Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 09:11

Het is Oldenburg te doen om het vrije bloed wat er in zit. En dat is indeze het Gelderse bloed. Bloed wat qua model en beweging dichter bij het fokdoel staat dan de Iberische rassen.
Natuurlijk is het maar beperkte bloedspreiding. Maar wat ruimte geeft het wel.
Of het interesseert ze gewoonweg niet. Kan ook nog.

Dit heeft niet zo veel te maken met pro-Gelders. Het heeft meer te maken met niet anti-Gelders.

In Nederland is men al snel bang dat als het Gelders is dat je het niet goedgekeurd krijgt, niet verkocht krijgt, dat je het moet mijden als de spreekwoordelijke pest.

En zo denken de grote paardenmannen in Duitsland en Denemarken dus niet. :)
Die denken het is goed dus we gebruiken het. We proberen het.

Dus dat heeft echt niets maar dan ook niets met pro-Gelders te maken.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 09:50

Trust me, Oldenburg is het te doen om goeie paarden.
Of dat nu een Gelder is (Henkie, Kardieno) of een compleet Duits gefokte KWPN'er (Just Wimphof) maakt hun geen moer uit. Als het goed en gezond is keuren ze het goed.


Btw, als het stamboek de bloedspreiding niet actief ondersteunt, dan nog kan je het als fokker toch doen?
'Vreemd' bloed genoeg, is hier al zo dikwijls gezegd, maar je moet gewoon zelf je ogen open doen en durven eens een andere keuze te maken.
Daar komt deze discussie élke keer weer op terug hoor, zélf de keuzes maken.
Laatst bijgewerkt door s0173957 op 06-02-19 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 09:55

Het lijkt me dat ze deze hengst ook interessant vinden omdat zijn vader niet ter dekking staat? zo hebben ze toch dat bloed en ik vind het qua beweging ook wel een Helgstrand paard om te zien.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 09:56

Dante Weltino staat wel ter dekking, alleen met DV...

Het enige waar Helgstrand naar kijkt is de kans om geld te verdienen... al heeft hij 100 Springbanken lopen, als de 101ste ook zo'n goeie is koopt hij die ook...
Laatst bijgewerkt door s0173957 op 06-02-19 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 09:57

Oke, ik dacht dat hij al een tijdje niet meer beschikbaar was.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 09:58

Elisa2 schreef:
Oke, ik dacht dat hij al een tijdje niet meer beschikbaar was.


Vers niet beschikbaar nee, maar er is DV genoeg.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:03

NatasjavE schreef:
Als Alexandro niet Gelders is dan kunnen we concluderen dan het Gelderse Paard is uitgestorven.

Toch begrijp ik wat hij zegt en kan ik niet zeggen dat ik het er mee oneens ben.

Maar weet je, als mensen met zogenaamd verstand van dressuurpaarden niet weten wie Alexandro P is als ze vragen naar de afstamming van mijn dressuurpaard.. Dan heb ik weinig hoop en mocht Kardieno nu populairder worden na de verkoop dan gaat die hoop ook niet hard stijgen. Je kunt toch wel zelf nadenken en keuzes maken? Of moet er altijd een bekende naam voorkauwen wat een goede hengst is?

Helgstrand wordt in dat artikel omschreven als paardenfokker, ik zou toch kiezen voor zakenman. Die koopt gewoon wat hij denk wat geld op gaat leveren, al is het een ezel.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 10:13

s0173957 schreef:
Trust me, Oldenburg is het te doen om goeie paarden.
Of dat nu een Gelder is (Henkie, Kardieno) of een compleet Duits gefokte KWPN'er (Just Wimphof) maakt hun geen moer uit. Als het goed en gezond is keuren ze het goed.


Eens.

Citaat:
Btw, als het stamboek de bloedspreiding niet actief ondersteunt, dan nog kan je het als fokker toch doen?
'Vreemd' bloed genoeg, is hier al zo dikwijls gezegd, maar je moet gewoon zelf je ogen open doen en durven eens een andere keuze te maken.
Daar komt deze discussie élke keer weer op terug hoor, zélf de keuzes maken.


Oh zeker mee eens. Maar zie het bij het KWPN maar eens er doorheen te krijgen. Je zit al snel met een merrie die als te oudwerts gezien wordt en en geen predikaat krijgt. En dan denk je als fokker al snel laat maar zitten. Zo zit ik met onverkoopbare paarden...of beter paarden voor een lagere prijs.

