Tinker steigert omdat ze naar huis wil!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amado7

Berichten: 10729
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 19:25

Dat sommige er komen met lieve woordjes en laten razen of een keer je vinger opsteken. Nou dan heb je vast een lief paard. Maar ik heb hier er eentje gehad die dwars door je heen denderde. Die hoef je absoluut niet af te rammen,maar die kreeg dus echt een tik als hij over mijn grens ging. En dan kan je hem inderdaad eerst een waarschuwing geven,maar een paard weet ook heus wel als tie een knal geeft of raar doet naar je dat hij gewoon fout zit en een tik krijgt. Hij deed het nog een 2e keer de keer daarna en toen was het toch echt klaar. En dat had ik nooit gered met een simpel achteruit zetten of mijn vingertje omhoog.

En wat hierboven staat, natuurlijk is er een verschil tussen een corrigerende tik of slaan. Je hoeft je paard niet af te ranselen.

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 19:26

Amado7 schreef:
Dat sommige er komen met lieve woordjes en laten razen of een keer je vinger opsteken. Nou dan heb je vast een lief paard. Maar ik heb hier er eentje gehad die dwars door je heen denderde. Die hoef je absoluut niet af te rammen,maar die kreeg dus echt een tik als hij over mijn grens ging. En dan kan je hem inderdaad eerst een waarschuwing geven,maar een paard weet ook heus wel als tie een knal geeft of raar doet naar je dat hij gewoon fout zit en een tik krijgt. Hij deed het nog een 2e keer de keer daarna en toen was het toch echt klaar. En dat had ik nooit gered met een simpel achteruit zetten of mijn vingertje omhoog.

En wat hierboven staat, natuurlijk is er een verschil tussen een corrigerende tik of slaan. Je hoeft je paard niet af te ranselen.



Amen

Cynthia1987
Berichten: 49
Geregistreerd: 01-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-20 19:32

[/quote]
Ik dacht eerst dat het met vertrouwen enzo te maken had. Maar al snel werd duidelijk dat mevrouw echt haar zin aan het door drammen was ze wilde naar de uitgang van de bak. Toen ze daar voor de zoveelste keer steigerde heb ik haar een lel hebben met de zweep ze deed het toen weer en heb ik haar een klap tussen haar oren gegeven met Mn hand en Mn stem
Verheft! En het belangrijkste k ben toen blijven zitten..... maar buiten stap ik af omdat ik geen ongelukken wil veroorzaken.[/quote]

Serieus?
Ik heb mijn paard bijna 9 jaar nu. Zij liep in het begin ook naar de uitgang van de piste. Maar die heeft echt nooit "een lel van de zweep" gehad. Een zweep is een verlengstuk van je arm, een hulpmiddel. Geen voorwerp om je paard mee te gaan slaan. Ik zeg niƩt dat ik mijn zweep totaal niet gebruik, maar ik doe dit wel anders. Ik tik aan als ze niet vlot genoeg loopt. Ik leg tegen de achterhand om haar ronder te krijgen in een volte. Maar ik ga mijn paard niet lopen slaan.
Ik eis aan de hand mijn persoonlijke ruimte op door lichaamstaal, en dat werkt prima. Daar hoef ik niet voor te gaan slaan. Stem verheffen doe ik wel indien nodig.
Ik krijg ook andere paarden dan de mijne in mijn handen, daar zit 1 karakterbeest bij. Die moet ik regelmatig op zijn plaats zetten. Ik ben ook de laatste om mezelf in een gevaarlijke positie te laten drukken, maar dat kan ook anders dan door te gaan slaan.

Een klap tussen de oren bij het steigeren heb ik nogal gehoord. Ik betwijfel alleen of het echt werkt. Ik zou er sowieso compleet naast slaan, daar ben ik wel vrij zeker van :+

Grenzen kan je aanleren/aangeven op andere manier dan met geweld.
Het ene paard legt zich natuurlijk makkelijker neer bij die grenzen dan een ander paard, maar als ik een paard niet aankan door consequent te zijn, stem en lichaamshouding te gebruiken, hoeft het voor mij niet. Ik wil geen geweld plegen naar mijn dieren toe, of dit nu een paard of een hond is. Daarvoor heb ik ze niet. Ik wil op een normale manier kunnen omgaan met ze.

Ik zeg niet dat mijn paard een engel is, ook zij probeert wel eens. Maar doordat ze is opgevoed en doordat er vertrouwen is, kan ik haar op een geweldloze manier corrigeren. Bij iets anders zou ik me niet goed en gelukkig voelen.[/quote] heb je alleen Mn openings post gelezen of ook de rest?

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 19:59

Amado7 schreef:
Dat sommige er komen met lieve woordjes en laten razen of een keer je vinger opsteken. Nou dan heb je vast een lief paard. Maar ik heb hier er eentje gehad die dwars door je heen denderde. Die hoef je absoluut niet af te rammen,maar die kreeg dus echt een tik als hij over mijn grens ging. En dan kan je hem inderdaad eerst een waarschuwing geven,maar een paard weet ook heus wel als tie een knal geeft of raar doet naar je dat hij gewoon fout zit en een tik krijgt. Hij deed het nog een 2e keer de keer daarna en toen was het toch echt klaar. En dat had ik nooit gered met een simpel achteruit zetten of mijn vingertje omhoog.

En wat hierboven staat, natuurlijk is er een verschil tussen een corrigerende tik of slaan. Je hoeft je paard niet af te ranselen.

En denk je niet dat er nog een heel groot grijs gebied zit tussen een vingertje opsteken, heel lief foei zeggen en je paard een knal geven? Er zit zo onwijs veel tussen, het is geen of/of.

Leer eerst de lichaamstaal van je paard, dan is slaan echt de laatste optie, en zoals ik al eerder zei, tuurlijk zijn er lompe paarden die dwars door je heen denderen, maar dan mist er ook een flink stuk opvoeding, en is het slim om daaraan te gaan werken, nadat je hem eerst gecorrigeerd hebt uiteraard. Dat heb je zo te lezen prima gedaan, en mijn punt is dat slaan in heel veel gevallen gewoon niet nodig is. Als er een letterlijk over me heen wil lopen, krijgt ie hier ook een knal uiteraard.

Maar veel mensen vergeten in de basis al op te voeden, en dan krijg je idd gedrag wat uit de hand loopt, en dat wordt dan goedgepraat met: ze doen het in de kudde ook, wat ten eerste onzin is, omdat zulke maatregelen in een stabiele kudde vaak helemaal niet nodig zijn, en ten tweede omdat je geen paard bent, en je dus ook helemaal niet zo gezien wordt.


Horseloverl schreef:
Amen

Vertel eens, hoe kan het dat jij jezelf horselover noemt, maar dan wel volkomen onredelijk gedrag naar paarden toe verdedigt?