Aan alle KNHS juryleden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 10:26

ikke schreef:
0000 schreef:
Maar betekent dat dan dat iedereen die gewoon 0,0 talent heeft, gevoel en timing mist en gewoon nooit een echt goede ruiter zal worden (zeg maar diegene die zo af en toe eens een keer een puntje rijden maar het L nooit uitkomen) dan maar gewoon allemaal niet meer mee mogen doen?
Ik snap heel goed de redenatie hoor, gevoelsmatig ben ik het er mee eens. Alleen praktisch vind ik dan weer niet dat je mensen zomaar iets mag gaan ontzeggen omdat ze er niet goed genoeg in zijn omdat ik die grens heel eng vind.

Ach, ik durf de uitspraak wel aan dat zeker 80% van die ruiters zeer geholpen zou zijn met ECHT GOEDE instructie.


wat is voor u goede instructie, waaraan moet hij/zij voldoen

ikke

Berichten: 37585
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 10:39

MCE schreef:
ikke schreef:
Ach, ik durf de uitspraak wel aan dat zeker 80% van die ruiters zeer geholpen zou zijn met ECHT GOEDE instructie.


wat is voor u goede instructie, waaraan moet hij/zij voldoen

iemand die snapt hoe de biomechanica van een paard werkt en daarmee waarom oefeningen zijn zoals ze zijn. Daarnaast moet een instructeur die kennis over kunnen brengen en als de Ruiter 100 verschillende versies uitleg niet begrijpt, die instructeur nog minstens 200 versies beschikbaar heeft om het uit te leggen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 10:46

0000 schreef:
Pijn geloof ik niet dat erin staat eigenlijk maar zou ik na moeten zoeken. Kreupel is zeer moeilijk omdat men niet als dierenarts mag oordelen. Echter komt dat dan uiteraard op de protocollen zeer duidelijk naar voren. Bloed is gelukkig een duidelijk punt.
Het commentaar leveren gebeurt uiteraard ook en ik weet gelukkig dat er zeker juryleden zijn die daar voldoende precies en kritisch in zijn. Maar het punt van dit topic gaat juist over het trainen en losrijden en daarin meer ingrijpen. Daarover zijn vaker topics langsgekomen en het valt mij op dat er altijd heel fel op ingesprongen word dat er strenger gecontroleerd moet worden etc etc. Maar vaak word daarbij de realiteit imo wat uit het oog verloren omdat de wereld niet alleen uit vriendelijke en onvriendelijke ruiters bestaat. Hoewel ik erg voor op een nette en correcte manier paardrijden ben, ben ik er ook voor om enige vrijheid te behouden in de keuze om wel of niet wedstrijden te rijden. Ook voor de mensen die misschien daar op basis van talent niet echt thuis horen, of ik daar zelf nou graag naar kijk of niet, de keuzevrijheid vind ik wel belangrijk.


Zolang die keuzevrijheid niet betekent dat het paard daarin echt in fysieke of psychische stress komt wel: wij kiezen ervoor op het paard te gaan zitten en accepteren daarmee ook direct verantwoordelijkheid voor dat dier. Dat mag best wat meer aangestipt worden :)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 10:47

ikke schreef:
iemand die snapt hoe de biomechanica van een paard werkt en daarmee waarom oefeningen zijn zoals ze zijn. Daarnaast moet een instructeur die kennis over kunnen brengen en als de Ruiter 100 verschillende versies uitleg niet begrijpt, die instructeur nog minstens 200 versies beschikbaar heeft om het uit te leggen.


Inderdaad: biomechanica is leidend! Kunnen rijden en kunnen uitleggen zijn daarnaast inderdaad ook nog eens totaal verschillende zaken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 11:41

Skippy01 schreef:
ikke schreef:
iemand die snapt hoe de biomechanica van een paard werkt en daarmee waarom oefeningen zijn zoals ze zijn. Daarnaast moet een instructeur die kennis over kunnen brengen en als de Ruiter 100 verschillende versies uitleg niet begrijpt, die instructeur nog minstens 200 versies beschikbaar heeft om het uit te leggen.


