kreupel paard jureren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

kreupel paard jureren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 09:24

als groot paardenliefhebber zit ik met een enorm probleem. Tijdje geleden (ik noem geen plaats) zag ik met het losrijden een kreupel paard.
Niet een beetje kreupel, nee ECHT kreupel.
Tijdens de proef heb ik de combinatie gezien, het was gewoon een ramp. Geen pas regelmatig gezien. Behoorlijke fouten in de proef, aanspringen in galop tijdens middendraf, in de hoek verzet in galop.
Ik sprak hierover de ringmeester aan, deze deelde mijn mening. Ze vond ook dat de jury hier moest ingrijpen. Maar .... er gebeurde niets. Wat ik dan ook nog het ergste vond, dat ze naar huis ging met 161 punten en EEN PRIJS.

Echt ongeloofelijk.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: kreupel paard jureren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 10:29

Een jurylid is geen dierenarts. Wat ik zelf doe in zo'n geval is de proef stilzetten en overleggen met de ruiter. Natuurlijk kan zo'n combinatie absoluut niet aan een winstpunt komen.

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Re: kreupel paard jureren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 17:55

Anoeska27 schreef:
Een jurylid is geen dierenarts. Wat ik zelf doe in zo'n geval is de proef stilzetten en overleggen met de ruiter. Natuurlijk kan zo'n combinatie absoluut niet aan een winstpunt komen.

helemaal mee eens

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: kreupel paard jureren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 19:36

Anoeska: daar ben ik het dus ook helemaal mee eens. Ik heb met een ander jurylid ook hierover gesproken. Haar woorden:" het is moeilijk om een onregelmatig paard te jureren, het zou ook een aanleuningsprobleem kunnen zijn. In ieder geval zou ik de combinatie overal minpunten geven voor het onregelmatig zijn"

Je zou dan zelf als combinatie nog eens een tweede keer nadenken om zo te starten.
Vanwege ook nog eens het winnen van een prijs, is ze helaas gestimuleerd met een kreupel paard door te gaan

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: kreupel paard jureren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 20:30

Meestal is het zo dat de jury de desbetreffende ruiter/amazone erop aanspreekt,en dus idd de proef stillegt. Met eventuele reden om de ruiter/amazone uit te sluiten.
En het zou eigenlijk onacceptabel zijn als zon ruiter/amazone ook nog weg loopt met een prijsje...(was de jury soms een bekende van de desbetreffende ruiter/amazone??)

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: kreupel paard jureren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 21:26

Ik ga er niet vanuit dat de jury een bekende is van de ruiter, want dan is het juist veel makkelijker om te overleggen dat het beter is de proef te beeindigen.
Het is vreselijk om een onregelmatig paard in de baan te hebben, maar snel eruit sturen is echt een probleem omdat we inderdaad niet op de stoel van de dierenarts mogen gaan zitten.
Maar de fouten die ik hier lees: in galop in de middendraf ed. hebben in de proef geen invloed op het onregelmatig zijn.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Re: kreupel paard jureren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 22:09

Om dit voor te zijn zouden er net als bij endurance DA moeten zijn die je even voor laten draven..

Waarom daar wel en bij alle andere wedstrijden niet?

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: kreupel paard jureren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 23:44

Citaat:
Maar de fouten die ik hier lees: in galop in de middendraf ed. hebben in de proef geen invloed op het onregelmatig zijn.


als je dit paard zag stuntelen in al zijn gangen, dan denk je toch al snel dat dit een uiting van pijn is. Hij kon gewoon geen middendraf, linksachter was hij stokkreupel.
Superbraaf paard dat toch maar zo door loopt. Stiekem hoopte ik dat ze er faliekant vanaf werd geworpen.

Ik kan er echt nog niet over uit, dat ze met een winstpunt en een prijs naar huis ging. Zit me ook behoorlijk dwars.
I

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Re: kreupel paard jureren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 10:27

Volgende keer actie ondernemen zou ik je adviseren!

Er lopen nl heel veel paarden met pijn rond...
Ze zijn veels te braaf diegene die dan nog doorlopen, totdat ze helemaal kapot zijn..

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Re: kreupel paard jureren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:40

Tsja.. ik heb een keer de ruiter bij me geroepen en de mogelijkheid gegeven om met de proef te stoppen. Haar vader is 'verhaal komen halen' en is later zelfs gaan klagen bij de KNHS.
Ik dacht het dus goed te doen, maar heb er een hele vervelende ervaring door gehad (zelfs van wakker gelegen). Andere juryleden die ik dit geval heb voorgelegd geven zelf al aan: 'om gedonder te voorkomen, gewoon door laten rijden en laag punten. HEt is tenslotte ook van ons hobby'.

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Re: kreupel paard jureren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 14:16

Tja, missmuts, dat is inderdaad het probleem.
De mensen zijn zo snel op hun tenen getrapt, en maken er inderdaad veel te snel werk van, of ze nu in het recht staan of niet.

