Dressuurhaflinger

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 20:53

Hahaha wat een prachtige manier van uitleggen! :Y)

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 21:33

Afbeelding
De volle pamper (poepbroek-) zit. Hahaha

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 21:50

Jij krijgt les van Els Schotman toch? Ben laatst naar de nhps fokkerij bijeenkomst geweest en daar gaf ze uitleg over de sport en bewegingen van de haflingers. Behoorlijk strenge vrouw maar ik denk dat ze ontzettend goed les kan geven! Iig wel iets dat goed voor mij zou zijn haha. Jammer dat ik niet in de buurt zit.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 08:50

Even een egoïstische post hoor, vandaag onderlinge wedstrijd maar ze loopt sinds afgelopen week niet zo lekker, in de stap en galop gewoon prima maar in de draf steekt ze compleet haar neus eruit, dus niet gewoon niet nagevelijk maar echt haar hoofd horizontaal gestrekt. Fysio denkt dat het komt doordat ik de laatste tijd mijn zadel wat te ver naar voren heb gelegd (vermoedelijk). Kon verder niks voelen in de spieren etc.
Ik vind het sneu om nu nog af te bellen maar wil ook niet gefrustreerd zijn omdat we niet kunnen laten zien wat we eigenlijk kunnen.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 08:58

Wat is sneu om af te bellen?

Er zit iets duidelijk niet lekker bij der? Als ze kreupel had gelopen dan zou je wel afbellen.

Ik zou het ook zonde van me energie vinden als je weet dat je gefrustreerd raakt om dat je niet kan laten zien wat jullie kunnen. Is voor jou niet leuk maar ook niet voor je paardje ;-)

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 09:21

Je kan m ook gewoon alsnog rijden puur voor de ervaringskilometers. Je paardje hoeft niet perfect te lopen maar je kan de ervaring wel weer in je zak steken voor de volgende keer

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 15:09

_Nelleke_ schreef:
Je kan m ook gewoon alsnog rijden puur voor de ervaringskilometers. Je paardje hoeft niet perfect te lopen maar je kan de ervaring wel weer in je zak steken voor de volgende keer

Hier heb ik inderdaad voor gekozen, ze vind alle mensen en paarden sowieso spannend dus ik dacht oefening is juist goed en who care’s, eerste proefje was ruk, liep met dr hoofd extreem de lucht in maar ik heb er gewoon niet aan lopen prutsen en netjes op de letters etc gereden, geen fouten gemaakt in die proef. 2e proef liep ze goed!! Nagevelijkheid wat meer in de draf maar niet zo netjes als anders, maar ik was super tevreden! Dit proefje 1 foutje, ze sprong in de eerste hoek in de galop maar dit was gelukkig maar 2 sprongetjes dus kan gebeuren.
Ik ben blij dat ik ben gegaan maar vind het nogsteeds jammer dat ik niet heb kunnen laten zien wat we kunnen.
Pony liep er strak bij, kreeg een hoop complimenten over hoe ze eruit zag, en hoe gespierd ze was.
Afbeelding

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 08:24

Faitherr schreef:
_Nelleke_ schreef:
Je kan m ook gewoon alsnog rijden puur voor de ervaringskilometers. Je paardje hoeft niet perfect te lopen maar je kan de ervaring wel weer in je zak steken voor de volgende keer

Hier heb ik inderdaad voor gekozen, ze vind alle mensen en paarden sowieso spannend dus ik dacht oefening is juist goed en who care’s, eerste proefje was ruk, liep met dr hoofd extreem de lucht in maar ik heb er gewoon niet aan lopen prutsen en netjes op de letters etc gereden, geen fouten gemaakt in die proef. 2e proef liep ze goed!! Nagevelijkheid wat meer in de draf maar niet zo netjes als anders, maar ik was super tevreden! Dit proefje 1 foutje, ze sprong in de eerste hoek in de galop maar dit was gelukkig maar 2 sprongetjes dus kan gebeuren.
Ik ben blij dat ik ben gegaan maar vind het nogsteeds jammer dat ik niet heb kunnen laten zien wat we kunnen.
Pony liep er strak bij, kreeg een hoop complimenten over hoe ze eruit zag, en hoe gespierd ze was.
[ [url=m/QA7slN.jpg]Afbeelding[/url] ]


Stoer dat je toch bent gegaan! En fijn dat het uiteindelijk toch nog meeviel! Op naar de volgende *\o/* Ze is wel echt knap trouwens!

Wij zijn gister naar het drents Friese wold geweest :D Allemaal lammetjes onderweg <3

Afbeelding

Afbeelding

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 08:57

Wat goed Faitherr!

