TINKER: lang of kort???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VandeMol
Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 13:22

Ayasha schreef:
Oi knip ze wel recht als je ze zo knipt... :\


Haha
Waarom?
Ze komt verder toch niet van het erf af en ik heb er geen last van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 13:26

Ik zou die helemaal kale dan persoonlijk eerder scheren ipv knippen :+

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Re: TINKER: lang of kort???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 13:32

Ik begrijp dat hier meer rassenkenners zitten (op Tinkergebied) dan dat ik ooit zal worden, maar ik ben echt voor de sportcoupe.
Lange manen zijn echt wel stoer, begrijp me niet verkeerd, maar korte manen lijken me zo veel meer comfortabel voor paard en eigenaar.

Comfort voor de eigenaar is natuurlijk vanzelfsprekend. Maar comfort voor het paard kan ik me ook wel wat bij voorstellen. Zo'n manen zullen echt wel zwaar zijn, vooral in een strakke vlecht. Ik had zelf eerst ook echt lang haar en had regelmatig haarpijn, sinds ze er af zijn is het zo veel fijner. Mijn hoofdhuid is na een maand nog steeds tot rust aan het komen.

Verder vind ik het er gewoon mooier uit zien. Het laat de anatomie van zo'n paard zo mooi zien. Tinkers hebben een prachtige dikke hals, en de manen bedekken dat helemaal.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: TINKER: lang of kort???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 13:50

Maar ze hebben vaak de manen aan 1 kant, die prachtige hals is dan ook aan de andere kant nog zichtbaar :)

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: TINKER: lang of kort???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 13:53

ik vind lange manen in veel gevallen niet zo mooi en een beetje onverzorgd en loom staan. :o Ik persoonlijk zou ze dus kort maken.

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 13:55

bruintje123 schreef:
Maar ze hebben vaak de manen aan 1 kant, die prachtige hals is dan ook aan de andere kant nog zichtbaar :)


Maar aan de manenkant niet :')

Ik ben gewoon geen lange-manen liefhebber. Ik begrijp dat in een Tinker topic de meerderheid dat wel is.

Ik kan het echt wel waarderen als ze schoon zijn en glanzen, maar om dat voor elkaar te krijgen ben je iedere week heel veel aan het wassen waarbij ik me ook kan voorstellen dat het niet gezond is voor het paard (vooral bij zo'n witte manen). Zijn ze niet schoon dan vind ik het er heel slordig, onverzorgd en loom uit zien. Dus voor mij zouden de lange (witte) manen om bovenstaande reden er al sowieso vanaf gaan.

Daarbij vind ik het juist heel stoer en tegendraads als ik zulke rassen in sportcoupe zie. :o

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: TINKER: lang of kort???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:12

Ik heb er hier 1 met witte manen, die ik 3 keer per jaar was?
En nee die manen zijn niet vies en goor.
Scheelt misschien omdat we hier op zandgrond zitten, niet op klei?
En het is een zuiver paard van zichzelf, hij gaat nooit in de poep liggen.
Zijn staart is gelukkig wel zwart :+

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:18

bruintje123 schreef:
Ik heb er hier 1 met witte manen, die ik 3 keer per jaar was?
En nee die manen zijn niet vies en goor.
Scheelt misschien omdat we hier op zandgrond zitten, niet op klei?
En het is een zuiver paard van zichzelf, hij gaat nooit in de poep liggen.
Zijn staart is gelukkig wel zwart :+


Is niet erg hoor! Vooral doen wat jij het mooist vindt.
Maar TS vraagt om meningen met eventueel onderbouwingen, en bovenstaande zijn de mijne. :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: TINKER: lang of kort???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:20

Ik bedoel het ook niet als dat jou mening niet goed is. Alleen maar leuk die verschillen. :)

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:21

Als jij het makkelijker vind, gewoon eraf halen.
Hier ook een tinker eigenaar die de sokken en manen gekortwiekt heeft...absoluut nog geen apijt vn gehad ! Manen groeien nu wel weer aan...had ze gekort omdat ze ongelijk zijn...nu kunnen ze weer gelijkmatig aangroeien...vind lange manen prachtig, zolang ze een mooie volle bos hebben...van dat lange spaghettisliertje wta sommige hebben dan zou ik al gauw weer de schaar erin zetten...mijn paard had ook mijten toen ik hem kocht...heb hem 4!! X gewassen tegen de mijten...en nog had hij er last van...toen de keuze gemaakt alles eraf te scheren...1 x wassen en hij was er volledig van af...zelfs het herhalingswassen niet eens meer gedaan...
Ik vind volle sokken en manen ook prachtig...maar ik ga voor praktisch en gezond...ik vind volle sokken niet praktisch en ook niet super gezond...menig sokkenpaard met mok, mijt, lui en menig "niet-sokken" paard die daar geen last van heeft...sokken is een broedplek voor mijt en luis...ik vind daar dus niks gezonds aan.

