TINKER: lang of kort???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
puttertje

Berichten: 879
Geregistreerd: 21-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 00:25

Afbeelding
ik heb Murrie zijn manen lan en zijn sokken lekker vol.
Hou het wel in een vlecht anders eet hij zijn manen op haha
Het is nu ruim 10 cm langer dan op de foto's.
Murrie heeft ook altijd een deken op ivm met zomereczeem.
Anders is het er zo af en dat vind ik heel zonde.

Afbeelding


Afbeelding
deze foto is van vorige week maar zijn manen zitten in een halve vlecht en zijn deken op.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: TINKER: lang of kort???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 01:43

Zolang de manen mooi vol zijn bij koudbloeden vind ik lang het mooist. Maar als het zo slierterig is of altijd in een vlecht moet vind ik het niks.

Afhankelijk dus van hoe dik de manen zijn.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58015
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 13:27

Lepel schreef:
Ayasha schreef:
Oi knip ze wel recht als je ze zo knipt... :\


Haha
Waarom?
Ze komt verder toch niet van het erf af en ik heb er geen last van

Je moet niks maar met de manen zo komt er bij mij maar één woord op "slachtknol".

elinedeau95

Berichten: 1196
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Brabant

Re: TINKER: lang of kort???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 13:33

Als ik de foto's zie zou ik het doodzonde vinden als je deze manen afknipt. Vaak krijgen tinkers een speknek met korte manen. Hou ze lekker lang zou ik zeggen :)

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 20:03

snorremans schreef:
sanne1992 schreef:
Tja en daarin verschillen meningen.

Ik vindt de bovenstaande tinkers eerder overkomen als te dikke KWPN-ers. Dan als stoere-pittige tinkers.

Maar net als ik al zei, het paard zal er zelf niks om geven. Dus als ts het mooier vindt, moet ze dat gewoon doen.


Gelukkig zijn zowel die van Kim_1990 en die van mij allebei niet te dik ;)

Over het stukje: 'het paard zal er zelf niks om geven' ik denk dat als paarden konden praten die van mij daadwerkelijk voorkeur zou geven aan de look die hij nu heeft. Sinds hij geen sokken meer heeft nooit meer last van mok/jeuk/gestamp en vervelende behandelingen om de mok te behandelen. En met korte manen in de zomer niet meer zo'n bezwete hals. Niet alleen omdat ik het mooier vind maar ook om het praktische.



Ik merk bij bruno wel degelijk (positief) verschil of hij wel of geen behang heeft...
Bruno loopt niet meer zo wijdbeens, hij durft zijn achterbenen nu verder onder te brengen met het trainen, ook stampt bruno minder, zweet hij niet zo snel aan 1 kant op zijn hals en ben ik zo goed als volledig af van het mok,mijt en luis probleem...

Ik denk dat bruno het wel best vind on als dikke sportpony door het leven te gaan...zo noem ik hem overigens ook...brunobeer, de wannabe dikke sportpony

(Overigens lijkst het op de foto zo, maar bruno is stiekem wel wat aan de te dikke kan hoor :Y) )

Ik heb dus wel specifiek naar een tinker(kruising) gezocht...maar niet vanwege de haren...vanwege het karakter...bruno voldoet werkelijk in alles wat ik aan wensen had voor mijn nieuwe paard...met die gedachte is hij gekocht...niet omdat hij eruit zag als een behaarde tinker...als ik echt tinker had gewild, dan was ik uiteindelijk ook voor bont gegaan...
Bruno zijn karakter is de reden dat hij van mij is, niet zijn haar...

