Koudbloeden en de knhs

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 08:50

ik heb het zelf ervaren een trekpaard liep M en mocht niet meedoen, over een haflinger die nog maar net dat nivo had werd dan weer minder moeilijk gedaan...terwijl die echt minder van nivo was!

fransje23

Berichten: 15391
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 08:56

DatBenIkNou schreef:
Gaat er bij mij niet in, sorry. Ik hoop dat Hoefslag daar op papier dan bewijs van heeft van zo'n beschuldiging. Zou die cijferlijst en argumenten daarbij dan wel eens willen zien.


De Hoefslag heeft de Knhs om een reactie gevraagd maar die hebben nog niet gereageerd. Verder delen ze vooral een verhaal en beschuldigd de Hoefslag niemand.

cp112

Berichten: 14741
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 08:56

@datbeniknou
Zoals ik zei, stel dat alles gewoon niet voldoende was dan nog is dit niet het vermelden waard dat het ook meegespeeld heeft in de beoordeling. Natuurlijk hebben ze dit niet op het formulier gezet. Echter, daar stonden wel andere bijzondere dingen op die zijn aangehaald om het lage cijfer te verklaren...

Het gaat hier om de basis orun cursus he..

fransje23 schreef:
DatBenIkNou schreef:
Gaat er bij mij niet in, sorry. Ik hoop dat Hoefslag daar op papier dan bewijs van heeft van zo'n beschuldiging. Zou die cijferlijst en argumenten daarbij dan wel eens willen zien.


De Hoefslag heeft de Knhs om een reactie gevraagd maar die hebben nog niet gereageerd. Verder delen ze vooral een verhaal en beschuldigd de Hoefslag niemand.




Dat komt omdat knhs eerst contact met mij heeft gezocht ;) dus dat loopt nog.


Zoals ik in de op aangeef ben ik vooral opzoek naar persoonlijke ervaringen.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 19-06-19 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

CharleyT
Berichten: 3998
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 09:03

TS, ik heb de link gevolgd en het artikel gelezen. Wat mij opvalt is dat het alleen aannames lijken, van horen zeggen. Je suggereert e.e.a. maar ik zie graag wat onderbouwing.
Mijn ervaring met koudbloeden en alle andere niet KWPN rassen is simpel: een goede proef gereden, dan krijg jij je punten.
Het excuus dat de jury geen koudbloeden/friezen/tinkers/haflingers enz enz wil zien wordt soms te snel gebruikt.
Bovendien helpt die slachtoffer houding je ook niet verder in je ontwikkeling als ruiter.

MissNienke1

Berichten: 151
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 09:04

Wat ik zo raar vind is dat ze gezakt is nadat ze de les gegeven heeft. Als die examinator je laat zakken vanwege 2 tinkers in de ring, dan kunnen ze dat toch ook al in de eerste minuut aangeven? Dan kun je misschien nog een ander paard van stal halen.

Dat er bij een jury-cursus voor hoog niveau (ZZ) misschien voornamelijk op warmbloeden gereden wordt, dat snap ik ong een beetje omdat je die het meest in de ring gaat zien. Maar juist bij een instructeursopleiding, zou je zoveel mogelijk ruiters en paarden moeten zien. Je zult namelijk ruiters op alle type paarden les gaan geven, en wilt daar alle ruiters in kunnen begeleiden.

cp112

Berichten: 14741
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 09:05

CharleyT schreef:
TS, ik heb de link gevolgd en het artikel gelezen. Wat mij opvalt is dat het alleen aannames lijken, van horen zeggen. Je suggereert e.e.a. maar ik zie graag wat onderbouwing.
Mijn ervaring met koudbloeden en alle andere niet KWPN rassen is simpel: een goede proef gereden, dan krijg jij je punten.
Het excuus dat de jury geen koudbloeden/friezen/tinkers/haflingers enz enz wil zien wordt soms te snel gebruikt.
Bovendien helpt die slachtoffer houding je ook niet verder in je ontwikkeling als ruiter.




Het lijkt moeilijk te geloven tot je het meemaakt. Ik heb het vaak genoeg met eigen ogen gezien en gehoord.
En dan doel ik vooral op de opmerkingen die gemaakt worden door jury's. En die gaan echt soms heel erg ver.

amke1305
Berichten: 62
Geregistreerd: 27-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 09:06

Dat van die winstpunten, dat gebeurd wel degelijk.
Ik heb meegemaakt dat een jury zelfs weigerde om desbetreffende combinatie te jureren omdat haar paard niet in de dressuur hoorde.

