Kwaliteit van de jury's slecht.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lachmar

Berichten: 2019
Geregistreerd: 01-01-05
Woonplaats: Omgeving Oss

Kwaliteit van de jury's slecht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 20:11

Valt het jullie ook zo op dat de kwaliteit van de jury's de laatste tijd zo slecht is?
Ik heb nu 3 selectie wedstrijden gereden in het Z2 bij de paarden.
De eerste keer had ik 197 en 179.
De tweede keer 198 en 175 en afgelopen weekend had ik 186 en 160.
Terwijl dat het gewoon goed ging op twee foutjes na.
Dit moet toch eigenlijk niet kunnen???
Hebben meer mensen dit of ligt het nou alleen aan mij?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 20:12

zonder de proeven gezien te hebben van alle deelnemers, vind ik dit moeiljk beoordelen

estherL
Berichten: 1686
Geregistreerd: 26-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 20:24

ja ik heb het de laatste tijd ook... reed pas geleden ook een supernette proef 1 foutje ofzo.. en toen was ik 1e met 176... hmmmm

lachmar

Berichten: 2019
Geregistreerd: 01-01-05
Woonplaats: Omgeving Oss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 20:36

runningkawa schreef:
zonder de proeven gezien te hebben van alle deelnemers, vind ik dit moeiljk beoordelen


nee okee dat weet ik, maar dat punten verschil alleen al.
Dan heb je twee jury's bij 1 proef en dan krijg je bij de ene twee wp en bij de ander geen.
Moet toch niet kunnen of zit ik er nou helemaal naast??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 20:41

de verschillen zijn idd erg groot per zelfde proef

al is het natuurlijk wel zo, dat de jury in de hoek bijv niet zo goed kan zien of je recht binnen komt en de jury in het midden niet of je travers de goede buiging en sporen heeft.
Dat kan enorme punten verschillen geven.
Kun je wel mooi uit je protocol halen

En dan heb je natuurlijk altijd voorkeuren, of dat nu terecht is of niet.
de een zal meer letten op bijv de houding van het paard, de ander meer op de ontspanning.
Dat kan natuurlij elk punt beinvloeden
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-12-05 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 20:43

Wat ik weel vaak niet snap zijn de punten voor de verzorging tijdje geleden op concours en ik zet ze altijd enorm netjes in de knotten. Heb een donkere blauwschimmel, met geen aftekeningen, dus geen vieze benen, of hoofd. Staart ingevlochten, noem het maar op. Zelf zie ik er ook altijd (vind ik zelf) super uit.
Eerste proef voor de verzorging een 6 tweede proef een 9????
Tussendoor echt niets aan hem of mezelf gedaan. Eén puntje verschil kan ik nog inkomen, maar drie?

Kylan

Berichten: 4201
Geregistreerd: 15-12-04
Woonplaats: Wageningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 20:46

Soms vind ik wel dat er veel te veel verschil zit in de punten voor 1 proef. Meer dan 20 punten vind ik echt niet kunnen . Natuurlijk let een jury meer op andere dingen dan een andere jury, maar het is toch de bedoeling om juryleden op 1 lijn te krijgen?

Met de nieuwe proeven zal het nog wel erger worden. Dan kunnen jury's niet meer op 'op de letter' punten en zullen ze rijtechnisch commentaar moeten geven. Ik ken zat jury's die echt niet in staat zijn fatsoenlijk rijtechnisch commentaar te geven. Jammer...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 20:48

ja klopt, dit is idd wel erg veel. (te veel)
Maar ben dan wel meteen nieuwsgierig wat er op de coupons staat

Needje

Berichten: 19205
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 20:55

Het is met 2 jury's makkelijk mogelijk om (in het Z) 30 punten verschil te krijgen. Als ze elke keer 1 puntje van elkaar verschillen, kan je zoveel verschil krijgen. Maar of t juist is.....

lachmar

Berichten: 2019
Geregistreerd: 01-01-05
Woonplaats: Omgeving Oss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 21:25

