Houden we onszelf voor de gek???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 15:04

Maar vaak rijd de ruiter zelf dat gezeik er tussen in

Als ik een gewone normale proef reed, dus waar Kawa geen extreme dingen zag.
Was ik met hem ook een 6jes ruiter
Heel simpel waarom, de meeste dingen gingen zonder echte fouten, maar er kwam ook niks extra's uit.
Wat moet er dan gepunt worden?

Tuurlijk wel eens een 5 of een 7, maar dat waren dan ook wel de uitschieters en imo terecht.
En als ik dan kijk hoe er algemeen gereden word, zie ik hetzelfde

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 16:20

waarom geen zzgp jury in de b?? omdat b, maar eens b moet blijven. ja je moet je paard nageeflijk hebben en voorwaarts.. maar hij hoeft geen strekkende draf en weet ik veel wat.. neusje perfect eruit en noem al die troep maar die ze graag in de hogere dressuur willen zien.

je wordt bestraft op dingen die niet van toepassing zijn in de b.. en daarom zei ik dat.

Suprice
Berichten: 2540
Geregistreerd: 02-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 16:26

Meestal klopt het wel, maar bij sommige dingen worden er opmerkingen bij gezet als: hij staat niet vierkant (dat hoeft toch ook niet in de B?) maar ik ben het eigenlijk meestal wel met de jury eens....

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 23:01

Suprice schreef:
Meestal klopt het wel, maar bij sommige dingen worden er opmerkingen bij gezet als: hij staat niet vierkant (dat hoeft toch ook niet in de B?) maar ik ben het eigenlijk meestal wel met de jury eens....

vierkant hoeft ook niet, maar het gewicht moet wel gelijkmatig over 4 benen verdeeld zijn. Maar die zin is veel langer dus wordt er nog wel eens gezegd: staat niet 4kant

MarijkeBun

Berichten: 1267
Geregistreerd: 03-05-05
Woonplaats: Spijkenisse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 13:36

runningkawa schreef:

Maar vaak rijd de ruiter zelf dat gezeik er tussen in

Als ik een gewone normale proef reed, dus waar Kawa geen extreme dingen zag.
Was ik met hem ook een 6jes ruiter
Heel simpel waarom, de meeste dingen gingen zonder echte fouten, maar er kwam ook niks extra's uit.
Wat moet er dan gepunt worden?

Tuurlijk wel eens een 5 of een 7, maar dat waren dan ook wel de uitschieters en imo terecht.
En als ik dan kijk hoe er algemeen gereden word, zie ik hetzelfde



heb je wel gelijk in, maar ik vind een 5 oke, dus je weet dat de puntjes op de I moeten, maar als jij je gehele proef 5 a 6 rijd en je hebt een grove fout gemaakt, dus iets niet getoond en je krijgt een 5?, dan denk ik geef een 3 (mag zelfs een 1 zijn) en als je iets goed laat zien, dan vind ik dat een jury ook een 7 of een 8 mag geven. moet dan natuurlijk ook goed zijn.


ik heb meer aan 3en en 7vens, dan 5ven en geen commentaar.
wat moet er beter? je kan er niet aan werken.

Groetjes

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:45

Ben ik met je eens
Maar dat moet je die grote fout ook maken om die 3 te krijgen
Want vaak is het dat een onderdeel uit meer stukken bestaat, dus bijv het halthouden ging tegen de hand, maar het achterwaarts weer netjes of zoiets en dan is het bijv gemiddeld nog een 5

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Re: Houden we onszelf voor de gek???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 15:10

Veel ruiters klagen over jury's die alleen maar 5-en en 6-en geven, nou dan wil ik wel eens klagen over die ruiters die alleen maar voor 5- en en 6-en rijden. Echt, ik vind het ook veel leuker om een 7, 8 of een 9 uit te delen, maar dat valt in de praktijk erg tegen. Veel paarden zijn scheef, worden met te weinig impuls gereden, of ze lopen te diep; teveel op de voorhand, maken taktfouten of zijn onregelmatig en ga zo maar door! Dan kan ik echt geen punten kwijt hoor. Als de basis al niet goed is, kun je nooit hoger dan een 5 of een 6 geven. Helaas.

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Houden we onszelf voor de gek???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 19:15

nina62 schreef:
Veel ruiters klagen over jury's die alleen maar 5-en en 6-en geven, nou dan wil ik wel eens klagen over die ruiters die alleen maar voor 5- en en 6-en rijden. Echt, ik vind het ook veel leuker om een 7, 8 of een 9 uit te delen, maar dat valt in de praktijk erg tegen. Veel paarden zijn scheef, worden met te weinig impuls gereden, of ze lopen te diep; teveel op de voorhand, maken taktfouten of zijn onregelmatig en ga zo maar door! Dan kan ik echt geen punten kwijt hoor. Als de basis al niet goed is, kun je nooit hoger dan een 5 of een 6 geven. Helaas.


