[HK] Harig & bont #5 Lange manen, volle staarten!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaatastrof

Berichten: 6272
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: [HK] Harig & bont #5 Lange manen, volle staarten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 16:26

Ik ben niet heel actief in dit topic, maar lees wel altijd lekker mee ;)

Claudia, wat ik altijd een supergaaf spel vond was 'vossenjacht'. Dat speelden we regelmatig in de ponyclub. Het is wel meer voor de gevorderde ruiter. ;) Eén ruiter heeft een handdoek in zijn laars en staat aan de ene kant van de piste, terwijl de rest aan de andere kant staat op een rij naast elkaar. Wanneer men 'start' roept, mag de groep proberen om de 'vos'/handdoek te pakken! Diegene die hem pakt, is dan de 'vos'. Je kiest zelf of je doorspeelt of terug start van het begin.

Bumper, ik geef mijn Tinkers (en Shetten) momenteel Balancer op aanraden van mijn DA. Mijn Tinkermerrie kwakkelde al een hele tijd met haar gezondheid en heb nu dus allerlei onderzoek laten doen. Ze bleek enkele tekorten te hebben qua mineralen en vitaminen. Dit voer vult dat netjes aan. Zit amper melasse in de brokjesvorm, de poedervorm bevat géén melasse. Wij hebben de brokjesvorm aangezien deze op voorraad was. Dit geven we in combinatie met een handje luzerne.

De Balancer is éénmalig duur in aankoop, maar je geeft slechts 200gr per dag. Je doet er maw 4 maanden mee. Paarden eten het hier allemaal netjes op. :) Ik raad wel aan om er dus wat luzerne oid bij te geven aangezien het dan een 'voller' geheel is. Ze eten het dan ook een stuk rustiger op.

Mijn paarden krijgen voor de rest 24/7 ruwvoer en beschikken over een zout en mineraalsteen. Staan wel 24/7 buiten met schuilstal. 'S avonds op een paddock, overdag kunnen ze ook op het gras.

Tinky blijkt overigens een Selenium en Vit E tekort te hebben. Eerst dacht mijn andere DA dat ze een worminfectie had ivm bloedarmoede. Laat je paard altijd eens goed checken en vraag voor een second opinion! Ik ben blijkbaar niet de enige waarvan men eerst aan een worminfectie dacht en het uiteindelijk Vit E/Selenium tekort is... Onnodig ontwormen is namelijk nooit goed voor de darmen.

Jane2

Berichten: 685
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [HK] Harig & bont #5 Lange manen, volle staarten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:10

Ik heb een tijd terug ook gedacht aan de Equilin. Heb super goed advies gekregen van Wendy. Ben er alleen nog niet aan begonnen omdat de Tinkers het simpel weg erg goed doen op dit moment. Mochten ze in het najaar kwa vacht weer in een dip komen dan ga ik zeer zeker de Equilin proberen.

ossie76
Berichten: 64
Geregistreerd: 15-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:10

bumper schreef:
Ik zie door de voerbomen het bos niet meer.
Willen jullie eens meedenken?

Tabby kreeg de eerste 7 jaar van haar leven gras en hooi en een handje brok per dag.
ik heb haar naast onbeperkt hooi nu op equilin. Heel fijn voer, maar rete duur. Zou op 45 euro per maand komen.

Ik wil dus graag vitamine en mineralen bijvoeren. Geen krachtvoer.
ik heb gekeken bij
vitalbix
Marstall force
Victorious secret

Ze staat op een pensionstal, dus liever geen gemeng en nat maken ed.

Alvast bedankt


De EQUILINbalancer is te vergelijken met een mineralenkorrel zoals je nu noemt. Alleen bevat de equilin wel een andere kwaliteit grondstoffen. De balancer komt op 20 euro per maand uit voor een paard.

De basic is idd 2 x zo duur en bevat stoffen die doorgaans helemaal niet in het voer voorkomen. Dus echt een supplement en veel paarden kunnen enorm baad hebben bij dit product.

