Koudbloeden en de knhs

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veronica2
Berichten: 2668
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 14:52

cp112 schreef:
Pipodipo schreef:
Maar even terug naar de oorspronkelijke kwestie, ik heb 2 vragen: 1- had deze cursist deze 2 tinkers zelf uitgekozen om voor te rijden en 2 - hadden andere cursisten deze combinaties ook in de baan. En als het antwoord op vraag 2 'ja' is, zijn die dan ook gezakt?




Ja/nee (ze had een kennis van mij gevraagd en ze zat in hoge nood dus die is rond gaan vragen en kwam bij mij uit. Ik ken de cursist in kwestie dus ook geheel niet)
en nee

Oke thanks, dat maakt het wel wat duidelijker. Wel aardig dat je voor iemand die je niet kent voor wilt rijden op cursus.

rien10
Berichten: 14727
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 14:54

Skippy01 schreef:
rien10 schreef:
Als je examen doet voor instructeur/trice, dan moet je echt wel op een 1.50M dier en een 1.75M dier kunnen rijden. Het wordt je vak he? Je moet wel wat kunnen.


Maar dat geldt dan 2 kanten op toch? De ruiter die normaal 1,75m rijdt, moet op 1,50m óók wel een rondje kunnen sturen, en andersom...

Ja, zeker

Maflinger_S
Berichten: 12169
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Koudbloeden en de knhs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:00

Volgens mij is er in dit hele verhaal vooral in het voortraject naar het examen toe al iets akelig mis gegaan.

Als examenkandidaat weet je toch wat de eisen gesteld aan een examenpaard zijn? Daar zoek je, al is het op het laatste moment zoals hier blijkbaar aan de orde, toch een paard of paarden bij uit die daaraan voldoen? En als je dat niet lukt, en je vindt een paar Tinkereigenaren die je uit de brand willen helpen met Tinkers die blijkbaar niet (helemaal) aan de eisen voldoen, ga je toch in overleg met de examinatoren of die Tinkers gebruikt mogen worden bij je examen? Juist om dit soort "toestanden" te voorkomen.

Anoniem

Re: Koudbloeden en de knhs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:01

Maar het zou helemaal niet de vraag moeten zijn of tinkers gebruikt mogen worden voor het examen

Maflinger_S
Berichten: 12169
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Koudbloeden en de knhs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:07

Precies, als ze voldoen aan de exameneisen, is het voor iedereen helder dát ze gebruikt mogen worden.

cp112

Berichten: 14736
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 15:07

Maflinger_S schreef:
Volgens mij is er in dit hele verhaal vooral in het voortraject naar het examen toe al iets akelig mis gegaan.

Als examenkandidaat weet je toch wat de eisen gesteld aan een examenpaard zijn? Daar zoek je, al is het op het laatste moment zoals hier blijkbaar aan de orde, toch een paard of paarden bij uit die daaraan voldoen? En als je dat niet lukt, en je vindt een paar Tinkereigenaren die je uit de brand willen helpen met Tinkers die blijkbaar niet (helemaal) aan de eisen voldoen, ga je toch in overleg met de examinatoren of die Tinkers gebruikt mogen worden bij je examen? Juist om dit soort "toestanden" te voorkomen.



Er stond nergens dat ze niet aan de eisen voldoen ;) ze mogen in feite gewoon gebruikt worden. Alleen is niet altijd iedereen er van gecharmeerd. Hetzelfde wat je dus bijv bij de dressuur wedstrijden ziet.

Shadow0

Berichten: 43516
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Koudbloeden en de knhs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:11

(Is er eigenlijk een link van het verhaal op facebook? De link vanaf de hoefslag werkt niet.)

Bowo
Berichten: 2822
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:12

(Ik heb niet het topic gelezen, alleen de beginpost)

Unpopular opinion wat betreft de wedstrijdsport
Het blijft toch jurysport. Natuurlijk is het zo dat een koudbloed die een oefening hetzelfde uitvoert als een warmbloed, daar hetzelfde punt voor moeten krijgen. Maar verder blijft het jurysport. Ook binnen de warmbloeden zijn er zoveel oordelen, dat paard is te klein, die heeft te veel/weinig wit op de benen etc. Het ene paard spreekt een jury mogelijk meer aan dan een ander en dat geldt heus niet alleen voor het raslabeltje dat er op zit, maar ook voor heel veel andere kenmerken van een paard.
En niet alleen het paard, maar ook de ruiter.