En hoe beoordeel je of de basis goed is? OK, scheef gaan, impuls etc kun je vrij makkelijk zien natuurlijk
Maar heb het idee dat er nog best wat jury's zijn die het bijvoorbeeld niet zien of een paard over de rug van achteren naar voren wordt gereden of gewoon leuk in de houding loopt zonder rijtechnisch correct te zijn.

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Re: Houden we onszelf voor de gek???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:23

Er zullen heus wel juryleden zijn die niet alles goed zien en dat is inderdaad heel frustrerend. Je bent zelf serieus bezig met je sport en dan verwacht je ook dat je op een goede manier beoordeeld wordt. Vergeet echter niet dat die juryleden ook vrijwilligers zijn, die op hun vrije zondag naar jullie proefjes komen kijken. En ik neem aan dat die daar heus niet gaan zitten om eens lekker iedereen af te zeiken of juist te hoog te punten.
Aan de andere kant vind ik ook dat er alles aan gedaan moet worden om de hele basissport op een hoger nivo te krijgen, dus ook de kennis en vaardigheden van de juryleden zullen vaker bijgespijkerd en getoetst moet worden. En juryleden die regelmatig over de schreef gaan zullen daarop aangesproken moeten worden.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 08:32

Maar er is geen enkele controle op juryleden, als ze eenmaal hun papiertje hebben. 1 keer per jaar naar de bijscholing, dan wordt er een heleboel verteld. 99% is het er mee eens, zegt eens ja,nee en amen en thats it! maar als je niet kan zien wat een correct gereden paard is, dan weet je dat na zo'n bijeenkomst ook nog niet.

Vroegguh was het voor de ruiter veel lastiger om te bezien of je de correcte punten had. Het was gewoon algemeen bekent dat de ene jury op de uitvoering lette en een andere wilde graag dat je veel tempo maakte. Jammer alleen dat je niet wist wat de jury in jouw proef wilde zien. Soms werd het verteld als je de papieren liet zien, "ik hou van een vlotte proef" dan kon je dat nog snel aan je ruiter vertellen. Als je punten tegenvielen dan werd je ook gewoon gezegd, ja maar deze jury vindt ...... belangrijker dan braaf.
Een soort russische roulette. Weinig klachten en vraagtekens dan ook bij de ruiters, jammer dan volgende keer beter.

Nu weet je als ruiter wat er van je verwacht wordt, basis en correct. De proef zelf( op de letters, 5 meter wijken, gebrokenlijn 5 of 10 meter) is minder belangrijk als je het maar goed rijtechnisch voor elkaar hebt.

Heb je dat, dan verwacht je ook dat een jury dat waardeert en NU vallen de zwakke juryleden dus door de mand. De ruiter of mensen in de kantine weten nu of ze wel of niet gescoord hebben. En als je dan een protocol terug krijgt met onzinnig commentaar en onzinnige punten dan wordt je mondiger en weet je dat de jury fout zit.

Die kan zich nu ook niet meer verschuilen achter dooddoeners als, te groot, te vroeg, niet bij A etc.

In een ander topic hier hebben we al lopen brainstormen over het voorkomen van zulke mensen op de juryopleiding. Maar wat je moet doen met jury's die er nu al zitten en die een correct uitgevoerde proef niet kunnen onderscheiden van "in de krul getrokken beentje zwaaien rijden", dat zal de KNHS moeten bedenken.

MarijkeBun

Berichten: 1267
Geregistreerd: 03-05-05
Woonplaats: Spijkenisse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:21

Ik ben ook van mening als je wil starten, dan rijd je voor de 1ste plaats, dus moet de basis er goed inzitten. eerder niet starten.
Tuurlijk ben ik ook begonnen in de B terwijl er heel veel dingen beter moesten, dus meer over de rug en meer impuls, maar ik kon mijn wendingen wel gewoon uitrijden en rond.

Toch denk ik ook, dat de jury het niet altijd even goed ziet of een pard over de rug loopt of het paard alleen maar een knik in de kaken geeft. ik rijd zelf op een lang, recht en groot paard van 1.72. Ik moet haar goed over de rug rijden, zodat ze mooi rond in haar hals wordt. als zij alleen maar een knik achter haar kaak geeft, dan krijg je een rechte hals met een hoofd dat naar benen is.
Als je een kleiner en compacter paard hebt, dan ziet het er een stuk beter uit als ze alleen al een knik geven. hun krijgen bij een knik al een boog in hun hals, maar loopt dit paard over de rug?!

dus ik ben wel van mening, dat er bij compactere paarden het plaatje sneller mooi is, dan bij een groot bakbeest.