Nientsje

Berichten: 5250
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: [HK] Harig & bont #5 Lange manen, volle staarten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:27

Ik kan niet echt helpen. Heb geen verstand van paardenvoer.

Trailerlaadcursus ging goed!
Van hem met geen stok op de trailer krijgen naar een paard die het zelf wel kan! In 10 minuten :) (met pauze tussendoor om alles te verwerken)

Ja het klopt dat hij rechtsachter wat trekt. Hij heeft door zijn mega snelle groei wat slappe kniebanden. En aangezien ik nog even weinig tijd heb, en dus niet veel kan trainen, is hij af en toe wat stijf. Zodra ik weer elke dag tijd heb, komt dat wel goed ;)

Kaatastrof

Berichten: 6272
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:35


draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Re: [HK] Harig & bont #5 Lange manen, volle staarten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 20:38

Wat leuk Nientsje!
Goed van hem!
(misschien kan de hoefsmid heb ietjes binnendoor zetten)

Interessant al die vitamine korrels.
Hier krijgen ze nu alleen hooi en gras.

Nientsje

Berichten: 5250
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: [HK] Harig & bont #5 Lange manen, volle staarten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 20:43

Hij wordt steeds al binnendoor bekapt :)

Feike krijgt kuil/hooi en havens basisbrok.

bumper

Berichten: 242
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 21:46

ossie76 schreef:
bumper schreef:
Ik zie door de voerbomen het bos niet meer.
Willen jullie eens meedenken?

Tabby kreeg de eerste 7 jaar van haar leven gras en hooi en een handje brok per dag.
ik heb haar naast onbeperkt hooi nu op equilin. Heel fijn voer, maar rete duur. Zou op 45 euro per maand komen.

Ik wil dus graag vitamine en mineralen bijvoeren. Geen krachtvoer.
ik heb gekeken bij
vitalbix
Marstall force
Victorious secret

Ze staat op een pensionstal, dus liever geen gemeng en nat maken ed.

Alvast bedankt


De EQUILINbalancer is te vergelijken met een mineralenkorrel zoals je nu noemt. Alleen bevat de equilin wel een andere kwaliteit grondstoffen. De balancer komt op 20 euro per maand uit voor een paard.

De basic is idd 2 x zo duur en bevat stoffen die doorgaans helemaal niet in het voer voorkomen. Dus echt een supplement en veel paarden kunnen enorm baad hebben bij dit product.


Ik ben ook echt wel overtuigd van de kwaliteit van equilin. Maar als ik bereken volgens je advies ( combi balacer en basic) dan kom ik echt op 45 euro uit. Dat vind ik nogal wat. Zeker omdat ik nog geen vergelijk heb met een ander supplement. Ik weet alleen dat ze na 1 week basisbrok van de stal opeens overal boskabouters zag. Dat wil ik dus liever niet meer. Ze is mooi stabiel op equilin dat wel

bumper

Berichten: 242
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 21:48


Kaatastrof

Berichten: 6272
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 21:50

draaakje schreef:
Interessant al die vitamine korrels.
Hier krijgen ze nu alleen hooi en gras.

Hier kregen ze eerder ook niets anders dan hooi, luzerne en gras. Helaas hebben wij volgens mij niet voldoende gras om alle noden van het paard te vervullen. Tinky bleek dan ook enkele tekorten te hebben typisch voor paarden die dus sober gevoerd worden. Nu wordt dit netjes aangevuld dankzij de brokjes. Zij krijgt hiernaast ook nog probiotica voor haar darmen en binnenkort dus ook nog eens Vit E (kneusje :(:) )

Folani
Berichten: 45
Geregistreerd: 08-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 21:58

Super knap van Feike!