Ik zou zeggen, lekker kortwieken dt beestje van je! :D
Afbeelding

snorremans
Berichten: 809
Geregistreerd: 04-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:22

Die van mij :):

Afbeelding

Afbeelding

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:25

snorremans schreef:
Die van mij :):

[ [url=m/mOWiPC.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/necX28.jpg]Afbeelding[/url] ]


Prachtig <3

snorremans
Berichten: 809
Geregistreerd: 04-11-12

Re: TINKER: lang of kort???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:26

@Kim_1990: ik vind die van jou zo ook heel stoer! <3

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:34

Ahh bovenstaande twee tinkers <3 <3
Dat komt toch veel veel pittiger over! <3

Ik zeg doen, 100%!!

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: TINKER: lang of kort???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:42

Tja en daarin verschillen meningen.

Ik vindt de bovenstaande tinkers eerder overkomen als te dikke KWPN-ers. Dan als stoere-pittige tinkers.

Maar net als ik al zei, het paard zal er zelf niks om geven. Dus als ts het mooier vindt, moet ze dat gewoon doen.

snorremans
Berichten: 809
Geregistreerd: 04-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:47

sanne1992 schreef:
Tja en daarin verschillen meningen.

Ik vindt de bovenstaande tinkers eerder overkomen als te dikke KWPN-ers. Dan als stoere-pittige tinkers.

Maar net als ik al zei, het paard zal er zelf niks om geven. Dus als ts het mooier vindt, moet ze dat gewoon doen.


Gelukkig zijn zowel die van Kim_1990 en die van mij allebei niet te dik ;)

Over het stukje: 'het paard zal er zelf niks om geven' ik denk dat als paarden konden praten die van mij daadwerkelijk voorkeur zou geven aan de look die hij nu heeft. Sinds hij geen sokken meer heeft nooit meer last van mok/jeuk/gestamp en vervelende behandelingen om de mok te behandelen. En met korte manen in de zomer niet meer zo'n bezwete hals. Niet alleen omdat ik het mooier vind maar ook om het praktische.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:51

Ik vind het ook echt zonde om te zien.

Hier gelukkig ondanks sokken geen mok en mijt. Wel 1 met mijt hierheen gekomen maar 2 keer met tecktonic behandeld, en dat is niet vervelend, en het was klaar.
En voor het zweten zitten de manen nu in een vlecht.

Maar inderdaad iedereen moet het zelf weten, ik ben zo iemand die het zonde vind bij dit mooie ras.
Jaren heb ik kwpn-ers gereden, die ik op en top getoiletteerd had staan.
Nu ik tinkers heb vind ik dit juist zo mooi.

Denise_Storm

Berichten: 2374
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: TINKER: lang of kort???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:53

Ik mis bij de laatste twee Tinkers ook erg het ''Tinkergevoel''. Ik vind het zonde.. Het prachtige behang van de Tinkers is juist hun charme!

snorremans
Berichten: 809
Geregistreerd: 04-11-12

Re: TINKER: lang of kort???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:58

Gelukkig verschillen de meningen!

Ik heb mijn Tinker niet gekocht om zijn uiterlijk + behang maar puur om het karakter wat hij heeft. Een Tinker is gelukkig meer dan alleen het behang. Ik vind hem zelf veel mooier zo :)

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:59

snorremans schreef:
sanne1992 schreef:
Tja en daarin verschillen meningen.

Ik vindt de bovenstaande tinkers eerder overkomen als te dikke KWPN-ers. Dan als stoere-pittige tinkers.

Maar net als ik al zei, het paard zal er zelf niks om geven. Dus als ts het mooier vindt, moet ze dat gewoon doen.