Echt, het gebeurd nog heel erg veel, benadeeld worden om je paard.[/quote]

Gebeurt echt heel regelmatig. Fries, haflinger, trekpaard, tinker alles wat afwijkt staat al met 1-0 achter bij de start. Wij hebben zelfs meegemaakt dat een jurylid op het protocol aangaf: Leuke amazone, zou op een echt paard moeten rijden (....). Voor de goede orde, het ging om een Fries, bij mijn weten is dat echt een paard. Ik heb toen overwogen om een klacht in te dienen, probleem is alleen dat je in onze regio steeds dezelfde juryleden tegenkomt. Inmiddels overgestapt naar een KWPN'er. Zo groen als gras, studeert nog steeds voor giraf, weet af en toe het verschil niet tussen galop en draf, maar rijdt op iedere wedstrijd in de winst. Zelfs als dat niet terecht is.

capopjekop

Berichten: 30664
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 09:08

Met jureren blijft het altijd lastig. Dressuur is nu eenmaal een jurysport en mensen gebruiken het ras snel als excuus heb ik het idee. Al geloof ik best dat het voorkomt. Je hebt immers ook jurys die lyrisch worden als ze een bepaalde afstamming op de coupon zien staan. Dus omgekeerd zal ook voor komen

Maar het is wel erg raar dat je met een koudbloed niet mag deelnemen aan de cursus. Als het dier groot genoeg is voor de deelnemers en het beheerst de oefeningen die gevraagd worden dan is er wat mij betreft geen excuus om koudbloeden te weren

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 09:08

En dan dien je geen klacht in dus houd je deze houding ook in stand. Als er iets gebeurt dat niet door de beugel kan reageer dan en dien een klacht in en laat van je horen. En niet achteraf tegen mensen die er niets aan kunnen veranderen.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Koudbloeden en de knhs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 09:10

En ik zie het al gebeuren zeg, niet mogen starten omdat je een koudbloed hebt. Nou, dat zouden ze weten. Dat zou ik echt nooit accepteren.

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 09:11

SeaSide schreef:
Ik heb ook voor mijn Orun van paard moeten switchen omdat mijn koudoeden/western paarden niet geschikt zouden zijn. Even voor de duidelijkheid dit bericht gaat toch over de ORUN?

ORUN is nog een stap ouderwetser dan de KNHS, voor de aspirant opleiding moest ik eerst al switchen naar een bit terwijl je daar op L niveau moet rijden en dat mag op wedstrijd ook zonder bit.

Maar vorige week te horen gekregen dat ik beter het zekere voor het onzekere moet nemen en gewoon een sportpaard moet rijden op het examen... Dan wist ik tenminste zeker dat de examinator mij niet kan laten zakken ivm koudbloed.



Lees iedereen nu over dit bericht heen?!! Zelfde verhaal en heel duidelijk benoemd dat het ligt aan het type paard. Als mensen nog twijfelen aan het verhaal van ts laat bovenstaand toch wel zien dat er minstens een kern van waarheid in zit en er dus op type paard wordt gediscrimineerd.

VuurVleugels
Berichten: 1766
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 09:12

DatBenIkNou schreef:
VuurVleugels schreef:
En dan te bedenken dat een hoop koudbloeden juist geschikter zijn voor een heel scala aan ruiters, omdat veel mensen denken dat ze een hete warmbloed aankunnen maar dat eigenlijk helemaal niet kunnen... Iets met een enorm bord voor je kop. Zo zonde!



Alsof de Koudbloeden allemaal zo makkelijk te rijden zijn??? Die hebben weer hun eigen rastypische bijzonderheden hoor! :+


Dat is absoluut waar. Maar in mijn ervaring, als je je paard de ruimte geeft om aan dingen te wennen en dingen te ontdekken, springt een gemiddelde koudbloed toch minder snel opzij voor een scheefhangend grassprietje dan een heetgefokte KWPN'er.

cobiie

Berichten: 7309
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 09:12

Zoals iemand al als ervaring heeft gegeven, jury heeft persoonlijk niets met koudbloeden maar heeft de betreffende persoon wel winst gegeven omdat het winstwaardig was.

Laten we wel eerlijk zijn dat sommige warmbloed paarden het op gangen ed gewoon makkelijker hebben om een foutje te compenseren dan sommige koudbloeden. Dat kan je zien in 1-0 achterstaan, maar is het soms niet gewoon realiteit?

