[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 12:51

Goedemiddag,

Mag ik even binnen vallen om hier misschien wat tips te krijgen?
Ik rij beide paarden met een Barefoot zadeltje, dit omdat ik het een drama vindt een goed passend zadel te vinden en dit na een paar pogingen toch heb opgegeven. Maar mijn ietswat ronde Welsh cob die ook nog erg kort is, is het toch wel een uitdaging om het zadel niet schuivend te krijgen. (naar links of rechts) Hij is best grof in zijn bewegingen en in bochtwerk wil t zadel nog wel eens verschuiven. Ik singel nooit super strak aan. Ik heb voor beiden een bontsingel ivm gevoelige huidjes en bijbehorende pads. Ik moet voor 1 zadel wel een nieuwe pad omdat deze al wat ouder is en naar mijn idee iets te kort.

Ik had geen tijd het hele topic door te lezen dus excuus voor de inval :)

alvast bedankt, Barbara

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 12:58

barbaras schreef:
Goedemiddag,

Mag ik even binnen vallen om hier misschien wat tips te krijgen?
Ik rij beide paarden met een Barefoot zadeltje, dit omdat ik het een drama vindt een goed passend zadel te vinden en dit na een paar pogingen toch heb opgegeven. Maar mijn ietswat ronde Welsh cob die ook nog erg kort is, is het toch wel een uitdaging om het zadel niet schuivend te krijgen. (naar links of rechts) Hij is best grof in zijn bewegingen en in bochtwerk wil t zadel nog wel eens verschuiven. Ik singel nooit super strak aan. Ik heb voor beiden een bontsingel ivm gevoelige huidjes en bijbehorende pads. Ik moet voor 1 zadel wel een nieuwe pad omdat deze al wat ouder is en naar mijn idee iets te kort.

Ik had geen tijd het hele topic door te lezen dus excuus voor de inval :)

alvast bedankt, Barbara


Waar wil je precies tips over? Over pads? Singels? Of het zadel wel geschikt is?
Want dat maak ik hier nog niet direct uit op. Als zadels schuiven, is het logisch om iets stroever materiaal te kiezen voor pad en / of singel. Wol kan glad zijn, sympanova is stroef. Maar bij gevoelige huidjes is sympa niet aan te raden. Singel van wol is ook gladder soms dan van bijvoorbeeld leer of neopreen, en dat wordt vaak best verdragen door iets gevoelige huidjes. Niet door héle gevoelige huidjes misschien.
Mogelijk is dit niet het juiste zadel, maar wat dan wél het juiste zadel is, kunnen wij van achter een toetsenbord niet zien helaas. Dat kun je met een passervice natuurlijk wel achterhalen :)

Edit: als de pad en het zadel tov elkaar schuiven, maar de pad niet tov het paard, kun je nog kiezen voor een pad met een bovenzijde van sympa/moosgummi/neopreen. Grandeur en burioni hebben die beide.

DubbelFun

Berichten: 88696
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 13:13

Een schoenverkoper die tegen mij zegt dat de schoenen eerst nog ingelopen moeten worden kan het paar meteen weer in de doos doen :)
Ook voor goede schoenen geldt dat ze meteen lekker moeten zitten en niet eerst 'vervormd' moeten worden. En het is ook niet waar dat goed/soepel leer sneller slijt.
Dat heeft allemaal met goede kwaliteit te maken en daar hangt een prijskaartje aan.

