[HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
annikavolder

Berichten: 754
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 20:56

Ik heb ook lekker gereden in Ede. springen 1 balkje en 1 weigering ( goede vooruitgang na uitgebeld te zijn in hatten vorig jaar en Oudkarspel dit jaar met 3 weiegering) en heerlijke foutloze cross. Bij mij was er (smorgens) wel een ringmeester bij t springen en cross starttijd was gewoon zioals op de startlijst. Ik ben meteen weggegaan na keuren en verzorgen. Parkeren was wel drama, stond heel krap allemaal

Lin87

Berichten: 240
Geregistreerd: 23-10-03

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 21:43

Fijn dat je goed gereden hebt Lola!

Mooie vooruitgang Annika, altijd fijn!

Ik was ook in Ede en de organisatie was inderdaad niet echt op orde haha… geen ringmeester idd, geen omroep, geen uitslagen en springen wat erg uitliep (te krap gepland) waardoor ze dus met de crosstijden in de knel kwamen.

Wel lekker gereden, springen en cross foutloos. Ben ivm de warmte ook gelijk naar huis gegaan, maar best benieuwd naar de uitslagen. Weet iemand iets?

gomir

Berichten: 25536
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 21:46

Best knap om het springen bij de eventing uit te laten lopen, want dat zou net als de cross om de 2 minuten moeten staan. Dat loopt dus vrijwel altijd in, tenzij ze vergeten zijn tijd in te plannen voor het aanpassen van het parcours bij de pony's (daar wordt niet altijd aan gedacht, omdat springen dan wel aangepast moet en cross niet).

Lin87

Berichten: 240
Geregistreerd: 23-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 21:57

Ja het springen stond op 1min30sec per combi en dat is dus idd niet haalbaar waardoor het al snel uitloopt..

gomir

Berichten: 25536
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 23:24

Werd er in de cross ook om de 90 seconden gestart dan? Want anders hoopt daar toch alles op? En dan krijg je per combinatie 30 seconden marche richting start cross en is die uitloop dus niet zo'n ramp.
Ander is het inderdaad alleen te doen als het parcours ongeveer 60-65 seconden duurt, mensen de count down niet gebruiken en er niet teveel gedoe is zoals weigeringen en vallende ruiters.

LolaTFB

Berichten: 465
Geregistreerd: 08-09-04

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 06:50

Net even gekeken, cross ook om de 90 seconde.

Op zich vind ik het wel fijn dat er geen omroep is, mijn paard kan daar erg slecht tegen en daardoor hebben we nu wel een keer op een redelijk normale manier kunnen losrijden.

Ben ook wel erg benieuwd naar uitslag.

Cioccolato

Berichten: 6616
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 06:53

Ik start altijd met platte stiften. Maakt niet uit welk weer of grond type. Tot nu toe hebben ze daar allemaal het fijnst op gelopen. Dus ik ben afgestapt van wisselen naar bepaalde types, dat is nooit bevallen. Ook geen wisseling in groottes meer. Gingen ze allemaal niet lekkerder van lopen ook al bedoelde ik t zo goed

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 08:49

Ik zou nav een cross in Zeeland op keiharde bodem zeggen: zo klein en puntig mogelijk.
Hij liep daar toen al niet echt fijn, inderdaad op eieren en zijn voeten hadden echt flinke tikken opgelopen toen. Een week na de cross zag het er echt niet uit. Ijzers er af en allemaal brokkels.
Ik heb wel eens het idee dat ik tegenwoordig ijzerloos nog het beste af ben op dit soort harde droge bodems. Maar dat is ook niet echt voor elk paard en elke situatie geschikt.

Wat betreft Ede: Een SGW organiseren is ook echt moeilijk ;)
Al maak je het jezelf ook wel echt moeilijker als je om de 90seconden start.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 08:58

Ik heb ook gestart in Ede en vond de wedstrijd ook echt niet fijn georganiseerd. Parkeren was drama, geen omroep (wat echt vervelend was aangezien er bij ons een paard in de trailer compleet flipte en de eigenaar nergens te bekennen was), uitslagen nergens te vinden en ik had slechts 30 seconden de tijd om los te rijden voor de cross vanwege dat de start zo ver weg was en het springen uitliep (en dan ben ik nog naar het losrijden toe gedraafd). Uiteindelijk 6e van de 100 geworden en dan een spons en een zweetmes meekrijgen terwijl ze 4000 euro in die rubriek verdienen... Daar vind ik wat van. En ja uiteraard ben ik blij dat ze het organiseren en onze sport mogelijk maken etc etc maar als je ziet wat andere wedstrijden presteren vind ik dit echt ondermaats.

LolaTFB

Berichten: 465
Geregistreerd: 08-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 11:21

ElSea, gefeliciteerd! Heb je heel toevallig een foto gemaakt van de uitslag?

