Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 09:01

Citaat:
Ik snap heel goed dat sommige mensen erop tegen kunnen zijn om te fokken met paarden die KS hebben. In welke gradaties hadden jullie merries kissing spines? Houd de discussie wel respectvol naar elkaar toe. Het liefst hoor ik de verhalen die uit de eerste hand komen zodat ik mijn eigen keuze daarin kan maken om wel of niet een veulen erbij te fokken.


Citaat:
Ik hoop ooit eens antwoord te krijgen van een dierenarts of wetenschapper die mij kan vertellen of KS nu echt erfelijk is of niet en of KS ook een grote invloed heeft op de ontwikkeling van een veulen zijn rug.


Volgens mij wil je, ondanks de vraag in je openingspost naar ervaringen van anderen (zie eerste quote), alleen verhalen en adviezen horen die jou sterken in je keuze. Een keuze die je al hebt gemaakt, terwijl je aangeeft (zie tweede quote) dat je zelf ook niet weet of KS erfelijk is, of niet. Ofwel, je neemt gewoon willens en wetens een risico, en slechte ervaringen van andere fokkers met fokken met merries met KI schuif je terzijde.

Zet je je plan door, dan hoop ik dat je merrie de dracht en geboorte van het veulen goed zal doorstaan, en dat het een gezond veulen zal zijn.
Vooral voor je merrie en haar toekomstige veulen dan, want die hebben hier zelf geen keuze in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 09:54

hoogendroog schreef:
TS, heeft je paard nu twee keer mesotherapie gehad? Wanneer was de eerste behandeling en wanneer is het tweede keer gedaan?


Daar hebben vier maanden tussen gezeten omdat ze daarvoor ook al een hele hoge dosering had gehad in de rug en nog meer bijspuiten was niet verstandig i.v.m. de risico's van de eventuele bijwerkingen daarvan. Ik ben zelf heel tevreden over hoe het nu gaat nadat ze de mesotherapie had gehad in combinatie met corticosteroïden.

DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 10:08

Is het mogelijk voor je merrie om, na de laatste behandeling met mesotherapie, daarna zonder verdere behandelingen pijn/ongemak vrij te zijn? Of heeft ze deze behandelingen de rest van haar leven nodig om zonder pijn/ongemakken door te kunnen gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 11:00

DJZ schreef:
Is het mogelijk voor je merrie om, na de laatste behandeling met mesotherapie, daarna zonder verdere behandelingen pijn/ongemak vrij te zijn? Of heeft ze deze behandelingen de rest van haar leven nodig om zonder pijn/ongemakken door te kunnen gaan?


Er kan geen termijn aan vastgesteld worden maar meestal kun je ervan vanuit gaan dat het minimaal een jaar werkt. Het kan zo zijn dat het af en toe eerder herhaald moet worden.

DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 11:01

Dus zonder behandelingen ervaart het paard ongemak?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 11:03

DJZ schreef:
Dus zonder behandelingen ervaart het paard ongemak?


Ja

mirtedl

Berichten: 829
Geregistreerd: 09-06-12
Woonplaats: Nieuwkoop

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 11:17

Dat is dan toch je antwoord of je ermee moet fokken of niet?!

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 11:22

Het is niet bewezen of het erfelijk is. Het kan zo zijn dat het niet erfelijk is, maar het kan ook wél zo zijn. Hou dus in je hoofd dat je mogelijk een vergrote kans hebt op een veulen met KS. Als je dit geen probleem vindt, ermee fokken. Dit is deel 1.

Dan komen we bij deel 2. Dracht is zwaar, zeker voor de rug. Je merrie kan blijvend slechter worden, ook na de dracht. Ik zeg niet dat het zo zal zijn, maar de kans is er. Vind je dit geen probleem? Dan ermee fokken.

Er zijn dus 2 onderdelen, als je de gevolgen hiervan beide wil accepteren dan kun je met de merrie fokken. Zo niet, dan zou ik nog eens nadenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 11:33

mirtedl schreef:
Dat is dan toch je antwoord of je ermee moet fokken of niet?!


Wat is dit nu weer dan? Het heeft namelijk helemaal niets met elkaar te maken. Het zou prettig zijn als er relevante opmerkingen gemaakt worden i.p.v. wat in de rondte te roepen.