Ik heb ook wel eens een halve haflinger pony tussen de paarden gestart voor verkoop en die liep gemakkelijk middenmoot terwijl hij echt nog groen en niet fijn aan de hulpen was, versloeg dus ook paarden in die tijd.
Met de ruiter waar die daarna naartoe ging heeft die maar 1 winst in de B gescoord, zal dat dan aan al de jury’s gelegen hebben die die ruiter tegenkwam of aan de eigen kwaliteiten van die ruiter. ;)

cp112

Berichten: 14741
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 09:13

Mousmous schreef:
En dan dien je geen klacht in dus houd je deze houding ook in stand. Als er iets gebeurt dat niet door de beugel kan reageer dan en dien een klacht in en laat van je horen. En niet achteraf tegen mensen die er niets aan kunnen veranderen.



Je snapt m niet. Juist doordat ik dit op deze manier heb gedaan is het dialoog begonnen. Dus wie weet komen er veranderingen uit voort.
Niet zozeer voor deze cursist. Dat is aan haar zelf als ze een klacht oid in wil dienen.
Maar voor alle paarden die als "niet sportpaarden" aan de kant gezet worden.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 09:13

Citaat:
Dat komt omdat knhs eerst contact met mij heeft gezocht ;) dus dat loopt nog.


Zoals ik in de op aangeef ben ik vooral opzoek naar persoonlijke ervaringen.



Nou als dat je doel is, ga je die wel voldoende vinden hoor...Ruiters zoeken het tenslotte vele malen liever in discriminatie dan in hun eigen kunnen.Ik zou liever kijken naar mensen met koudbloeden die WEL goed presteren en meekomen in de westrijdsport. Die zijn er namelijk ook gewoon. En hoe komen die op het hogere niveau dan? Juist, door correct een proef neer te zetten.
Nu zet je een hetze op gang van mensen die zich allemaal benadeeld voelen, maar is dat wel zo????!!!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 09:13

cp112 schreef:
Zoals ik in de op aangeef ben ik vooral opzoek naar persoonlijke ervaringen.



Ok.

Ik rijdt ook op een afwijkend type paard. Een Gelderse en ik ben nooit benadeeld in de ring.

Op de moeder van mijn paard ben ik tot en met m + punten gekomen met twee vingers in ons neus.

Omstanders hebben wel eens de neus voor dat paard opgehaald maar de jury nooit.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 09:14

@ cp112 Jij snapt mij niet, ik reageer op iemand die niet mocht starten
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 19-06-19 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Berichten: 14741
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 09:15

Inney schreef:
SeaSide schreef:
Ik heb ook voor mijn Orun van paard moeten switchen omdat mijn koudoeden/western paarden niet geschikt zouden zijn. Even voor de duidelijkheid dit bericht gaat toch over de ORUN?

ORUN is nog een stap ouderwetser dan de KNHS, voor de aspirant opleiding moest ik eerst al switchen naar een bit terwijl je daar op L niveau moet rijden en dat mag op wedstrijd ook zonder bit.

Maar vorige week te horen gekregen dat ik beter het zekere voor het onzekere moet nemen en gewoon een sportpaard moet rijden op het examen... Dan wist ik tenminste zeker dat de examinator mij niet kan laten zakken ivm koudbloed.



Lees iedereen nu over dit bericht heen?!! Zelfde verhaal en heel duidelijk benoemd dat het ligt aan het type paard. Als mensen nog twijfelen aan het verhaal van ts laat bovenstaand toch wel zien dat er minstens een kern van waarheid in zit en er dus op type paard wordt gediscrimineerd.




Als alle sceptici even op mijn fb gaan lezen zien ze alle berichten. Een paar honderd inmiddels. Van medestanders en mensen met soortgelijke ervaringen.

Dat je niet geloofd dat het gebeurd is imo je kop in 't zand steken.

CharleyT
Berichten: 3998
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 09:20

Mousmous schreef:
En dan dien je geen klacht in dus houd je deze houding ook in stand. Als er iets gebeurt dat niet door de beugel kan reageer dan en dien een klacht in en laat van je horen. En niet achteraf tegen mensen die er niets aan kunnen veranderen.


Je slaat de spijker op zijn kop. Heb het advies ''dien een klacht in bij KNHS'' ook wel eens gegeven, en dan is het antwoord vaak: ja maar die jury kom ik weer tegen. Nou en, als je van mening bent dat je benadeelt wordt door een jury: 2 mogelijkheden, doe er wat aan of laat een zucht en ga door met je sport.
Als jury zijnde heb ik het inmiddels wel een beetje gehad met al die excuus verhaaltjes. Ben van alles beticht , tinker hater tot je houd niet van een zwarte merrie, die en die afstamming bevalt je niet, je vind de oren te groot, te benen te wit enz enz enz.
Kortom, de jury als kop van jut als het resultaat tegen valt.En dan tegenwoordig effies lekker rellen op facebook.

cobiie

Berichten: 7309
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 09:20

Andere eigen ervaring:

We hebben een tuiger (die wij niet meer onder het zadel rijden, enkel voor de wagen), paard had duidelijk kwaliteiten maar gooide standaard de handdoek in de ring tijdens de proeven. :o Na een keer of 8 wedstrijden proberen hebben wij zelf besloten er ook een punt achter een “dressuurcarriere” te zetten. Op protocollen en persoonlijk altijd nog opbeurend commentaar gehad over dat er potentie inzit als ze er zelf ook voor zou gaan.