Was het dan nogmaar zo dat er overal 1 puntje verschil in zat.
Maar dat is niet zo.
Afgelopen weekend bijvoorbeeld.
Kreeg bij de ene jury voor m'n drafgedeeltes de zijgangen allemaal 7es en bij de andere allemaal 5en :S
En dan staat er bij dat ie in verzet is en m'n aanleuning niet goed is.
Nou ik weet echt wel wanneer een paard in verzet is en wanneer m'n aanleuning niet goed is.
en dat was hier zekerste weten niet het geval.
Ben naderhand ook nog naar de jury's gegaan, want ik was wel benieuwd hoe die ene aan 160 punten kwam. (paard liep voorheen 65% in de prix st. georges)
Nou hij vertelt wat hij vond wat niet goed was dus ik vraag hoe het dan wel moet, maar dat kon die niet zeggen, alleen wat er fout ging.

Piroska

Berichten: 826
Geregistreerd: 19-07-05
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 21:37

Bij ons in de regio jureren de jury's tegenwoordig ontzettend laag! En dat is sinds 2 maanden ofzo! Eerst werden er bijvoorbeeld 7 winstpunten in een klasse verreden (bekeken op 10 deelnemers) en nu maar 2 ofzo! En die hebben dan ook opeens 180 punten ofzo! En de rest zit in de 140. En dan heb ik het over de B t/m M2. Alsof ze een brief van de KNHS hebben gekregen dat mensen te snel promoveren en dan ze maar veeeel strenger moeten jureren! (zal wel niet, maar daar lijkt met wel op...)

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 22:47

De ene combinatie lokt nu eenmaal meer verschillen uit dan de andere.
Persoonlijk moet ik zeggen dat ik op het moment met alle paarden zéér constant beoordeeld word. De grote verschilllen komen eigenlijk altijd bij dezelfde combinaties voor. Jij hebt dus waarschijnlijk de pech daarbij te zitten.....

Needje

Berichten: 19205
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 23:31

Mijn proeven worden altijd opgenomen. Er wordt natuurlijk vanuit een ander punt opgenomen als waar de jury zit, en dan merk je ook dat dat veel evrschil kan maken. Dus ook met 2 jury's zal dat het geval zijn. Als je direct achter de lange zijde staat of bij C, is een best verschil af en toe.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 01:39

WD > JI

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 01:51

Piroska schreef:
Bij ons in de regio jureren de jury's tegenwoordig ontzettend laag! En dat is sinds 2 maanden ofzo! Eerst werden er bijvoorbeeld 7 winstpunten in een klasse verreden (bekeken op 10 deelnemers) en nu maar 2 ofzo! En die hebben dan ook opeens 180 punten ofzo! En de rest zit in de 140. En dan heb ik het over de B t/m M2. Alsof ze een brief van de KNHS hebben gekregen dat mensen te snel promoveren en dan ze maar veeeel strenger moeten jureren! (zal wel niet, maar daar lijkt met wel op...)


Dat ligt ook maar net aan het niveau in de klasses. Maar hier is het vrij normaal dat er 5 tot 7 op de 20 tot 30 ruiters maar een winstpunt hebben. Niet dat het niveau hier slecht is, ik denk dat hier het niveau juist ontzettend hoog ligt! (Omgeving Helmond-Eindhoven)

En tsja, rotte appels zijn er overal. Ik vind juist dat ik vaak goed gejureerd wordt. Je leert er toch van hoe een vreemde naar je kijkt.

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 09:53

Ik hoor die klacht ook wel vaker. En inderdaad sinds ongeveer de laatste 2 maanden.... Hier (omgeving Wanroij) is het trouwens ook heel normaal dat er helemaal geen wp gegeven worden in een ring van ong. 20 man hoor.
Maar op de een of andere manier heb ik helemaal geen klagen de laatste tijd. Vorige winter zat ik er echt helemaal doorheen, kwam niet boven de 140 punten uit en ik had geen idee waar dat aan lag. En zomaar opeens sinds deze zomer rijd ik iedere wedstrijd weer wp, soms zelfs 2. En zelfs als ik voor mijn gevoel een prutproef rijd, krijg ik nog hoge punten, ik snap daar helemaal niets van (maar klaag niet hoor ). Het enige verschil is dat Jumper er nu gewoon veel beter uitziet (hij is natuurlijk ziek geweest en was vorig jaar behoorlijk mager en nu ziet hij er weer zeer glanzend en welvarend uit ), maar in mijn rijden is echt niet veel veranderd.