Aangezien deze vraag zichzelf steeds maar blijft herhalen. Ik ga natuurlijk niet met haar fokken als haar rug het niet toelaat. Laat het nu voor eens en altijd duidelijk zijn. Paardenwelzijn staat bij mij op nummer 1

mirtedl

Berichten: 829
Geregistreerd: 09-06-12
Woonplaats: Nieuwkoop

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 12:05

Als paardenwelzijn bij jou op nummer 1 stond had je dit topic nooit geopend :D

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 12:11

Maria ,als paardenwelzijn bij je op de eerste plek staat en gezien alles wat je voor je merrie doet dan is dat toch niet te rijmen met de vraag of je er wel of niet mee moet fokken. Elk persoon weet dat de rug, banden en spieren uitermate belast worden bij een dracht. Los van het feit dat jij misschien een da treft die zegt dat je rustig kunt fokken met haar, da’s zitten niet met de gevolgen en praten graag in algemene zin. Dus heb je paardenwelzijn hoog staan dan doe je de merrie waarschijnlijk geen groter plezier dan haar door behandeling en training pijnvrij te houden en bij een dracht is dat laatste onmogelijk. Kun je therapie toepassen tot je een ons weegt, wanneer je niet aan alle voorwaarden kunt voldoen zou het een no go moeten zijn.

cursebreaker

Berichten: 11458
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 12:18

bigone schreef:
Maria ,als paardenwelzijn bij je op de eerste plek staat en gezien alles wat je voor je merrie doet dan is dat toch niet te rijmen met de vraag of je er wel of niet mee moet fokken. Elk persoon weet dat de rug, banden en spieren uitermate belast worden bij een dracht. Los van het feit dat jij misschien een da treft die zegt dat je rustig kunt fokken met haar, da’s zitten niet met de gevolgen en praten graag in algemene zin. Dus heb je paardenwelzijn hoog staan dan doe je de merrie waarschijnlijk geen groter plezier dan haar door behandeling en training pijnvrij te houden en bij een dracht is dat laatste onmogelijk. Kun je therapie toepassen tot je een ons weegt, wanneer je niet aan alle voorwaarden kunt voldoen zou het een no go moeten zijn.


Amen.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 12:47

maria1990 schreef:
DJZ schreef:
Is het mogelijk voor je merrie om, na de laatste behandeling met mesotherapie, daarna zonder verdere behandelingen pijn/ongemak vrij te zijn? Of heeft ze deze behandelingen de rest van haar leven nodig om zonder pijn/ongemakken door te kunnen gaan?


Er kan geen termijn aan vastgesteld worden maar meestal kun je ervan vanuit gaan dat het minimaal een jaar werkt. Het kan zo zijn dat het af en toe eerder herhaald moet worden.


Maar even dit, je zegt hier zelf dat de kans erin zit dat de behandeling vroegtijdig nodig is. Een dracht is zwaar, stel ze krijgt dus eerder last, dan kun je haar tijdens die dracht niet laten behandelen?
En ook je training zal naar de laatste loodjes toe minder intensief worden. Dan is die hele dracht toch eigenlijk geen goed idee?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 12:58

Nogmaals ik verwacht geen rampscenario's bij een eventuele dracht. Haar vorige 5 veulens zijn ook vlekkeloos ter wereld gebracht en toen had ze ook geen last van haar spieren of banden. Ik ga het met mijn dierenarts overleggen.

Edit: bij haar vorige veulens had ze ook geen mesotherapie nodig

Citaat:
Maar even dit, je zegt hier zelf dat de kans erin zit dat de behandeling vroegtijdig nodig is. Een dracht is zwaar, stel ze krijgt dus eerder last, dan kun je haar tijdens die dracht niet laten behandelen?
En ook je training zal naar de laatste loodjes toe minder intensief worden. Dan is die hele dracht toch eigenlijk geen goed idee?!]


