Koudbloeden en de knhs

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 09:35

cp112 schreef:
Als alle sceptici even op mijn fb gaan lezen zien ze alle berichten. Een paar honderd inmiddels. Van medestanders en mensen met soortgelijke ervaringen.

Dat je niet geloofd dat het gebeurd is imo je kop in 't zand steken.


Ik denk dat het eerder komt omdat we allemaal wel het voorbeeld uit de praktijk kennen van de ruiter die zichzelf overschat en waarbij het aan iedereen behalve zichzelf ligt. Hoe weet je dat het echt aan de jury ligt en niet zozeer aan de gereden proef?

Volgens mij is het heel lastig om het te bewijzen. Het is altijd het verhaal van de ruiter tegenover die van de jury.

Het voorbeeld dat bepaalde rassen geweigerd worden bij cursussen of jurys die een combi niet willen jureren dat kun je verifiëren. En dat vind ik een heel goed punt dat je aansnijdt. Maar voor bewust lager jureren van koudbloeden zul je eerst iets moeten verzinnen waar je het aan kunt toetsen voordat je er wat over kunt zeggen en actie kunt ondernemen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 09:35

Ik ken echt genoeg mensen die met koudbloeden / pony's goed meekomen tussen de paarden. Slachtofferrol t.o.v. de jury... neuj. Blijft een jurysport en de ene jury houdt meer van een type paard dan de andere. Geeft niks.
Maar als de knhs in een opleidingssituatie paarden afserveert VANWEGE hun ras, is dat wél kwalijk. Je dient een paard te beoordelen op de gezondheid en correctheid van de beweging en zéker in een setting die draait om lesgeven, is dat dan ook waar je naar moet streven - zowel als aspirant-instructeur als als examinator...

Ik rijd zelf met een haflinger rond, en krijg vaker commentaar van stalgenoten over 'wat ik met mijn ambities met een haflinger doe', dan van instructeurs of andere profs. Veel mensen kunnen het wel waarderen dat je gewoon doet waar je zin in hebt met een paard waar je lol mee hebt...

L_iek
Berichten: 9711
Geregistreerd: 11-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 09:41

Ik start met mijn fjord. Moet eerlijk zeggen dat ik tot nu toe nooit heb meegemaakt dat ik benadeeld ben en vaak ook leuke tips/opmerkingen onderaan mijn protocol van de jury.

Commentaar van ‘tegenstanders’ wel. In de ring moet nog een ander paard starten. Die zie ik niet, oh het zal die fjord toch niet zijn , wel mooi want die rijden we er zeker uit en dat soort zinnen.

Dit verhaal is echter wel een kwalijke zaak en ben dan ook zeker benieuwd na de reactie van de KNHS.

nessinator
Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 09:47

In het kader van het examen: Is het niet ook lastiger om koudbloeden binnen een uur duidelijk beter te laten lopen, zie je bij "warmbloeden" niet makkelijker/duidelijker verschil, zeker als paard in kwestie al boven het gevraagde niveau uitgebracht wordt?
Ja, het is lastiger voor koudbloeden om in de prijzen te rijden. Heb een ZZL-paard gezien dat met meerdere nieuwe ruiters door de B en L (en in mindere mate M) heen fietste, bijna altijd eerste, omdat hij zo'n prachtig gangenwerk had, terwijl er eigenlijk helemaal niet netjes gereden werd. Die kwamen zichzelf pas in de Z2 tegen. Dat mooie gangenwerk (oftewel dat showelement) hebben koudbloeden niet van zichzelf, dus moet je er meer aan rijden. Oneerlijk, maar helaas, een jurysport.
Aan de andere kant heb ik met mijn nog te vaak voor haflinger aangeziene paard wel (in mijn ogen onterecht) een winstpunt mee naar huis genomen.

ik denk dat je er met een nette training en rijstijl met een koudbloed ook wel komt. Ik herinner mij het verhaal van een shet die tussen de paarden nog tot M1(?) uitgebracht is en in het L vaak won. Over vooroordeel gesproken.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 09:49

Mousmous schreef:
En ik zie het al gebeuren zeg, niet mogen starten omdat je een koudbloed hebt. Nou, dat zouden ze weten. Dat zou ik echt nooit accepteren.