Ik snap jou wel, ik vind er ook wat van. Ik heb er absoluut respect voor, zou niks voor mij zijn zoiets organiseren. Maar als je het dan vergelijkt met andere wedstrijden, kan ik het niet zo goed rijmen.. niet alleen hier nu hoor, wel eens vaker.

Lin87

Berichten: 240
Geregistreerd: 23-10-03

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 11:40

De uitslagen staan inmiddels op de knhs site!

Wow dat staat niet echt in verhouding inderdaad Elsea..
Het is inderdaad wel vaker (laatste tijd?). Drie weken terug in Markelo, was ik 3e en kreeg ik 3 paar sokken (ook nog eens hele grote/ mannenmaat haha).

Maar ben het er zeker mee eens dat organiseren een hele uitdaging is en daar heb ik ook veel respect voor!

Kelan

Berichten: 1626
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 11:51

Zeker is het niet makkelijk een cross te organiseren. En is het veel werk.

Maar heel eerlijk, ik vind dat ze zich er in Ede wel heel makkelijk afmaken.
Daar doen ze al een hele tijd alleen het minimale om nog een cross te hebben, en eigenlijk vond ik dat ze gisteren wel onder het minimale zaten (als je om de 1,5 minuut start heb je echt wel een ringmeester nodig om het een beetje op tijd te laten lopen).
Het begint daar steeds meer op alleen een verdienmodel te lijken. En natuurlijk mag/moet een organisator verdienen aan een wedstrijd. Maar doe dan verdorie ook een beetje je best om er iets moois van te maken. Dus @ElSea, ik ben het helemaal met je eens.

Het is denk ik dat Ede zo mooi centraal ligt, en dat het op zich een heel mooi fijn terrein is om te crossen, anders zouden velen denk ik nog wel eens denken of ze er nog heen gaan.

LolaTFB

Berichten: 465
Geregistreerd: 08-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 12:13

Kijk ik verkeerd misschien, wel resultaten maar nog niet de juiste volgorde..?

Ik zie dat ik (best veel) tijdfouten heb, dat is bijna niet mogelijk :+.. zal wel aan het geklungel bij de start liggen. Maar hej, kan er nu niks meer mee want ben niet gebleven. Jammer maar helaas.


Ik ga volgend jaar niet meer. B vind ik daar tamelijk simpel dus zou liever L doen, maar dan moet je 2 dagen op pad en dat wil ik niet. Dus dan valt ie sowieso af.

LolaTFB

Berichten: 465
Geregistreerd: 08-09-04

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 13:55

Ik kan niet meer editten maar ik zie nu waarom we tijdfouten hadden. We waren te snel!! 3.24 oepsie!!

Maik79

Berichten: 1257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 13:59

annikavolder schreef:
Bij mij was er (smorgens) wel een ringmeester bij t springen en cross starttijd was gewoon zioals op de startlijst. Ik ben meteen weggegaan na keuren en verzorgen. Parkeren was wel drama, stond heel krap allemaal


Wij waren er ook in de ochtend, nog voor jou denk ik. Zag je voorbij komen toen wij paard gekeurd hadden na de cross. Idd gewoon ringmeester bij het springen en cross volgens starttijd. Parkeren viel zelfs nog mee, al waren de dames die hielpen wellicht wat aan de jonge kant om in te schatten wat wel of niet handig was qua plaatsing :D

Wij waren foutloos in 't springen, 1 weigering in de cross. Na de voorgaande coffins en trakehners iets te optimistisch/vrijblijvend op de laatste coffin aangereden :Y)

Weet iemand of er nog andere fotografen waren, naast Odd Fotografie?

Crealief
Berichten: 180
Geregistreerd: 14-04-10

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 09:15

ik heb misschien een domme vraag.. maar waarom zou je stiften draaien op een harde ondergrond?
ik denk altijd bij droge, harde ondergrond, dat ik ook zonder kan en dat gaat eigenlijk heel goed. (rondom ijzers)
Maar ben benieuwd wat jullie overwegingen zijn?

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 09:26

Crealief schreef:
ik heb misschien een domme vraag.. maar waarom zou je stiften draaien op een harde ondergrond?
ik denk altijd bij droge, harde ondergrond, dat ik ook zonder kan en dat gaat eigenlijk heel goed. (rondom ijzers)
Maar ben benieuwd wat jullie overwegingen zijn?


Die grond kan spekglad zijn. Vandaar keuze voor stiften.

_lautje_

Berichten: 9258
Geregistreerd: 23-03-05

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 12:51

Juist hard en droog is spekglad. Ik heb dan kleine stiftjes. Evt met klein puntje.

baukiiee
Berichten: 83
Geregistreerd: 17-12-14

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 10:39

Tips en ervaringen gevraagd;
Ik ben 21 mei in Markelo voor het eerst L gestart en heb afgelopen weekend ook in Vinkega L gestart, dat betekend dus dat je dressuur, springen en crossen moet.

