Manen in een boog knippen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Manen in een boog knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 01:21

Ik twijfel ook heel erg over mijn ruin. Hij heeft lange manen (forse nekdikte) en ik vind het gewoon niet praktisch. Bijna niet door te kammen. Maar ik twijfel. Heeft hij er in de zomer met de insecten geen baad bij om wel manen te hebben? Hij is zwart en wordt erg warm onder een vliegendeken. Is er dan nadeel met een hanekam?

Maddy_Paola

Berichten: 1330
Geregistreerd: 19-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 01:29

Hutcherson schreef:
Ik twijfel ook heel erg over mijn ruin. Hij heeft lange manen (forse nekdikte) en ik vind het gewoon niet praktisch. Bijna niet door te kammen. Maar ik twijfel. Heeft hij er in de zomer met de insecten geen baad bij om wel manen te hebben? Hij is zwart en wordt erg warm onder een vliegendeken. Is er dan nadeel met een hanekam?

Qua vliegen hoef je denk ik niet bang te zijn, die zitten meer op t hoofd dan op de nek, zie t altijd alleen maar warm worden onder de manen en dan gaan ze zweten, ja daar komen dan wel vliegen op af, en anders staan ze altijd maar in de vlechten, vind t supermooi voor foto's ed maar praktisch zijn lange manen gewoon niet, lange manen zijn ook alleen maar erin gefokt door de mens vanwege t plaatje eigenlijk, paard heeft echt geen last van een boog, misschien juist zelfs plezier omdat zn nek niet continue naar een kant wordt getrokken door t gewicht van de manen

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Manen in een boog knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 01:48

@maddy paola: ik ga het denk ik toch maar proberen. Ik doe er eigenlijk helemaal niks mee met de manen. Af en toe kammen en dan met rijden in hengstenvlecht zodat ik meer kan zien. Maar verder vlecht ik het ook nooit. Alleen maar link en voor mn jonkie een reden om die vlecht vast te pakken om te pesten.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Manen in een boog knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 02:17

Ik volg voor het eindresultaat. Ik zeg, gewoon doen!

Leo

Berichten: 50135
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 06:59

Hier ook helemaal afgeschoren en nooit spijt gehad :D alleen het bijknippen was ik verschrikkelijk slecht in :')


Afbeelding


Inmiddels laat ik het weer groeien (vreselijke fase :') ) en komt het mooi dik terug. Zou best kunnen dat ik het er in de toekomst nog eens af haal, ik vond het echt stoer en heel praktisch.

In de zomer geen last gezien van insecten. Hij staat zonder vliegendeken en hij schuurde juist meer met lange manen.

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 08:09


anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:00

puppy1128 schreef:
Lange manen, boog en nu weer laten groeien. :D

[ Afbeelding ]

Hier ook een hoop foto's met boog.
[ITP] Ons vierde jaar samen

De jouwe staat die boog wel stoer.Die lange manen zouden ook mooi zijn maar dan wel meer geborsteld dan op deze foto.De sportcoupe daarentegen vind ik persoonlijk niet leuk.Maar goed,smaken verschillen en het leuke van een eigen paard is dat je die mag toiletteren zoals je zelf wilt.Ik wil zo lang mogelijk en ik heb een paar keer verzorgers weggedaan omdat ze de manen van mijn pony hadden getrokken.Die wisten dat ik ze lang wilde!

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Manen in een boog knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:08

Ik ben eens benieuwd. Het doet me zelf ook twijfelen over mijn ruin die dit jaar ook 21 wordt en waar de dikte van manen inderdaad ook wat achteruit gegaan is. Ik knipte ze ook altijd korter waardoor het toch even weer wat dikker leek, maar aan afscheren en voor een boog gaan had ik nog niet gedacht

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Manen in een boog knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:19

Ik heb vorig jaar mijn paard zijn manen ook afgeschoren.
Hij is half Fries en heeft van zichzelf wel een hele dikke bos, maar zomers schuurt hij licht op 1 plek waardoor er altijd een hap uit was.Afbeelding
Niet de meest duidelijke foto maar dit is wat ik zo even op voorhand had haha.
Bij hem gaan ze overigens na een cm of 10 al weer hangen dus ik moet ze of heel erg kort houden of maar weer iets laten groeien.
Ik twijfel nog

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:28

Ik heb mijn IJslander zijn manen afgelopen september kort geknipt.

Hij schuurde ook op 1 plek en daar was dus een hele hap uit en toen was ik het zat :+
Alles eraf en nu mag het (hopelijk een stuk mooier) opnieuw aangroeien..