Maar ik wil voor de echte behaarde tinkerfans wel een foto plaatsen van bruno incl. manen en sokken...
Afbeelding

Ik vind bruno hier ook erg mooi hoor...maar ook bij deze foto waren zijn manen waarschijnlijk eraf gegaan bij mij...ik vind dit simpelweg niet mooi...
Het moet of super dik en lang zijn, of gewoon sportcoupe...wat er tussenin zit hoeft niet van mij :Y)

xPabloBokt

Berichten: 9468
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 20:07

Ik ga een lekker onhandige tip geven. Maar het is jouw paard, dus je moet doen wat je zelf prettig vindt. Of het nou een Tinker is of een ander "kaler" paard. Als hij er baat bij heeft dat de sokken eraf gaan en jij bij dat de manen eraf gaan dan moet je dat gewoon doen.

Ik vind persoonlijk Tinkers in sportpak retegaaf. Maar dat is een mening.

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 20:47

Bij toeval vanmiddag alles eraf gehaald! Was even benieuwd hoe het zal staan. Staat wel ruig maar kan weer rustig groeien,daarna denk ik wel weer als ikt eraf haal of niet#wispelturig haha

xTesske
Berichten: 2031
Geregistreerd: 03-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-17 21:11

Ten eerste bedankt voor jullie uiteenlopende meningen. En voor de foto's. Nog meer tinker in sportoutfit zijn welkom.

Nogmaals over het de mening: dan had geen tinker gekocht. Ik ben niet opzoek gegaan naar een tinker maar naar een paard met een karakter dat bij mij past. Het had netzogoed een welsh kunnen zijn.

Ik vind tinker met volle lange manen erg mooi. Alleen mijn merrie heeft wel lange manen maar ze zijn niet vol en gros van de tijd zitten ze vast of hangen ze in bruine slierten. Voor een fotoshoot is het natuurlijk mooi.

Over de sokken. Ik heb die van mij al zovaak behandeld maar ze blijft jeuk houden en ik begrijp dat wel. Het moet ook warm zijn met die sokken en er blijft van alles tussen hangen waardoor ze gaan jeuken. Als ze kort zijn kun je ze fijn schoon houden.

Over de sokken ben ik 100 % zeker die gaan eraf. Ze heeft ook erg lelijke sokken namelijk. En in natte tijden (die er veel zijn hier in nederland) staat ze non stop in de blubber en dit is gewoon niet te doen.

Als ik die fotos zie van die sporttinkers wordt ik echt verlieft ik vind het er zo stoer uit zien.

Over de manen twijfel ik dus nog. Ik ben bang er spijt van tw krijgen maar het lijkt mij wel een hele last minder. En ik denk mijn paard ook want die heeft last van de jeukende vlechten die kriebelen over haar schouder

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: TINKER: lang of kort???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 22:18

Je kunt het altijd gewoon proberen! Het groeit wel weer aan, en ik denk dat het enorm gaaf gaat staan!

Rintah

Berichten: 2927
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 22:35

Ts, je kan natuurlijk ook eerst de manen inkorten tot waar ze wat dikker zijn, dan heb je nog steeds relatief lange manen, en verder inkorten kan altijd nog ;)

Kimley

Berichten: 9164
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 22:39

Toen ik mijn merrie kocht in augustus had ze zulke dunne spriet manen.. ook miste er stukken uit dus had besloten ze eraf te trekken.
Inmiddels groeien ze weer mooi en vol aan, en ik ben zo blij met die lange(re) manen <3

Bovenste zijn augustus, onderste vorig weekend.

Afbeelding

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Re: TINKER: lang of kort???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 01:15

Gewoon manen inkorten TS!
Als het je niet bevalt, kom je er niet weer aan en laat je het weer groeien...binnen no time is het weer lang...tinkerhaar groeit echt belachelijk hard heb ik gemerkt bij mijne :Y)

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: TINKER: lang of kort???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 08:14

Inderdaad gewoon knippen. Haar groeit, dus het is zo weer lang als je dat zou willen. Bij mijn fjord is het van korter dan handbreedte binnen een half jaar tot onder de hals, dus dat gaat best vlot.

Junia

Berichten: 2230
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Oosteind

Re: TINKER: lang of kort???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 08:33

Dat wisselt nogal per paard hoe snel het teruggroeit hoor.
Maar inderdaad, het groeit uiteindelijk wel terug. Misschien ook wat voller dan eerst.