Dat kan toch ook helemaal niet? Lijkt mij niet dat dat in de regelementen staat haha...Dus ik denk dan toch dat er iets anders speelde. Zoals meestal, maar makkelijker om iets te zoeken waar je zelf geen macht over hebt natuurlijk.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 09:50

nessinator schreef:
In het kader van het examen: Is het niet ook lastiger om koudbloeden binnen een uur duidelijk beter te laten lopen, zie je bij "warmbloeden" niet makkelijker/duidelijker verschil, zeker als paard in kwestie al boven het gevraagde niveau uitgebracht wordt?


Dat lijkt me niet. Dan voldoet de training gewoon niet... Ik voel én zie tijdens een les bij mijn haffie al enorm verschil. Kwestie van gewoon goede trainers hebben ;)

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 09:51

Erg jammer dat hier vooral wordt in gegaan op ruiters die zich benadeeld voelen in de wedstrijd ring. Daar ben ik ook een beetje allergisch voor. Er zullen vast juryleden zijn die benadelen maar dat kan evengoed als je paard te veel wit heeft voor de smaak van de jury bijvoorbeeld.

Maar.. daar gaat het hier niet om!!

Het gaat om de orun. En om een kandidaat niet te laten slagen vanwege het type paard. Dat is het discussie punt hier zoals ik het begrijp. En dat vind ik dan wel weer belachelijk. In de wedstrijd ring gaat het om het presteren van de combinatie, nu om de kwaliteiten van het lesgeven van de kandidaat.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 09:51

DatBenIkNou schreef:
Citaat:
Als alle sceptici even op mijn fb gaan lezen zien ze alle berichten. Een paar honderd inmiddels. Van medestanders en mensen met soortgelijke ervaringen.

Dat je niet geloofd dat het gebeurd is imo je kop in 't zand steken



Je doet zelf deze uitspraak:

“Zonder naam of afstamming hoor je er niet bij, terwijl er zoveel verschillende koudbloedpaarden zijn die wél meekomen op hoog dressuurniveau. Dressuur wordt op deze manier echt een elitesport en daar hoort een Tinker bijvoorbeeld, niet in thuis.”


capopjekop schreef:
cp112 schreef:
Als alle sceptici even op mijn fb gaan lezen zien ze alle berichten. Een paar honderd inmiddels. Van medestanders en mensen met soortgelijke ervaringen.

Dat je niet geloofd dat het gebeurd is imo je kop in 't zand steken.


Ik denk dat het eerder komt omdat we allemaal wel het voorbeeld uit de praktijk kennen van de ruiter die zichzelf overschat en waarbij het aan iedereen behalve zichzelf ligt. Hoe weet je dat het echt aan de jury ligt en niet zozeer aan de gereden proef?

Volgens mij is het heel lastig om het te bewijzen. Het is altijd het verhaal van de ruiter tegenover die van de jury.

Het voorbeeld dat bepaalde rassen geweigerd worden bij cursussen of jurys die een combi niet willen jureren dat kun je verifiëren. En dat vind ik een heel goed punt dat je aansnijdt. Maar voor bewust lager jureren van koudbloeden zul je eerst iets moeten verzinnen waar je het aan kunt toetsen voordat je er wat over kunt zeggen en actie kunt ondernemen.





Klopt helemaal. En als ze nu eens stoppen met het weren van koudbloeden op de cursussen dan krijg je vanzelf dat het voor jury's niet meer zo vreemd is er een voor zich te krijgen. Juist door ze mee te nemen in het leerproces.
En dat wil ik nu juist aansnijden hier. Het gaat in de opleiding van jury's en instructeurs al "mis".


Dus....hoe komen die op hoog niveau? Juist, door goed te presteren.
Overigens is mijn papierloze merrie ook gewoon Z1 geklasseerd, dus schei toch uit met die slachtofferrol. Als je voldoende goed presteert, redt je je gewoon. Zelfs op een muidier.



Ik heb dat niet op die manier zo gezegd ;) dat is journalistiek he, anders verwoorden.