Kardieno is bij de Gelderse aangeboden. Maar ik vraag me af wat er gebeurt was als ze hem bij de dressuurpaarden hadden aangeboden. Geloof me, er was dan een goede kans geweest dat ze hem afgewezen hadden.
En datzelfde geld voor Henkie. Die hadden ze zeker niet genomen op afstamming.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:24

Dan is het een heel simpele vraag die je jezelf moet stellen, met een nog simpeler antwoord: moet ik bij KWPN blijven als fokker?

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:31

Met Natasja eens, ik hoorde nu bij de afgelopen HK ook weer hoeveel er gekeken word naar prestaties/ predikaten bij de aangewezen hengst. Op zich een goede zaak natuurlijk, maar zo mis je weleens wat denk ik.

Maar gelders..dat is voor mij een paard met minimaal 75% gelders bloed.

denisesilver

Berichten: 2886
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 12:29

s0173957 schreef:
Dan is het een heel simpele vraag die je jezelf moet stellen, met een nog simpeler antwoord: moet ik bij KWPN blijven als fokker?

Zou je denken dat dat misschien bij de verkoop ligt van de fokproducten? Ik weet, een goed paard verkoopt altijd, maar zie toch wel dat er veel gekeken wordt naar watvoor papier erbij zit.

Rachral

Berichten: 416
Geregistreerd: 15-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 12:38

s0173957 schreef:
Dan is het een heel simpele vraag die je jezelf moet stellen, met een nog simpeler antwoord: moet ik bij KWPN blijven als fokker?

Voor mij heel duidelijk NEEN. Ben al jaren lid bij onze oosterburen en die kijken wel verder...
De KWPN dressuurhengsten missen allemaal bot en rompdiepte, blijven over smalle hoogbenige paarden waarvan de duurzaamheid te wensen overlaat.
De dierenartsen varen er wel bij....
Ik had gehoopt dat Bert Rutten zijn stempel zou drukken, want hij heeft zelf een andere fokfilosofie, maar ik denk dat hij het stugge logge KWPN apparaat niet kan ombuigen.
Jammer, want de info over hengsten is nergens zo goed als in Nederland.

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 12:46

Rachral schreef:
s0173957 schreef:
Dan is het een heel simpele vraag die je jezelf moet stellen, met een nog simpeler antwoord: moet ik bij KWPN blijven als fokker?

Voor mij heel duidelijk NEEN. Ben al jaren lid bij onze oosterburen en die kijken wel verder...
De KWPN dressuurhengsten missen allemaal bot en rompdiepte, blijven over smalle hoogbenige paarden waarvan de duurzaamheid te wensen overlaat.
De dierenartsen varen er wel bij....
Ik had gehoopt dat Bert Rutten zijn stempel zou drukken, want hij heeft zelf een andere fokfilosofie, maar ik denk dat hij het stugge logge KWPN apparaat niet kan ombuigen.
Jammer, want de info over hengsten is nergens zo goed als in Nederland.

Dan heb je de laatste 3 jaargangen toch echt gemist. Er is wel degelijk een andere selectie. Zowel type als bewerkbaarheid.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:24

Mee eens, de kwaliteit is ook echt enorm omhoog gegaan van wat ik zag bij de jonge hengsten.

Rachral

Berichten: 416
Geregistreerd: 15-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 15:49

Dan is het een heel simpele vraag die je jezelf moet stellen, met een nog simpeler antwoord: moet ik bij KWPN blijven als fokker?
[/quote]
Voor mij heel duidelijk NEEN. Ben al jaren lid bij onze oosterburen en die kijken wel verder...
De KWPN dressuurhengsten missen allemaal bot en rompdiepte, blijven over smalle hoogbenige paarden waarvan de duurzaamheid te wensen overlaat.
De dierenartsen varen er wel bij....
Ik had gehoopt dat Bert Rutten zijn stempel zou drukken, want hij heeft zelf een andere fokfilosofie, maar ik denk dat hij het stugge logge KWPN apparaat niet kan ombuigen.
Jammer, want de info over hengsten is nergens zo goed als in Nederland.[/quote]
Dan heb je de laatste 3 jaargangen toch echt gemist. Er is wel degelijk een andere selectie. Zowel type als bewerkbaarheid.[/quote]
Ok dan noem eens een aantal hengsten die een echt vaderdier zijn en niet een super mooi edel popperig sportpaard. Voor mij heeft een hengst fundament, lichaamsdiepte, lengte, bewerkbaarheid en front nodig. En dan nog 3(!) goede gangen..!
Ga er maar eens naar opzoek.....