Je moet wel kunnen verwachten dat mensen eerlijk worden beoordeeld, maar het blijft een jurysport en meningen verschillen soms.

cp112

Berichten: 14736
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 15:13

Shadow0 schreef:
(Is er eigenlijk een link van het verhaal op facebook? De link vanaf de hoefslag werkt niet.)



Deze heb ik inmiddels aangepast

Veronica2
Berichten: 2668
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:19

En dan nog hangt het er van af op welk niveau dit examen werd afgenomen. Voor de hogere niveau's wordt er meer van de paarden gevraagd en wordt verwacht dat de examenkandidaat een bepaald resultaat behaalt bij de combinaties. Als het niveau lager was, dan had je met elk paard wel iets moeten kunnen bereiken. Stel dat je op een allround examen komt met een paard dat nog nooit gesprongen heeft. Of op een niveau 4 examen met een L1 paard.

Urbiezira

Berichten: 2919
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:20

Volgens mij stelt TS hier terecht een probleem aan de kaak, namelijk dat koudbloeden op een andere manier gezien worden dan warmbloeden, wat verschillende problemen met zich meebrengt:

1) koudbloeden worden in sommige evenementen (ORUN etc) "buitengesloten", al dan niet officieel, wat gewoon een vreemde situatie is als iemand aan de voorwaarden voldoet.

2) dit dus blijkbaar de "standaard" is binnen de KNHS. En wie verzorgt de opleiding voor juryleden? Diezelfde KNHS. Als de KNHS het dus niet "normaal" vindt dat koudbloeden meelopen in de wedstrijdsport, dan gaan ze dat ook nooit uitdragen aan hun juryleden, waardoor die juryleden dus niet leren hoe je een koudbloed goed en objectief moet beoordelen.

3) Door die onkunde en soms ook botweg starre houding van juryleden omtrent koudbloeden, zet het cirkeltje zich voort. Mensen krijgen lagere punten dan terecht is --> frustratie --> stoppen er wellicht mee --> nog steeds geen verandering in de wedstrijdsport.

Je wil toch er juist voor zorgen dat iedereen op elk paard een wedstrijd kan doen? Tuurlijk gaat het warmbloeden over het algemeen beter in de wedstrijdsport dan koudbloeden, maar zegt men niet altijd "tot en met Z niveau kan elk paard, dat is nog maar de basissport"? Dan moet je dus wel zorgen dat die basissport ook toegankelijk is voor iedereen, en dat er een duidelijk beeld is van hoe een paard goed beweegt. Als ik op een tinker met vlakke gangen een dressuurproef doe krijg ik wellicht niet de punten die een chique dressuurpaard krijgt, maar ik verwacht wel dat ik beoordeeld word naar waarde. En als je kijkt naar ervaringen is dat op dit moment dus nog niet zo.

Daarnaast: waarom voelen mensen zich zo aangevallen als iemand dat eens aan de kaak stelt? Ik lees en hoor er altijd mensen over, hier op bokt en in het echt, maar wanneer iemand er eens werk van maakt staat iedereen op z'n achterste benen. Raar vind ik dat. We willen toch allemaal een eerlijke wedstrijdsport?

cp112

Berichten: 14736
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 15:30

Urbiezira schreef:
Volgens mij stelt TS hier terecht een probleem aan de kaak, namelijk dat koudbloeden op een andere manier gezien worden dan warmbloeden, wat verschillende problemen met zich meebrengt:

1) koudbloeden worden in sommige evenementen (ORUN etc) "buitengesloten", al dan niet officieel, wat gewoon een vreemde situatie is als iemand aan de voorwaarden voldoet.

2) dit dus blijkbaar de "standaard" is binnen de KNHS. En wie verzorgt de opleiding voor juryleden? Diezelfde KNHS. Als de KNHS het dus niet "normaal" vindt dat koudbloeden meelopen in de wedstrijdsport, dan gaan ze dat ook nooit uitdragen aan hun juryleden, waardoor die juryleden dus niet leren hoe je een koudbloed goed en objectief moet beoordelen.

3) Door die onkunde en soms ook botweg starre houding van juryleden omtrent koudbloeden, zet het cirkeltje zich voort. Mensen krijgen lagere punten dan terecht is --> frustratie --> stoppen er wellicht mee --> nog steeds geen verandering in de wedstrijdsport.

