Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 10:52

Daarom koop ik weer een jong dier, inderdaad particulier.

Hoe is het met jou en Fedra, Zoey?

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 10:55

Sheran schreef:
Ik ben niet van plan bij de Ypenburghoeve te kopen (ik vermoed ook buiten budget), maar om daar wat lessen te nemen op verschillende PRE-s om te kijken wat me aanspreekt :). De echt negatieve verhalen kon ik overigens niet vinden, maar dat doet er dan minder toe.
Bedankt voor de tips over de fokkers! Particulieren kunnen inderdaad ook. Ik vind fokkers meestal prettiger, ook omdat zij vaak wat meer ervaring hebben met de dieren en je meestal zekerder weet dat het zadelmak maken op een correcte manier is gebeurd.


Dat is wel slim inderdaad! Dat je goed weet wat je graag wilt.
Er zijn (helaas) wel een aantal don'ts qua handelsstallen in NL/BE waar je liever je paard niet vandaan haalt. Hier in het topic kun je er volgensmij al een flink aantal vinden :)

Mijn merrie is gefokt bij de Woeste Hoeve, ken Sonja en Wim al jaren en daar hebben ze parels staan. Zeker het overwegen waard om een keer te gaan kijken!

Hee Jolijn! Hier gaat het supergoed, zowel met mij als met Fee!
Hoe is het met Mo en jou?

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 10:57

Ja goed, binnenkort komt ze aan huis te staan en volgende week wordt er een jong spaans paard gekeurd voor erbij :D
Ben zelfs weer aan het dressuren _O-

Jij had ze nu in Veldhoven staan toch? Daar kwam ik hiervoor weer vandaan hahaha!

Sheran

Berichten: 17242
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 10:58

Over de Woeste Hoeve hoor ik veel goede dingen, die staat zeker op mijn lijst om te kijken! Het is zo belangrijk dat je weet wat je koopt, ik heb het in mijn omgeving te vaak mis zien gaan. Toevallig zelf twee keer veel geluk gehad met een paard (ook door de deskundige ogen die mee waren) maar het gaat zo vaak anders. Ook te jong ingereden paarden, op een incorrecte manier ingereden/doorgereden etc. Als ik op de FB verkoopsites kijk en zie hoe de meeste paarden gereden worden dan denk ik: dat hoef ik niet eens. Vandaar de keus voor een jonge. Niet zadelmak is geen groot probleem, maar net zadelmak vind ik wel prettiger (dan kun je ook beter voelen wat je koopt).

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 11:03

Robijntjah schreef:
Ja goed, binnenkort komt ze aan huis te staan en volgende week wordt er een jong spaans paard gekeurd voor erbij :D
Ben zelfs weer aan het dressuren _O-

Jij had ze nu in Veldhoven staan toch? Daar kwam ik hiervoor weer vandaan hahaha!


Ohhh wat gaaf aan huis! Ben benieuwd wat voor je tweede is, spannend zeg!

Ja ze staat nu in Veldhoven, maar sta op de wachtlijst voor een stal in Loon op Zand.
Ben gaan samenwonen met m'n vriend in Tilburg dus de afstand is nu wel te ver, alhoewel ze wel goed staat.

Ook wij zijn weer aan het dressuren :+ met rust, regelmaat en controle. Ik herken m'n paard niet meer terug onder het zadel!

@Sheran
Ik heb dat ook heel veel mis zien gaan, vandaar ook m'n advies om niet naar een handelsstal te gaan. Er zijn in de paardenwereld zoooooveel mensen die misbruik maken van een koper die verliefd is geworden op een paard wat eigenlijk niet goed is.
Mijn volgende wordt ook een jonkie, liefst net zadelmak (ik doe alles zelf verder)
Fedra was 11 oid toen ik met haar begon, ze is sinds haar 14e van mij en wordt dit jaar alweer 17. Ze is ook pas laat ingereden (op haar 8e of 9e oid) en ik kende haar dus al 3 jaar van te voren. Dat maakte ook dat ik haar gekregen heb (jaja, pennyverhaal). 't is onder het zadel en in de omgang een hele aparte, je moet er maar net mee om kunnen gaan zegmaar.

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 11:05

Calipso/Sheran:

Denk dat je tot 7.000 vast wel wat leuks kan vinden! Wanneer je 1 wilt die uitblinkt met beweging of een speciaal kleurtje denk ik dat je al snel hoger zit in de prijs..
Ik zag laatst ook een leuke te koop bij stal Rokven.. Een 2,5 jarige. Twijfelde of ik er wilde kijken ivm alle verhalen over die stal, maar had toch een ander paard gevonden. Het is uiteindelijk een Cruzado geworden. :D

Robijntjah, leuk! Een jonkie erbij! Kan je er al wat meer over vertellen? :D

Heb nu twee Spanjaarden. Dorado(cruzado) en Cortado(PRE hengst) :D

Dorado is net 3 jaar, ik ben heel benieuwd wat voor kleur hij deze zomer gaat krijgen!
Afbeelding


Afbeelding

Cortado wordt in juni 2 jaar. :D
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door MightyJoe op 25-03-19 11:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Lukasje
Berichten: 11264
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 11:05

Bij Yeguada Suenos Espanoles hebben momenteel een net zadelmakke merrie te koop.