Zo zag hij eruit:

Afbeelding

anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Manen in een boog knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 16:02

I.t.t. wat sommigen hier zeggen meen ik wel dat manen bescherming bieden, tegen de kou en tegen horzels etc. De rechtopstaande manenkammen van oerpaarden beschermden dan weer goed tegen roofdieren die je in de nek willen grijpen.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 16:06

anjali schreef:
I.t.t. wat sommigen hier zeggen meen ik wel dat manen bescherming bieden, tegen de kou en tegen horzels etc. De rechtopstaande manenkammen van oerpaarden beschermden dan weer goed tegen roofdieren die je in de nek willen grijpen.


Ja denk ook niet dat lange manen verder veel doen.
Als het al iets doet zou ik eerder denken regen afvoeren... maar dat vaak maar aan 1 kant :+
Als het ongedierte, warmte, kou e.d. was geweest zouden zebra's, ezels en prezwalski's ook wel lange manen gehad.

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 16:07

belle_boef schreef:
Ik zou ze inkorten tot een cm of 10/15 gaan ze overeind staan dan staan ze.
Als je ze heel kort knipt gaan ze vast wel staan maar lijkt het zo’n wc borstel ben ik bang


Een fjordeneigenaar meld zich hier.. Als je de manen op 10/15 cm knipt, kan ik je nu al voorspellen dat ze niet overeind gaan staan :n dat doen ze bij een fjord ook niet zomaar. Als je wil proberen om ze rechtop te krijgen zit er niets anders op dan 1x helemaal afscheren (doe ik bij de fjorden ook, heel erg balen, en 2 maanden niet om aan te zien, maar is echt de enige mogelijkheid voor een goeie boog :j )

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 16:15

Afbeelding

Afbeelding

Mijn tinkerkruising heeft al jaren een korte coupe, zou niks anders meer willen :D staat hem lekker stoer, hij schuurt er geen plukken uit en hij had zoveel haar dat de boel constant verstikt zat.
Hij heeft nog steeds een hele brede manenbos, daar niet van. Maar het staat zo leuk dat ik er zelfs niet over peins om het weer langer te laten groeien.

anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 17:48

c_alsemgeest schreef:
anjali schreef:
I.t.t. wat sommigen hier zeggen meen ik wel dat manen bescherming bieden, tegen de kou en tegen horzels etc. De rechtopstaande manenkammen van oerpaarden beschermden dan weer goed tegen roofdieren die je in de nek willen grijpen.


Ja denk ook niet dat lange manen verder veel doen.
Als het al iets doet zou ik eerder denken regen afvoeren... maar dat vaak maar aan 1 kant :+
Als het ongedierte, warmte, kou e.d. was geweest zouden zebra's, ezels en prezwalski's ook wel lange manen gehad.

Die laatste soorten vallen onder oerpaarden, waarbij de manenkam de hals beschermt tegen beten van roofdieren.

anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 18:12

linda2008 schreef:
belle_boef schreef:
Ik zou ze inkorten tot een cm of 10/15 gaan ze overeind staan dan staan ze.
Als je ze heel kort knipt gaan ze vast wel staan maar lijkt het zo’n wc borstel ben ik bang


Een fjordeneigenaar meld zich hier.. Als je de manen op 10/15 cm knipt, kan ik je nu al voorspellen dat ze niet overeind gaan staan :n dat doen ze bij een fjord ook niet zomaar. Als je wil proberen om ze rechtop te krijgen zit er niets anders op dan 1x helemaal afscheren (doe ik bij de fjorden ook, heel erg balen, en 2 maanden niet om aan te zien, maar is echt de enige mogelijkheid voor een goeie boog :j )

Maar als je een echte Fjordenboog wilt met in het midden een iets hogere donkere streep,dan zul je toch moeten knippen i.p.v. scheren.Het kan ook wel per Fjord verschillen hoe stevig de manen zijn.

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 08:06

anjali schreef:
Maar als je een echte Fjordenboog wilt met in het midden een iets hogere donkere streep,dan zul je toch moeten knippen i.p.v. scheren.Het kan ook wel per Fjord verschillen hoe stevig de manen zijn.


Dat klopt, dat hoef je mij niet te vertellen ;) maar geen enkele fjord word met rechtopstaande manen geboren... de eerste keer moeten ze er gewoon helemaal af. En dan is het daarna een kwestie van knippend bijhouden :j
Sommige fokkers doen veulenmanen al eens met de schaar kortwieken, dan krijg je de manen ook wel omhoog, maar je boog is/word wel veel steviger om een keer volledig er af te halen (kan ook met de schaar, maar ik doel gewoon op echt er af, zo kort!)

