[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 13:55

lotje5lotje schreef:
Kwetal, alleen het dekje, heb de NO3 kussens. Ik rij in het bos wel licht, verlichte zit in galop. Ik was al bang dat dat te dun gaat worden.


Alleen dat dekje van 1cm is best wel dun inderdaad, zeker voor verlichte zit...... Maar het is aan jou om het te beoordelen..... en aan je paard ;)

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 16:37

Runa schreef:
Bedankt, peetstap, maar eigenlijk is wat ik lees hetzelfde wat ik ook al zei: de pad is voor ruggengraatvrijheid en schokdemping. Mijn paard heeft dus een hele platte rug waardoor ik denk dat de ruggengraat ook vrij blijft met een schapenvacht (wat ik vanmiddag eens zal proberen d.m.v. de halstertouw-test) en de langharige, zachte vacht van het schapenvel lijkt me ook schokdempend. Daarom ben ik specifiek benieuwd naar ervaringen :)


Citaat:
Wij hebben gekozen voor een zadelontwerp waarbij de conventionele dikke zadelkussens vervangen worden door een combinatie van dunne zadelkussens, en een pad met inlages
---

Is toch echt overduidelijk :o , en waarom zou je een andere oplossing willen ?
Komt nog bij dat de beweging vanuit paard naar jou achterwerk uitgetest is met pads en niet met dekjes.
En zit tussen bovenkant pad en onderkant kussens zadel ook beweging.
En das nou juist het mooie aan boomloos, je voelt daardoor veel meer wat paard onder je doet als bij een boomzadel.

Wat geld besparen door een schaappie eronder te leggen ipv dure pad ? , ik probeer het niet uit, om na tijdje te ontdekken dat paard er schade door heeft opgelopen.
Zou het kunnen proberen bij onze Ghost , want heb wel paard die meteen reargeert als iets niet lekker zit op zijn rug.

Misschien is er iemand met een hypergevoelig paardje die het wel heeft getest ?

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:18

Peetstap, ik ken Runa erg goed en ik weet dat ze dit absoluut niet doet om geld te besparen :) Ze heeft er nu ook al een erg goede pad met inlages onder liggen. Beetje een aparte aanname.

Bovendien vind ik haar bericht aardig duidelijk, helemaal als je de rug van haar paard bekijkt. Boomloze zadels en pads zijn ontworpen om bij heel veel paarden te passen en de meeste paarden hebben toch iets meer ruggengraatvrijheid van zadel + pad nodig dan dit paard.
Ik snap het wel, een vacht is lekker zacht en goed voor zowel de drukverdeling als de zweetopname. Een schaap heeft het niet voor niks als jas :P

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:30

Ik vind je reactie een beetje raar, peetstap. Ik rijd al jaren boomloos en ben altijd bezig met wat het beste voor mijn paard is. Ik wil juist het schaap proberen omdat het me voor mijn paard nog lekkerder lijkt zitten dan de (op maat gemaakte) pad die ik nu gebruik. Bovendien vraag ik hier specifiek om ervaringen omdat ik het beste wil voor mijn paard. Dus ik vind het best naar dat je mij er dan van beschuldigt geld te willen besparen in plaats van het goede te doen.

Dus, nogmaals, ik vraag naar ervaringen. Als je die niet hebt, heb ik niet zoveel aan je antwoorden.

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 18:32

Ik heb een tijdje met een echte schapenvacht onder mijn Trekker zadel gereden. Ik vermoed dat mijn Haflinger qua bouw aardig vergelijkbaar is met jouw paard. Maar een Trekker zadel heeft wel kussens eronder natuurlijk.
Ik ben ermee gestopt omdat bij het toch niet zo praktisch vond; mijn Haf was heel erg bang voor de vacht, het was winter en de vacht deed er lang over om droog te worden en werd snel vies/nat van mijn 24/7 buiten blubber paard.
De vacht bleef wel heel mooi liggen en het zadel lag er ook fijn stabiel mee.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 19:06

Bedankt, Swift! Jammer dat je haf bang was voor de vacht. Dat is die van mij gelukkig niet, dus dat scheelt!