Needje

Berichten: 19205
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:09

Citaat:
(paard liep voorheen 65% in de prix st. georges)


Niet met jou neem ik aan?...
Als ik op Salinero stap, wil dat niet zeggen dat ik een wp kan rijden (of welke klasse dan ook). Dus dit argument vind ik een beetje raar.

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 13:25

Het is geen graadmeter om te zeggen dat per rubriek van 30 deelnemers en 5 of 10 met een winstpunt naar huis kunnen gaan. De KNHS bemoeit zich niet zo met juryleden en laat ze alleen 1x per jaar terugkomen voor een bijscholing. Het zou zo moeten zijn dat op zo'n avond alle neuzen weer dezelfde richting op gaan wijzen en iedereen op één lijn komt te zitten met het beoordelen van de proeven. Dat lukt natuurlijk nooit, omdat iedereen toch wel z'n eigen kijk heeft op wat goed is en wat fout. Ik verwacht ook dat met ingang van de nieuwe proeven er een hoop onduidelijkheid gaat ontstaan, maar goed... we hebben nog een aantal maanden om ons daar op voor te bereiden.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 15:34

Of een jury op C of op H zit maakt een groot verschil. Een oefening als bijvoorbeeld travers en SBW ziet er dan heel anders uit. Als je op H zit kan je de travers en de SBW recht voor je heel goed zien, maar als dezelfde oefeningen aan de ander lange zijde worden gereden, dan is het heel moeilijk te beoordelen of de oefening daar op 4/3 sporen wordt uitgevoerd is dan slecht te zien.

lachmar

Berichten: 2019
Geregistreerd: 01-01-05
Woonplaats: Omgeving Oss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 15:55

Ook al zitten de jury's er anders voor dan nog moet het niet zo zijn dat ze bijna 30 punten verschil hebben vind ik.
Als ik langs de kant sta zie ik het ook anders dan de jury, maar dan zie ik ook wel het verschil of een proef een wp waart is of 160 punten.

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 17:43

Wat de één een 6 vindt, vind een ander jurylid misschien een 7, of juist een 5... Bij een proef met 26 onderdelen heb je dus kans op zomaar 26 punten verschil... en ja, da's veel. Bij een proef die door twee juryleden wordt beoordeeld moet je eigenlijk alleen maar naar de plaatsing kijken. Als het goed is zullen de eerste 5 op beide lijstjes naar voren komen.

lachmar

Berichten: 2019
Geregistreerd: 01-01-05
Woonplaats: Omgeving Oss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 19:48

Ja, maar zelfs de plaatsing is ook niet gelijk.
Kan ook niet vind ik met zoveel punten verschil.
En ik blijf het ook echt onmogelijk vinden dat er zoveel verschil qua punten zit in een proef.
Ze kunnen wel verschillend punten, maar het totaal moet toch wel redelijk bij elkaar zitten en dus niet bij de ene jury geen wp en bij de andere twee.
Vind dat dat gewoon niet mag kunnen.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 00:46

KarinvdM schreef:
Of een jury op C of op H zit maakt een groot verschil.

Het wordt pas moeilijk met een jury bij A.
Ik meen me namelijk "vaag" te herinneren dat er ooit een Regio was waar de jury bij de kampioenschappen bij A gepland stond......


GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 11:35

Nog leuker wordt het wanneer de jury dan denk dat 'ie bij C zit... hahaha... Punt 1: Binnenkomen en groeten.... een 1: paard en ruiter staan verkeerd om

UniFlap

Berichten: 2749
Geregistreerd: 04-12-03
Woonplaats: Alblasserdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 01:19

Sommige jury's zitten gewoon regelmatig met hun ogen dicht Heb vanmiddag weer met een bekkie vol tanden gestaan
Helaas kon de jury zich niet meer verklaren omdat hij gelijk weg was Dat vind ik eigenlijk nog het stomste!