Mijn Bob Marshall hoefde niet ingereden te worden, of naar de rug te vormen, is ook niet ingezakt of uitgelubberd.
Natuurlijk zal het enigszins naar de rug gaan staan, maar als ik hem op meerdere paarden na elkaar gebruik zal het overal goed op liggen. Al zal er tussen de modellen onderling best wel verschillen zijn wat bij het ene model paard en ruiter-kombi beter tot zijn recht komt als bij de ander.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 13:54

Maar schoenen die je wel in moet lopen zijn geen slechte schoenen
Ik he. Fantastische schoenen waarbij ik het ene paar echt wel heb moeten Inlopen en het andere niet

Net zoals Wel of geen goed Zadel niet af hangt van wel of niet ingereden moeten worden, of wat inzakken, of wat inklinken

Dat is niet meer of minder dan persoonlijk voorkeur van makers en Kopers en Verschil in opbouw en gebruikte materialen

pmarena

Berichten: 48144
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 14:02

Met een BM systeem kan je geen zadel maken in de opzet van een Ghost of Barefoot, met een meer Engels uiterlijk. Wanneer je kiest voor een systeem met een afneembare zitting / verplaatsbare beugelophanging / kussens e.d. dan werk je met laagjes en laagjes klinken in tijdens het eerste gebruik.

Maar vind je "normale" Engelse zadels dan ook matige kwaliteit, omdat de kussenvulling inklinkt in de eerste weken gebruik? Dat gebeurt immers ook gewoon bij hele degelijke, wolgevulde kussens :)

Een goed ingereden Barefoot of Ghost wordt natuurlijk ook vaak gebruikt door verschillende paarden en ruiters, die passen zich ook flexibel aan.

DubbelFun

Berichten: 88696
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 14:56

Ik denk dat engelse boomzadels met hun kussens juist zo gemaakt zijn om opgevuld/herschikt te worden. Dat heeft alles met de pasbaarheid te maken. Juist vanwege de boom is het van belang dat de kussens goed vormen naar de rug. Is een heel ander principe en imo niet te vergelijken.

Buiten dat BM niet echt engelse zadels maakt kun je natuurlijk het western model wel zo gemaakt krijgen als je het hebben wilt. Tegenwoordig hebben ze zelfs uitvoeringen met 2 beugelophangingen naast elkaar zodat men kan kiezen voor een barrel/stoelzit of de meer endurance/engelse zit met de benen meer onder je. De plaatsing van de singelophanging is ook te kiezen, net als de pommel wel of niet iets naar voren gericht en/of hoger geplaatst voor meer schoftruimte.

pmarena

Berichten: 48144
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 16:03

Ja, zoals Engelse zadels juist zo gemaakt zijn, zijn de laagjes bij een Ghost of Barefoot ook juist zo gemaakt.... dat het geheel ten opzicht van elkaar nog wat kan verschuiven en buigen. Het is niet gedaan om er maar zo vierkant mogelijk bovenop te liggen :P

Het is jammer dat het zo is, maar ook weer geen on-overkomelijk probleem volgens mij. Ieder systeem heeft toch zijn voor- en nadelen en die hangen vaak samen :)

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 16:40

Skippy01 schreef:
barbaras schreef:
Goedemiddag,

Mag ik even binnen vallen om hier misschien wat tips te krijgen?
Ik rij beide paarden met een Barefoot zadeltje, dit omdat ik het een drama vindt een goed passend zadel te vinden en dit na een paar pogingen toch heb opgegeven. Maar mijn ietswat ronde Welsh cob die ook nog erg kort is, is het toch wel een uitdaging om het zadel niet schuivend te krijgen. (naar links of rechts) Hij is best grof in zijn bewegingen en in bochtwerk wil t zadel nog wel eens verschuiven. Ik singel nooit super strak aan. Ik heb voor beiden een bontsingel ivm gevoelige huidjes en bijbehorende pads. Ik moet voor 1 zadel wel een nieuwe pad omdat deze al wat ouder is en naar mijn idee iets te kort.

