verschil tussen ICS en NSvT

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biancaa

Berichten: 4176
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: den haag ypenburg

verschil tussen ICS en NSvT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 13:28

Tja de titel zegt het al... Ik had al iets gelezen over dat ICS alleen maar Cob types accepteerd en het tinkerstamboek verschillende.

Maar als ik met mijn tinkerveulen nu naar een keuring wil, moet ze dan ingeschreven staan bij die betreffende stamboek?

Ze staat nu ingeschreven bij de ICS (in het 2e veulenboek), kan ik dan alleen naar de keuring van ICS of ook naar die van het Nederlandse Tinkerstamboek. Moet ik ook lid zijn van de vereniging als ik naar een keuring wil of mag iedereen die een Irish Cob (tinker dus) heeft er naar toe.

Sorry voor de vele vragen hoor, maar daar ben ik nog niet in thuis. Is mijn eerste paardje die ik ook echt wil showen (ben zoooooo trots op haar ) Ze heeft (vind ik dan) zo'n mooie vader (Maxolo de Mes Amis) en ik zou het dus leuk vinden als ze ook een premie kan krijgen.

Ik hoor het allemaal wel

frenia

Berichten: 9429
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Lierde (Belgiƫ)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:41

Poeh... Wat een lijst vragen
Allereerst: ik heb geen verstand van het reilen en zeilen bij NSvT

Wat betreft ICS:
*Je paardje met paspoort bij ICS kan op jouw naam staan zonder dat je lid bent.
* Wil je naar een keuring moet je lid worden (uiteraard niet als toeschouwer). Hoeveel dat kost staat normaal wel op de site en anders kan ik het wel even opzoeken.
* Je tinkertje mag niet in beide stamboeken opgenomen zijn (behalve hengsten), dus je zal wel een keuze moeten maken. Wil je ze bij NSvT laten premiekeuren, moet ze worden uitgeschreven bij ICS en worden opgenomen bij NSvT. Je behoudt wel hetzelfde paspoort, maar daarin komt de vermelding dat je nu bij NSvT ben ingeschreven. Ik veronderstel dat je daarvoor dan ook lid moet zijn bij NSvT.

Bij ICS lopen (in principe) alleen maar Cobs rond, veulens die echter uit twee cobouders geboren worden, worden automatisch opgenomen. Verschil met de Cobs bij NSvT is ook dat er wat minder op de gangen wordt gelet bij keuringen en dat ze een stokmaat tot 1m70 mogen bereiken (bij NSvT zijn dat dan al Vanners dacht ik)

Hoop dat je het allemaal een beetje snapt (en dat ik het correct heb uitgelegd...)

Ik zou je iig aanraden eens met jouw Angel naar een keuring te gaan!!! (voor welk stamboek je ook kiest) want ik vind het echt een plaatje!!!

Lucy_1

Berichten: 2482
Geregistreerd: 26-10-05
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 20:02

Bij NSvT moet je inderdaad eerst lid worden. Een vriend van mij heeft zijn merrie dit jaar uit laten schrijven bij ICS en staat nu ingeschreven bij NSvT. Hij moest de merrie eerst zelf afmelden en kon zich daarna gewoon inschrijven bij NSvT.

Angel is inderdaad een plaatje. Zeker de moeite waard om er mee naar een keuring te gaan, en welke maakt gewoon niet uit.
Het is jammer dat er niet gewoon 1 stamboek is voor onze tinkertjes... En voor mij persoonlijk blijft een keuring maar een momentopname en afhankelijk van de smaak van andere mensen. Wat jij mooi vindt, kan een ander niks vinden.

Knollehollen

Berichten: 291
Geregistreerd: 21-09-05

Re: verschil tussen ICS en NSvT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 20:10

Hoi Bianca,

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.

Ik ben de trotse bezitter van Maxolo dat knappe ventje.

Maxolo is nog niet goedgekeurd als dekhengst bij het ICS of NSvT, maar ik gebruik hem zelf wel als dekhengst voor mijn eigen merries en voor liefhebbers.

Beide ouders van je veulen staan ingeschreven bij het ICS, het makkelijkste voor jezelf is dan om naar het ICS te gaan, dan heb je weinig administratieve rompslomp.