Het is geen slachtoffer rol. Als je weet wie ik inmiddels allemaal gesproken heb is het een werkelijk probleem en ik werk graag mee, samen met de knhs, aan het bedenken van een oplossing. En dat is mijn insteek. Heeft niets met slachtofferrol te maken.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 19-06-19 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

Macs

Berichten: 7640
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 10:03

Als je de Orun wilt doen met een koudbloed dan ga je gewoon naar Emiel Voest. Die man discrimineert tenminste niet.
Iedere ziel weet toch dat alle soorten mensen op een Fjord, IJslander of Tinker past. Als je daar niet op past (qua gewicht), pas je op geen enkel paard.
Het gaat om het wisselen van paarden onderling, maar het is niet zo dat diegene weken lang iedere dag op dat paard zit. Dus mochten de benen er iets onder uit komen is dat ook geen ramp voor een keer. Als ze maar netjes rijden. En voor uitzonderlijke mensen (2 meter lang bv) is vast wel iets te vinden. Het is niet zo dat heel die cursus dan vol zit met paardjes van 1.30.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 10:08

Skippy01 schreef:
Blijft een jurysport en de ene jury houdt meer van een type paard dan de andere. Geeft niks.


Je dient een paard te beoordelen op de gezondheid en correctheid van de beweging en zéker in een setting die draait om lesgeven, is dat dan ook waar je naar moet streven - zowel als aspirant-instructeur als als examinator...



Maar wat doet de mening van de jury er aan toe?
Zeker gezien wat je daaronder hebt geschreven.

Al is mijn paard paars met groene stippen, jouw mening over mijn paard wordt niet gevraagd WEL of ik de proef goed gereden heb.


Jureren en je mening geven zijn 2 verschillende dingen.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 10:12

Macs schreef:
Als je de Orun wilt doen met een koudbloed dan ga je gewoon naar Emiel Voest. Die man discrimineert tenminste niet.
Iedere ziel weet toch dat alle soorten mensen op een Fjord, IJslander of Tinker past. Als je daar niet op past (qua gewicht), pas je op geen enkel paard.
Het gaat om het wisselen van paarden onderling, maar het is niet zo dat diegene weken lang iedere dag op dat paard zit. Dus mochten de benen er iets onder uit komen is dat ook geen ramp voor een keer. Als ze maar netjes rijden. En voor uitzonderlijke mensen (2 meter lang bv) is vast wel iets te vinden. Het is niet zo dat heel die cursus dan vol zit met paardjes van 1.30.

Paard moet minimaal 1,60 zijn...

Macs

Berichten: 7640
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 10:22

Brainless schreef:
Macs schreef:
Als je de Orun wilt doen met een koudbloed dan ga je gewoon naar Emiel Voest. Die man discrimineert tenminste niet.
Iedere ziel weet toch dat alle soorten mensen op een Fjord, IJslander of Tinker past. Als je daar niet op past (qua gewicht), pas je op geen enkel paard.
Het gaat om het wisselen van paarden onderling, maar het is niet zo dat diegene weken lang iedere dag op dat paard zit. Dus mochten de benen er iets onder uit komen is dat ook geen ramp voor een keer. Als ze maar netjes rijden. En voor uitzonderlijke mensen (2 meter lang bv) is vast wel iets te vinden. Het is niet zo dat heel die cursus dan vol zit met paardjes van 1.30.

Paard moet minimaal 1,60 zijn...

Ja dat weet ik, met bovenstaande post probeer ik die regel die de KNHS stelt kapot te maken :+
Op pony van 1.35 zal ik nooit gaan zitten met mijn 1,70, maar met een Fjord is dat geen probleem. De stokmaat is wel een leuk gegeven maar het paard heeft voor de rest ook nog vorm :))

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Koudbloeden en de knhs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 10:34

IK heb dit najaar in het basis orun examen meegereden (dus 2* 15 min dressuur, 15 minuten springen). Mijn paard is een KWPN-er van 1.75 met een flinke galop, andere combi was een Haf. Best puzzelen voor de cursisten mn met springen, maar beide geslaagd met dikke complimenten. Was overigens op het KNHS centrum in Ermelo. Ik vermoed echt dat er wel meer aan de hand is, en zou graag de visie van de examinatoren en de cursist horen.

(en ik ben geen enorme ORUN fan, en wel zelf ORUN gediplomeerd)

__Robijn__

Berichten: 2908
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 10:40

DatBenIkNou schreef:
Citaat:
Als alle sceptici even op mijn fb gaan lezen zien ze alle berichten. Een paar honderd inmiddels. Van medestanders en mensen met soortgelijke ervaringen.