Ik had geen tijd het hele topic door te lezen dus excuus voor de inval :)

alvast bedankt, Barbara


Waar wil je precies tips over? Over pads? Singels? Of het zadel wel geschikt is?
Want dat maak ik hier nog niet direct uit op. Als zadels schuiven, is het logisch om iets stroever materiaal te kiezen voor pad en / of singel. Wol kan glad zijn, sympanova is stroef. Maar bij gevoelige huidjes is sympa niet aan te raden. Singel van wol is ook gladder soms dan van bijvoorbeeld leer of neopreen, en dat wordt vaak best verdragen door iets gevoelige huidjes. Niet door héle gevoelige huidjes misschien.
Mogelijk is dit niet het juiste zadel, maar wat dan wél het juiste zadel is, kunnen wij van achter een toetsenbord niet zien helaas. Dat kun je met een passervice natuurlijk wel achterhalen :)

Edit: als de pad en het zadel tov elkaar schuiven, maar de pad niet tov het paard, kun je nog kiezen voor een pad met een bovenzijde van sympa/moosgummi/neopreen. Grandeur en burioni hebben die beide.


Kan ook nog te maken hebben met het model zadel en wel/geen VPS.
Welke pad heb je er onder en welke inlagers zitten er in de pad?
Wissel je de pommel ook bij gebruik tussen beide paarden?
Wanneer heb je voor het laatst de pommelmaat gecontroleerd?
Gebruik je een borsttuig of niet?

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 16:42

Nissima schreef:
Wat een gaaf pad, Tianbelli! Heel chique.

Ik heb mijn Ghost Roma (in micropell) inmiddels al ruim een halfjaar. Je kan mooi zien dat het zadel flink is ingezakt

Net nieuw:
[ [url=m/IB6NMi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Afgelopen week:
[ [url=m/h7lTCd.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hey, die tweede foto staat op de instagram pagina van Ghost! :j

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 19:13

Maddoxx schreef:
Nissima schreef:
Wat een gaaf pad, Tianbelli! Heel chique.

Ik heb mijn Ghost Roma (in micropell) inmiddels al ruim een halfjaar. Je kan mooi zien dat het zadel flink is ingezakt

Net nieuw:
[ [url=m/IB6NMi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Afgelopen week:
[ [url=m/h7lTCd.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hey, die tweede foto staat op de instagram pagina van Ghost! :j

Ja klopt! Ghost is superleuk op instagram, alles waar je ze in tagt delen ze in hun story :D

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 01:19

Nog meer mensen die hun eigen inlagers maken?

Ik ben vandaag begonnen, want woensdag heb ik les en dan wil ik dat het zadel goed ligt. Ik heb heavy duty inlagers besteld, maar die bestelling is nog niet verzonden, dus dan maar zelf aan de knutsel.

Ik had nog een goedkoop, stevig Anti-slip saddle pad; 60 x 45 x 0,6 cm en daar paste de originele PU inlagers van het pad heel precies op.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tja, dan is het alleen een kwestie van netjes uitknippen:

Afbeelding

Afbeelding


De nieuwe inlagers samen met de PU inlagers terug in het pad gestopt en daarmee gaan rijden. Toch zakte het zadel nog iets naar achteren en kiepte het daarmee ook weer voorover, minder dan voorheen, maar toch...
Dus ik heb een kartonnen mal van de inlager gemaakt en thuis een 0,5 cm dik yoga matje verknipt.
Met 3 op elkaar geplakte delen, die bij de overgangen schuin afgesneden zijn (filleermes moest daarvoor echt flijmscherp zijn). Nu hoop ik front-riser inlagers gemaakt te hebben. Voorkant 1,5 cm en achter (halverwege het zadel) 0,5 cm.

Met de kartonnen mal er onder:
Afbeelding

Dikke voorkant:
Afbeelding

Dunne kant:
Afbeelding


Ik wil het morgen gewoon er bij in doen, bovenop de PU inlagers, de kant van het langste deel wil ik richting de rug van het paard doen en de dakpannetjes kant richting het zadel, met de andere twee inlagers er onder zou het toch genoeg de loze ruimte moeten opvullen?
Woensdag er dan maar mee rijden in de hoop dat het zadel blijft liggen, of in ieder geval niet meer voorover kiept. Ook even goed de zweetplek in de gaten houden.

Zam_Cas

Berichten: 676
Geregistreerd: 21-06-07
Woonplaats: In het Zeeuwse

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 07:49

Zijn dat ook de daadwerkelijke inlages die je gaat gebruiken of de mal?