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:17

Z'n eigen Habanna, maar die is geruind :D

Rachral

Berichten: 416
Geregistreerd: 15-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:32

s0173957 schreef:
Z'n eigen Habanna, maar die is geruind :D

Was wellicht te veel hengst om zich goed te laten bewerken. Hem een aantal keren aan t werk gezien maar was een bonk spanning en bovendien een zeer matige stap, misschien ook door de spanning, maar toch....

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:49

Maar wel geboren als GP paard... én bloedspreiding!

simpie94

Berichten: 836
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:57

Rachral schreef:
Ok dan noem eens een aantal hengsten die een echt vaderdier zijn en niet een super mooi edel popperig sportpaard. Voor mij heeft een hengst fundament, lichaamsdiepte, lengte, bewerkbaarheid en front nodig. En dan nog 3(!) goede gangen..!
Ga er maar eens naar opzoek.....


Er is zeker een hele verbetering te zien in de kwaliteit van de jonge hengsten de laatste jaren. Daar werd over gesproken door misterA. Deze kunnen nog niet laten zien of ze een echt vaderdier zijn omdat ze simpelweg nog te jong zijn.
Wat goede gangen zijn is voor ieder ook weer persoonlijk. Jij zoekt het ideale plaatje en die kan je echt niet per see meer vinden over de grenzen.
Voorbeelden van iets minder chique met in mijn ogen drie goede gangen: Impression, Glocks Taminiau, Iconic B.

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:58

simpie94 schreef:
Voorbeelden van iets minder chique met in mijn ogen drie goede gangen: Impression, Glocks Taminiau, Iconic B.

Vind je dat echt?

Rachral

Berichten: 416
Geregistreerd: 15-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 17:01

s0173957 schreef:
Maar wel geboren als GP paard... én bloedspreiding!

Een sportpaard is nog lang geen fokdier, een enkeling wel. Een echt vaderdier kan wel een goed sportpaard worden mits bij goed management...
Net zoals niet iedere merrie een goede fokmerrie is, hoeft helemaal geen GP gelopen te hebben.
Een fokdier heeft wel echt 3 goede gangen nodig en alle bovengenoemde kwaliteiten.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 17:42

denisesilver schreef:
s0173957 schreef:
Dan is het een heel simpele vraag die je jezelf moet stellen, met een nog simpeler antwoord: moet ik bij KWPN blijven als fokker?

Zou je denken dat dat misschien bij de verkoop ligt van de fokproducten? Ik weet, een goed paard verkoopt altijd, maar zie toch wel dat er veel gekeken wordt naar watvoor papier erbij zit.



Men ziet naar moederlijn en vaders.
Of dat dat een KWPN, BWP, Z, OLD, HANN, RHEIN, ... maakt weinig uit denk ik.

Zeker niet bij paarden onder het zadel, dan koopt men gewoon kwaliteit, geen papier.
Bij merries speelt het mss iets meer, maar in België bv kijkt men echt niet naar predikaten in de moederstam, enkel en alleen naar sportprestaties.

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 17:42

Habanna is toch geruind vanwege toch al matige populariteit en zijn WFFS status? (waarmee we weer terugkomen over hoe dit topic is ontstaan :'))

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 17:42

Rachral schreef:
s0173957 schreef:
Maar wel geboren als GP paard... én bloedspreiding!

Een sportpaard is nog lang geen fokdier, een enkeling wel. Een echt vaderdier kan wel een goed sportpaard worden mits bij goed management...
Net zoals niet iedere merrie een goede fokmerrie is, hoeft helemaal geen GP gelopen te hebben.
Een fokdier heeft wel echt 3 goede gangen nodig en alle bovengenoemde kwaliteiten.


Dat zou nochtans toch het uitgangspunt moeten zijn, eentje die het zelf kan kan het ook doorgeven.

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 18:19

Rachrel, er zijn echt wel meer paarden met meer massa aangewezen bij het KWPN. Meerdere Gotcha-Utopia’s, Toto’s (bijv uit de Turbo Magic, ggk met hoge punten), De Niro zonen, Joop TC.

En als ik even mijn boekje van dit jaar doorblader zijn de stoerdere met massa: Bordeaux x Florencio, kampioen had ook maat en formaat, El Capone x Sydney, Florencio x Negro was ook zwaar (maar vond ik minder in het front), ook weer meerdere stoere Toto’s en een De Niro, High Five x Olivi