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: TINKER: lang of kort???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 09:02

TS dan gewoon lekker de manen eraf halen. Ik heb heel wat jaren terug eens de staart van mijn tinker tot op de hak afgeknipt. Zag er natuurlijk uit als een veulen staartje. Ze waren onder zo gigantisch dun. Jaar later zag je er niks meer van. Zal met manen net zo zijn. Of je moet zulke erge twijfels hebben, dan zou ik er even mee wachten.

puppy1128

Berichten: 5019
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 09:09

Je kunt altijd eerst hals lengte doen, kijken hoe het staat en of het dikker oogt. Daarna kan je nog korter proberen.

Korter maken en dan toch langer willen, moet je even geduld hebben. :P

Manadeluca

Berichten: 1125
Geregistreerd: 15-07-05

Re: TINKER: lang of kort???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 10:27

Ik heb mijn ierse cob eens de staart kort geknipt omdat ze zo in de klit zat, tot onder haar staartwortel, gelijk ze bij de shires ook wel eens doen. In een jaar was ze weer tot onder, het gaat echt verbazend snel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 10:58

Staart groeit wel sneller dan manen volgens mij hoor.. ik heb ooit bij mijn oude merrie de manen hersteld tot de kortste plukken,het is nooit meer zo lang geworden als dat het was.. Not even close..

xTesske
Berichten: 2031
Geregistreerd: 03-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-17 18:53

Deel een is gedaan, en wat ben ik blij! Wat kwam er een droge en harde huid onder die sokken vandaag, geen wonder dat ze zoveel jeuk heeft. Nu kan ik het lekker gaan verzorgen dat de huid weer zachter wordt en beter wordt.

Afbeelding

Manen heb ik ook bijgepunt. Hier zien jullie goed wat ik bedoel met slierterige manen, hier zijn ze net gewassen.
Afbeelding

Anoniem
Berichten: 510
Geregistreerd: 14-12-15

Re: TINKER: lang of kort???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 19:04

Ik zou die manen er echt afhalen, je kunt er gewoon doorheen kijken. Het zal waarschijnlijk weer een stuk dikker teruggroeien als je het knipt of afscheert.

En fijn dat je nu weet wat er onder die sokken zat! :)

xTesske
Berichten: 2031
Geregistreerd: 03-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-17 19:10

Ik vind het ook echt verschrikkelijk zo dun. Maar ben bang dat het niet meer terug groeit of voor commentaar op stal :+

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: TINKER: lang of kort???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 19:11

Duidelijk afknippen! Dit is toch niet echt mooi te noemen?

Anoniem
Berichten: 510
Geregistreerd: 14-12-15

Re: TINKER: lang of kort???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 19:13

Groeit echt wel terug. Het zal niet na 2 maanden weer terug zijn, maar na een jaar zal het toch wel weer dichtbij halslengte komen(afhankelijk van hoe ver je t knipt natuurlijk) en je krijgt een dikke(re) bos manen terug voor de wachttijd.

Anoniem

Re: TINKER: lang of kort???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 22:03

Door knippen worden manen niet spontaan dikker hoor.. er komen geen extra haarzakjes bij ofzo :+

Kaatastrof

Berichten: 6267
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 22:14

Hier sta ik ook op het punt om iets aan de manen van mijn ruin te doen. Ik doe hem echt geen plezier met vlechten, wassen en al dat gedoe. Ik ben er ook erg lang mee bezig allemaal. Het is heel mooi, ja, maar praktisch is iets anders.. := Bovendien zijn ze bij hem ook erg dun onderaan. Alleen weet ik niet goed hoe ik dat knippen moet aanpakken, ben bang dat het er zo onnatuurlijk uit gaat zien.
Afbeelding

Afbeelding
Bij de vlechtjes zie je heel goed hoe lager, hoe dunner..