En je zou ook een kijkje kunnen nemen op :
http://www.ancce-belgica.be/home-nl/

Fokkers kennen ook de waarde van een goede PRE en zullen niet goedkoper zijn dan een handelsstal vrees ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 11:07

Oh wat leuk, andere vriend dan ook? Herkenbaar verhaal wel _O-

Ik pb je even een foto van de andere dame.

Uhm, even denken, wat kan ik vertellen...
Het is een heel ander kleurtje dan Mo, wat groter, ander type ook wel en totaaaaal ander karakter.
Moeders lijkt wel wat op Mo _O-

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 11:12

Robijntjah schreef:
Oh wat leuk, andere vriend dan ook? Herkenbaar verhaal wel _O-

Ik pb je even een foto van de andere dame.

Uhm, even denken, wat kan ik vertellen...
Het is een heel ander kleurtje dan Mo, wat groter, ander type ook wel en totaaaaal ander karakter.
Moeders lijkt wel wat op Mo _O-


Haha yep andere vriend :o

Ik ben heel benieuwd. Moet me altijd tegenhouden om niet op Marktplaats te kijken want het kriebelt :')

CalipsoLover

Berichten: 5564
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 12:02

ZoeyDercks schreef:
Persoonlijk zou ik niet naar stal Rokven of Ypenburg gaan, als je terug zoekt in dit topic of gewoon op Google kom je daar niet zo'n beste verhalen over tegen.
Ik ben sowieso niet zo van de handelsstallen, dus zou liever rechtstreeks naar een fokker gaan (de Woeste Hoeve in Bergeijk, Cyrina van Beveren, zitten er nog een paar in het midden/hoger in het land) of een particulier die het dier al een aantal jaar heeft.

PRE's blijven sensibele, niet altijd makkelijke paarden. Denk dat je beter zult slagen bij iemand die al jaren in dit ras zit en je ook goed kan adviseren.

Kan je misschien ook zeggen waarom niet? Ken een meid die echt een prachtig dressuurpaard heeft van Stal Rokven. Maar inderdaad wat mij opvalt is dat die er ontzettend veel hebben. Bij Troyan en Adelante zie ik dat niet.

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 12:29

CalipsoLover schreef:
ZoeyDercks schreef:
Persoonlijk zou ik niet naar stal Rokven of Ypenburg gaan, als je terug zoekt in dit topic of gewoon op Google kom je daar niet zo'n beste verhalen over tegen.
Ik ben sowieso niet zo van de handelsstallen, dus zou liever rechtstreeks naar een fokker gaan (de Woeste Hoeve in Bergeijk, Cyrina van Beveren, zitten er nog een paar in het midden/hoger in het land) of een particulier die het dier al een aantal jaar heeft.

PRE's blijven sensibele, niet altijd makkelijke paarden. Denk dat je beter zult slagen bij iemand die al jaren in dit ras zit en je ook goed kan adviseren.

Kan je misschien ook zeggen waarom niet? Ken een meid die echt een prachtig dressuurpaard heeft van Stal Rokven. Maar inderdaad wat mij opvalt is dat die er ontzettend veel hebben. Bij Troyan en Adelante zie ik dat niet.


Ik heb je een PB gestuurd!

elledani68
Berichten: 428
Geregistreerd: 12-01-05
Woonplaats: almere

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 14:00

Ik heb geen evaring met de stallen hier, ik ben in spanje gaan kijken bij een fokker. Ben daar bij toeval terecht gekomen en had een goed gevoel bij hem. Daar heb ik dan ook onze mooie meid gevonden, was ook al een tijd aan het zoeken.

Sheran

Berichten: 17242
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 15:10

Hoe heb je hem naar Nederland gehaald? Rijden is natuurlijk helemaal leuk, maar daar heb ik de tijd niet voor :P En anders ben ik bang dat de prijzen vergelijkbaar zijn met hier... of woon je deels in Spanje?

elledani68
Berichten: 428
Geregistreerd: 12-01-05
Woonplaats: almere

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:01

Nee woon in Nederland, ze komt in april met transport deze kant op. Denk niet dat je zozeer goedkoper uit bent maar had een bepaald plaatje in gedachte en daar is de keuze toch groter. We waren voor vakantie in spanje dus hebben er een combi trip van gemaakt, voordeel was dat ik meteen ook mam, zusjes tantes broertjes heb gezien en weet waar ze vandaan komt