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 20:31

Runa schreef:
Ik vind je reactie een beetje raar, peetstap. Ik rijd al jaren boomloos en ben altijd bezig met wat het beste voor mijn paard is. Ik wil juist het schaap proberen omdat het me voor mijn paard nog lekkerder lijkt zitten dan de (op maat gemaakte) pad die ik nu gebruik. Bovendien vraag ik hier specifiek om ervaringen omdat ik het beste wil voor mijn paard. Dus ik vind het best naar dat je mij er dan van beschuldigt geld te willen besparen in plaats van het goede te doen.

Dus, nogmaals, ik vraag naar ervaringen. Als je die niet hebt, heb ik niet zoveel aan je antwoorden.



Runa: er staat nergens in je bericht dat je schapenvacht wil proberen om het comfort voor je paard te verbeteren, dat weet jij wel , maar ik op dat moment niet.
Dus ik krap me es achter mijn oren en geef je reactie waarom je zoiets zou willen, meer niet.

Dat ik je "beschuldig" slaat echt nergens op in deze contekst.

Ghost heeft trouwens pads met inlage's en schaap, twee vliegen in een mep, zal Barefoot ook wel hebben.

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 20:47

Peetstap schreef:
Runa schreef:
Ik vind je reactie een beetje raar, peetstap. Ik rijd al jaren boomloos en ben altijd bezig met wat het beste voor mijn paard is. Ik wil juist het schaap proberen omdat het me voor mijn paard nog lekkerder lijkt zitten dan de (op maat gemaakte) pad die ik nu gebruik. Bovendien vraag ik hier specifiek om ervaringen omdat ik het beste wil voor mijn paard. Dus ik vind het best naar dat je mij er dan van beschuldigt geld te willen besparen in plaats van het goede te doen.

Dus, nogmaals, ik vraag naar ervaringen. Als je die niet hebt, heb ik niet zoveel aan je antwoorden.



Runa: er staat nergens in je bericht dat je schapenvacht wil proberen om het comfort voor je paard te verbeteren, dat weet jij wel , maar ik op dat moment niet.
Dus ik krap me es achter mijn oren en geef je reactie waarom je zoiets zou willen, meer niet.

Dat ik je "beschuldig" slaat echt nergens op in deze contekst.

Ghost heeft trouwens pads met inlage's en schaap, twee vliegen in een mep, zal Barefoot ook wel hebben.


Dus je gaat er maar vanuit dat ze geld wil besparen? :+ Het leuke is dat Runa 7 pagina's vol heeft geschreven in het vorige boomloze topic en ook in dit topic actief is. Het is gewoon een hele gekke, onnodige aanname op een vraag.

Trouwens Runa, Lillentheshire op instagram heeft in ieder geval een tijd met een rendiervel onder haar zadel gereden. Nou is dat wellicht wat anders, maar daar was ze geloof ik heel tevreden mee. Als je het gaat proberen: hou je ons dan op de hoogte? Ik heb net zo'n plat rond paard als jij, en ik vind dat mijn bbp/zadeltje nog wel een extra bontje mag gebruiken :+
Afbeelding

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 21:29

Nou Marriett, bij deze!
Net ben ik even snel opgestapt met de vacht onder het zadel en het valt me niet tegen. Het valt me ook niet mee, maar ook niet tegen.

De halstertouw test slaagde prima en verder loopt Runa er eigenlijk precies hetzelfde mee als met de gewone pad. Ik heb zelf wel het idee dat ik wat zachter zit, misschien vooral omdat het wat meer inzakt ofzo. Verder merk ik ook dat het minder schuift. Het zit alleen wel breder :+

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 13:46

Petrichor schreef:
Oeff dat ziet er niet fijn uit, wat het is geen idee maar hier zou ik een zadelmaker bij laten komen. Rij je toevallig ook met een Nevada? Ik zie namelijk bij de kont ook van die plekken?