Mijn moeder heeft ook een keer een kreupel paard in de ring gehad, en inderdaad hierom wel door laten rijden. Na de proef heeft ze hem bij haar geroepen en geadviseerd er een dierenarts naar te laten kijken, en de tweede proef niet te starten.

Natuurlijk was dit niet waar volgens de ruiter, en zagen we hem daarna net zo stuiterend op zijn kreupele paard de tweede proef ook nog doortrekken..

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: kreupel paard jureren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 14:23

Tja - tegenwoordig moet je de proef opnemen om te kunnen bewijzen dat hij kreupel liep.... als jury - zijnde.....
De mensen die daarmee doorrijden "sporen" gewoon niet - daar moet je al van verwachten, dat ze moeilijk gaan doen - als je er wat van zegt.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Re: kreupel paard jureren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 15:57

Het is inderdaad ongelofelijk ,dit soort toestanden

Hoezo 'happy athlete'?.........

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: kreupel paard jureren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 16:39

Citaat:
Volgende keer actie ondernemen zou ik je adviseren!



dat ga ik zeker doen! ik heb nu nl geen vrede met mezelf. Stond ook op het punt de amazone er wat van te zeggen. Maar dat had geen zin toen ik haar punten hoorde.

Aan de andere kant kan ik me de jury ook wel weer voorstellen geen kreupel paard uit de ring te halen als je dan zulke verhalen als boven leest. En misschien hoeft dat ook niet, als er dan maar heeeel laag gepunt wordt - desnoods met verlies. Misschien dat de ruiter (of ouder)het dan eens in gaat zien, dat er wat moet veranderen.

Ben geen jurylid, en ik rijd zelf ook geen wedstrijden, dus ik sta helemaal onpartijdig. ... ik kom voor het paard op... het zijn toch geen machines? sommigen schijnen dat te vergeten, gaat het eigenbelang voor.


Bedankt voor jullie reacties.

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: kreupel paard jureren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 16:56

Ik ben het helemaal met je eens dat zo'n paard natuurlijk NOOIT op winst uit mag komen!!!
Maar eruit sturen is erg moeilijk. Als je met 2 juryleden zit, is dat veel makkelijker, want dat heb je steun en krijg je niet zo snel van die vervelende praktijken.
Maar als ik zo'n paard in de baan heb, zit ik met het zweet in mijn handen hoor, en neem ik me voor dat ik stop met jureren. Vreselijke momenten zijn dat.
Als een paard zo kreupel loopt dat ik mezelf daarna niet meer in de spiegel kan aankijken als ik de proef door laat gaan, grijp ik natuurlijk wel in. Die stap ligt alleen veel verder dan dat hij voor mijn gevoel zou moeten liggen.
De meeste mensen met gevoel voor hun paard, voelen zelf wel dat hij niet goed loopt, juist de mensen die zichzelf geweldig vinden rijden door en daar krijg je dan ook de problemen mee.....

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Re: kreupel paard jureren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 18:28

Ik laat meestal betrokkene aan een lange teugel draven op de rechte lijn. Dan kijk ik hoe het paard loopt. Als het paard nog steeds niet rad is, geef ik de combinatie de keuze: doorrijden maar dan zullen de punten er naar zijn of stoppen.
Tot nu toe is iedereen wel zo bijdehand om dan te stoppen.
Ik bedoel maar: als je van tevoren al weet dat je rond de 130 gaat rijden, dan rijd je toch niet vrijwillig door ? (nog even afgezien van het welzijn van je paard)

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Re: kreupel paard jureren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 23:05

Fitzroy schreef:
Ik laat meestal betrokkene aan een lange teugel draven op de rechte lijn. Dan kijk ik hoe het paard loopt. Als het paard nog steeds niet rad is, geef ik de combinatie de keuze: doorrijden maar dan zullen de punten er naar zijn of stoppen.
Tot nu toe is iedereen wel zo bijdehand om dan te stoppen.
Ik bedoel maar: als je van tevoren al weet dat je rond de 130 gaat rijden, dan rijd je toch niet vrijwillig door ? (nog even afgezien van het welzijn van je paard)

Hey dat vind ik nog wel een goed idee

Maar dan geef je dus wel ook de ruiter/amazone de keuze tussen 2 verliespunten of 130 punten en doorrijden, maar dus geen verlies.
Of zeg je dan dat je 'de coupon verscheurt' als ervoor wordt gekozen niet verder te rijden?

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Re: kreupel paard jureren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 23:39

Als je paard kreupel is krijg je geen verliespunten en met 130 punten ook niet. Coupons mogen nooit verscheurd worden door de jury.

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Re: kreupel paard jureren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 23:40

Ook niet door het secretariaat trouwens

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: kreupel paard jureren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 13:11

Verlaten vanweg kreupelheid is geen -2 zover ik weet.