Dat je niet geloofd dat het gebeurd is imo je kop in 't zand steken



Je doet zelf deze uitspraak:

“Zonder naam of afstamming hoor je er niet bij, terwijl er zoveel verschillende koudbloedpaarden zijn die wél meekomen op hoog dressuurniveau. Dressuur wordt op deze manier echt een elitesport en daar hoort een Tinker bijvoorbeeld, niet in thuis.”



Dus....hoe komen die op hoog niveau? Juist, door goed te presteren.
Overigens is mijn papierloze merrie ook gewoon Z1 geklasseerd, dus schei toch uit met die slachtofferrol. Als je voldoende goed presteert, redt je je gewoon. Zelfs op een muidier.



Jij steekt echt je kop in het zand! Als jij zelf nou geen ervaring hebt hierin, dan waarom praten voor anderen?
Ik heb een Fries (wel of geen koudbloed daargelaten) maar ik heb wedstrijden gehad waarbij er letterlijk onderaan mij protocol een -1 stond met de opmerking dat hij niet in deze ring thuis hoorde.
En ik heb hem gereden tot m2 wat met 2 vingers in de neus ging, maar ik heb meerdere malen gehad dat een kwpner al stakend door de ring ging en ik netjes mijn proef reed, en die kwpner toch op de 1e plek eindigde, ja het was een bloedmooi beest, maar nee ze kon hem niet normaal de ring door krijgen.

Dus hou ajb met mensen in de slachtofferrol te praten als jij zelf géén ervaring hierin hebt....
_-:( _-:(

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Koudbloeden en de knhs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 11:32

Robijn, met 2 vingers in je neus het M2 behalen is heel mooi toch? Die punten heb je ook niet cadeau gekregen, neem ik aan? Nee, daar moet je gewoon voor aan de gestelde eisen voldoen. En een -1 op je protocol met die reden erbij, misschien zat daar wel een heel andere motivatie achter. Geen idee, maar ook met niet-koudbloeden staan er wel eens gekke dingen op hoor! Hoort niet, maar gebeurd wel. Is echt niet alleen voorbehouden aan bepaalde rassen.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 11:38

@datbeniknou, nou idd helemaal met je eens, kan volgens mij ook helemaal niet. Je hebt een startpas als je start dus niemand die je kan weigeren. Zal zeker wat meer aan de hand geweest zijn.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 11:41

Inney schreef:
SeaSide schreef:
Ik heb ook voor mijn Orun van paard moeten switchen omdat mijn koudoeden/western paarden niet geschikt zouden zijn. Even voor de duidelijkheid dit bericht gaat toch over de ORUN?

ORUN is nog een stap ouderwetser dan de KNHS, voor de aspirant opleiding moest ik eerst al switchen naar een bit terwijl je daar op L niveau moet rijden en dat mag op wedstrijd ook zonder bit.

Maar vorige week te horen gekregen dat ik beter het zekere voor het onzekere moet nemen en gewoon een sportpaard moet rijden op het examen... Dan wist ik tenminste zeker dat de examinator mij niet kan laten zakken ivm koudbloed.



Lees iedereen nu over dit bericht heen?!! Zelfde verhaal en heel duidelijk benoemd dat het ligt aan het type paard. Als mensen nog twijfelen aan het verhaal van ts laat bovenstaand toch wel zien dat er minstens een kern van waarheid in zit en er dus op type paard wordt gediscrimineerd.


Lijkt me nogal logisch dat je met een westernpaard geen Orun cursus gaat rijden.

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 11:47

Dat het gebeurt is een feit.
Dat een jury deze stempel ook wel eens onterecht krijgt ook (eigen kennis deelnemer?).

Maar toen ik het op fb las vroeg ik me toch echt af hoe deze conclusie zo stellig genomen is. Heeft de examinator dit echt gezegd tegen de kandidaat of iemand anders?

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 11:58

Het hele verhaal, de reacties op FB en de reacties hier hangen aan elkaar van aannames. Niemand weet of de leerling echt gezakt is op de twee tinkers, of dat ze misschien niet zo goed was. Voor de rest veel verhalen van horen zeggen... tja. Ik rij al 20 jaar mee in de wedstrijdsport en ik jureer. Eikels heb je overal, dus ook onder de juryleden. Maar ik geloof echt niet dat het structureel zo is dat er koudbloedruiters die de sterren van de hemel rijden ondergewaardeerd worden.