Ik heb met bonbon vandaag snoekduikles gehad ;( ;(
We gingen een dubbel springen en de tweede was gewoon een grondbalkje maar mevrouw schoot ineens naar rechts erlangs en zakt ineens door der knieën... Ik vlieg der voorover af, om te voorkomen dat ze op me viel probeerde ze weg te springen/kruipen en schraapte daarbij met der hoef over m'n rug... Gelukkig heeft ze behalve een gebroken singel en een enorme schrik der niks aan overgehouden :Y) ik heb het gelukkig overleeft met alleen een schaafplek op m'n rug maar t had wel heel veel erger af kunnen lopen...

Nientsje

Berichten: 5250
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: [HK] Harig & bont #5 Lange manen, volle staarten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 21:59

Oef jeetje dat is schrikken! :oo
Gelukkig zijn jullie er nog aardig vanaf gekomen maar jullie zullen morgen wel eens stijf kunnen zijn.

bumper

Berichten: 242
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Hoogeveen

Re: [HK] Harig & bont #5 Lange manen, volle staarten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 22:05

Leuk Nientsje!
Folani Dat wordt tijgerbalsum!

Folani
Berichten: 45
Geregistreerd: 08-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 22:20

Ze liep nog wel gewoon goed en heb ook gewoon verder gereden en heb nog een klein sprongetje ( 20cm ofzo) gesprongen en daarna lekker afgespoten maar zelf begin ik het al te voelen %)
Helaas moet dat arme beest morgen weer lessen lopen, gelukkig eerst de hele dag op de wei zodat ze nog ff kan bijkomen...

Folani
Berichten: 45
Geregistreerd: 08-08-15

Re: [HK] Harig & bont #5 Lange manen, volle staarten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 20:55

Het kind wat in de les zou gaan is niet gekomen dus heb der 20 minuten aan de longe gehad. Verder heeft ze lekker buiten gelopen :o

Shelly21

Berichten: 1766
Geregistreerd: 17-03-11

Re: [HK] Harig & bont #5 Lange manen, volle staarten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 10:02

Oh naar zeg. Gelukkig niks aan over gehouden!

Vandaag ons debuut oh wat spannend zeg

Jane2

Berichten: 685
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [HK] Harig & bont #5 Lange manen, volle staarten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 10:42

Succes shelly.

Folani, wat een pech. En wat een geluk hebben jullie gehad. Fijn dat het allemaal meevalt.

Hannah, hoe makkelijk kan trailer laden zijn hahaaaa. Gaaf he.

Gister m'n laatste les voor de vakantie gehad. En afgesloten met een werkpiroutte in stap. Hoe gaaf!! Ik wist niet precies wat het was, maar heb hem wel gereden met Storm hahaa. Heb thuis even gegoogled om te kijken hoe het er uit ziet hshaaa

Folani
Berichten: 45
Geregistreerd: 08-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:48

Heel veel succes Shelly!

Super gaaf Jane! Dat zijn altijd van die oefeningen die er (vind ik) heel makkelijk uitzien tot je het zelf probeert :')

Ik ben me langzamer hand aan het verdiepen in een startpas... M'n instructrice vond het een heel goed plan om te gaan starten en 4 september zijn er weer officiële wedstrijden, dus dan hebben we waarschijnlijk ons debuut :D kunnen we nu nog een maandje trainen en alles regelen qua startpas enz :)

Shelly21

Berichten: 1766
Geregistreerd: 17-03-11

Re: [HK] Harig & bont #5 Lange manen, volle staarten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 12:01

Dankjullie! Zo spullen vast allemaal inpakken zodat ik niks vergeet van huis zoals zijn paspoort ofzo

Nientsje

Berichten: 5250
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: [HK] Harig & bont #5 Lange manen, volle staarten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 12:17

Succes Shelly!

Haha heel gemakkelijk Jane!
Wauw gaaf zeg, toffe Storm!

Spannend Nina.