Somebody_
Berichten: 6585
Geregistreerd: 10-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:23

@droefje: dat klopt idd ook, maar grote paarden hebben vaak een betere extra uitstraling + grotere gangen waardoor je als je hoger komt het makkelijker hebt, qua wat de juryleden willen....

MarijkeBun

Berichten: 1267
Geregistreerd: 03-05-05
Woonplaats: Spijkenisse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:40

Ik ben ook blij, dat die proeven dadelijk veranderen. ik haal daar denk ik mijn voordeel uit.
ik zie dressuur rijden als gymen met mijn paard en niet als een kunstje. iedereen kan wijken door een schop hier en een rukje daar, maar dan is het een kunstje. als de basis er goed inzit, dan hoef je eenzijdige kuitdruk te geven en je paard moet daarvoor opzij. zo makkelijk moet het zijn.

Ik heb gelukkig een paard dat zich altijd wil laten zien, maar is geen makkelijke qua dressuur. is spring gefokt, dus een recht achterbeen en een lang en recht kruis, maar is zie het zeker als uitdaging.

Scara
Berichten: 102
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Houden we onszelf voor de gek???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 13:46

[quote="nina62"]Er zullen heus wel juryleden zijn die niet alles goed zien en dat is inderdaad heel frustrerend. Je bent zelf serieus bezig met je sport en dan verwacht je ook dat je op een goede manier beoordeeld wordt. Vergeet echter niet dat die juryleden ook vrijwilligers zijn, die op hun vrije zondag naar jullie proefjes komen kijken. En ik neem aan dat die daar heus niet gaan zitten om eens lekker iedereen af te zeiken of juist te hoog te punten.


Goed gezegd, soms baal ik ook wel eens flink als ik bijna alleen maar lage punten kwijt kan, dan is idd m'n vrije zondag een beetje verpest, want ik zie natuurlijk ook liever goede proeven waar ik punten op kan geven. En ben er nog steeds van overtuigd dat te hoog niemand iets opleverd, alleen een verkeerd beeld als je een keer ergens anders moet rijden.

Scara
Berichten: 102
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Houden we onszelf voor de gek???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 13:54

Aan de andere kant vind ik ook dat er alles aan gedaan moet worden om de hele basissport op een hoger nivo te krijgen, dus ook de kennis en vaardigheden van de juryleden zullen vaker bijgespijkerd en getoetst moet worden. En juryleden die regelmatig over de schreef gaan zullen daarop aangesproken moeten worden.[/quote]


Ook hier ben ik het mee eens, maar het is niet alleen het bijspijkeren van de juryleden, wan daar heb je maar af en toe mee te maken.
Een hele belangrijke factor is natuurlijk de instructie, die hoort je te vertellen of je op de correcte manier rijdt, en daar moet je je protocol mee doornemen. En als je al L2 rijdt en de buiging en stelling of impuls is een steeds terugkerend commentaar op je protocol dan mag ik toch aannemen dat je instructeur je dat in de les wel verteld, en als dat niet zo is, moet je je afvragen of je wel bij de juiste zit.

Een clinic is dan wel eens leuk om te volgen, iemand die er net even op een frisse manier tegen aan kijkt, soms is dat heel verhelderend.

Scara
Berichten: 102
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Houden we onszelf voor de gek???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 19:13

dione schreef:
Ik heb af en toe het idee dat de jury's hier de weg helemaal kwijt zijn.


Afgelopen weekend: Oostwold ook klasse L2
We zijn daar en Chantal (kwitnie) rijd een nette proef, paard is goed over de rug en actief aan het been. Er zitten wat keine storinkjes in omdat het paard erg heet werd in de proef. Verder een goede proef die normaal goed zou zijn voor ongeveer 160 punten.
Wat schetst onze verbazing: 138 punten!!!!!
Er waren 10 combinaties geweest en 8 daarvan hadden ook punten in de 130.
Er was 1 combinatie met 157 punten, deze proef had ik gezien en dit was echt een heel talentvol paard met veel beweging en een keurige proef zonder fouten, ik dacht nog: klasse proef dit wordt 170-175 punten (kende de combinatie verder niet)
Een andere vrouw had ook 138 punten, zei had met een vergelijkbare proef de week daarvoor 172 punten gereden.
Ze snapte er ook niets van hoe ze nu 138 punten kon rijden.
We zijn samen naar de organisatie gegaan en hebben ons beklag gedaan over de waardeloze jurering.
De andere vrouw heeft haar tweede paard in de trailer gelaten en deze afgemeld en is huiswaarts gekeerd.