De waarheid zal in het midden liggen. Sommige koudbloeden zullen minder talent hebben, en daardoor minder punten krijgen. En niet elke ruiter heeft dat inzicht. En soms tref je gewoon een l*l van een jury (maar dat hebben ruiters met een KWPN-er ook wel eens)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 12:00

Onali schreef:
Skippy01 schreef:
Blijft een jurysport en de ene jury houdt meer van een type paard dan de andere. Geeft niks.


Je dient een paard te beoordelen op de gezondheid en correctheid van de beweging en zéker in een setting die draait om lesgeven, is dat dan ook waar je naar moet streven - zowel als aspirant-instructeur als als examinator...



Maar wat doet de mening van de jury er aan toe?
Zeker gezien wat je daaronder hebt geschreven.

Al is mijn paard paars met groene stippen, jouw mening over mijn paard wordt niet gevraagd WEL of ik de proef goed gereden heb.


Jureren en je mening geven zijn 2 verschillende dingen.


Dat zouden 2 verschillende dingen moeten zijn. Maar als jij een enorme voorkeur voelt voor grootramige kpwn-ers, dan kan ik me voorstellen dat in jouw optiek een paard met korte pasjes "niet verruimt". Terwijl dat paard naar het beste van zijn kunnen aan het verruimen is. Daar kan dus wat 'smaak' tussen zitten. Dat moet niet het verschil maken tussen en 3 en een 8, maar kan wel het verschil maken tussen en 6 en een 7.

SeaSide

Berichten: 2330
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 12:11

liekec schreef:
SeaSide schreef:
Ik heb ook voor mijn Orun van paard moeten switchen omdat mijn koudoeden/western paarden niet geschikt zouden zijn. Even voor de duidelijkheid dit bericht gaat toch over de ORUN?

ORUN is nog een stap ouderwetser dan de KNHS, voor de aspirant opleiding moest ik eerst al switchen naar een bit terwijl je daar op L niveau moet rijden en dat mag op wedstrijd ook zonder bit.

Maar vorige week te horen gekregen dat ik beter het zekere voor het onzekere moet nemen en gewoon een sportpaard moet rijden op het examen... Dan wist ik tenminste zeker dat de examinator mij niet kan laten zakken ivm koudbloed.



Lees iedereen nu over dit bericht heen?!! Zelfde verhaal en heel duidelijk benoemd dat het ligt aan het type paard. Als mensen nog twijfelen aan het verhaal van ts laat bovenstaand toch wel zien dat er minstens een kern van waarheid in zit en er dus op type paard wordt gediscrimineerd.


Lijkt me nogal logisch dat je met een westernpaard geen Orun cursus gaat rijden.[/quote]

Bdl daar mee een "westernras", dier kan super lopen en springen heeft alleen een Amerikaans lebel.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 12:28

__Robijn__ schreef:
Jij steekt echt je kop in het zand! Als jij zelf nou geen ervaring hebt hierin, dan waarom praten voor anderen?
Ik heb een Fries (wel of geen koudbloed daargelaten) maar ik heb wedstrijden gehad waarbij er letterlijk onderaan mij protocol een -1 stond met de opmerking dat hij niet in deze ring thuis hoorde.
En ik heb hem gereden tot m2 wat met 2 vingers in de neus ging, maar ik heb meerdere malen gehad dat een kwpner al stakend door de ring ging en ik netjes mijn proef reed, en die kwpner toch op de 1e plek eindigde, ja het was een bloedmooi beest, maar nee ze kon hem niet normaal de ring door krijgen.

Dus hou ajb met mensen in de slachtofferrol te praten als jij zelf géén ervaring hierin hebt....
_-:( _-:(




[edit] EXCUUS robijn ik las je bericht verkeerd.
Echt belachelijk dat je zo afgerekend wordt.


Inderdaad de ervaringen zijn er helaas genoeg. [edit]

Meermaals geweigerd om voor te rijden bij de jurycursus.
"zet die thuis maar voor de wagen"
"wat moet die koe hier"

Moet ik even doorgaan?

