Vraagje aan de instructeurs

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirjamalvaro

Berichten: 14655
Geregistreerd: 19-08-04

Vraagje aan de instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 17:38

Mijn paard begint al weer behoorlijk druk te worden, dus bokken, trappen en wegspringen. Nou kan ik dit wel allemaal uitzitten, maar ik ga gespannen zitten, waardoor ik er niet meer lekker aan kan rijden.

Als ik hem probeer voorwaarts te laten gaan, gaat hij bokken, als ik hem terug rijdt gaat hij springen. Hierdoor durf ik er niet meer goed aan te rijden.

Wat kan ik doen om mezelfs ontspannen te laten zitten en te zorgen dat ik er aan blijf rijden.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Vraagje aan de instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 17:52

Bokt hij ook aan een losse teugel?
Wat is de oorzaak van zijn gedrag? Teveel energie? Dan gewoon meer buiten zetten en longeren voordat je erop gaat.
Of kan er iets aan de hand zijn met het zadel (eens met een dikke deken eronder rijden, kijken of het wat uitmaakt) of hoofdstel (strakke fronriem of zo kan al zulk gedrag geven)?
Of is er gewoon wat lichamelijk mis. Dat soort dingen altijd eerst uitsluiten.
Ik weet niet hoe je voorwaarts vraagt, maar als je gewoon been geeft en toestaan, hoort een paard niet te gaan bokken.
Reageert hij misschien op je sporen' Leg je je benen te ver naar achteren?
Ik vind het heel moeilijk om zo antwoord te geven. Kun je foto´s plaatsen?
Zeker niet afwachten wat hij gaat doen, een gulden middenweg zoeken in tempo en aan het werk zetten. Niet in de hoefslag blijven plakken. Maak het wat onvoorspelbaarder met bv een figuur in een figuur (volte naar binnen of buiten halve wege een gebrokenlijn bv) of een paar overgangen in 1 figuur. Volte openen en sluiten....
Als het nu helemaal moet, rijdt je gewoon een uur in stap! Beter rust en goed dan gebok en gespring. De volgende keer dan wat draf inbouwen als het goed gaat en zo steeds wat meer vragen.

mirjamalvaro

Berichten: 14655
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Vraagje aan de instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 17:58

Hij is nu nogal energierijk. We hebben hem vandaag los gegooit en we gooien hem morgen weer los voor het rijden.

Als hij in zo'n bokbui is, dan gaat hij vaak helemaal achter de teugel lopen en wil het bit niet goed accepteren, dit wil ik dan oplossen door hem voorwaarts te rijden, maar dan gaat hij weer bokken.

Het tuig is in orde en ik spoor niet aan met mijn spoor.

Maar het gaat er mij ook om hoe ik ontspannen kan blijven zitten en niet gelijk gespannen wordt, waardoor hij ook gespannen wordt.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Vraagje aan de instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 19:33

Ontspannen blijven zitten doe je vooral door je geest te beinvloeden. Niet denken aan wat (voor onwenselijks) er kan gebeuren, maar aan hoe je het wilt hebben.
Dan wat zit betreft: heupen uitdraaien, zodat je niet klemt, hak wel laag, maar niet omlag gedrukt, bekken goed achterover kantelen.
Bovenlijf recht, bovenarmen af laten hangen.
Om je ademhaling denken. Vooral goed lang uitademen.
Veel ruiters hebben de neiging adem in te houden of oppervlakkig te gaan ademen als het spannend is.

Soms helpt het een mantra in je hoofd op te zeggen. Bedenk iets van "als ik ontspan, ontspant mijn paard, ik wordt helemaal los... als ik ontspan, ontspant mijn paard, ik wordt helemaal los..."

Op muziek rijden kan goed helpen, omdat je dan op het ritme wilt blijven rijden en je op heel andere dingen concentreert...

mirjamalvaro

Berichten: 14655
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Vraagje aan de instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 19:45

Oke bedankt ga het morgen proberen. (muziek wordt een beetje moeilijk ben namelijk ernstig slechthorend)

Juco
Berichten: 807
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Vraagje aan de instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 20:38

Een liedje zingen wil ook nog wel eens helpen. Ok\ok voor je ademhaling

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Re: Vraagje aan de instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 20:40

wat voer je je paard? misschien teveel krachtvoer?

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Vraagje aan de instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 20:43

Sorry, ik wist niet dat je ernstig slechthorend was. Maar kun je ook geen bassen van muziek voelen als je bv walkman op hebt? Want het gaat echt om meegaan in een ritme.
Nou ja, de andere tips blijven staan.

eknein

Berichten: 4347
Geregistreerd: 01-05-04
Woonplaats: Vries

Re: Vraagje aan de instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 08:09

ik ben geen insturctrice, maar ik wil hier toch wat graag over zeggen.
Wat ik met m'n vorige verzorgpony deed(die ook echt af en toe heeel raar kon doen).
sowieso ging ik hem bijna altijd longeren, gewoon ff een kwatiertje laten rennen. En als je de bak in komt met je paard niet gelijk de teugels oppakken, en er gelijk aan gaan rijden. Eerst met lange teugels, en heel langzaam de teugels oppakken als hij zich een beetje ontspant. Want als ik m'n teugels oppakte gelijk, ging m'n pony omhoog. En ik voerde callifoy alleen hooi, en ze stond altijd op het weiland. En ik weet niet hoeveel je rijd, maar ik denk dat elke dag een uur met zo'n paard wel noodzakelijk is.

mirjamalvaro

Berichten: 14655
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Vraagje aan de instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 08:27

Ik rijdt elke dag een uur met hem. En rijdt hem in met lange teugel.

Hij krijgt 3 keer per dag 1 1/4 biks en 1 keer (na hard werken) 1/2 muesli.

Ik ga wat proberen te zingen in mezelf kijken of het helpt.

RedFlame

Berichten: 2210
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Nijmegen

Re: Vraagje aan de instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 16:02

3 maal daags biks is redelijk veel mijne krijgt 2 x per dag 1 schep brok en voldoende kuil/hooi en is al over actief.
Zonnebloemolie voeren schijnt ook te helpen tegen drukkig heid.

daffodil

Berichten: 10449
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Vraagje aan de instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 16:05

Zet hem bijvoorbeeld even een paar rondjes aan de longeerlijn en zodra je erop stapt ga je jezelf concentreren op het "ontspannen" rijden. Neem een paar punten in de bak in gedachten en elke keer als je bij dat punt bent, loop je je checklist af: schouders ontspannen laag en bij elkaar, armen langs je bovenlichaam, rug recht, lekker naar voren kijken ipv naar beneden, niet naar voren leunen, hak goed uitdrukken, been eraanhouden maar niet klemmen. Zo maak je een lijstje en elke keer als je bijvoorbeeld langs de E en B komt, loop je dat in rap tempo door. Het helpt echt en op een gegeven moment hoef je jezelf niet meer te dwingen ontspannen te zitten, maar doe je dat gewoon .En dan zul je zien dat je je paard een stuk beter in de hand houdt, want als jij ontspant doet hij dat ook! Succes in ieder geval.