Was het beide keren wel redelijk warm, maar ik merk dat ze tijdens het afleggen van het crossparcours moe is/wordt.
Ze gaat heel erg op de voorhand lopen en hangen, niet helemaal meer bij de les. Maar als je dan na 5 a 10 minuten na de cross bij de veterinaire keuring staat wordt er al een hartslag heeft van rond de 60 gemeten.

Ik hou bij voorbaat het losrijden voor alle onderdelen al vrij kort.

Dus heeft iemand tips/advies of dingen die ik met trainen of voer kan verbeteren??

jesss_amigo

Berichten: 1808
Geregistreerd: 26-02-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 14:26

Hoe snel de hartslag van je paard herstelt is één onderdeel van algehele conditie, namelijk uithoudingsvermogen. Het andere onderdeel is spierkracht. Ook je spieren hebben een bepaalde mate van uithoudingsvermogen nodig (langdurige inspanning).

Rijdt je thuis wel eens in het bos? Heuveltraining is bijv. al een goede oefening. Dat hoeft niet eens in galop te zijn. Ik woon in het duingebied en een lange staprit is al goede training voor het uithoudingsvermogen van de spieren.

Wat voer je nu? Je zou kunnen kijken naar voer wat langdurige energie vrij geeft (dus niet een piek geeft maar langer energie vrij geeft)

_lautje_

Berichten: 9258
Geregistreerd: 23-03-05

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 15:59

Ik zou idd werken aan meer kracht. Dus echt puur dressuur. Veel schakelen in je dagelijkse werk. En rustig 10/15min galopwerk doen. En daarin veel schakelen. Of veel lijntjes met balkjes en lage hindernisjes. En daarin schakelen.

LolaTFB

Berichten: 465
Geregistreerd: 08-09-04

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 13:45

Ik kom jullie even om advies vragen. Rijden jullie met een crosshorloge en zoja, welke? Is er nog veel verschil in aanbod?

Of gebruik je wat anders, applewatch-achtige dingen o.i.d.?

Niet dat ik het nou per se nodig vind in het B/L maar wilde gewoon eens horen wat er allemaal mogelijk is. Alsvast dank!

Annamk

Berichten: 63
Geregistreerd: 24-04-17
Woonplaats: Onder de sterren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 17:32

@LolaTFB, Ik rijd met een Optimum Ultimate Event en ik geloof dat die nogal populair zijn. Ik ben er erg tevreden over, hij staat alleen tien minuten voor en ik weet niet hoe je dat aanpast :+ .

Wat ik vooral aanraadt is een horloge kiezen dat je makkelijk kan bedienen, zeker als je met handschoenen aan rijdt. Dan is het echt niet prettig om zo kort voor de start nog te moeten klooien met kleine knopjes.

_lautje_

Berichten: 9258
Geregistreerd: 23-03-05

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 19:11

Ja de gele optimum is het fijnste!

Afgelopen weekend M gereden in Ede Putten. Dressuur was echt top. Eerste en 213,5. Dat ondanks een 2 voor achterwaarts. :+
Maar meerdere 8,5en compenseert wel lekker :))
Springen weet ik niet wat ik had. Op 2 een flutfout. Daarna fijn en op 7 had ik moeten wachten maar reed ik voor grote afstand, wat ook echt kon. Maar ze krabbelt een mini pas erbij. Balk en vervolgens ben ik zo aan het balen van mijzelf dat ik 10 vergeet. Gelukkig riep iemand van de kant. Vlug gedraaid maar stress en klote lijn en nog een balk. Dus 16 strafpunten een sloot tijdfouten….
Was zo ziek van mijzelf
Zondag lekker foutloos gecrosst. Wel veel tijdfouten, maar na dat springen was dat toch niet erg. Plus dat ze gewoon nog teveel tijd nodig heeft op de spriongen zelf. Moet echt nog goed opzetten en voorbereiden. Anders wordt ze te dol en springt ze echt veel te groot.
Later bleek dat zonder of minder tijdfouten we ondanks springen prijs hadden gehad. :+
Maar hoop geleerd. Was super mooie cross! Alles zat er in. Trakehner, coffin, smal, punt, afsprong, schuin. Super leerzaam.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 15:09

LolaTFB schreef:
Ik kom jullie even om advies vragen. Rijden jullie met een crosshorloge en zoja, welke? Is er nog veel verschil in aanbod?

Of gebruik je wat anders, applewatch-achtige dingen o.i.d.?

Niet dat ik het nou per se nodig vind in het B/L maar wilde gewoon eens horen wat er allemaal mogelijk is. Alsvast dank!


Ik heb ook de Optimum, is heel fijn en fijner dan mn smartwatch. Deze is er echt voor gemaakt en werkt heel praktisch met de paarden. Overigens gebruik ik hem ook in het L en vind het juist een leuke extra dimensie dat je wat meer gaat leren op de tijd te rijden. :)