bit controle

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 11:30

runningkawa schreef:
Reglement schreef:
De toezichthouder mag de groom VERZOEKEN de paardenmond te openen .......


Maar weigeren mag toch ook niet?

Zeker wel. De groom mag dat weigeren. In dat geval moet de toezichthouder ZELF dat karweitje uitvoeren.............
Dat staat er héél erg duidelijk. Ik laat me zomaar geen oor aannaaien.........

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 11:33

Sorry, maar dat krijg ik niet gevonden zoals jij het zegt

maar goed, wat maakt het uit, dan doet die toezichthouder dat maar zelf

en op laten flikkeren als er een fout bit in zit

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 13:01

Niet al te moeilijk gaan doen over bitjes mensen. Neem nu eens het volgende voorbeeld:

Een tonglepeltje is toegestaan t/m M2. In de Z dus niet meer.
Wellicht een regel omdat je dan met stang/trens mag rijden om een tongprobleem op te lossen. Noodgedwongen flikker je er in dat geval dus maar een stang in, terwijl het beestje dat wellicht met een lepeltje helemaal niet nodig was.

In de Z1 rijden met een lepeltje wordt hierboven zo maar even bestempeld als crimineel gedrag. Net alsof dat zo paardonvriendlijk is. Dat terwijl het in de M2 gewoon toegestaan is. Beetje zielig dat het NIET toegestaan wordt in de Z klasse in de gevallen dat de ruiter besluit om op een trensje te gaan rijden en niet op stang/trens.......

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 13:04

het is toch schande als je in het z (ook in de b, maar dat terzijde) een tong lepel nodig hebt?

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 13:40

runningkawa schreef:
het is toch schande als je in het z (ook in de b, maar dat terzijde) een tong lepel nodig hebt?

Het is uberhaupt schande dat je een hoofdstel nodig hebt............. zucht.

Een eerlijker en vriendelijker inwerkend bitje dan een bit met tonglepel is er niet namelijk.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 13:47

Jij spoort niet

Een tonglepel heb je simpelweg alleen nodig als er iets fout is in de aanleuning

een rt probleem dus
En dat lijkt me er toch zeker in de Z uit te moeten zijn
Zo niet mag jeje als ruiter dik gaan schamen.

dus niks zucht, maar aan jezelf gaan werken als het niet klopt ipv het wegstoppen met bitten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 14:00

amondi schreef:
De bitten controle is bijna zinloos geworden als je ziet wat er allemaal mag! Eigenlijk alles zolang er geen echte hefboomwerking is. Dat hoef je bijna niet te controleren, dat zie je aan de buitenkant.

Tonglepels, Tongbogen, stangen, Mylers bijna alles mag tegenwoordig. Of zie ik nog enge bitten over het hoofd?




Sorry maar ik vind een myler, zoals die is goedgekeurd geen eng bit, maar juist een vriendelijk bit. Er prikt niks in het verhemelte en het samenknijpen zoals een enkelgebroken bit kan doen, kan dit bit niet omdat het niet zover kan dubbelvouwen.

On-topic, ik heb 2 keer bitcontrole gezien. Een keer tijdens een M proef, paard was erg tegen de hand en kwam 2 x omhoog. Een keer, reden weet ik niet, niet gezien, maar na een Z proef, bitcontrole door jury en amazone gediscalificeerd, weet ook niet waarom, stond te ver af om het te horen. Was overigens wel klein wedstrijdgebeuren.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 14:11

runningkawa schreef:
Een tonglepel heb je simpelweg alleen nodig als er iets fout is in de aanleuning

Het wordt tijd dat jij eens gaat praten met serieuze ervaren dressuurtrainers. Dan krijg je te horen dat dat verhaal een stuk gecompliceerder ligt dan je nu schetst.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 14:15

tuurlijk

waar zeg ik dat paardrijden simpel is?

en zeker als het je beroep is, word er wel eens aan voorbij gegaan