Ik heb gisteren ook wedstrijd gestart. Het warme weer werkte niet in m'n voordeel en merkte dat hij het de 2e proef erg zwaar had. Voor m'n eigen gevoel wel een nette proef neergezet maar had maar 178 punten op de 2e proef.

1e proef wel een winstpunt met 182 punten. Die had hoger kunnen zijn maar werd afgeleid en miste daardoor een complete oefening :')

Edit: wat ik soms wel frustrerend vind is dat sommige oefeningen echt goed gingen, daar kan ik gewoon echt niet meer uithalen dan wat ik nu heb laten zien, en dat ik daar dan een 6,5 voor krijg. :+ Dat zegt m'n gevoel gelijk dat als m'n hele proef dus zo goed ging als de onderdeeltjes die nu ECHT goed gingen, dat ik dan 190 punten heb :')

Ik was het overigens wel eens met de overige punten en de 5-en die ik heb gehad waren ook terecht.
Laatst bijgewerkt door _Nelleke_ op 08-04-19 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 09:02

faither: fijn dat het toch nog aardig fijn ging, :D
flicka: lekker zo op rit, ik ben gister ook heerlijk op rit geweest :D
nelleke: toch fijn een winstpuntje erbij, het was ind ineens goed warm.

Gister heb ik heerlijk buitenritje gemaakt. En stan was behoorlijk bezweet. terwijl we veel gestapt hebben.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 09:10

Lekker naar buiten Flicka en Plutolover. Was het ook heerlijk weer voor. :D

Denise_Storm

Berichten: 2371
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 09:16

Bedankt voor jullie lieve en toffe reacties op de foto's van Storm! <3 Ik ben TROTS! :D

Faither: goede keuze om toch te gaan. Kilometers maken is ook belangrijk! En het hoeft niet altijd perfect te gaan. Een wedstrijd kan ook een mooi oefenrondje zijn!

Flicka: ooooh, echt jaloers als ik je foto's zie. Ik zou echt graag vaker met Storm lekker het bos of het strand op willen zoeken. Hoop dat ik deze zomer ook een keer naar de Veluwe ga met paard en vriendlief. :D

Nelleke: je edit-tekst is heel herkenbaar. Daar heb ik het ook vaak over met mijn instructrice. Maar fijn dat je in iedere geval een puntje mee naar huis nam. Volgende keer beter!

Plutelover: het was gister ook echt opeens ''zomer'"! Storm heeft het er ook moeilijk mee. Niet zo gek, de nachten zijn nog behoorlijk koud (hier vannacht richting 0 gegaan) dus staat die nog 's nachts nog met deken. Terwijl die overdag zijn deken absoluut niet nodig heeft. We doen hem overdag wel af hoor. Maar die temperatuurwisselingen zijn voor de paarden echt niet fijn.

Dit weekend geen tijd gehad om zelf te rijden. Vrijdag wel een fijne les gereden. Ik ga ons in iedere geval inschrijven voor de wedstrijd van 28 april hier in de buurt. Verder denk lekker trainen :j Vanavond weer met Astrid, zin in! *\o/* En ik hoop dat ze met een week of twee het land op mogen (meestal eind april)... :D

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 09:24

Heerlijk zeg zo in het Drents Friese wold! Super schattig die lammetjes, vond ie dat niet eng?
Ineens deze tempraturen is idd even wennen maar April heeft daar gelukkig niet heel veel last van.
Ik heb de uitslag terug en ik ben ontzettend verrast, de jury is heel vriendelijk geweest met super fijn commentaar, en maar liefst 190 en 200 punten, het was overigens een L1 proef. Ik heb voor de 2e proef zelf een 9(!!!) voor houding en zit! En bij de eerste proef stond dat ik vriendelijk rijdt. Echt super blij mee omdat mijn houding echt een moeilijk punt is geweest. Het commentaar was voornamelijk meer aanleuning en iets meer reactie op mijn been, en in de galop met name bij de eerste proef mochten we wat meer verruiming laten zien. Allemaal commentaar waar ik het compleet mee eens was dus super fijn!
Afbeelding
(Haar vieze neus is nog schoongemaakt hierna hoor :Y) )

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 10:01

Wat fijn zeg Faither, en wat heerlijk om zulk commentaar te krijgen. Is het gelukkig niet voor niks geweest! :D

Denise, tot welke conclusie kom jij dan met je instructrice?

