Manen in een boog knippen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 15:29

Ik volg ook voor het resultaat :)

Elihood schreef:
Ik zou graag willen volgen voor her eindresultaat.
sportcoupes vind ik bij de meeste paardjes ook niet prachtig staan, maar fjordenbogen bij niet-fjorden? Nog nooit zoveel gezien, wel eens af en toe. Maar als ik kijk naar paarden van iedereen die hierboven heeft gereageerd. Phoe wat staat het knap! <3
Ik had nooit gedacht dat het bij niet-fjorden ook zo mooi kon staan :o


Elihood, als je googled op 'hogged mane horse' (of zoiets) kom je meer voorbeelden tegen. In het Engels heet het 'hogged' of 'roached' en word het veel vaker gedaan.
Ik zie als ik 'how to hog a horse's mane' google ook veel instructies, mochten mensen twijfelen hoe te beginnen :)

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Manen in een boog knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 15:38

Hogged is helemaal eraf toch? Dus dat is alleen een boog als het niet bijgehouden is.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 18:35

Amado7 schreef:
Die van ons moest er aan geloven :') Hij komt bijna niet meer door zn vacht heen. En onder zijn manen al helemaal niet. Hij is ook al 28. Maar nu eerst maar eens van die lange manen verlost die niet uit de klit waren te krijgen. Op naar een mooie boog :')
Before : ze waren echt nog veel dikker dan op de foto! Vooral de andere kant.


[ [url=m/R7Vygn.jpg]Afbeelding[/url] ]


After:

[ [url=m/I68XBy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb de rest nog even laten zitten. Te koud om hem kort te scheren. Dus die lange winterplukkenvacht maar even laten zitten en wachten totdat de natuur zijn werk doet :j
Thanks voor je goede idee haha!


Is hij al eens op PPID getest?

Roihi

Berichten: 2889
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Re: Manen in een boog knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 20:04

Mijn paard heeft een stuk uit haar manen door het schuren van zo een hooistolp.
Zit al een hele tijd te dubben om het allemaal heel kort te doen en evt ook een boog te proberen maar ze heeft pietepeuterig manen en die gaan denk ik nooit blijven rechtop staan vrees ik.

Milafayyy
Berichten: 3
Geregistreerd: 18-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 20:38

Sorry hoor even een vraagje mijn tinker heeft altijd vlechten gehad waardoor hij aan de bovenkant heel veel pluis haartjes heeft om het zo te zeggen maar kan je daarmee als nog een mooie boog mee krijgen met al die kleine plukjes? ( verder heeft hij wel mooie stevigere manen maar hij heeft veel kleine afgeschuurde plukjes aan de bovenkant)

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 21:38

Milafayyy schreef:
Sorry hoor even een vraagje mijn tinker heeft altijd vlechten gehad waardoor hij aan de bovenkant heel veel pluis haartjes heeft om het zo te zeggen maar kan je daarmee als nog een mooie boog mee krijgen met al die kleine plukjes? ( verder heeft hij wel mooie stevigere manen maar hij heeft veel kleine afgeschuurde plukjes aan de bovenkant)


Dat had mijn fries ook.
Kijk mijn eerdere foto's maar. Het resultaat was super tof

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Re: Manen in een boog knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 22:21

Pfffff ik zie dit topic en nu ga ik helemaal twijfelen.
Mijn moorkop appaloosa shetje heeft altijd dunne (wel breed en poofy) en korte manen gehad en nu wordt het na 7 jaar een beetje lang, maar ik vind zo'n kam toch wel gaaf, staat hem ook wel leuk denk ik. Mijn vos shetje heeft serieus drie lagen aan manen van echt 40-50 cm lang (staart is nog dikker en groeit als een gek) en hij krijgt het soms zo warm en het is soms zo rommelig, dat ik wel eens heb gedreigd het af te scheren (vooral gedreigd als mijn zusje het niet netjes invlocht, werd ze altijd boos van). Pipi kaal kan nog, maar Brammie... ik denk dat ik mijn pony dan niet meer herken. :') (Misschien heeft iemand tips om zijn manen uit te dunnen ofzo?)