Inderdaad: biomechanica is leidend! Kunnen rijden en kunnen uitleggen zijn daarnaast inderdaad ook nog eens totaal verschillende zaken...



wat is in Jip en Janneke taal : biomechanica

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 12:34

Er zijn ook takken van de paardensport waar er bij het losrijden een paddock officier is. Bij de Working Equitation is dat een jury of een jury in opleiding. Deze controleerd oa tuigage en op aanwezigheid van bloed. Neusriem moet zo zitten dat er OP de neus 2 vingers tussen kunnen.
De paddock officier moet bij de jury melden als er dingen zijn die niet horen. Tuigage die na controle niet aangepast wordt is uitsluiting van deelname! Ook (rij)gedrag in de losrijbaan maar zelfs op het hele wedstrijd terrijn, kan uitsluiting betekenen.

Nadeel is dat er bij de reguliere KNHS wedstrijden een ring meester is die de volle laag kan verwachten als hij een ruiter of groom aanspreekt op gedrag.

ikke

Berichten: 37585
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 12:38

MCE schreef:
wat is in Jip en Janneke taal : biomechanica

Hoe het paard beweegt en waarom het beweegt zoals het beweegt.
De mechanische opbouw van het skelet en de spieren.


Japeloup schreef:
Er zijn ook takken van de paardensport waar er bij het losrijden een paddock officier is. Bij de Working Equitation is dat een jury of een jury in opleiding. Deze controleerd oa tuigage en op aanwezigheid van bloed. Neusriem moet zo zitten dat er OP de neus 2 vingers tussen kunnen.
De paddock officier moet bij de jury melden als er dingen zijn die niet horen. Tuigage die na controle niet aangepast wordt is uitsluiting van deelname! Ook (rij)gedrag in de losrijbaan maar zelfs op het hele wedstrijd terrijn, kan uitsluiting betekenen.

Hoe groot zijn de belangen van die ruiters/eigenaren bij WE?

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 12:47

Hier in NL nog niet groot, maar in andere landen wel, denk aan Portugal, Frankrijk, Spanje, Italiƫ maar ook bv Duitsland is een land waar de sport erg in opkomst is en belangen mee gaan spelen. En de regels van de WAWE zijn leiding gevend. En worden hier in nl gevolgd door oa de paddock officier.

Bij de KNHS en FEI wedstrijden zijn die groot. Te groot als je het mij vraagt en dan gaat commersie boven het belang van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 12:55

ikke schreef:
MCE schreef:
wat is in Jip en Janneke taal : biomechanica

Hoe het paard beweegt en waarom het beweegt zoals het beweegt.
De mechanische opbouw van het skelet en de spieren.


Japeloup schreef:
Er zijn ook takken van de paardensport waar er bij het losrijden een paddock officier is. Bij de Working Equitation is dat een jury of een jury in opleiding. Deze controleerd oa tuigage en op aanwezigheid van bloed. Neusriem moet zo zitten dat er OP de neus 2 vingers tussen kunnen.
De paddock officier moet bij de jury melden als er dingen zijn die niet horen. Tuigage die na controle niet aangepast wordt is uitsluiting van deelname! Ook (rij)gedrag in de losrijbaan maar zelfs op het hele wedstrijd terrijn, kan uitsluiting betekenen.


heel verwarrend allemaal, sorry
Hoe groot zijn de belangen van die ruiters/eigenaren bij WE?

Ladyingreen

Berichten: 241
Geregistreerd: 03-06-16

Re: Aan alle KNHS juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 00:31

Zolang er in de paarden veel geld omgaat, hebben veel jury's en officials het nakijken. Als ik zie wat er soms in de losrijring gebeurd met het springen.....dat vind ik ook brrrr. En dan kan zo iemand best worden aangesproken, maar echt gestraft? Nee hoor, ze kijken we uit: lek gestoken autobanden zegt genoeg...

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Re: Aan alle KNHS juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 19:11

Is toch verschrikkelijk dat mensen zo met paarden en elkaar omgaan!