Ik ga haar dan tijdens een eventuele dracht zolang mogelijk onder het zadel doortrainen en naast het rijden kunnen haar spieren ook los gehouden worden door middel van stretchoefeningen vanaf de grond die ik van mijn fysiotherapeut hebt geleerd. Ik merk verder niks aan haar spieren als ze minimaal 1 week heeft stil heeft gestaan of langer. Overdag staat ze veel buiten en dan kan ze zelf bepalen of ze wil bewegen of niet. Ik snap jullie zorgen wel maar dat helemaal niet nodig :)
Laatst bijgewerkt door Anoniemk2 op 07-05-19 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 12:59

maria1990 schreef:
Nogmaals ik verwacht geen rampscenario's bij een eventuele dracht. Haar vorige 5 veulens zijn ook vlekkeloos ter wereld gebracht en toen had ze ook geen last van haar spieren of banden. Ik ga het met mijn dierenarts overleggen.

Had ze bij de vorige 5 veulens ook al KS in deze mate?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 13:00

Isabel schreef:
maria1990 schreef:
Nogmaals ik verwacht geen rampscenario's bij een eventuele dracht. Haar vorige 5 veulens zijn ook vlekkeloos ter wereld gebracht en toen had ze ook geen last van haar spieren of banden. Ik ga het met mijn dierenarts overleggen.

Had ze bij de vorige 5 veulens ook al KS in deze mate?


Ja

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 13:07

maria1990 schreef:
Isabel schreef:
Had ze bij de vorige 5 veulens ook al KS in deze mate?

Ja

Waarom twijfel je nu dan?

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 13:27

maria1990 schreef:
mirtedl schreef:
Dat is dan toch je antwoord of je ermee moet fokken of niet?!


Wat is dit nu weer dan? Het heeft namelijk helemaal niets met elkaar te maken. Het zou prettig zijn als er relevante opmerkingen gemaakt worden i.p.v. wat in de rondte te roepen.

Aangezien deze vraag zichzelf steeds maar blijft herhalen. Ik ga natuurlijk niet met haar fokken als haar rug het niet toelaat. Laat het nu voor eens en altijd duidelijk zijn. Paardenwelzijn staat bij mij op nummer 1



¹. De relevante reacties gooi je opzij want passen niet in je straatje.

2. Paardwelzijn lijkt nou niet echt op nr 1 te staan naar wat je hier allemaal typt. Zie punt 1.

denisesilver

Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 13:29

Isabel schreef:
Waarom twijfel je nu dan?

Dit dus. Je geeft zelf aan dat alle zorgen voorzien kunnen worden tijdens de dracht, en volgens jou had de merrie ks in dezelfde mate bij de vorige 5 veulens. Bijkomend dat je elk tegenargument weerlegt, waarom twijfel je dan idd.

Edit: en als je idd geen rampscenario's ziet gebeuren, verder niet denkt dat het kwaad kan, etc. Wat is dan het hele nut van dit topic, want dat vraag ik me dus oprecht af?

Marriefloor
Berichten: 168
Geregistreerd: 23-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 13:35

Waarom wil je zoooooo graag een veulen? Koop een leuk veulen en succes ermee, maak er wat van! Zijn genoeg paarden op de wereld , waarom perse één fokken uit een niet gezonde merrie?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 13:38

Ik vraag me af hoe je dan precies vaststelt of haar rug het al dan niet toelaat om opnieuw een veulen te dragen en ter wereld te brengen. Daar heb je blijkbaar twijfels over, anders was dit topic niet geopend, aangezien het blijkbaar eerder vijf keer goed (tenminste, volgens jouw informatie) is gegaan. Was de merrie toen al van jou? Is de ks in d3 tussentijd verergerd?

Tja, ik blijf gewoon benieuwd naar de afweging. De hier geposte verhalen van andere fokkers met ervaring met fokken met een merrie met ks stellen namelijk nou niet direct gerust.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 13:40

Toen je haar kocht was je niet op de hoogte van de ks en nu weet je dat ze tijdens de vorige keren ook al ks had?? Ik vind je hele verhaal steeds ongeloofwaardiger overkomen gezien al je opmerkingen die elkaar steeds meer gaan tegenspreken , je doet maar wat je niet kunt laten.

denisesilver

Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 13:58

Overigens, ik heb even dat artikel nog eens gelezen over de rugfoto's. Om daar toch nog eens op terug te komen, daarin staat letterlijk geschreven dat het niet betekent dat een paard met bemerkingen op de foto geen goed sport paard zou zijn (met andere woorden klinisch ok). Echter, er staat nergens geschreven dat dit ook betekent dat bemerkingen op de rug niet genetisch bepaalt is.

