KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
SabinaRoset
Berichten: 38
Geregistreerd: 06-12-17
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 10:54

gomir schreef:
Ik zou het ook aan de regio-inspecteur voorleggen. Zeker als je zegt dat ze beter springt dan beweegt zou je in de springrichting weleens meer kans kunnen hebben, ongeacht de vader. Maar dan moet ze wel echt goed genoeg springen en ook een leeftijdsconforme verrichting kunnen laten zien.



Ik zal eens overleggen! Wat wij telkens horen van meerdere springinstructeurs en laatst nog van een springruiter met eigen stal is dat ze allemaal verrast zijn van haar springmanieren en ze het voor haar leeftijd enorm goed vinden. Ze is absoluut geen slechte beweger maar is nog wat te onzeker en slap om zo benenzwaaierig te lopen wat ze wel ‘verwachten’ bij de IBOP dressuur (om het even kort door de bocht te zeggen)


Hindo2
Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 11:24

Haar moeder heeft zich wel bewezen in de springsport met 1.35 als prestatie. Ik zou zeer zeker overwegen om de springrichting te kiezen. Aan je woonplaats te zien is je regio inspecteur Marcel Beukers die je hier zeker goed in kan adviseren

Never change a winning team

Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 15:25

Ik vroeg me af in hoeverre ze naar de stokmaat kijken bij het eptm. Als je merrie 1.62 is bijvoorbeeld heeft dit dan nog nadelen voor het keuren? Weet dat ze minimaal 1.60 moeten zijn voor ster te worden. Maar zouden ze er op afgerekend worden als ze dat maar net zijn zeg maar. Of is 1.60 gewoon 1.60 en word er dan verder niet meer naar gekeken.

Vic vd beekhoeve 6-5-2004 (shettie, schimmel)
Minette S 8-6-2017 ( VB PROK D-OC WFFS vrij van Glock's Toto Jr x Stravinsky xx)
*Falino Z* 12-09-07 / 04-03-2018 (hannoveraan van Furioso II eindstand L2+4)

Te koop:
Wow zadel 18 inch zwart zie advertentie bokmarkt. Prijs bespreekbaar

Wow zadel te koop :D

Stral
Berichten: 2540
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 16:42

Phuddle schreef:
Ik vroeg me af in hoeverre ze naar de stokmaat kijken bij het eptm. Als je merrie 1.62 is bijvoorbeeld heeft dit dan nog nadelen voor het keuren? Weet dat ze minimaal 1.60 moeten zijn voor ster te worden. Maar zouden ze er op afgerekend worden als ze dat maar net zijn zeg maar. Of is 1.60 gewoon 1.60 en word er dan verder niet meer naar gekeken.

Ik ging net hetzelfde vragen :D

Hebben een 3jaar van Governor die qua model en bewegingen zeker meekan maar haar maat niet mee heeft :(

Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 16:59

Grappig, wel fijn om te horen dat ik niet de enige ben met dit soort vragen haha

Vic vd beekhoeve 6-5-2004 (shettie, schimmel)
Minette S 8-6-2017 ( VB PROK D-OC WFFS vrij van Glock's Toto Jr x Stravinsky xx)
*Falino Z* 12-09-07 / 04-03-2018 (hannoveraan van Furioso II eindstand L2+4)

Te koop:
Wow zadel 18 inch zwart zie advertentie bokmarkt. Prijs bespreekbaar

Wow zadel te koop :D

Diortje_vds
Berichten: 550
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 15:17

SabinaRoset schreef:
gomir schreef:
Ik zou het ook aan de regio-inspecteur voorleggen. Zeker als je zegt dat ze beter springt dan beweegt zou je in de springrichting weleens meer kans kunnen hebben, ongeacht de vader. Maar dan moet ze wel echt goed genoeg springen en ook een leeftijdsconforme verrichting kunnen laten zien.