Na jaren werden we nog door jury’s aangesproken die die enkele proeven gezien hadden met de vraag hoe het met die gave tuiger gaat en dat we echt door hadden moeten zetten. :Y)

Nu hebben we Gelderse en daar zijn tot op heden de jury’s ook zeer gecharmeerd van. 8-) Ben daar nog niet in mijn ogen voor benadeeld.

Vanitas
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 09:26

Over de keren dat je te veel punten krijgt omdat de jury het zo knap vindt met een koudbloed hoor je ook niemand. Ik zie bij het facebookbericht veel mensen klagen dat paarden met dure afstamming meer punten krijgen. Een paard met "dure afstamming" heeft in 99% van de gevallen nu eenmaal meer talent en loopt daardoor ook makkelijker hoge punten. Gelukkig maar, want anders hebben heel veel fokker heel veel moeite gedaan voor helemaal niks. Een jury blijft altijd maar een mens, als ze een vreselijke poedersuiker dag hebben zul je ook wat minder punten krijgen dan wanneer ze helemaal in de wolken zijn.

Wat ORUN betreft, daar heb ik sowieso niet echt hoge verwachtingen van.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 09:30

Citaat:
Als alle sceptici even op mijn fb gaan lezen zien ze alle berichten. Een paar honderd inmiddels. Van medestanders en mensen met soortgelijke ervaringen.

Dat je niet geloofd dat het gebeurd is imo je kop in 't zand steken



Je doet zelf deze uitspraak:

“Zonder naam of afstamming hoor je er niet bij, terwijl er zoveel verschillende koudbloedpaarden zijn die wél meekomen op hoog dressuurniveau. Dressuur wordt op deze manier echt een elitesport en daar hoort een Tinker bijvoorbeeld, niet in thuis.”



Dus....hoe komen die op hoog niveau? Juist, door goed te presteren.
Overigens is mijn papierloze merrie ook gewoon Z1 geklasseerd, dus schei toch uit met die slachtofferrol. Als je voldoende goed presteert, redt je je gewoon. Zelfs op een muidier.

cobiie

Berichten: 7309
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 09:33

Tegenwoordig staat de afstammeling allang niet meer op de protocollen toch? Dus grotendeels van de tijd ziet de jury niet eens welke afstammeling die bruine/vos/zwarte kwpn’er heeft. :D

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 09:34

cobiie schreef:
Tegenwoordig staat de afstammeling allang niet meer op de protocollen toch? Dus grotendeels van de tijd ziet de jury niet eens welke afstammeling die bruine/vos/zwarte kwpn’er heeft. :D


Nou haal je een Tinker er ook zo wel tussenuit denk ik :+

Veronica2
Berichten: 2676
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 09:34

Vanitas schreef:
Over de keren dat je te veel punten krijgt omdat de jury het zo knap vindt met een koudbloed hoor je ook niemand. Ik zie bij het facebookbericht veel mensen klagen dat paarden met dure afstamming meer punten krijgen. Een paard met "dure afstamming" heeft in 99% van de gevallen nu eenmaal meer talent en loopt daardoor ook makkelijker hoge punten. Gelukkig maar, want anders hebben heel veel fokker heel veel moeite gedaan voor helemaal niks. Een jury blijft altijd maar een mens, als ze een vreselijke poedersuiker dag hebben zul je ook wat minder punten krijgen dan wanneer ze helemaal in de wolken zijn.

Wat ORUN betreft, daar heb ik sowieso niet echt hoge verwachtingen van.

En dan nog de dagen dat dat talentvolle paard als een voetzoeker in de rondte gaat en niet in de buurt van het juryhokje wil komen, dan kan je met je talentloze paard wel makkelijk winnen.

Maar even terug naar de oorspronkelijke kwestie, ik heb 2 vragen: 1- had deze cursist deze 2 tinkers zelf uitgekozen om voor te rijden en 2 - hadden andere cursisten deze combinaties ook in de baan. En als het antwoord op vraag 2 'ja' is, zijn die dan ook gezakt?