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 08:18

pmarena schreef:
Mentjuh: Klinkt alsof de Lazy Mountain simpelweg wat te groot was voor je qua zitting, hij valt erg ruim :j


Nou je het zegt, kan goed kloppen!
De silverado was kwa zitting ook echt te groot.
Ik heb 2e hands een silverado xkurz 14,5 gevonden en overgenomen. Hij is onderweg, heel benieuwd!

Gladijs
Berichten: 534
Geregistreerd: 11-04-14

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 08:26

Heeft ghost ook een Nederlandse instagram?

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 08:48

Nee, ik zal kijken of ik een BuitenZinnig Instagram kan maken :)

Skogan

Berichten: 787
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 20:41

Joepie! Mijn Ghost zadel is vandaag eindelijk besteld! Nu nog ongeduldig afwachten paar weken tot die naar mij komt..! *\o/* *\o/*

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 21:45

Zam_Cas schreef:
Zijn dat ook de daadwerkelijke inlages die je gaat gebruiken of de mal?


Die witte heb ik er vandaag bij in gestopt bovenop de andere inlagers. Om het lichtere deel van het pad op te vullen. Omdat het pad zo goed als nieuw was, kun je duidelijk zien dat de meeste druk eerst op de achterkant kwam.

Afbeelding

Het zadel bleef bij nu het rijden zowaar rechtop liggen en kiepte niet voorover, de schoft bleef bovenop vrij van druk, maar ik denk dat ik de zelfgemaakte inlager nog iets schuiner laat aflopen richting boven bij de schoft, zodat de schoft nog vrijer blijft en ook nog schuin naar voren afwerk.

Na het rijden deze foto gemaakt van de zweetplekken. Zouden jullie daar nog iets zinnigs over kunnen zeggen?

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88696
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:12

In het midden was het het warmst (waar je zit is) dat is duidelijk te zien. Verder is de druk op de pommel-einden niet gelijkmatig verdeeld.

Citaat:
Omdat het pad zo goed als nieuw was, kun je duidelijk zien dat de meeste druk eerst op de achterkant kwam.
Ik denk dat die 'vuilere' plek eerder komt door het bewegen en niet door druk.

J0anieke

Berichten: 4884
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:57

Heb je nou meer opvulling gestopt bij de 'schone' plekken in je pad?
Eigenlijk maak je daardoor alleen maar meer druk daar.

Ik dacht dat als daar geen zweet zit/de pad daar droog en schoon blijft, daar dan meer druk zat maar niet persé warmer?
Idem, de achterkant van de pad die viezig is: minder druk dan de schone plek, wat meer beweging mogelijk maakt.

pmarena

Berichten: 48144
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:04

I.m.o. zeggen zweetplekken / vieze pads ontzettend weinig, het enige waar je echt bij op moet gaan letten is wanneer de hele zadelplek nat is op hele kleine stukjes na, dan wordt het interessant :j

Maar een natte / vieze voor- en achterkant is doodnormaal. Wanneer je een prima passend zadel en perfect zittende ruiter hebt, dan begint het vies & zweterig worden aan de achterkant van je zadel.

Naarmate je langer / intensiever rijdt wordt die plek steeds groter. De voorkant wordt dan ook zweterig. En gaandeweg worden die plekken steeds groter naar elkaar toe. Het midden is dan gewoon nog niet aan de beurt gekomen maar als je door blijft rijden wordt dat normaal gesproken ook helemaal nat en dan zie je alleen nog een droge ruggengraat.

En zelfs die wordt vervolgens helemaal nat als je dan nog verder doorrijdt :)
Daarom zegt bvb. een droog middenstuk niet zoveel.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:27

pmarena schreef:
I.m.o. zeggen zweetplekken / vieze pads ontzettend weinig, het enige waar je echt bij op moet gaan letten is wanneer de hele zadelplek nat is op hele kleine stukjes na, dan wordt het interessant :j

Maar een natte / vieze voor- en achterkant is doodnormaal. Wanneer je een prima passend zadel en perfect zittende ruiter hebt, dan begint het vies & zweterig worden aan de achterkant van je zadel.