Ik zal eens overleggen! Wat wij telkens horen van meerdere springinstructeurs en laatst nog van een springruiter met eigen stal is dat ze allemaal verrast zijn van haar springmanieren en ze het voor haar leeftijd enorm goed vinden. Ze is absoluut geen slechte beweger maar is nog wat te onzeker en slap om zo benenzwaaierig te lopen wat ze wel ‘verwachten’ bij de IBOP dressuur (om het even kort door de bocht te zeggen)


Verwachten ze dit dan bij een IBOP? Want dan ga ik er nog eens over nadenken. Mijn merrie beweegt correct en functioneel, had nette scores op de keuring (75 op de 3 gangen), maar is zeker geen benenzwaaier, onder het zadel moet ze nog wat leren haar rug los te laten, vooral in draf.
Het is al binnen een maand, en niet dicht bij de deur, dus misschien moet ik haar de stress van het transport en evenement maar besparen als de kans eerder klein zou zijn?
Kan ze Elite worden achteraf via sportresultaten? (ze is voorl.Keur D-OC)

Hindo2
Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 16:03

Ik ga er even van uit dat je een merrie in de dresuurrichting hebt.
Als ze voorlopig keur is kan ze keur worden door een van de volgende sportprestaties:
Geslaagd voor de IBOP of
Geslaagd voor EPTM of
Sportprestatie van minimaal Z1 dresuur met één winstpunt.
Door het D-OC predikaat wordt je merrie dan na het behalen van het keur predicaat automatisch elite.

Never change a winning team

Vulina
Berichten: 6464
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 16:20

Ik geloof niet dat ze benen zwaaiers zoeken hoor, bij een IBOP. Vooral correcte paarden, die met de schoft omhoog lopen en nette gangen hebben. Als ze dan (net iets) meer hebben, worden de punten hoger, maar een correct, goed bewegend paard, slaagt vaak prima voor de IBOP..

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
Fokadvies voor dressuur paarden

mariekie
Berichten: 5154
Geregistreerd: 10-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 18:48

Hallo allemáál sorry dat ik kom binnen vallen maar had een vraag.

Mijn merrie is vorig jaar ster geworden op de regionale keuring.
Daarna mocht ik naar de centrale keuring.
Alles was goed maar werd toch niet opgenomen voor keur ivm met haar beenstand.

Heeft het uberhaupt dan nog nut om ibop te rijden?

Hindo2
Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 07:39


Never change a winning team

SabinaRoset
Berichten: 38
Geregistreerd: 06-12-17
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 08:59

Hindo2 schreef:
@SabinaRoset:
Zag dat gister een halfbroertje van je merrie aangeboden is op de stamboekkeuring en ster is geworden
Lyzandro : https://www.kwpn.nl/Files/Files/Regio/N ... 428953.pdf
Misschien dat je ook Van Olst eens om advies kan vragen.


Super leuk zeg!! Ik ga ze eens een mailtje sturen :D

Diortje_vds
Berichten: 550
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 10:25

@ Hindo2 en @ Vulina:

Hartelijk dank voor de feedback! Ik ga er nog over moeten nadenken, ze is nog heel groen, nog niet veel gewerkt en met name de overgangen zijn vaak nog niet mooi in de hand en in balans....maar ik wil er nu ook geen extra druk op gaan zetten juist voor die IBOP. Ze is een lange slungel en nog steeds aan het groeien dus wil haar graag heel houden.

dit is ze ohz, foto's van 3tal weken terug

[ img ]

KahluaB
Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 11:24

mariekie schreef:
Hallo allemáál sorry dat ik kom binnen vallen maar had een vraag.

Mijn merrie is vorig jaar ster geworden op de regionale keuring.
Daarna mocht ik naar de centrale keuring.
Alles was goed maar werd toch niet opgenomen voor keur ivm met haar beenstand.

Heeft het uberhaupt dan nog nut om ibop te rijden?

Eerlijk gezegd vind ik het bijzonder dat ze "ivm haar beenstand" ster is geworden.
Wat is/was de bemerking?

Mij lijkt het niet aannemelijk dat ze daarin alsnog van gedachten veranderen, aan haar beenstand verandert nl niets.
Is het een optie om haar in de sport naar Z1+1(dr) of Z+5(springen) te rijden?