Heb dit berichtje paar keer gelezen nu en vond toch dat ik er op moest reageren. Was nl. ook in Oostwold, maar heb
geen
proef gezien die ook maar in de buurt kwam van de 170 pnt, dus zo kun je toch een verschillende kijk op de dingen hebben.

Daar rijd je dan 60 km. voor heen en terug.
Ik had echt graag gewild dat ik het een en ander op video had staan, ik had het zeker met een begeleidende brief naar het KNHS gestuurd.
Dit was echt te belachelijk voor woorden!!!!!


en vooral wil ik reageren op deze zeer onsportieve uitspraak. Als je veel te veel punten krijgt van een jury vind je het ook niet te belachelijk voor woorden!!!! en ga je je beklag ook niet doen.
Iedereen heeft zo hier z'n mening over en dat mag ook, maar je moet je ook sportief op blijven stellen als het een keer tegen zit, dan moet je maar denken: volgende keer beter en hopelijk een ander jurylid.

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Re: Houden we onszelf voor de gek???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:27

Sommige ruiters zijn de weg ook wel eens kwijt.

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Houden we onszelf voor de gek???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:40

helemaal niet onsportief, of waren alle gedupeerde ruiters van deze jury onsportief?
Mag het wel gedacht maar niet gezegd worden?
en ik ben zeker ook zo sportief om het te melden wanneer we naar mijn mening te ruim bedeeld zijn met punten.

Het is mijn mening en die mag ik uiten, het is toch niet altijd rozegeur en maneschijn??
Als niemand er wat van zegt veranderd er nooit wat....

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re: Houden we onszelf voor de gek???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 00:06

Over het algemeen kan ik me prima vinden in de punten die ik krijg. Soms krijg je te veel, soms te weinig. Gemiddeld kom je dan wel redelijk uit.

Waarschijnlijk scheelt het dat ik zelf ook jureer en dus weet waar de jury op let en hoe er naar gekeken wordt.

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Houden we onszelf voor de gek???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 00:46

Ik heb af en toe punten dat ik denk... tja, dat vind ik dus niet kunnen.
Iedere proef van ons word opgenomen op video dus word daarna met lesgever nagekeken en dat scheelt wel. Af en toe kunnen we gewoon niet begrijpen hoe we aan dat aantal punten komen.
Laatst ook een jury, men gokte wel rond de 165, en dat was geen eens een winstpunt. Schijnbaar laat ik bij deze jury iets zien wat deze jury niet wil zien.
Iedere jury wil iets anders. De ene braaf en rustig, de andere vlot en gewaagd, dan maken een paar foutjes niet uit, maar wel lekker gewaagd rijden.
Als het een keer laag is en ik ben tevreden, dan baal ik wel, maar zit er niet zo mee. Ik moet tevreden zijn, dat is het belangrijkste.

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 21:57

iedereen krijgt wel eens zijn punten niet. De volgende keer krijg je ze kado

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 08:44

Maar dat moet niet mogen/kunnen. Je moet er naar streven dat ook in een jurysport de eisen bij iedere jury gelijk zijn.

Volgens mij is de KNHS op dat punt echt wel bezig een inhaalslag te maken. Ruiters met de neuzen dezelfde kant op, instructeurs en jury's ook!

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 09:41

Zolang het mensenwerk is krijg je het geen 100%
Soms twijfel je tussen en twee cijfers, geef ik nu een 6 of een 7... Je moet dan toch kiezen, een half cijfer mag niet. Op die manier kunnen er nog behoorlijke verschillen ontstaan.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 09:49

Daar ben ik het helemaal met je eens, en gelukkig maar dat het mensenwerk blijft.

Maar halve cijfers zouden van mij terug mogen komen, of gewoon in 10 den. een 6,7 of een 6,0, maakt op school ook heel veel verschil.

En dan zou ik graag zien dat ze een eenvoudige laptop budgetteren voor de protocollen, excell spreadsheetje erover heen en de jury hoeft ook niet meer te tellen.

Dat moet toch mogelijk zijn.( want iemand of iets moet toch stervensrijk worden van de huidige startgelden)

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 09:53

Meestal ben ik het eens met de punten, maar af en toe... Ik had eens een goede proef gereden, en dan kijk ik naar de cijfers voor de onderdelen zijn het alleen maar 5-en en 6-en.. tsja, wordt je niet echt opgewekt van. Juryleden durven volgens mij voor een mooie volte nooit een 8 te geven of zo..