leuke oefeningen voor in de dressuurlessen voor beginners?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
utjelover

Berichten: 743
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Brakel

leuke oefeningen voor in de dressuurlessen voor beginners?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 09:13

Weten jullie leuke oefeningen voor beginners, die lekker recreatief rijden?

Groetjes

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 11:13

Voor groepslessen of priveles?
Zijn zoveel dingen die je kan doen.

Voor groepslessen spelletjes als stoelendans/estafette/vossenjacht, enz enz enz.

Prive of groepslessen kan ook bv:
slalom/molentje draaien op de pony of het paard/andere evenwichtsoefeningen/af en toe een sprongetje...
ENZ

Angelo

Berichten: 766
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Prov. Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 14:48

een soort carrousel. achter elkaar aan afwenden bij A en dan bij C splitsen, nr. 1 rechtsaf, nr. 2 linksaf, enz.
Dan kun je later nog gaan van hand veranderen en elkaar kruisen op X, of een gebroken lijn gaan rijden.
Iedereen in mijn lessen vindt dit altijd erg leuk.

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 14:52

Of laat ze eens op muziek rijden, gewoon duidelijk ritmische muziek, eventueel instrumentaal zoals kürmuziek, maar dat hoeft niet eens. Vinden de meesten ook geweldig

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 14:53

Zijn het kinderen of volwassenen?

Je zou kunnen slalommen of inderdaad simpel carrousellen, zoals Angelo beschrijft. Wat kinderen vaak ook leuk vinden is:

Twee kinderen van de groep staan stil op de hoefslag, 1 bij E, 1 bij B, op dezelfde hand. Jij geeft het commando voor het starten. Het is een wedstrijdje, wie na twee rondjes draven óp de hoefslag (dus zonder de hoeken af te snijden) weer bij de beginletter is, heeft gewonnen. De rest van de groep stapt op de binnenhoefslag. je moet het natuurlijk wel eerlijk doen, van nature ongeveer evensnelle pony's/paarden tegen elkaar laten strijden. Degene die wint kan je weer laten rijden tegen een ander die heeft gewonnen, zodat je uiteindelijk een winnaar overhoudt.

Marije_jiplover

Berichten: 25334
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:06

Bij kinderen doe ik ook veel gymnastiekoefeningen om het evenwicht te laten verbeteren. Bijvoorbeeld met de rechterhand de linkervoet (die gewoon in de beugel moet blijven zitten) aanraken en met de linkerhand de rechtervoet.
En met het rechterbeen over de hals van de pony (amazonezit, wel allebei de voeten uit de beugels) en terug. En uiteindelijk een rondje draaien op de stappende pony (loop ik er wel naast om kind evt te ondersteunen) eerst been over de hals van de pony, dan voorzichtig doordraaien en andere been over de kont, etc. tot ze weer rechtuit zitten.

Tikkertje doe ik ook, maar dan met wat meer ervaren ruiters die in elk geval netjes kunnen sturen zonder te gaan rukken en plukken.