Kahlua:Ster D-OC M2~Feel Good x Elite D-OC Jetset D
Opium: Elite D-OC Z dr~Jetset D x Ster Sport Dr Record

Ramazzotti~Ferguson x Feel Good
:verkocht aan een Inter II ruiter.

Anoniem

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 11:46

KahluaB, hoe vaak ik een merrie wel met dikke punten ster heb zien worden maar niet elite door beenstand... Komt best heeel regelmatig voor helaas. Zijn ze net een heel klein tikje frans of iets, en dan valt het toch op voor elite.

mariekie
Berichten: 5154
Geregistreerd: 10-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 13:14

KahluaB schreef:
mariekie schreef:
Hallo allemáál sorry dat ik kom binnen vallen maar had een vraag.

Mijn merrie is vorig jaar ster geworden op de regionale keuring.
Daarna mocht ik naar de centrale keuring.
Alles was goed maar werd toch niet opgenomen voor keur ivm met haar beenstand.

Heeft het uberhaupt dan nog nut om ibop te rijden?

Eerlijk gezegd vind ik het bijzonder dat ze "ivm haar beenstand" ster is geworden.
Wat is/was de bemerking?

Mij lijkt het niet aannemelijk dat ze daarin alsnog van gedachten veranderen, aan haar beenstand verandert nl niets.
Is het een optie om haar in de sport naar Z1+1(dr) of Z+5(springen) te rijden?


iets toontredend in de voorstand zeiden ze.

Z1 + 1 zou een optie zijn.

Mosh
Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 19:11

Vandaag mijn Toto van bijna 3 weer opgehaald bij haar opfokadres. Ze is nog niet de grootste, maar als ze gaat bewegen dan verandert ze helemaal. Trainingsstal zag het ook wel met haar zitten voor het keuringsklaar maken. Nu beetje thuis in de molen en longeren en dan hopelijk in juni naar de stamboekkeuring. Foto volgt nog :)

Dreams don’t work unless you do.
Mijn paarden op IG

Hindo2
Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 19:20

mariekie schreef:
KahluaB schreef:
Hallo allemáál sorry dat ik kom binnen vallen maar had een vraag.

Mijn merrie is vorig jaar ster geworden op de regionale keuring.
Daarna mocht ik naar de centrale keuring.
Alles was goed maar werd toch niet opgenomen voor keur ivm met haar beenstand.

Heeft het uberhaupt dan nog nut om ibop te rijden?

Eerlijk gezegd vind ik het bijzonder dat ze "ivm haar beenstand" ster is geworden.
Wat is/was de bemerking?

Mij lijkt het niet aannemelijk dat ze daarin alsnog van gedachten veranderen, aan haar beenstand verandert nl niets.
Is het een optie om haar in de sport naar Z1+1(dr) of Z+5(springen) te rijden?


iets toontredend in de voorstand zeiden ze.

Z1 + 1 zou een optie zijn.[/quote]

Als ze niet voorlopig keur is dan heeft alleen Z1 +1 niet zo veel zin, ze krijgt dan geen extra predikaat oid. Ik zou haar dan doortrainen voor het sportpredikaat (Z2 +1) en dan eventueel nog een keer voorbrengen op de CK. Indien ze echt maar heel ligt toontredend is kan het dan de moeite zijn om hier met een smid een goed plan voor te maken en haar zo recht als mogelijk voor te stellen op de CK.

Never change a winning team

BETUWE
Berichten: 727
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 19:21

Zitten hier toevallig ook mensen die mij iets kunnen vertellen over hoe je een nrps merrie over kan zetten naar kwpn? Wat zijn dan de eisen voor een merrie. Haar vader is wel kwpn aangewezen alleen nooit op de verrichtingen geweest. Of kan ik haar hierdoor beter bij het nrps houden

Kwinta v. Nespresso M1
Zazoe v. Painted Black Z2+5/ Eli v. Houston M2/ Zoë B v. Solitair Z1/ Hyjana v. Apache L2

gomir
Berichten: 25512
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 22:00

Waarom zou je haar om willen zetten?
Afhankelijk van de zaken waar de vader wel of niet aan voldoet moet je merrie aan behoorlijk wat aanvullende eisen voldoen. Mijn register A Abke-merrie moest prok- en cornage-onderzoek ondergaan voor stamboekopname, voor de verrichtingseis kreeg ze ivm prestaties van de vader uiteindelijk vrijstelling.