Je wil toch er juist voor zorgen dat iedereen op elk paard een wedstrijd kan doen? Tuurlijk gaat het warmbloeden over het algemeen beter in de wedstrijdsport dan koudbloeden, maar zegt men niet altijd "tot en met Z niveau kan elk paard, dat is nog maar de basissport"? Dan moet je dus wel zorgen dat die basissport ook toegankelijk is voor iedereen, en dat er een duidelijk beeld is van hoe een paard goed beweegt. Als ik op een tinker met vlakke gangen een dressuurproef doe krijg ik wellicht niet de punten die een chique dressuurpaard krijgt, maar ik verwacht wel dat ik beoordeeld word naar waarde. En als je kijkt naar ervaringen is dat op dit moment dus nog niet zo.

Daarnaast: waarom voelen mensen zich zo aangevallen als iemand dat eens aan de kaak stelt? Ik lees en hoor er altijd mensen over, hier op bokt en in het echt, maar wanneer iemand er eens werk van maakt staat iedereen op z'n achterste benen. Raar vind ik dat. We willen toch allemaal een eerlijke wedstrijdsport?





Mooi verwoord, precies het punt _/-\o_

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:31

Waarom voelen mensen zich gediscrimineerd of achtergesteld, terwijl je soms toch echt ook wel kritisch naar jezelf en naar je paard kan kijken? Als het niet voldoet dan voldoet het niet, maakt niet uit of het dan om een koud of warmbloed gaat.
Net werd Jolanda Adelaar met haar fjord Guusje al aangehaald. Die heeft alle juryleden dan gekocht en daarom subtop behaald?

Maflinger_S
Berichten: 12169
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:36

Dat dressuurwedstrijden rijden een jurysport is, daar is iedereen het wel over eens. Elke jury kijkt anders en heeft zijn eigen stokpaardjes, daar is wel iets mis mee maar dat middelt zich over het algemeen wel uit. Zeker naarmate je vaker aan wedstrijden mee doet.

Echter, een examen doen, wat vaak al een eenmalig iets is, is iets anders. Als je examenmateriaal voldoet aan de exameneisen, in dit geval zijn dat dus de Tinkers, dan kan dat geen reden zijn om niet te slagen. Als dat wel zo is, en dat is gezegd of geschreven, wordt het tijd voor een hartig woordje met de examinator en degene(n) die hem of haar hebben aangesteld. Het is te gek als ze zich niet aan hun eigen regels houden en dat een examenkandidaat daarvan de dupe zou worden. Dat mag en moet je aan de kaak stellen.

Als er niets gezegd of geschreven is over het feit dat het examenmateriaal niet zou voldoen aan de exameneisen vóórdat het examen begint, moet je dus gewoon slagen als je als examenkandidaat tijdens het examen laat zien dat je de stof voldoende beheerst.

cp112

Berichten: 14736
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 15:37

DatBenIkNou schreef:
Waarom voelen mensen zich gediscrimineerd of achtergesteld, terwijl je soms toch echt ook wel kritisch naar jezelf en naar je paard kan kijken? Als het niet voldoet dan voldoet het niet, maakt niet uit of het dan om een koud of warmbloed gaat.



Je snapt m nog steeds niet. Ik kan prima kritisch kijken. Een van de laatste keren concours reed ik 162 punten oid. Geheel terecht. Niets mis mee.
Het gaat om de houding van bepaalde jury leden en de opmerkingen die daar vaak bij komen.

Dan kan je blijven zeggen dat het paard niet voldoet of weet ik wat maar feit blijft dat deze vorm van bullying is gewoon onzin. Als jury moet je alle paarden objectief bekijken.

En dat leren, begint in de opleidingen van de knhs. En daar zit 't probleem.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10444
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:39

Pipodipo schreef:
En dan nog hangt het er van af op welk niveau dit examen werd afgenomen. Voor de hogere niveau's wordt er meer van de paarden gevraagd en wordt verwacht dat de examenkandidaat een bepaald resultaat behaalt bij de combinaties. Als het niveau lager was, dan had je met elk paard wel iets moeten kunnen bereiken. Stel dat je op een allround examen komt met een paard dat nog nooit gesprongen heeft. Of op een niveau 4 examen met een L1 paard.


