Eventingvraagjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Eventingvraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 19:15

Hai hai

Ik wil al langer gaan eventen en heb nu een paard ontdekt dat het ook nog aan kan; die van mijn mama ! Maar nu heb ik dus een aantal vraagjes.

1 Hoe train je een eventingpaard? (we komen allebei bij de prikkers vandaan)

2 Wat doe je in het wegparcours?

3 Hoe kom je aan een startkaart?

4 Is het 1 dag concours of meerdere?

Ik ga binnenkort wel les met hem nemen hoor, dat jullie niet denken dat ik zo even iets nieuws ga doen.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

gomir

Berichten: 25550
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 19:51

Lielle is bezig geweest met een FAQ, maar die kan ik niet vinden dus die zal nog wel niet online staan

Even kort:

1: de training is op B/L-niveau eigenlijk hetzelfde als van een ander sportpaard. Dressuur, springen en daarnaast galoptraining voor/tijdens het wedstrijdseizoen. Verder af en toe een crossles, bijv. de regiotrainingen van regio west of zelf trainen bij bijv. Alice Naber(www.naber-lozeman.nl) of gert Boonzaaijer(www.hcdeschalm.nl).

2: wegparcours bestaat niet meer Dat was bedoeld om je paard op te warmen voor de cross, maar sinds het springen voor de cross is is het wegparcours afgeschaft.

3: startkaart kun je aanvragen bij de KNHS via een vereniging. Je moet eerst een winstpunt in de dressuur halen, dan in het springen en dan mag je pas SGW starten.

4: de meeste wedstrijden zijn op een dag. Soms is de dressuur een dag eerder, maar dat komt in het B niet vaak voor
Je rijdt eerst dressuurproefje, dan een springparcours en daarna de cross. Voor en na de cross is er een veterinaire keuring.
Als je met dressuur te lage punten haalt(geloof minder dan 40 of 45%) of 24 of meer strafpunten in het springparcours hebt(muv tijdfouten) mag je niet starten in de cross.

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 20:08

En ik verplaats dit topic even van WD naar het speciale SGW-/eventing-subforum.

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 20:51

Hmm dat punt moet zeker met hetzelfde paard zijn. Dat is nadelig, maar moet lukken. Springen moeten we dan weer heel hard gaan oefenen (hij gaat liever over de palen)

gomir

Berichten: 25550
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 20:54

Het dressuurpunt niet, maar het springpunt wel

Springen moet toch in orde zijn, anders kom je nooit aan de start van de cross terecht

Ils_K

Berichten: 7532
Geregistreerd: 09-01-05
Woonplaats: Roden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 21:08

maar de dressuur is ook belangrijk, als je geen nette dressuur proef kan rijden kan je ook niet goed een parcour rond sturen!

dat zegt de eigenaar van de manege altijd ( internationaal springruiter geweest)

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: Eventingvraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 21:14

Op zich zit de dressuur wel goed , het paard loopt z dressuur. Ik heb pas ontdekt dat hij ook kan springen (vooral in het bos) dus dan moet ik gaan oefenen voor het springen en dat ene puntje halen en kan ik daarna alle pure springparcoursen weer laten zitten . Nou veel gedoe maar goed we gaan oefenen

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 21:26

ladyzwien schreef:
maar de dressuur is ook belangrijk, als je geen nette dressuur proef kan rijden kan je ook niet goed een parcour rond sturen!

dat zegt de eigenaar van de manege altijd ( internationaal springruiter geweest)

Hangt er vanaf wat je onder dressuur verstaat. Stelling wendbaarheid controle ontspanning en alle basisdingen zijn idd belangrijk. Maar appuyeren (hoe schrijf je dat eigelijk? Nja julie weten wat ik bedoel )iig niet..Maar das wel logisch

nog iets over conditie: als het paard al regelmatige spring wedstrijden loopt, zal hij een B crosje wel aankunnen qua conditie. Als je paard weinig conditie heeft, en dus niet veel gewend is, zul je misschien wel iets van conditie op kunnen bouwen, zeker als je in hogere klasses komt..

conditie opbouwen, kun je het beste wekelijks trainen:
(losrijden) 3 minuten (verlichte zit) galopperen, 1,5 minuut stappen. 3 minuten galopperen, 1,5 minuut stappen. 3 minuten galopperen.. (uitstappen)
Van die 3 minuten ongeveer 2,5 minuten in een handgalopje, en de rest van de tijd beetje op snelheid.
En dat zo langzamerhand opvoeren, dus steeds iets langer galoperen.
Zo oefen je trouwens ook nog eens de verlichte zit, want ik het begin vond ik zelf dat best zwaar. Maar tijdens de cross heb je eigelijk toch geen tijd om daar aan te denken..