Heb je vragen stel ze gerust.

Lucy_1

Berichten: 2482
Geregistreerd: 26-10-05
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 20:12

Zoveel administratieve rompslomp heb je anders niet hoor met overschrijven. Alles kan via mail.... Lekker makkelijk!

yarka

Berichten: 761
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: gelderland; Achterhoek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 15:05

Ik denk dat je eerst voor jezelf uit moet maken welk stamboek het best bij jou past, waar je het beste gevoel bij hebt. Administratieve rompslomp valt idd wel mee en zou geen reden moeten zijn om bij een bepaald stamboek te blijven. (welke het dan ook mag zijn)
Succes met je beslissing!

Shirlemiep
Berichten: 270
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: Veluwe

Re: verschil tussen ICS en NSvT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 22:29

Bij onze merrie zit ook een ICS papier,maar ik ben niet echt gecharmeerd van het ICS en het bestuur(Fam.Heijkoop).dus ik wilde ook overstappen naar het Tinker stamboek,maar dat werd toch wel een dure grap,want...Ik moest dan een keuring bezoeken met onze merrie om haar te laten keuren door het Tinkerstamboek en dan pas konden ze haar in hun stamboek opnemen.Maar aan dat alles hangt wel een prijskaartje(ik dacht alles in totaal bijna 100 euro??).Dus toen heb ik het maar zo gelaten als het was en heb ik dus nog steeds een ICS papier,maar ben geen lid meer van de ICS.

Lucy_1

Berichten: 2482
Geregistreerd: 26-10-05
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 23:30

Alles bij elkaar bij je dat misschien wel kwijt als je voor de eerste keer gaat. Ik heb mijn merrie gewoon eerst aangemeld en ben later eens een keertje naar de keuring geweest. Voor de keuring zelf was ik iets van 35 of 45,-- Euro kwijt. Weet het niet meer precies, maar zoiets...

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 23:35

Idd.. je moet eerst zelf lid zijn. Dan kan je meteen je paard aan melden. Als je op de keuring verschijnt DAN wordr je paard opgenomen in het stamboek. maar als je haar aan meld is ze wel al geregistreerd. Maar het is niet verplicht hoor die keuring.
Maar als je lid ben dan kost het niet zo veel. alleen je contributie

Lucy_1

Berichten: 2482
Geregistreerd: 26-10-05
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 23:46

Ach, en verder is het afhankelijk wat je met je paardje wil. Stamboeken zijn wel gewoon mensensmaak afhankelijk. Als je er verder niets mee doet qua fokken o.i.d. waarom zou je haar dan over laten schrijven? Het is jammer dat bij ICS zo'n zooi is en persoonlijk blijf ik het jammer vinden dat er 2 stamboeken zijn voor 1 ras!! Maar ja, dat is ook zo menselijk he!

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 01:06

Daar heb je helemaal gelijk in Indezz, het stamboek is er ook alleen maar voor de mensen.
Paarden zelf zal het echt niet boeien welk boekje er thuis ligt.
Als ze buiten kunnen staan, genoeg te eten hebben, hebben ze jou eigenlijk niet eens nodig.
Zelf heb ik ook nooit de moeite genomen om m'n paard naar een ander stamboek over te schrijven, ben lid geworden van het stamboek en vond het wel prima.
Achteraf kreeg ik pas de verhalen over het ICS te horen, ach, ik zat al bij een stamboek en heb er nog lol in.
Het verschil tussen deze stamboeken is voor mij dat je bij het ICS de kans hebt om uit 2 goedgekeurde ouders een buiten het stamboek vallend veulen te fokken, bij het NST is die kans een stuk kleiner.

Shirlemiep
Berichten: 270
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: Veluwe

Re: verschil tussen ICS en NSvT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 08:30

Ja maar het ICS is wel erg makkelijk in veel dingen.Zo kan je bv een kruising Fjord/Tinker ook laten opnemen als Crossbred,als ie maar een beetje op een Cob lijkt.Het is im mijn ogen geen serieus stamboek en degene die de boel runnen vind ik erg amateuristisch bezig zijn.OOk hun blad slaat nergens op,het lijkt wel de schoolkrant.Maar goed ik ben verwend doordat ik jaren een Fjord heb gehad en het Fjordenstamboek een van de best georganiseerde stamboeken in Europa is.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 11:51

IC Crossbred is niet meer toegestaan, dus dat kan niet meer bij het ICS.