xMadelene9
Berichten: 156
Geregistreerd: 08-01-17

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 14:17

Even een vraag m.b.t. het verruimen. Op mijn protocollen staat vaak dat mijn hafje niet verruimd in stap, draf en galop als dit gevraagd wordt. Hier oefen ik veel mee ook met mijn instructrice. Alleen ik loop vast, hij versneld maar maakt weinig verschil kwa grootte van de gangen. Hoe hebben jullie je hafjes dit aangeleerd? Nu geef ik een ophouding, een schopje en hij gaat harder, maar maakt zijn passen nauwlijks grooter.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 14:48

Ik heb t nog nooit uit geprobeerd maar met balkjes training schijnt goed te helpen. Maar daarin zou ik wel een les in nemen die weet hoe het te trainen met balkjes

En nu ik aan rechtrichten aan de hand doet kan m’n hafje het ook veel beter dan vroeger. Kreeg laatst zelf compliment dat z’n stap erg verbeterd was.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 14:55

@xMadelene9 Wat Plutolover zegt: balkjes helpt. "Normaal draven" zou bijv. op 1m afstand liggen. Maar je wil ruimte, dus ga je naar 1,20/1,30m afstand.

Je kunt ook echt afwisselen tussen vertragen en versnellen. In de overgang naar het versnellen pakken ze over het algemeen nét wat ruimte. Niet blokkeren aan de voorkant. Drie of vier passen om mee te starten is genoeg.

Probeer ook te werken aan lengtebuiging, zodat de rug mooi los is en er ook daadwerkelijk ruimte in het lijf is om te verruimen.

Gaat je paard enkel versnellen: halve ophouding maken, loslaten, weer iets ruimte geven van voren en been aanleggen. Pakt ze ruimte: top! Gaat ze versnellen: opnieuw, halve ophouding, loslaten, ruimte geven, been eraan.
Probeer jouw eigen zit ook open te houden als je wil verruimen. Niet gaan leunen naar achter, niet naar voren. Rechtop, hand zelf dragen, eigen borst openen, zitten met zachte billen en niet teveel je hak uitdrukken (dat is een remmende stijgbeugelhulp).

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 15:22

Mijn eigen conclusie nadat ik de filmpjes van mijn proef van afgelopen zondag heb gezien is dat ik de gang ervoor juist moet verkleinen.

In principe liet mijn pony een hele mooie ruime stap zien (stapte ruim een hoef over) en pakte mooi wat lengte in de hals en hoofdhouding alleen kreeg ik toch een 5.

Als ik terugkijk naar m'n filmpje zie ik ook gelijk waar dat aan ligt: overgang terug naar draf rijd ik niet goed terug naar een arbeidsstap omdat ik weet dat een paar passen later middenstap eraan komt. Wat doe ik: ik rij het hele stuk middenstap. Jury commentaar was ook: geen verschil en daar kan ik de jury ook geen ongelijk in geven.

Dus note to self, maar misschien ook een tip voor anderen: maak je arbeidsstap (of draf) VOOR de uitgestrekte gang klein, zodat de jury daadwerkelijk verschil ziet.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 16:38

Verruimen doen wij ook veel oefenen dmv balkjes idd! En halve ophoudingen.
Ik heb besloten om deze week even lekker met andere dingen aan de slag te gaan en het dressuurmatige even links te leggen, we zijn de laatste tijd ook zoveel bezig geweest met de dressuur dat ze het misschien ook een beetje zat is. Dus vandaag lekker gesprongen voor het eerst sinds een lange tijd, morgen iets van vrijheidsdressuur doen en donderdag maar weer een keertje een lesje in grondwerk. Dan gaan we maandag de dressuur weer wat oppakken. Misschien dat dat ook een heel stuk gaat helpen. Afbeelding
Ik mag alleen wel wat stoerder worden wbt springen, dooooodeng vind ik het hahah, altijd maar zeggen dat april vast heel goed kan springen en dat ik dat echt graag wil gaan doen ook wat hoger, maar zodra de sprong boven de 60 cm komt zit ik al te shaken hihi.

Peelie

Berichten: 13419
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 18:27

xMadelene9 schreef:
Even een vraag m.b.t. het verruimen. Op mijn protocollen staat vaak dat mijn hafje niet verruimd in stap, draf en galop als dit gevraagd wordt. Hier oefen ik veel mee ook met mijn instructrice. Alleen ik loop vast, hij versneld maar maakt weinig verschil kwa grootte van de gangen. Hoe hebben jullie je hafjes dit aangeleerd? Nu geef ik een ophouding, een schopje en hij gaat harder, maar maakt zijn passen nauwlijks grooter.

Veel hafjes "weten" niet dat ze kunnen verruimen. Dat heeft oa met kracht en balans temaken.

