stelt voor hem en jou dus een model samen. Boommaat is dus geen probleem. Veel verschillende modellen ook.
Ik heb zoveel frotwerk gezien van andere merken zoals Custom etc, hier heb ik wel vertrouwen in, dus ben erg benieuwd. Hij komt ook gewoon vrijblijvend kijken volgens mij wat hij voor je kan betekenen.

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 22:29

Hier gelukkig nog geen problemen met zadels, heb van de zadelpasser een supermooi oud occasie-zadel kunnen kopen :) Ligt heel goed nu en zo'n mooi zadel <3
Wou zo graag sparen om ooit een bruin dressuurzadel te kunnen kopen, kwam hij dus aan met een prachtig oud bruin dressuurzadel, dat dan ook nog eens meteen vrij goed lag. Hij heeft er kniewrongen in gezet voor mij en nog wat aangepast aan Jenara, dus nu zit ik er lekker stevig in en ligt het voor haar prima :) nu nog juist mooi bruin hoofdstel voor mijn verjaardag en dan is mijn set al compleet (voor nu :p)

Vandaag eindelijk voor het eerst nog eens in volle ornaat kunnen rijden (zadel en bit) en wat reageert ze toch echt pakken beter met bit op sturingen, moet er bijna niet aankomen dan. Wat me wel opvalt is dat ze nog steeds best heftig reageert bij het optuigen, ook al is ze dus nu 2x volledig gechecked door de tandarts ...
Vraag me af of het door het bitje zou komen, ik gebruik nu een dubbel gebroken kneveltrens, maar denk dat die mss wat te "los" in haar mond ligt, ze kauwt er nogal druk op, maar niet op een ontspannen manier. Dus denk dat ik eens een ongebroken bitje ga proberen en zie hoe ze daarop reageert.

Vandaag trouwens aan de longe gestapt en gedraafd, deed ze heel flink :)
en daarna nog een eindje los gestapt in de piste, de hoek was nog aarzelend en onzeker, maar dat 2x achter één van de andere paarden aan ging dat ook al weer wat beter :)
We komen er wel!

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 10:24

Robijntjah, hoe gaat het nu met je na de aanrijding? :(:)

_Zsazsa_, leuk dat je de cursus volgt van TT! Ik wilde het ook een tijd doen.. Maar ik heb de online cursus van Rien vd Schaft al aangeschaft. Vandaar dat ik ervoor heb gekozen om dat eerst niet te doen. Het is toch wel prijzig.

Marq ziet er goed uit en wat is hij gaaf! <3

Jenara, zelf kies ik ervoor om iemand in het midden te hebben met een longeerzweep om de voorwaartse drang te behouden.
Wat betreft die enge hoek, ik zou de hoek niet onnodig opzoeken. Wanneer ze wat verder in de africhting is en ze echt met jou bezig is loopt ze er denk ik vanzelf langs. Voordat je opstapt er misschien samen met haar langs lopen? :D

Lumkea, je zadel lijkt inderdaad wat te smal.. Wat betreft zadels mag ik volgende week opzoek naar een zadel voor mijn 3 jarige Andalusiër. Het liefst wil ik een Arno Brandt zadel.. Voor mijn PRE duurt het nog wat langer. Die wordt volgens jaar juni pas 3. Even kijken hoe hij dan onwikeklt is, maar ik gok dat Cortado ook een erg breed zadel nodig heeft.

--

Mijn 3 jarige Andalusiër is nu ongeveer 6 week bij een stal om beleerd te worden. Het gaat erg goed! Zaterdag ga ik er zelf voor het eerst op. Ik ben erg benieuwd.
Dit is hem trouwens! ( Als hij weer thuis is doen we uiteraard erg rustig aan, gezien zijn leeftijd. )


Cortado wordt over 2 week 2 jaar *\o/* Ik ben zo benieuwd hoe hij er over een jaar uitziet. Kan echt niet wachten :D

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 10:26

Het gaat hier wel oke hoor, sowieso al wel rug en nekklachten bij spanning en aangezien we vrijdag de sleutel van ons nieuwe paleis krijgen is die spanning er wel _O- Lief dat je er naar vraagt.

Wat ziet Cortado er goed uit zeg.
Leuk, nog een 3 jarige aan het beleren.

Ik heb inmiddels in stap gehangen en ben een beetje bezig een stuur en rem te monteren.

Afbeelding

TessJazz
Berichten: 2043
Geregistreerd: 28-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 11:25

Super leuke berichten hier!
Fiscal en ik mochten gisteren bij Derk Schekkerman lessen! Super veel van geleerd! Fiscal vind LB heel moeilijk dat korte lijfje haha... dus travers etc is nog erg lastig. M2 hebben we nu winst natuurlijk maar we trainen zachtjes door naar het Z, nooit verwacht uberhaupt daar naar toe te gaan trainen. eenvoudige wissel ook bevestigd nu, en druk bezig met appuyementen ook, dat doet ie echt heel knap vooral naar rechts!
Ik ben trots <3



Afbeelding
Laatst bijgewerkt door TessJazz op 14-09-23 22:40, in het totaal 2 keer bewerkt

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 13:06

Mighty Joe, Ik ben verliefd! Wat een prachtig dier. Heel benieuwd hoe die onder het zadel staat.

Mijn dame na het werk <3
Afbeelding

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 13:07

Fedra!

Wat heeft ze veel spikkels joh, of is dat zand? _O-

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 13:54

Robijntjah schreef:
Fedra!

Wat heeft ze veel spikkels joh, of is dat zand? _O-


Nee zijn echt stipjes in haar vacht!
Ze is echt vliegenschimmel op het moment

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 21:23

Mooie merrie, Fedra.

Die van jou trouwens ook, Lumkea. Die kwam van bij Riki hé? Was dat niet die Curro dochter? Of ben ik nu mis?

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 21:27

Ellie gaat ook heel fijn, al wil haar bespiering nog niet helemaal wat ik wil. Ze blijft wat schraal op de bovenlijn en ik weet niet meer zo goed wat ik daar nog aan kan doen :\
Zelf ga ik helemaal niet lekker. Morgen weekeindje weg (al ben ik nu écht ziek, waarschijnlijk van de stress, wat niet echt helpt) en dan hoop ik dat het gedoe allemaal wat minder wordt en ik weer lekker aa de slag kan.

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 21:33

neile schreef:
Mooie merrie, Fedra.

Die van jou trouwens ook, Lumkea. Die kwam van bij Riki hé? Was dat niet die Curro dochter? Of ben ik nu mis?


Wellicht is Fedra familie van Solea? ;)

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 21:42

Ik heb er op gezeten :D

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 21:47

Van wie stamt Fedra af Zoey? En ja, we zijn niet bevooroordeeld als we paarden beoordelen zenne. ;)

Whoohoo Robijntjah! Jij gaat hard! :D

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 21:49

Afbeelding