Ik vind de paarden/pony's hiervoor met de boog allemaal heel gaaf, maar de fries is zo onwennig, vooral die renfoto. Ik verwacht dan wapperende lange manen en dan zie je ineens niks haha. :D

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 22:45

BriPi schreef:
Pfffff ik zie dit topic en nu ga ik helemaal twijfelen.
Mijn moorkop appaloosa shetje heeft altijd dunne (wel breed en poofy) en korte manen gehad en nu wordt het na 7 jaar een beetje lang, maar ik vind zo'n kam toch wel gaaf, staat hem ook wel leuk denk ik. Mijn vos shetje heeft serieus drie lagen aan manen van echt 40-50 cm lang (staart is nog dikker en groeit als een gek) en hij krijgt het soms zo warm en het is soms zo rommelig, dat ik wel eens heb gedreigd het af te scheren (vooral gedreigd als mijn zusje het niet netjes invlocht, werd ze altijd boos van). Pipi kaal kan nog, maar Brammie... ik denk dat ik mijn pony dan niet meer herken. :') (Misschien heeft iemand tips om zijn manen uit te dunnen ofzo?)

Ik vind de paarden/pony's hiervoor met de boog allemaal heel gaaf, maar de fries is zo onwennig, vooral die renfoto. Ik verwacht dan wapperende lange manen en dan zie je ineens niks haha. :D


Ik heb in het eerste jaar dat ik mijn Tinker had de hele onderlaag uit de manen geknipt. Die had de eerste twee jaar van zijn leven in de rimboe gelopen en de bovenste laag was nog redbaar, de onderlaag was meer een soort mat geworden. Je zag er niet zo veel van, maar ze waren wel een stuk dunner. Ik heb het een jaar bijgehouden en daarna er weer bij laten groeien. Op een bepaalde 'piekerige fase' stak het kortere onderdeel tussen de langere bovenlaag door, maar verder was het eigenlijk onzichtbaar.

On topic aanvulling: TS, ik zou zeggen GA ER VOOR! Ik heb ondertussen geen paard meer, maar heb er spijt van dat ik nooit gedurfd heb om door te pakken en de boel te kortwieken. Heb er wel over gedacht maar ik durfde niet. Ik denk dat het voor het paard wel fijner is, want mijne had ook altijd broeierige warmte er onder in de zomer, en die vlechten vond ik ook altijd een beetje haveloos. Ik denk dat het netter staat en fijner is voor het paard, en die witte huid zou ik me niet zo druk om maken, de zon heeft nog geen kracht dus de huid kan wennen.
Laatst bijgewerkt door Haarbal op 18-03-21 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Roosch

Berichten: 36662
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: Manen in een boog knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 22:58

Ik volg uiteraard alleen maar mee omdat ik benieuwd ben naar Mystic zijn nieuwe kapsel! :))

Denk dat het juist heel gezond is om even te kortwieken en ik heb alle vertrouwen in jouw kunsten!

Lightninggg

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-03-13

Re: Manen in een boog knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:09

Na dit topic te hebben gelezen moest mijn shet er ook aan geloven
Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Manen in een boog knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:14

Hebben jullie het allemaal geschoren of is dit ook te knippen. Scheren gaat hem niet worden met mijn pony maar vind dit toch wel een goed idee voor de zomer

Leo

Berichten: 50137
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:17

Afbeelding

Ja hoor. Ik heb het laten knippen, omdat scheren nog niet ging. Vergt wat meer bijknippen voor het netjes is, maar groeide keurig in een boog.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Manen in een boog knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:20

Ah super dankjewel, denk dat pony er binnenkort maar aan moet geloven

Vind het er goed uit zien bij die van jou, heb je een foto van toen het wat langer was?

velvetblack

Berichten: 2762
Geregistreerd: 27-11-08

Re: Manen in een boog knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:38

Mijn KWPN merrie moest er ook aan geloven direct toen ik haar kreeg een jaar geleden.

Afbeelding

Mijn vorige merrie (Merens, soort kleine fries) heb ik ook altijd in een boog geknipt. Ik heb echt een bogen tik.
Als je opzoekt: roached mane, dan zie je het heel veel op google. In het buitenland is een boog/geschoren niks geks.