Gelukkig zijn zowel die van Kim_1990 en die van mij allebei niet te dik ;)

Over het stukje: 'het paard zal er zelf niks om geven' ik denk dat als paarden konden praten die van mij daadwerkelijk voorkeur zou geven aan de look die hij nu heeft. Sinds hij geen sokken meer heeft nooit meer last van mok/jeuk/gestamp en vervelende behandelingen om de mok te behandelen. En met korte manen in de zomer niet meer zo'n bezwete hals. Niet alleen omdat ik het mooier vind maar ook om het praktische.


Ik vindt jullie tinkers ook zeker niet te dik. Ze zijn alleen breder en grover dan de gemiddelde KWPN-er. En dus vindt ik ze lijken als een te dikke KWPN-er.

Tja, als het om het medische is, zou ik het ook zeker begrijpen als je ze eraf haalt. Echter als er verder niks medisch aan de hand is, zou het paard er denk ik weinig om geven.

Die van mij bijv, heeft zijn sokken, maar sporadisch eens een keer mijt een nooit mok. Echter is de mijt zo verwaarloosbaar dat hij niet loopt te stampen of kauwen. 2x behandelen met cydectin en hij is er weer voor langere tijd vanaf. Zijn manen zijn lang, stug en dik. En zitten altijd in de vlecht. Hierdoor heeft hij het A. niet warm en B. doordat ze lekker heen en weer wiebelen tijdens het grazen, heeft hij geen vliegen op zijn hals of bij zijn hoofd.

Maar zoveel mensen, zoveel wensen. Puntje bij paaltje komt er gewoon op neer dat iedereen moet doen wat hij zelf het mooiste en praktische vindt, en zeker als het gaat om iets medisch.

liviavdg

Berichten: 79
Geregistreerd: 13-03-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 15:03

Ik zou zeggen kort. Vind dat bij de bovenstaande Tinkers ook erg stoer staan!

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 22:23

sanne1992 schreef:
Tja en daarin verschillen meningen.

Ik vindt de bovenstaande tinkers eerder overkomen als te dikke KWPN-ers. Dan als stoere-pittige tinkers.

Maar net als ik al zei, het paard zal er zelf niks om geven. Dus als ts het mooier vindt, moet ze dat gewoon doen.


Ik ook :j

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 22:39

borstnoot schreef:
Ik begrijp dat hier meer rassenkenners zitten (op Tinkergebied) dan dat ik ooit zal worden, maar ik ben echt voor de sportcoupe.
Lange manen zijn echt wel stoer, begrijp me niet verkeerd, maar korte manen lijken me zo veel meer comfortabel voor paard en eigenaar.

Comfort voor de eigenaar is natuurlijk vanzelfsprekend. Maar comfort voor het paard kan ik me ook wel wat bij voorstellen. Zo'n manen zullen echt wel zwaar zijn, vooral in een strakke vlecht. Ik had zelf eerst ook echt lang haar en had regelmatig haarpijn, sinds ze er af zijn is het zo veel fijner. Mijn hoofdhuid is na een maand nog steeds tot rust aan het komen.

Verder vind ik het er gewoon mooier uit zien. Het laat de anatomie van zo'n paard zo mooi zien. Tinkers hebben een prachtige dikke hals, en de manen bedekken dat helemaal.

Dit is echt helemaal waar. Mijn fjord had lange manen. Nog langer dan op de foto's in mijn profiel, toen ik het te lang vond worden heb ik er maar gelijk een sportcoupe van gemaakt. Ik had het echt veel eerder moeten doen, het is zoveel fijner voor het paard. Daarnaast vind ik het eigenlijk ook gewoon veel mooier doordat het paard beter tot z'n recht komt.


Sokken scheer ik sowieso overal vanaf, want die vind ik afschuwelijk.

Junia

Berichten: 2230
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Oosteind

Re: TINKER: lang of kort???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 23:45

Afbeelding
Afbeelding

Ik vind lang laten groeien het mooist. Af en toe bijpunten om te zorgen dat het niet te dun wordt onderaan.
Denk er in elk geval rustig over na. Eraf knippen kan namelijk altijd, terug aan laten groeien is minder makkelijk.

RoosDeG

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 00:10

Ik zeg gewoon doen waar je je goed bij voelt!

Ik heb zijn manen er ook af gehaald.
Afbeelding