Er is eerder in het topic al wel benoemd dat Engelse volbloeden (?) wél vaker last schijnen te hebben van ks. Iets wat dus binnen het ras valt. Waar ik dan uit aanneem dat het wel degelijk genetisch bepaalt is, maar dat is zoals gezegt een aanname

Feit blijft dat er naar mijn weet verder geen onderzoek is gedaan naar het al dan niet genetisch doorgeefbaar zijn van ks.

Wat ik niet snap is dat met zoveel röntgenonderzoeken en andere gezondheidsonderzoeken binnen de stamboeken, we nog steeds de röntgenfoto's niet in acht nemen (gebrek aan rugfoto's buiten beschouwing gelaten). Dit terwijl we wel degelijk weten dat een paard met bijvoorbeeld een 3 op het straalbeen niet röntgen goedgekeurd wordt, en ook niet (of zelden) als bijvoorbeeld dekhengst wordt gebruikt.

En wat ik in mijn directe omgeving ook zie is dat het maar prima is als een hengst (om daar maar even in te blijven) aan de eisen van het KWPN voldoet. Ik zou zelf eerlijk gezegd niet weten wat die eisen precies zijn. Mogen ze maar een bepaalde score halen op beenfoto's? Of is het, om het maar even op dit topic terug te betrekken, maar net wat de da acceptabel vind?

Laatste twee alinea's zijn warrig, maar heb al 5 uur ov achter de rug, dus hoop dat jullie me begrijpen :o

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!

Berichten: 26903
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 14:28

Citaat:
Had ze bij de vorige 5 veulens ook al KS in deze mate?

Citaat:
Ja

Hoe weet je dit? In september 2018 schrijf je dat je deze merrie nog maar kort in je bezit hebt. Ik neem aan dat je niet wist dat je paard "ernstige kissing spines had op 7 lendenwervels plus atrose in de hals en botwoekering op de atlas C1" (je eigen woorden).

Als je gewoon heel nuchter nadenkt snap je zelf ook wel dat je niet moet gaan fokken met deze merrie.

Ik ben nog steeds benieuwd naar de afstamming van deze merrie en haar predikaten en wat haar eerdere nakomelingen hebben gepresteerd. Wat maakt deze merrie voor jou zo uniek dat je toch met haar wil fokken?

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 14:28

ElviraKelan schreef:
Om op je vraag te reageren TS ja, ook hier tegen zou ik het zeggen.
Fokken doe je in mijn ogen om te verbeteren. Dit kan je enkel doen met een gezond ouderdier waarbij bewezen is dat er geen erfelijke of mogelijk erfelijke afwijkingen voorkomen, evenals dat het karakter goed moet zijn. In alle andere gevallen is het vermeerderen en dat kan nooit de bedoeling zijn van fokken.



Helemaal mee eens!

Fokken met een dier dat KS heeft, is een slechte zaak vind ik persoonlijk, zeker als deze merrie het heel erg heeft als ik goed had doorgelezen.........


Wees blij dat er tegenwoordig de mogelijkheid bestaat dat er fotos gemaakt worden van de rug en dus hiermee de KS aan het licht komt, weet je ook hoe het ervoor staat. Dat het vroeger niet kon of niet mogelijk is is mogelijk wel eraan debet dat er nu meer paarden zijn met de KS.........Dus denk er niet te makkelijk over, zo van: ja maar vroeger wisten men dat niet en er werd gewoon van alles mee gedaan, blabla en ermee gefokt........

Dan werd zo'n dier gewoon flink aangepakt en doorgereden door de KS heen en of werden de paarden gewoon afgemaakt omdat ze levensgevaarlijk gedrag vertoonde. Of zegt men dat die niet te temmen is of moeilijk karakter, maar oh wat een mooie papieren zeg, dus werd ermee gefokt om toch nog winst uit te kunnen halen zonder dat ermee gereden hoeft te worden..........