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 08:17

anjali schreef:
I.t.t. wat sommigen hier zeggen meen ik wel dat manen bescherming bieden, tegen de kou en tegen horzels etc. De rechtopstaande manenkammen van oerpaarden beschermden dan weer goed tegen roofdieren die je in de nek willen grijpen.

De lange manen zijn er vooral verder ingefokt, omdat mensen dat mooi vinden: https://www.bitmagazine.nl/welzijn/hang ... uur/14478/

Citaat:
Modeverschijnsel

De meest waarschijnlijke verklaring is dat de mens die hangende manen mooi vond en daarom juist die dieren heeft uitgezocht om te temmen en mee te fokken. Het is een uiterlijk kenmerk, makkelijk te zien en dus makkelijk om op te selecteren. Je vangt wilde paarden, temt de exemplaren met hangende manen en de anderen eet je op. Zo blijft er op den duur vanzelf een populatie over, waarin het gen voor hangende manen het voor het zeggen heeft.

anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 08:22

linda2008 schreef:
anjali schreef:
Maar als je een echte Fjordenboog wilt met in het midden een iets hogere donkere streep,dan zul je toch moeten knippen i.p.v. scheren.Het kan ook wel per Fjord verschillen hoe stevig de manen zijn.


Dat klopt, dat hoef je mij niet te vertellen ;) maar geen enkele fjord word met rechtopstaande manen geboren... de eerste keer moeten ze er gewoon helemaal af. En dan is het daarna een kwestie van knippend bijhouden :j
Sommige fokkers doen veulenmanen al eens met de schaar kortwieken, dan krijg je de manen ook wel omhoog, maar je boog is/word wel veel steviger om een keer volledig er af te halen (kan ook met de schaar, maar ik doel gewoon op echt er af, zo kort!)

Volgens mij (misschien heb ik het mis) worden alle veulens geboren met een kort pluizig rechtopstaand kammetje.

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 08:56

anjali schreef:
Volgens mij (misschien heb ik het mis) worden alle veulens geboren met een kort pluizig rechtopstaand kammetje.


Net zulk pluizig veulenhaar als een ander veulen;
Afbeelding

Als je niks doet aan fjordenmanen, groeien ze gewoon lang;
Afbeelding

En dan is scheren (of knippen, maar dan echt tot op de kam, waardoor scheren dus makkelijker is) de enige optie om ze weer goed tot een strakke boog te krijgen;
Afbeelding

Conclusie: ze worden niet geboren met zo’n strakke boog;
Afbeelding

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Manen in een boog knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 09:11

Wat een mooie, strakke boog, linda!
Is daar nog een truc voor? Of gewoon op het oog na veel oefenen?

Ik heb nog even een foto gemaakt van de kale plekken onder de manen bij mijn tinker. Daarom ben ik dus een beetje bang voor zonnebrand.
Afbeelding

Zodra het weer eens lekker weer is ga ik de manen nog eens goed uitborstelen en wassen, en dan kijken of ze er inderdaad helemaal vanaf gaan :j

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 09:12

Afbeelding

Hier een haflinger met fjordenboog. Hij heeft altijd lange manen gehad maar ik werd er helemaal gek van en hij zelf ook. Ik heb ze wel echt 2x helemaal kort moeten scheren voordat ze echt goed omhoog groeide maar daarna is het gewoon een kwestie van bijhouden.

anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 09:20

linda2008 schreef:
anjali schreef:
Volgens mij (misschien heb ik het mis) worden alle veulens geboren met een kort pluizig rechtopstaand kammetje.


Net zulk pluizig veulenhaar als een ander veulen;
[ [url=m/bUwPwT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als je niks doet aan fjordenmanen, groeien ze gewoon lang;
[ [url=m/qQzXJy.jpg]Afbeelding[/url] ]

En dan is scheren (of knippen, maar dan echt tot op de kam, waardoor scheren dus makkelijker is) de enige optie om ze weer goed tot een strakke boog te krijgen;
[ [url=m/S4IvJh.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik vind foto 1 wel leuk.
Conclusie: ze worden niet geboren met zo’n strakke boog;
[ [url=m/IfZprl.jpg]Afbeelding[/url] ]

anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Manen in een boog knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 09:21

Post verkeerd terechtgekomen.Ik wou zeggen dat ik die foto met dat veulen erg leuk vind.Zijn kapseltje hoef je niets aan te doen!

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 09:25

anjali schreef:
Post verkeerd terechtgekomen.Ik wou zeggen dat ik die foto met dat veulen erg leuk vind.Zijn kapseltje hoef je niets aan te doen!

Haha dankje, maar daar ging het volgens mij niet over ;) als je niets doet, krijg je lange manen. Als je een boog wilt, moet je ze er een keer helemaal afhalen en daarna goed bijhouden :j