Vereiste is dat het minimaal een D pony is, dat de combinatie op L niveau dressuur mee moet kunnen draaien en 60 a 70 cm lijntje kunnen springen

Veronica2
Berichten: 2668
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:44

ynskek schreef:
Pipodipo schreef:
En dan nog hangt het er van af op welk niveau dit examen werd afgenomen. Voor de hogere niveau's wordt er meer van de paarden gevraagd en wordt verwacht dat de examenkandidaat een bepaald resultaat behaalt bij de combinaties. Als het niveau lager was, dan had je met elk paard wel iets moeten kunnen bereiken. Stel dat je op een allround examen komt met een paard dat nog nooit gesprongen heeft. Of op een niveau 4 examen met een L1 paard.


Vereiste is dat het minimaal een D pony is, dat de combinatie op L niveau dressuur mee moet kunnen draaien en 60 a 70 cm lijntje kunnen springen

Dat is dus nogal basis en daardoor heb je dus al de hele grote doelgroep te pakken van bezitters van Tinkers en andere minder-sporttypische rassen. Of het nu gaat om een instructie examen of eindtest voor het jureren, op dit niveau zul je altijd koudbloeden en pony's tegen komen in de echte wereld.
Laatst bijgewerkt door Veronica2 op 19-06-19 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14727
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Koudbloeden en de knhs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:46

Precies. Volgens mij kunnen mega veel Haflingers, Tinkers, Fjorden, weet-ik-veel-watten een behoorlijk nette L proef neerzetten. Veel kunnen er ook 60 a 70 cm. lijntjes springen.

fransje23

Berichten: 15372
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:47

DatBenIkNou schreef:
Waarom voelen mensen zich gediscrimineerd of achtergesteld, terwijl je soms toch echt ook wel kritisch naar jezelf en naar je paard kan kijken? Als het niet voldoet dan voldoet het niet, maakt niet uit of het dan om een koud of warmbloed gaat.
Net werd Jolanda Adelaar met haar fjord Guusje al aangehaald. Die heeft alle juryleden dan gekocht en daarom subtop behaald?


Omdat mensen soms zelfs als ze kritisch kijken zich nog steeds achtergesteld voelen, en worden.
Ik weet niet met wat voor blik jij naar de wereld kijkt maar gelijkheid is in beginsel mooi maar in de praktijk vaak lastig.

Maar goed neem aan dat de KNHS met een verklaring komt. :)

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Koudbloeden en de knhs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:54

Er is gereageerd door de knhs

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:54


CharleyT
Berichten: 3995
Geregistreerd: 12-03-06

Re: Koudbloeden en de knhs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 16:01

Heldere verklaring(men hoeft/zal het er niet mee eens zijn misschien) en wat betreft het deel over hoor en wederhoor kan ik de KNHS ook gelijk geven.
En na snelle blik over mijn uitslagenlijsten van de afgelopen tijd(reguliere basiswedstrijden) kan ik wel beamen dat er met zekere regelmaat niet- KWPNers prima in de punten rijden.Het is niet zo zwartwit allemaal en het blijft wat betreft de jurering toch mensenwerk, waarbij ik er vanuit ga dat het overgrote deel van mijn collega juryleden dit met plezier en een open mind doet.

cp112

Berichten: 14736
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Koudbloeden en de knhs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 16:14

Laten we het er maar op houden dat de waarheid in het midden ligt ;) zo zwart wit als de reactie van de knhs is het ook niet.



Maar, desalniettemin zijn er wel andere kanalen geopend die wél hand in eigen boezem steken wat betreft dit onderwerp en open staan voor ideeën om dit te verbeteren.
De wielen draaien nu als het goed is. Al zal dat niet zo snel zijn.

cobiie

Berichten: 7307
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 16:25

Skippy01 schreef:
rien10 schreef:
Als je examen doet voor instructeur/trice, dan moet je echt wel op een 1.50M dier en een 1.75M dier kunnen rijden. Het wordt je vak he? Je moet wel wat kunnen.


Maar dat geldt dan 2 kanten op toch? De ruiter die normaal 1,75m rijdt, moet op 1,50m óók wel een rondje kunnen sturen, en andersom...

Probleem kan zijn dat je de persoon die op het 1.75 paard rijdt wegens gewicht of lengte bijv niet graag op die van 1.50 zet. ;)

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10444
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Koudbloeden en de knhs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 16:27

Andersom net zo... iemand die kort van stuk is heb ik liever ook niet op een mega paard ivm lengte van benen etc...