Leo

Berichten: 50137
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:57

Amber_anne schreef:
Ah super dankjewel, denk dat pony er binnenkort maar aan moet geloven

Vind het er goed uit zien bij die van jou, heb je een foto van toen het wat langer was?


Ik hield het uiteindelijk zo bij:


Afbeelding

Momenteel laat ik het weer groeien (sinds november). Vreselijke wc borstel op het moment :')

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Manen in een boog knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 23:09

Welshje hier is ook kort geknipt, die manen hebben een soort crimp/kroes er in die ontklitten onmogelijk maakt en kammen dus ook. Deel was er al eerder af ivm beter respect stroomdraad en later de rest er ook maar af. Nu eens kijken wat het wordt met bijhouden, ipv gewoon 1-2x/jaar alles er af.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 10:53

Toch ook even meedoen met mijn Dulmener. Ik las eigenlijk mee voor alle mooie foto's en twijfel of ik mijn huidige paard ook ooit zo zal knippen. Toen herinnerde ik mij dat ik mijn vorige pony vroeger na een zomer vol schuren al eens gekortwiekt heb. Zoals je ziet was ik niet zo goed in het netjes bijhouden, dus uiteindelijk is het weer 'lang' gegroeid.
Afbeelding

Dit is mijn huidige paard, zou het hem staan?

Afbeelding

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: Manen in een boog knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 11:04

Stoer Lightning!!

Nessinator, waarom niet?! Als je pony echt een volle bos manen heeft zou ik het zonde vinden (tenzij het een fjord is, daar “hoort” het gewoon bij vind ik) maar als het kapot is, afgeschuurd, of dun en piekerig, gewoon eens kortwieken :j maar je kunt ook kortwieken naar sportcoupe (handbreedte) en dan kijken of het weer mooi lang groeit of toch weer plukkerig word....

Mijn vriend moet momenteel ook kaal door het leven... ik vind zo kaal persoonlijk niet mooi. Maar ik doe het om een mooie fjordenboog te krijgen :j <3
Afbeelding

GabberGill

Berichten: 5755
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 11:56

Bijna al mijn paarden doe ik het bij
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Manen in een boog knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 20:50

Afbeelding

Ik knip in sessies :')
Eigenlijk te weinig tijd gehad om even rustig te knippen. Paard is jong en ongeduldig. Mijn ruin gaat er ook aan geloven maar eerst mn jonkie als proefkonijn

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 21:14

Afbeelding
Er kwam een windvlaag voorbij waardoor ik goed kon zien hoe hij er gekortwiekt uit zou komen te zien. Ik denk dat ik er toch maar vanaf zie...
Wel heel benieuwd naar jullie mooie plaatjes!

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 07:58

nessinator schreef:
[ [url=m/2316Ix.jpg]Afbeelding[/url] ]
Er kwam een windvlaag voorbij waardoor ik goed kon zien hoe hij er gekortwiekt uit zou komen te zien. Ik denk dat ik er toch maar vanaf zie...
Wel heel benieuwd naar jullie mooie plaatjes!

Ik denk niet dat dit vergelijkbaar is met een boog?

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Manen in een boog knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 09:02

Ik denk dat het stinky heel goed zou staan hoor :D

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 09:28

Hutcherson schreef:
[ [url=m/aqNXzo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik knip in sessies :')
Eigenlijk te weinig tijd gehad om even rustig te knippen. Paard is jong en ongeduldig. Mijn ruin gaat er ook aan geloven maar eerst mn jonkie als proefkonijn


Dit moet je echt gaan scheren of nog korter knippen. Het hangt nu al een beetje en dan ga je nooit een mooie boog krijgen.

Bij mij op stal zijn de meningen verdeeld of ik wel of niet de manen weer kort zal doen (fjord) :D

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 10:02

1 van mijn welshjes heeft ook een boog trouwens, even bijdragen met foto's:
Afbeelding
Afbeelding

Dit zijn wel precies de mooie momenten, ze heeft voor een dubbele manenkam en achter niet. Dus veel verschil in dikte. Ik kan niet heel goed knippen, dus de eerste week is niet mega charmant , dan is het 2 weken netjes en daarna gaat het richting wc borstel :+ tot het gaat dreigen met omvallen en dan werk ik het snel weer bij.