Knollehollen

Berichten: 291
Geregistreerd: 21-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 12:06

snowdon schreef:
IC Crossbred is niet meer toegestaan, dus dat kan niet meer bij het ICS.

Was eigenlijk nooit toegestaan.

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 12:57

maar werd altijd wel gedaan maar ja zo is het ics he

Shirlemiep
Berichten: 270
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: Veluwe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 13:17

In 2003 werden er nog wel Crossbreds ingeschreven,ik heb daarna mijn lidmaatschap opgezegd,dus hoe het nu is daar kan ik niet over mee praten.

Lucy_1

Berichten: 2482
Geregistreerd: 26-10-05
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 13:19

Ach, het gaat voor mij om dat ik het naar me zin heb met mijn paarden en dat ik ze mooi vind! En als dat bij een keuring beloond wordt ben ik natuurlijk best trots en als dat niet zo is dan ben ik nog gek op mijn paarden.... Tenslotte heb ik ze uitgekozen en gekocht omdat ik ze geweldig vind en wat een ander daar dan van vind.........is voor mij niet het belangrijkste!

Biancaa

Berichten: 4176
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: den haag ypenburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 19:16

Daar ben ik het ook mee eens hoor Indezz. Ik ben al zo trots op mijn "tutje", al zou ze niets "winnen" dan blijft ze mijn "tutje" hihihi. Ik vind het karakter belangrijker dan een premie, maar het leek me wel gaaf om het een keer mee te maken...

Lucy_1

Berichten: 2482
Geregistreerd: 26-10-05
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 22:04

Het is harstikke leuk om mee te doen en ook om andere tinkereigenaren te ontmoeten die net zo trots zijn als jezelf op je paardje.....

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 23:27

Tja.. zo'n keuring kan veel teweegbrengen hoor Qua emoties bedoel ik dan.

Nick1963

Berichten: 1941
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Hilversum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:14

Indezz schreef:
Ach, het gaat voor mij om dat ik het naar me zin heb met mijn paarden en dat ik ze mooi vind! En als dat bij een keuring beloond wordt ben ik natuurlijk best trots en als dat niet zo is dan ben ik nog gek op mijn paarden.... Tenslotte heb ik ze uitgekozen en gekocht omdat ik ze geweldig vind en wat een ander daar dan van vind.........is voor mij niet het belangrijkste!

ja genieten van je tinker staat boven aan . dat is ook het belangrijkste. Groetjes Ceesje

Nick1963

Berichten: 1941
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Hilversum

Re: verschil tussen ICS en NSvT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:15

Shirlemiep schreef:
Ja maar het ICS is wel erg makkelijk in veel dingen.Zo kan je bv een kruising Fjord/Tinker ook laten opnemen als Crossbred,als ie maar een beetje op een Cob lijkt.Het is im mijn ogen geen serieus stamboek en degene die de boel runnen vind ik erg amateuristisch bezig zijn.OOk hun blad slaat nergens op,het lijkt wel de schoolkrant.Maar goed ik ben verwend doordat ik jaren een Fjord heb gehad en het Fjordenstamboek een van de best georganiseerde stamboeken in Europa is.

Ja schoolkrant tralaalaalaalaa Groetjes Ceesje

Caira
Berichten: 26072
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 09:43

jeetje Ceesje kun je ook nog zinnige antwoorden geven ipv als een papegaai hier rond te dolen?

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:42

Ik denk dat Ceestje genoeg posts wil verzamelen om in HK te komen ofzo. Erg vervelend voor ons dus.

Nick1963

Berichten: 1941
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Hilversum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:59

Quinzy schreef:
Ik denk dat Ceestje genoeg posts wil verzamelen om in HK te komen ofzo. Erg vervelend voor ons dus.

Ja sorry niet zo bedoeld ik beloof beterschap. Groetjes Ceesje