Ik rijd 2 paarden al 14 jaar lang met een Barefoot Nevada en maak er vooral langere bosritten mee. Deze plekken heb ik nog nooit bij ze gezien. Onder de Nevada heb ik een superdik Neopreen pad met ventilatiegaten over de ruggegraat.

Flynnieman

Berichten: 360
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 18:08

Vandaag de eerste keer mijn nieuwe freemax geprobeerd, wat vinden jullie van de ligging? Volgende keer de singel wel wat beter vast doen, zit nu een beetje raar maar goed :')
Helaas geen foto als ik erop zit, was alleen op stal. De foto is van na het rijden overigens

Afbeelding

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 18:57

Ziet er goed uit, flynnieman! Sowieso vind ik het een prachtig zadel <3

Flynnieman

Berichten: 360
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 19:01

Runa schreef:
Ziet er goed uit, flynnieman! Sowieso vind ik het een prachtig zadel <3


Ben zelf ook echt verliefd op dat zadel <3 alleen de tie strap en off billet gaan een keer geverfd worden dnek ik zo, stoor mij daaraan haha :=

Okay_Zoe
Berichten: 40
Geregistreerd: 01-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 19:04

Irene793 schreef:
Hoi allemaal, ik heb een pommel te koop gezet op Marktplaats. Daar komt natuurlijk geen hond op af. Wat zijn goede verkoopkanalen voor zoiets?


2e hands. Nl
Wat ook helpt is om allerlij random woorden onder in de beschrijving te zetten zodat het een veel bredere doelgroep heeft

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 19:27

Flynnieman schreef:
Ben zelf ook echt verliefd op dat zadel <3 alleen de tie strap en off billet gaan een keer geverfd worden dnek ik zo, stoor mij daaraan haha :=

Haha, dat was me nog niet eens zo erg opgevallen. Zou een keer invetten met gekleurde olie of ander smeersel misschien niet helpen? Scheelt weer verven!

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 19:28

@Flynnieman: ik zou de pad 2 cm verder naar voren trekken, dan wordt ie van achter iets korter en heb je meer balans in het totaalplaatje.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 19:29

Ik heb den kifra pad overgenomen.
Ben benieuwd hoe dat bevalt :D

Flynnieman, prschtig <3

Ik ben erg benieuwd hoe de schaap blijft bevallen :j

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 19:33

Ik heb voor het eerst het aangedurfd om met mijn Ghost Roma te springen. Hoogop 90 cm, maar ik vond het toch spannend. Ik was bang dat het zadel toch zou gaan schuiven maar hij bleef super liggen en mijn paard sprong er ook heerlijk mee. <3

Al moet ik wel eerlijk zeggen dat de dijwrongen van de Roma wel een klein beetje in de weg gaan zitten als ik mijn beugels korter doe, maar daar valt mee te leven. :D

Afbeelding

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 19:39

Leuk Nissima.... :)

xGin
Berichten: 50
Geregistreerd: 28-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 18:11

Omdat ik erg benieuwd ben naar jullie ervaringen. Wie hebben er allemaal al langere tijd een boomloos zadel op hun paard met gevoelige rug liggen en welk zadel met welke pad hebben jullie in dit geval? :)

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 18:26

Wat is de reden van de gevoelige rug ?? Want -afhankelijk van de plek- ligt natuurlijk geen enkel zadel daar prettig op.

xGin
Berichten: 50
Geregistreerd: 28-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 18:38

DubbelDun schreef:
Wat is de reden van de gevoelige rug ?? Want -afhankelijk van de plek- ligt natuurlijk geen enkel zadel daar prettig op.