Ik heb zelf een keer het omgekeerde gehad namelijk dat mijn paard struikelde in de middendraf en daarna niet lekker meer liep.
Ik heb toen met de jury overlegd maar die zag geen reden om de proef af te breken zodat ik uiteindelijk zelf maar de ring verlaten heb met -2 als gevolg.

Helaas zien niet alle juryleden het verschil tussen een zuiver en niet zuiver bewegend paard.
En helaas voelen heel veel ruiters het verschil niet.

Ik kan me goed voorstellen dat juryleden mensen maar door laten rijden vanwege het drama wat er gemaakt wordt als ze iets zeggen over kreupelheid.
Het systeem van Fitzroy vind ik duidelijk en goed.

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Re: kreupel paard jureren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 13:47

Ja oke, maar dan geef je dus ook de keuze aan de ruiter, valt dat onder vrijwillig afbreken dan of niet?

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: kreupel paard jureren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 13:49

Als de ruiter het aangeeft mag de jury de knoop doorhakken.

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: kreupel paard jureren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 13:55

Nee, de baan verlaten wegens kreupelheid geeft NOOIT min 2. Dat zou natuurlijk al helemaal schandalig zijn. Het is al schandalig dat je überhaupt niet vrijwillig de baan mag verlaten als je dat zelf verstandiger acht, want ja dat kost je dan inderdaad min 2! Maar dus niet bij kreupelheid.

Maar.....een jury is inderdaad geen dierenarts, laag punten is een optie, bij je roepen en de zaak voorleggen ook! Ik heb zelf een paard dat door een langdurig probleem nu ook problemen met aanleuning heeft. Heel toevallig heb ik vorige week gewoon voor de lol een wedstrijdje gedaan, was toch bij ons op stal, er was een uitvaller en ach......ik dacht eens kijken hoe een jury m nu vindt lopen.

Deze jury heeft mij hoog gepunt, ik had 168 punten voor een L1 proef. Ik was zelf erg verrast en ben ook gaan vragen hoe ik aan die 168 punten kwam terwijl hij toch echt soms wat "hinkt" op zijn manier en iets verkanteld. De punten voor zuiverheid van de gangen waren hierop aangepast, alsmede de punten voor middengangen. Dat was ook duidelijk. Zij gaf aan duidelijk te kunnen zien dat hij in de stap én in de galop erg zuiver liep en heel rustig met zijn hoofd was, ook zei ze dat ze kon zien dat hij in de draf zelf erg aan het zoeken was en ik hier waarschijnlijk nog niet al te veel tegen kon doen. Stille hand houden en doortrainen. Voor haar was dit typisch een geval van een aanleuningsprobleem.

Ik ben er een goed jaar geleden ook een keer uitgestuurd....exact hetzelfde aan de hand. Het verschil is dus tussen de jury's onderling ook heel groot. Ik kon er toen niets mee dat ik eruit gestuurd werd, heb nog laten zien dat er aan de lange teugel niets aan de hand was, maar ze wilde dat niet zien.

Zoals het nu de laatste keer ging, ja daar kan ik wat mee! Ik vond de punten wel wat hoog, maar goed hij heeft inderdaad heeeeele goede punten......nu de iets mindere nog!

Anoniem

Re: kreupel paard jureren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 14:06

Maar ik heb de andere kant van het verhaal mee gemaakt

Een totaal gespannen paard
was voor aanvang van de proef al 2x helemaal opzij gesprongen voor "enge" dingen.
En 1x precies bij A bij het binnenkomen.
Dus dat moet de jury gezien hebben.

En dan heb je natuurlijk een stijve hark onder je kont.
Rechtuit liep hij dan ook regelmatig, wel kort/dribbelig.
Maar in de zijgangen zoals travers en appuyement, ja, zie daar een stijve plank maar eens in lengte buiging te krijgen.
Het heeft ook niks met rt netjes rijden.
En idd, dan is er geen mooie takt meer over.
Lijkt mij vrij logisch.

En dan een onderdeel of 7 mag je vertrekken.
Niks overleg, niks ff draven aan een lange teugel.
Bij de vraag wel been het dan was waar hij op kreupelde, kwam het antwoord dat ze wel meer te doen had.

Nou ik kan je zeggen dat de stoom me ook uit de oren kwam hoor.
Als je als Z jury nog geen verschil meer ziet in spanning of onregelmatigheid (zeker omdat het paard de spanning door opzij springen en een paar keer op de rem vliegen ook duidelijk getoont had)
Vraag ik me af, wat zij daar kwam doen en wat haar verstand van paarden was.

En als je dan ook nog eens je punten terug krijgt en daarmee idd bijna een wp zou gaan scoren....

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: kreupel paard jureren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 14:17

Ja, mijn zus heeft dat ook wel eens verteld geloof ik, een heel gespannen paard waarmee ze gediskwalificeerd werd wegens kreupelheid. Maar goed, wel raar dat je punten dan bijna een wp zijn RK, een niet tactmatig paard kan toch nooit een wp krijgen?! Maffe jury.