Dat ik wel over het algemeen geen bizar lage punten kreeg betekend niet dat je niet met de nek aangekeken wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 12:33

Ik dacht dat dressuur voor het paard was en het paard niet voor de dressuur? Want als dat zo was maakt het niet uit of je met Totilas zou starten of met de shetlander van de buurvrouw, als het maar gezond beweegt.
Dit is dus wel het ultieme bewijs dat de dressuur compleet zijn doel voorbij schiet. Echter, ik geloof niet dat je zo zeer gediscrimineerd wordt omdat je op een koudbloed zit. Ja er zal altijd wel eens een rotte appel tussen de juryleden zitten die dat wel doet, maar over het algemeen denk ik meer dat het komt omdat de dressuur nou eenmaal gericht is op expressief bewegen en warmbloeden dat nou eenmaal beter doen dan koudbloeden. Ook omdat een hypermobiel warmbloed paard veel beter foutjes en scheefheden kan compenseren waardoor het er vaak veel beter uitziet dan het lijkt. Maar dat groot bewegen en in alle bochten kunnen is ook voor warmbloeden niet goed, en voor koudbloeden bijna onmogelijk waardoor die misschien soms lager eindigen. Die paar koudbloeden die ik ken die echt goed in de sport lopen, lopen vaak even erg in de krul als de meeste warmbloeden. Dat zijn dus geen mega getalenteerde koudbloeden, maar koudbloeden die goed kunnen compenseren.
dus mijn conclusie: het is niet per se het starten met een koudbloed waarop je gediscrimineerd wordt, maar de manier van jureren die meer gericht is op ongezond groot bewegen, wat voor warmbloeden niet gezond is maar wat ze nog wel redelijk kunnen omdat ze zo makkelijk kunnen compenseren door hun lenige lijf, en wat het voor koudbloeden onmogelijk maakt om mee te komen. Dus... laten we weer dressuur rijden voor het paard in plaats van een hypermobiel blessuregevoelig paard te fokken voor de dressuur

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Koudbloeden en de knhs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 13:06

Ik ben heel benieuwd naar de andere kant van het verhaal. Wat voor “lesklanten” werden er vanuit de opleiding gevraagd? Moesten die misschien een bepaald niveau hebben zodat de instructeur-in-spe op dat niveau kan gaan lesgeven? Voldeden ze misschien daar niet aan?
Als het echt puur is vanwege het ras zou dat belachelijk zijn. Maar ik merk wel dat mensen het snel op het ras gooien. Hierboven zag ik ergens een reactie van iemand met een Fries die op het protocol -1 had staan met de opmerking “dit paard hoort niet in deze ring”. Wellicht/waarschijnlijk slaat dat helemaal niet op het Fries-zijn maar gewoon op dat het paard het gevraagde niveau helemaal niet toont en daarom niet in deze ring hoort maar twee klassen lager. Om maar eens een scenario te noemen.
Ook die van de fjord die van de jury nergens een onvoldoende kon en op 188 uitkwam... ja dan heb je dus niet voor achten gereden. Heeft niks met fjord-zijn te maken. Dat de jury erbij zegt dat ze fjorden niks vindt is niet zo professioneel natuurlijk maar je hebt heus niet voor achten gereden als de jury zegt dat ie nergens onvoldoendes kwijt kon.
Wb de wedstrijden vond ik mezelf altijd juist in het voordeel met koudbloeden omdat ze het blijkbaar extra knap vonden dus ik kreeg altijd vrij hoge punten. Verreweg de meeste mensen gooien gewoon lekker makkelijk hun gebrek aan rijkunst op de jury, en het ras, en de bodem, en het weer, en het bit, en het voer, en de hoefsmid, en het zadel.... hoor het zo vaak. Klagende mensen met een Fries of een tinker. Waarvan ik het rondje heb gezien en me nog verbaas dat de punten niet nóg lager waren. Maar ohoh de jury heeft een hekel aan Friezen en tinkers.
Hoop echt dat in het geval van deze orun ook blijkt dat er een misverstandje was. En zo niet moeten ze een pannenkoek ontslaan daar

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 13:12

Er zijn koudbloeden die er niks van bakken in de ring, en er zijn koudbloeden die netjes meekomen. Net als warmbloeden. De nummers 1 tot en met 3 klagen zelden over de jury. De rest wel. :+
Helemaal met Dorine eens.