CalipsoLover

Berichten: 5564
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:31

Denk dat ze idd in Spanje vaak wat goedkoper (kunnen) zijn. Wet van vraag en aanbod denk ik in NL en BE

Lukasje
Berichten: 11264
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 20:13

CalipsoLover schreef:
Denk dat ze idd in Spanje vaak wat goedkoper (kunnen) zijn. Wet van vraag en aanbod denk ik in NL en BE


Mmmm, echt veel goedkoper toch niet hoor. Ze weten best wat ze moeten vragen. En bovendien komt daar ook nog het transport bij.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 20:18

Lukasje schreef:
CalipsoLover schreef:
Denk dat ze idd in Spanje vaak wat goedkoper (kunnen) zijn. Wet van vraag en aanbod denk ik in NL en BE


Mmmm, echt veel goedkoper toch niet hoor. Ze weten best wat ze moeten vragen. En bovendien komt daar ook nog het transport bij.

Kan je uitrekenen dat je de paarden bij bepaalde handelsstallen niet voor die lage prijzen zou moeten kunnen kopen :+

Hier ook van de fokker gekocht, voelde prettig en absoluut geen spijt van.

Mevrouw gaat nog steeds echt super relaxed alleen mee naar buiten. Binnenkort eens de bossen in duitsland gaan ontdekken. Droompaardje. <3
Afbeelding

Lukasje
Berichten: 11264
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 20:27

Precies! Een goede PRE is niet goedkoop!

xJolien

Berichten: 4551
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 20:29

Lukasje schreef:
CalipsoLover schreef:
Denk dat ze idd in Spanje vaak wat goedkoper (kunnen) zijn. Wet van vraag en aanbod denk ik in NL en BE


Mmmm, echt veel goedkoper toch niet hoor. Ze weten best wat ze moeten vragen. En bovendien komt daar ook nog het transport bij.


Misschien dat ze standaard €2000 bij de prijs optellen als ze merken dat je geen Spaanse bent *D

Over het algemeen vind ik de prijzen hier juist heel laag liggen. Maar heb echt 0 verstand van afstamming etc. Stalgenoot had een PRE van 11 (of 12? ) jaar oud te koop, donkerbruin, goed gereden en verschrikkelijk braaf. Volgens mij vroeg ze daar €1500 voor. Stal waar ik werkte stond een hele mooie valkmerrie van 6 jaar te koop, werd €2000 voor gevraagd. Zadelmak en erg vriendelijk / betrouwbaar dier. Denk dat ze uiteindelijk zelfs voor minder dan de vraagprijs weg is gegaan. :)

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 20:34

Elevada was ook verre van de hoofdprijs hoor, ze zijn er zeker wel :)

CalipsoLover

Berichten: 5564
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 22:05

Ik vind vooral op internet paarden tussen de 6000-10.000 die mij aantrekkelijk lijken, dus ik vind 1500 en 2000 wel erg weinig, dan had ik er nu al een staan :p

xJolien

Berichten: 4551
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 23:20

CalipsoLover schreef:
Ik vind vooral op internet paarden tussen de 6000-10.000 die mij aantrekkelijk lijken, dus ik vind 1500 en 2000 wel erg weinig, dan had ik er nu al een staan :p


Denk dat je dan echt in het netwerk moet zitten van de Spanjaarden. Een man op de stal waar ik werkte had drie palomino's (en hij reed zelf niet eens paard, moet je nagaan). 3 merries, alle drie onbeleerd gekocht op 2 / 3 jarige leeftijd, ieder had ie voor onder de €1.000 ergens vandaan gehaald.

Sheran

Berichten: 17242
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 00:37

Mooi!
Die zijn dan wel onbeleerd en erg jong. Ik zou liever een later ingereden paard hebben, als je een paard dan met 3 jaar koopt wordt dat nog een paar jaartjes wachten :)
In Spanje kopen zou ik alleen durven met héle goede connecties en iemand met zeer veel verstand. :)

xJolien

Berichten: 4551
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 00:53

Sheran schreef:
Mooi!
Die zijn dan wel onbeleerd en erg jong. Ik zou liever een later ingereden paard hebben, als je een paard dan met 3 jaar koopt wordt dat nog een paar jaartjes wachten :)
In Spanje kopen zou ik alleen durven met héle goede connecties en iemand met zeer veel verstand. :)


Ja helemaal eens hoor! Zou het ook echt niet aanraden om zo zelf hierheen te gaan om een paard te kopen. Spanjaarden hebben toch een andere mentaliteit wat betreft verkoop, een "goed" paard, opvoeding, belering etc.

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 09:39

Ligt er denk ik ook aan hoeveel waarde je hecht aan vol papier, is voor mij totaal niet belangrijk, ga vooral voor het karakter en verder gewoon fijn in het lijf. Papier zal me worst wezen.

Ben dan ook wel een stuk goedkoper uit geloof ik :+