Oude blessure. Paard is bij de vorige eigenaar over de kop gegaan in het prikkeldraad en heeft daar langere tijd met een niet passend zadel gelopen. Heb der in de kliniek volledig laten screenen met klinische keuring, röntgenfoto's en echo en hieruit is gekomen dat de botten volledig in orde zijn. Ze heeft alleen een lichte verkalking in haar lendenwervels als gevolg van het niet goede zadel bij de vorige eigenaren en een verdikking aan beide kanten in haar SI gewrichten, door de val in het prikkeldraad.

Ik heb nu een Ghost op proef en daar doet ze het super goed op. Ben alleen erg benieuwd naar de ervaringen op de langere termijn. Paard heeft als gevolg van het niet goed passende zadel bij de vorige eigenaar de neiging om zodra er een boom op ligt direct alles vast te zetten. Met een boomlooszadel niet en dan is ze ook super ontspannen. We hebben ook groen licht gehad van de kliniek om weer met een licht boomlooszadel het rijden te gaan oppakken. Om alles sterk te houden moeten we alleen ook minimaal 2 keer per week mennen, omdat ze hierbij makkelijker haar rug traint. :) Dat is denk ik z'n beetje de achtergrondinformatie die hier belangrijk bij is. Mocht jij of iemand anders nog meer willen weten hoor ik het graag. De gevoeligheid zit er in als het zadel of de pad teveel op het begin van de lendenwervels gaat drukken.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 19:48

xGin schreef:
Omdat ik erg benieuwd ben naar jullie ervaringen. Wie hebben er allemaal al langere tijd een boomloos zadel op hun paard met gevoelige rug liggen en welk zadel met welke pad hebben jullie in dit geval? :)


Sinds een aantal maanden gebruik ik een ghost op mijn pony met ernstige rugspier problemen. Nou rij ik niet veel maar toen ik onverwacht een veel te lange rit van 18 km had gemaakt was er absoluut niets aan de hand met haar rug.
Ik gebruikte een burioni pad maar die blijkt helaas niet goed gevuld meer te zijn.
De originele pad bevalt niet heel goed.
Ik heb nu een kifra pad overgenomen en wil daar 3mesh inlagen in doen met vilt. Ik weet nog niet hoe dat gaat.

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 20:05

Ik denk dat het door dit specifieke geval moeilijk is om je een kant-en-klaar antwoord te geven. Ik vrees dat het 'trial and error' wordt tot je over een langere tijd kunt zeggen de juiste kombi te hebben.

xGin
Berichten: 50
Geregistreerd: 28-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 20:14

DubbelDun schreef:
Ik denk dat het door dit specifieke geval moeilijk is om je een kant-en-klaar antwoord te geven. Ik vrees dat het 'trial and error' wordt tot je over een langere tijd kunt zeggen de juiste kombi te hebben.


Klopt, dat denk ik ook. Ben daarom ook gewoon in eerste instantie opzoek naar ervaringen van mensen met paarden met algemene rugproblemen. Zo kan ik wel alvast een beeld vormen wat bij ruggevoeligheid vaak goed werkt. :)

No_No schreef:
xGin schreef:
Omdat ik erg benieuwd ben naar jullie ervaringen. Wie hebben er allemaal al langere tijd een boomloos zadel op hun paard met gevoelige rug liggen en welk zadel met welke pad hebben jullie in dit geval? :)


Sinds een aantal maanden gebruik ik een ghost op mijn pony met ernstige rugspier problemen. Nou rij ik niet veel maar toen ik onverwacht een veel te lange rit van 18 km had gemaakt was er absoluut niets aan de hand met haar rug.
Ik gebruikte een burioni pad maar die blijkt helaas niet goed gevuld meer te zijn.
De originele pad bevalt niet heel goed.
Ik heb nu een kifra pad overgenomen en wil daar 3mesh inlagen in doen met vilt. Ik weet nog niet hoe dat gaat.


Bedankt! :)