Voor nieuw geboren veulens hebben ze de registers los gelaten zolang vader bij een erkend stamboek is goedgekeurd, maar voor oudere paarden blijven volgens mij de voormalige regels van kracht. Als je het zeker wilt weten zou je het KWPN even moeten bellen, want het kan per vaderdier verschillen waar je merrie aan moet voldoen.

Leuk Mosh! Benieuwd hoe ze gaat ontwikkelen!

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Anoniem

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 07:35

Oh is dat zo Gomir? Dus als ik nu een met een Duitse hengst uit mijn A register merrie een veulen fok, krijgt het veulen alsnog vol papier bij KWPN? Dat wist ik helemaal niet! *\o/*


Marie72
Berichten: 176
Geregistreerd: 30-11-11
Woonplaats: Achterhoek

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:10

Leuk Mosh! Hier was de meneer van de trainingsstal ook enthousiast over onze Grand Galaxy Win. Ze is nog wel heel jeugdig, dus moet er wel twee maanden naartoe. Hoopte dat ik zelf wat meer aan de voorbereidingen kon doen, maar snap ook wel dat ze haar er zo top mogelijk voor willen zetten. Dan gaat ze half april al weg, best snel!

Bobje, denk dat het niet geldt voor veulen uit jouw merrie gezien het register A-papier van de merrie?

Diortje: mooi paard! Idd nog wat groen voor de Ibop als ik het zo hoor. Je moet ze dan al behoorlijk voor elkaar hebben, weet ik uit eigen ervaring. Ik heb destijds onze vijfjarige grote merrie uitbesteed aan een professionele amazone (2 weken daar gestaan ter voorbereiding) voor de Ibop en toen is ze geslaagd.

Hindo2
Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 13:53

bobje26 schreef:
Oh is dat zo Gomir? Dus als ik nu een met een Duitse hengst uit mijn A register merrie een veulen fok, krijgt het veulen alsnog vol papier bij KWPN? Dat wist ik helemaal niet! *\o/*

Dat ligt er aan of de hengst voldoet aan de aanvullende CRA eisen:
https://www.kwpn.nl/Admin/Public/Downlo ... -22-05.pdf

Never change a winning team

Anoniem

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 14:42

Ah top! Dankjewel!!

Diortje_vds
Berichten: 550
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 15:47

@ Marie72: Dankjewel, ben er zelf wel heel blij mee, heerlijk nuchter ook! Denk dat ik dan maar ga passen, misschien volgend jaar afhankelijk van haar evolutie. Ik heb alleszins geen spijt van zo 'traag' te zijn, ben er liever zuinig op.
Staan er hier foto's van jouw GGW? Dan lees ik even terug...Uit welke moeder? Kalite's halfbroer is een GGW x San Remo en heeft het tot 2e bezichtiging geschopt.

EDIT ik las net uit een Sorento moeder :)

BETUWE
Berichten: 727
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 21:27

BETUWE schreef:
Zitten hier toevallig ook mensen die mij iets kunnen vertellen over hoe je een nrps merrie over kan zetten naar kwpn? Wat zijn dan de eisen voor een merrie. Haar vader is wel kwpn aangewezen alleen nooit op de verrichtingen geweest. Of kan ik haar hierdoor beter bij het nrps houden


Vandaag heb ik het kwpn gebeld, ze moet de ibob lopen en daarna of naar een stamboek opname of gelijk naar de ibob exterieur beoordelen. Daarna zou ze gewoon in het stamboek opgenomen zijn. Haar vader is Nespresso.

Kwinta v. Nespresso M1
Zazoe v. Painted Black Z2+5/ Eli v. Houston M2/ Zoë B v. Solitair Z1/ Hyjana v. Apache L2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ELNTIE, Nina1999, Yv81 en 10 bezoekers