iig, zo heb ik het altijd geleerd

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: Eventingvraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 22:02

Hoe hoog staat de B eigenlijk? En na hoe lange training lukt het om die te rijden met een gemiddeld springend paard. (anders moet ik toch mijn andere meenemen en die is niet bosmak )

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Re: Eventingvraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 00:01

Joki schreef:
Hoe hoog staat de B eigenlijk? En na hoe lange training lukt het om die te rijden met een gemiddeld springend paard. (anders moet ik toch mijn andere meenemen en die is niet bosmak )

Nja conditie dat merk je zelf wel, wanneer hij er klaar voor is. Het is zowiezo nu even winter-stop, en eerste sgw is pas in maart (sgw Chaam).. Dus tijd genoeg..

Gemiddeld springend paard, is dat een alleen-thuis-springen, of springt hij regelmatig wedstrijden, en wordt veel gereden? Zo'n paard moet een b-crosje wel aankunnen hoor ..

Maar als hij 2 keer per week een buitenritje mee wordt gemaakt, dan zul je misschien wel even iets aan de conditie moeten doen..

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 09:29

gomir schreef:
Springen moet toch in orde zijn, anders kom je nooit aan de start van de cross terecht


Pico is nu M startgerechtigd en ik heb nog nooit een wp in het B springen gehaald
Met Rex trouwens ook niet...

maar goed, ik heb ze allebei misschien 1 of 2 keer in het springen gestart....daar komt deze winter hopelijk verandering in.

Lielle

Berichten: 66260
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 09:30

Het B staat op 80 cm, maar vergis je er niet in. Ik begrijp dat je je wp in het B springen nog moet halen, en ikweet niet hoeveel spring- en crosservaring je hebt maar ik zou het niet onderschatten.

Wat gomir zegt dus

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: Eventingvraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 09:58

Ik onderschat het ook zeker niet. Daarom wil ik binnenkort ook eerst les gaan nemen. Als dat niet gaat zal ik toch mijn eigen paard zadelen .

Ik heb wel al springles met mijn eigen paard, maar heb door al mijn gepikeur nog geen tijd gehad om te gaan springen.

Het paard dat ik mee wil nemen springt altijd (zeker buiten) maar komt niet extreem hoog dus meer dan een B misschien L cross zit er gewoon niet in. Maar ik heb zelf totaal geen cross ervaring, maar die wil ik opdoen in de les met dit paard. Daarna eerst het liefst gewoon een oefencross (moet je daar ook een startkaart voor hebben en je winstpunt B springen?) en als dat goed gaat dan pas wil ik hem gaan starten (als ik niet al lang van paard gewisseld ben )

Dus ik heb nog een lange weg te gaan, maar ik wil gewoon weten wat ik moet kunnen en hebben, daarom mijn vraagjes.

Lielle

Berichten: 66260
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 10:10

Eisen voor de oefencross varieren enorm, dat is afhankelijk van de organisatie.

Ils_K

Berichten: 7532
Geregistreerd: 09-01-05
Woonplaats: Roden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:39

klopt, want ik heb de oefencross in nijeberkoop meegedaan, en daar mocht je aan mee doen als je een startkaart had.

maar als je de oefencross hebt gedaan en je vondt het niet eng dan garandeer ik je je wordt verslaafd want ik zit nu al zo van nou het mag wel weer voorjaar worden dan kan ik eindelijk officeel sgw rijden:D

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 18:29

En hoe kom je aan oefencrossen?

AntheaV

Berichten: 6769
Geregistreerd: 02-09-05
Woonplaats: Op de grens van Groningen en Drenthe

Re: Eventingvraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:57

dan moet je de sgw site in de gaten houden en vraagprogramma's van crossen lezen. Op sommige crossen is nl ook een oefencross.

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 21:00

en wat is die site. Ik ben momenteel nog een sgwleek

gomir

Berichten: 25550
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 21:56


Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: Eventingvraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 18:15

Moet je paard eigenlijk ijzers rondom hebben. Mijn paarden staan namelijk allebei op alleen voorijzers

AntheaV

Berichten: 6769
Geregistreerd: 02-09-05
Woonplaats: Op de grens van Groningen en Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 01:13

Joki schreef:
en wat is die site. Ik ben momenteel nog een sgwleek

hahah sorry hou dit forum dan maar goed in de gaten dan weet je binnekort alles over sgw

het is wel handig om je paard rondom op ijzers te hebben (hebik tenminste altijd wel) Dan kun je voor en achter stoten/stiften draaien en dat vind ik persoonlijk wel veiliger omdat je wel in hoge snelheid over stukken gras komt en de kans anders groot is dat je paard uit glijd. Ik zou als ik jou was je paarden wel rondom laten beslaan