Naarmate je langer / intensiever rijdt wordt die plek steeds groter. De voorkant wordt dan ook zweterig. En gaandeweg worden die plekken steeds groter naar elkaar toe. Het midden is dan gewoon nog niet aan de beurt gekomen maar als je door blijft rijden wordt dat normaal gesproken ook helemaal nat en dan zie je alleen nog een droge ruggengraat.

En zelfs die wordt vervolgens helemaal nat als je dan nog verder doorrijdt :)
Daarom zegt bvb. een droog middenstuk niet zoveel.


Interessante uitleg, dus ik hoef me niet direct druk te maken over het drogere middenstuk? We hebben ook maar een half uurtje gereden waarbij 50% gestapt aan de lange teugel (jong paard).

J0anieke schreef:
Heb je nou meer opvulling gestopt bij de 'schone' plekken in je pad?
Eigenlijk maak je daardoor alleen maar meer druk daar.

Ik dacht dat als daar geen zweet zit/de pad daar droog en schoon blijft, daar dan meer druk zat maar niet persé warmer?
Idem, de achterkant van de pad die viezig is: minder druk dan de schone plek, wat meer beweging mogelijk maakt.


Ja, ik heb met de opvulling (zelfgemaakte inlagers) alleen het "schone" gedeelte opgevuld, omdat het zadel bij het rijden naar achter gleed en dan naar voren kiepte, waardoor er steeds meer druk op de schoft kwam.
Het paard is rondgeribt met hoge schoft en nog weinig bespiering op de rug (zoals je op de foto's kunt zien), voor boomloze zadels is dat de minst ideale combinatie. Ik ben dus aan het experimenteren met zelfgemaakte inlagers als frontriser om het zadel stabiel te houden en de schoft vrij.

DubbelDun schreef:
In het midden was het het warmst (waar je zit is) dat is duidelijk te zien. Verder is de druk op de pommel-einden niet gelijkmatig verdeeld.

Citaat:
Omdat het pad zo goed als nieuw was, kun je duidelijk zien dat de meeste druk eerst op de achterkant kwam.
Ik denk dat die 'vuilere' plek eerder komt door het bewegen en niet door druk.


Ja, dat van de beweging klopt, zo had ik er ook nog niet naar gekeken. Het viel me gisteren bij het opvullen gewoon op dat het voorste deel schoner was dan het achterste deel, toevallig was dat schonere deel precies daar waar ik de frontriser inlagers net had gestopt.


Hoe bedoel je trouwens dat de druk op de pommeleinden niet gelijkmatig verdeeld is? Tussen links en rechts, of van boven naar onder?

DubbelFun

Berichten: 88696
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 12:37

Van onder naar boven.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 14:54

DubbelDun schreef:
Van onder naar boven.


Pommel te wijd of te smal volgens jou? Want bij een maat groter dan zit de boog tegen de schoft en een maat kleiner dan prikt de onderkant in de schouder.

DubbelFun

Berichten: 88696
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 15:10

Dan zit je misschien net tussen de 2 maten in.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 15:27

Daphara schreef:
DubbelDun schreef:
Van onder naar boven.


Pommel te wijd of te smal volgens jou? Want bij een maat groter dan zit de boog tegen de schoft en een maat kleiner dan prikt de onderkant in de schouder.


DubbelDun schreef:
Dan zit je misschien net tussen de 2 maten in.


Dat alleen op te lossen is door de huidige maat te blijven gebruiken, want met de pommel boog op de schoft rijden, lijkt mij niet de bedoeling.


Overigens ligt deze pommel goed op de blote schoft, maar ik zit nu aardig te goochelen met die extra inlagers, dat zal ongetwijfeld effect hebben op de ligging van de pommel. Had die volgens jou te veel druk op de onderkant van het raakvlak of de bovenkant?