Wat hier heel goed geholpen heeft is echt het gaspendaal er op te zetten op de volte bijv. Eerst maar eens hard draven en dan nog een schepje er bovenop totdat hij wel ruimte MOET pakken. En ja, dan jaag je hem over het tempo, maar sommige paarden moeten gewoon door krijgen dat h est uberhaubt kan. Kunst voor de ruiter is om het paard netjes tussen twee teugels te houden.

Voordeel ervan vind ik ook dat je paard er voorwaards van gaat denken. Op een gegeven moment kan je gaan finetunen en kan je heel makkelijk schakelen van een arbeidstempo naar midden of uitgestrekte gangen.

En ze moeten wel echt kracht en balans krijgen. En dat kost tijd.

Dit is mijn paard in een middendraf.


Afbeelding

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 07:26

_Nelleke_ schreef:
Mijn eigen conclusie nadat ik de filmpjes van mijn proef van afgelopen zondag heb gezien is dat ik de gang ervoor juist moet verkleinen.

In principe liet mijn pony een hele mooie ruime stap zien (stapte ruim een hoef over) en pakte mooi wat lengte in de hals en hoofdhouding alleen kreeg ik toch een 5.

Als ik terugkijk naar m'n filmpje zie ik ook gelijk waar dat aan ligt: overgang terug naar draf rijd ik niet goed terug naar een arbeidsstap omdat ik weet dat een paar passen later middenstap eraan komt. Wat doe ik: ik rij het hele stuk middenstap. Jury commentaar was ook: geen verschil en daar kan ik de jury ook geen ongelijk in geven.

Dus note to self, maar misschien ook een tip voor anderen: maak je arbeidsstap (of draf) VOOR de uitgestrekte gang klein, zodat de jury daadwerkelijk verschil ziet.


Ik neem dan aan dat je 'klein' niet écht klein maakt. Want een arbeidsgang zo klein gaan rijden dat je naar een verzamelde gang gaat, zodat het LIJKT of je een middendraf/ uitgestrekte draf rijdt, lijkt me ook niet de bedoeling.
Ik werk om die reden expres met halve ophoudingen. Hele ophoudingen maak ik eigenlijk zelden of nooit - ik heb een 'voetrem' geinstalleerd zogezegd, dus teugelhulpen betekenen echt 'er gaat iets gebeuren, wees alert, span je buikspieren vast aan'. En dat weten ze héél snel. En dan kun je dus écht vertrekken. En nee, dat is niet moeilijk, maar je moet wel verrekte consequent zijn.
Ben er gister expres mee gaan spelen en ook het verschil tussen 'harder' en 'ruimer' was duidelijk. Harder is tempo verhogen. Ruimer is pas vergroten. Ruimer hoeft niet óók harder te zijn, ruimer is puur de vrijheid van je schouder vergroten en vraagt eigenlijk juist die 'buikspieractie' die je óók bij verzameling wil.

janouk
Blogger

Berichten: 17877
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 07:35

@nelleke, bij verruiming of uitstrekken telt in het cijfer de verruiming, maar ook de overgang naar en de overgang terug tellen mee.
Dus een hele goede uitgestrekte draf kan niet hoog gepunt worden als de overgang terug niet mooi uitgevoerd wordt. En dat laatste wordt vaak vergeten.
Dus thuis lekker oefenen uitstrekken en weer terug met duidelijke overgangen, niet laten uitlaten zakkenn. Vooral weer sluiten van het paard is een goede oefening richting de verzameling, kantelen bekken.

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 21:05

sorry dames ff niet geweest, druk druk druk met vanalles heb je ook met en paar kids he hahaha.

wat een leuk paard heb je @Janouk, Paul vroeg vrijdag of ik even wilde groomen.

weet je wat met verruimen ook is ze gaan te snel hollen en worden dan te lang en gaan hangen. meestal bij X moet je ze eigen lijk even in de hand oppakken dmv een ophouden en dan verder.
merk het bij onder de man en aangespannen.

afgelopen zondag wedstrijd gehad aanspannen en knalde in me twee proef allemaal 7/8 en en 1 zesje.
ongelofelijk 214 punten. Met een compliment tijdens de prijsuitreiking, dat het super knap is dat je in het Z eerste word van alles klasse, ze hadden b/l/m en z samen gevoegd.
ben dus wel trots en mag ZZ starten

CarolsPhoto
Berichten: 24
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 19:47

Vind het altijd zo leuk die haflingers hoog in de dressuur heerlijk

Peelie

Berichten: 13419
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 20:07

Vandaag heeft Nash voor het eerst een Cranio-Sacraal behandeling gehad. Hij kon het enorm waarderen en hij heeft heerlijk staan ontspannen.

Na afloop was hij helemaal trots op zichzelf en moest hij even met zichzelf sjansen in de spiegel :P

Afbeelding