Wow... Hier net even een kippenvel/traan momentje.
Een stalgenootje van me (nu dus niet meer) is afgelopen jaar haar paard verloren... Was ook een van onze patienten op de praktijk waar ik werk.
Iedereen hier en op stal voelt zich er naar door natuurlijk en is verdrietig.
Ik wilde dan ook graag iets voor haar doen. Dus heb een schilderijtje van haar paard laten maken.
Deze heb ik haar zojuist eindelijk kunnen geven.
Toen ze hem uitgepakt had, begon ze meteen te huilen. Zo blij is ze er mee en zo mooi vind ze hem.
Ik moest ook wel even slikken, kan niet goed tegen huilende mensen.
Hopelijk vind ze een mooi plaatsje voor het schilderij, en ik ben heel blij dat ze er blij mee is :)

Voelt goed om zoiets voor een ander te kunnen doen.

_Clocloken_

Berichten: 1032
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: België

Re: [HK] Harig & bont #5 Lange manen, volle staarten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 13:15

Nog bedankt voor alle leuke idee'tjes! :D

Hopelijk gaat het gauw beter met Tinky!

En wat knap van Feike!!!

Succes vandaag Shelly! *\o/*

Wat lief van je, ik ben ook 2 pony's verloren... ookal is het al even geleden als ik aan ze denk heb ik nog steeds even tijd voor mezelf nodig.

Gisteren was de kindernamiddag met 6 kinderen! wij hadden van onszelf 2 shetters mee, 2 kinderen hadden hun eigen pony mee en 2 van de 3 tinkers die te koop staan hebben ook mee gedaan! Wat was het LEUK! Voor de dieren was het even wennen want huh, niet werken maar wel peperkoeken mogen happen :+ mens en dier hebben echt genoten en de tinkers die te koop staan hebben zo dus weer iets bijgeleerd :j

Vanavond heb ikzelf weer les (niet op mijn eigen paarden, tenzij Cas plots wel mee wil :') ) Met Cas gaat het rijden thuis ook echt goed! Maar vanavond mag ik even bijleren :+

Jane2

Berichten: 685
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [HK] Harig & bont #5 Lange manen, volle staarten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 13:28

Hannah, wat super lief. Ik denk dat ik ook mee gejankt zou hebben.

Clocloken, wat super leuk dat jullie allemaal zo'n plezier hebben gehad.

Nientsje

Berichten: 5250
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 15:44

Oohh klink super Claudia!

Voelde echt goed om haar er blij mee te maken Jane. Maar dat ze moest huilen deed me wel ff goed slikken. :(:)

Jane2

Berichten: 685
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [HK] Harig & bont #5 Lange manen, volle staarten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 15:52

Ik zag het net op fb voorbij komen. Het schilderij is ook wel erg mooi.

ossie76
Berichten: 64
Geregistreerd: 15-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 15:54

bumper schreef:
ossie76 schreef:


De EQUILINbalancer is te vergelijken met een mineralenkorrel zoals je nu noemt. Alleen bevat de equilin wel een andere kwaliteit grondstoffen. De balancer komt op 20 euro per maand uit voor een paard.

De basic is idd 2 x zo duur en bevat stoffen die doorgaans helemaal niet in het voer voorkomen. Dus echt een supplement en veel paarden kunnen enorm baad hebben bij dit product.


Ik ben ook echt wel overtuigd van de kwaliteit van equilin. Maar als ik bereken volgens je advies ( combi balacer en basic) dan kom ik echt op 45 euro uit. Dat vind ik nogal wat. Zeker omdat ik nog geen vergelijk heb met een ander supplement. Ik weet alleen dat ze na 1 week basisbrok van de stal opeens overal boskabouters zag. Dat wil ik dus liever niet meer. Ze is mooi stabiel op equilin dat wel[/quote]

Naast goed ruwvoer hoef je verder niks meer bij de basic en balancer te geven. Of je paard moet echt hoog in het werk staan, maar 85 km in de endurance kan op dit voer (en olie).